دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

اجرای طرح "مانا " در محله های آسیب خیز استان بوشهر آغاز شد
 
بوشهر - ایرنا - معاون پیشگیری اداره كل بهزیستی استان بوشهر گفت: اجرای طرح مشاركت اجتماعی نوجوانان ( مانا) با فعالیت 31 گروه در محله های آسیب خیز مناطق مختلف شهرستان های این استان با هدف ارتقای توانمندی های نوجوانان آغاز شد.
اجرای طرح بوشهر - ایرنا - معاون پیشگیری اداره كل بهزیستی استان بوشهر گفت: اجرای طرح مشاركت اجتماعی نوجوانان ( مانا) با فعالیت 31 گروه در محله های آسیب خیز مناطق مختلف شهرستان های این استان با هدف ارتقای توانمندی های نوجوانان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی بهزیستی استان بوشهر روز چهارشنبه به نقل از مهرناز اسكندری افزود: طرح مانا از سوی دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی با همكاری موسسه ها و مراكز غیر دولتی و حضور 29 تسهیلگر و 410 نفر از نوجوانان دختر و پسر به صورت جداگانه تشكیل شده و در حال فعالیت هستند.

وی اضافه كرد: طرح مانا با هدف ارتقای توانمندی های نوجوانان در زمینه شیوه های همیاری اجتماعی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و ایجاد و توسعه ظرفیت های مشاركت نوجوانان در راستای افزایش شناخت نسبت به مسائل و آسیب های اجتماعی نوجوانان، اصلاح نگرش مشاركتی و افزایش مهارت های كارگروهی و مشاركتی اقدام كرده است.

معاون پیشگیری اداره كل بهزیستی استان بوشهر افزود: یكی از مهمترین مقاطع زندگی كه شكل دهنده و تعیین كننده ارزش های اجتماعی است، دوره نوجوانی است كه در این سنین بسیاری از ارزش ها شكل گرفته و در افراد تثبیت و نهادینه می شود.

اسكندری افزود: در واقع در سنین بلوغ فقط تغییر و تحولات زیستی و جسمانی در نوجوانان ایجاد نمی شود بلكه آنها از نظر روانی و اجتماعی نیز رشد می كنند و در این مقطع است كه بسیاری از منش ها و ارزش ها در وجود افراد شكل می گیرد.

وی ادامه داد: در دنیای امروز نوجوانان بیشتر در محیطی پرورش پیدا می كنند كه سبقت گرفتن و رقابت جویی و فردگرایی به عنوان یك ارزش مثبت تلقی می شود كه عاقبتی جز كاهش سرمایه اجتماعی، افزایش بی اعتمادی و تضعیف روابط اجتماعی را به دنبال ندارد. در همین راستا مشاركت جویی و جمع گرایی این قابلیت را دارد تا به عنوان عنصری از سرمایه اجتماعی، هم سلامت اجتماعی كودكان و نوجوانان را افزایش دهد و هم آنها را نسبت به آسیب های اجتماعی ایمن و مقاوم سازد به همین دلیل ضروری است با تقویت عوامل محافظ مانند مشاركت اجتماعی و اعتماد جمعی، افراد را در برابر آسیب ها و خطرات ایمن و مقاوم ساخت.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان بوشهر افزود: برای ترویج مشاركت جمع گرایی، ضرورت دارد الگوها و شیوه هایی برای ترویج مشاركت و همكاری داشته باشیم كه فقط جنبه توصیه ای و پند و اندرز نداشته باشد بلكه سازوكارها و ظرفیت هایی پیش بینی شود تا كودكان و نوجوانان بتوانند در جریان عمل و به صورت عینی، فواید و نتایج دست یافتنی مشاركت و همكاری را تجربه و لمس كنند زیرا نیاز است تا مشاركت جویی و جمع گرایی تبدیل به ارزش های ملموس و دست یافتنی شده تا در دوره نوجوانی در شخصیت و نهاد افراد شكل گرفته و تثبیت شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا طرح مشاركت اجتماعی نوجوانان (مانا) با هدف غایی ارتقای سرمایه اجتماعی نوجوانان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی با رویكردی دارایی مبنا و مشاركتی طراحی و اجرا شده است.

اسكندری افزود: این طرح بویژه در گروه سنی نوجوانان، به دلیل تأثیر همسالان بر یكدیگر، علاوه بر اینكه زمینه ارتقا دانش و آگاهی آنان را فراهم می كند توانمندی و ظرفیت لازم برای شناخت مسائل، مخاطرات و چالش ها، ارائه راه حل های خلاقانه برای حل مسائل در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی را برای نوجوانان موجب می شود.

برچسب ها
- سازمان بهزیستی
- بوشهر
- مشاركت اجتماعی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۲۳ - ۲۶/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۰