دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

زائران از همراه داشتن هرگونه داروی ممنوعه در كشور عراق خودداری كنند
 
قصرشیرین - ایرنا - رییس ستاد مدیریت و سامان دهی زائران اربعین حسینی در قصرشیرین گفت: زائرانی كه برای زیارت به عتبات عالیات از مرز رسمی خسروی مشرف می شوند از همراه داشتن هرگونه داروی ممنوعه طبق قانون كشور عراق هنگام خروج از مرز خودداری كنند.
زائران از همراه داشتن هرگونه داروی ممنوعه در كشور عراق خودداری كنند قصرشیرین - ایرنا - رییس ستاد مدیریت و سامان دهی زائران اربعین حسینی در قصرشیرین گفت: زائرانی كه برای زیارت به عتبات عالیات از مرز رسمی خسروی مشرف می شوند از همراه داشتن هرگونه داروی ممنوعه طبق قانون كشور عراق هنگام خروج از مرز خودداری كنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد حیدری» روز چهارشنبه در جلسه ستاد مقابله با مواد مخدر با محوریت اربعین حسینی در محل فرمانداری قصرشیرین، افزود: مرز خسروی بعد از 2سال انتظار و با تلاش های وزیر كشور و اهتمام استاندار كرمانشاه بازگشایی شده و رایزنی ها با مقامات عراقی نتیجه داد كه همكاری دستگاه های نظامی و مرزبانی و پایانه مرز خسروی برای بدرقه اولین كاروان زائران قابل قدردانی است.

وی از انعكاس خبر بازگشایی مرز و اعزام اولین كاروان زائران اربعین در رسانه های ملی، استانی و محلی قدردانی كرد و بر شناسایی و معرفی ظرفیت های مرز خسروی برای حضور حداكثری زائران در این مرز از سوی رسانه ها تاكید كرد.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: در جلسه ای كه با مقامات استان دیاله عراق برگزار شد بر ممنوعیت مواد مخدر و استفاده از داروهای حاوی كدوئین طبق قانون این كشور تاكید كردند كه باید تدابیر لازم برای آن لحاظ كنیم و بازرسی در مرزهای ما بگونه ای باشد كه در روند اعزام زائران به عراق مشكلی پیش نیاید.

حیدری ادامه داد: قصرشیرین دارای 2 مرز رسمی و بین المللی خسروی و پرویزخان است كه ما باید خود را با استانداردهای جهانی هم تراز كنیم و با توجه به ماهیت و ذات مرز و انتقال قاچاق و مواد مخدر، تمامی كنترل ها بیش از پیش در دستور كار قرار گیرد.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین ادامه داد: با توجه به اعزام زائران از مرز خسروی و اهمیت آن تلاش هایمان را در این مرز مضاعف كرده و با استقرار سگ های مواد یاب نظارت بر مرزها را بیشتر كنیم.

وی اضافه كرد: دستگاه های ایكس ری كه در مرزهای ما فعال هستند تقویت و پلیس مواد مخدر هم باید به تجهیزات كامل مستقر شوند.

حیدری گفت: این شهرستان مرزی با این موقعیت مهم و راهبردی مركز درمانی معتادان ندارد و نباید سیمای شهر و امنیت روانی تحت تاثیر حضور معتادان متجاهر قرار گیرد.

پلیس مقابله با مواد مخدر مرز ها مستقر شود

فرماندار گیلانغرب هم در این جلسه بر استقرار پلیس مواد مخدر با تجهیزات كافی در مرزها برای نظارت و كنترل بیشتر و مقابله با ورود و خروج هرگونه مواد مخدر و ممنوعه تاكید كرد.

«وحید محمدی» با تبریك سالروز ورود آزادگان از مرز خسروی و تقدیر از تلاش های استاندار برای بازگشایی این مرز رسمی افزود: استقرار تجهیزات مقابله با مواد مخدر در مرزها یك ضرورت است و باید به صورت تمام وقت باشد و فقط مختص به زمان خاص و محدودی نباشد.

وی اظهار داشت: كشور عراق قوانین سخت گیرانه و حبس های بلند مدت در رابطه با مواد مخدر حتی به مقادیر كم لحاظ می كند از این رو باید آگاهی لازم به تمامی رانندگان و افرادی كه از مرز تردد می كنند ارائه شود.

فرماندار گیلانغرب با بیان اینكه در زمینه مقابله با مواد مخدر شرایط شهرستان گیلانغرب مطلوب است، افزود: مدارس، آرایشگاه های زنانه و دیگر نقاط حساس را همواره باید رصد كنیم و با تبلیغ و فرهنگ سازی در راستای كاهش مضرات این پدیده شوم تلاش كنیم.

كیفیت دستگاه های ایكس ری در پرویزخان مطلوب است

مدیركل گمرك پرویزخان نیز گفت: كیفیت دستگاه های ایكس ری در مرز پرویزخان مطلوب است و مشكلی در این رابطه نداریم.

«قاسم مطلبی» افزود: 2 دستگاه ایكس ری در سالن مسافری پایانه مرزی و دستگاه ایكس ری سالن تجاری نیز فعال است كه در زمینه مسافری تاكنون موردی از كشفیات مواد مخدر در حوزه مسافری نداشتیم.

وی اظهار داشت: پرسنل گمرك به صورت دوره ای آموزش های لازم را در این زمینه می بینند و تمام ملزومات مسافران برای خروج و ورود در این مرز بازرسی می شوند.

مطلبی گفت: در حوزه گمرك در مرز سگ مواد یاب نداریم ولی طرف عراقی در آنسوی مرز از این تجهیزات برخوردار هستند.

بازگشایی مرز رسمی خسروی بركت بزرگی برای استان كرمانشاه است

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان كرمانشاه نیز گفت: بازگشایی مرز خسروی و تردد زوار از این مرز بركت بزرگی برای استان كرمانشاه است.

«كیوان گل آوری» افزود: باید از ظرفیت های مرز رسمی خسروی در حوزه های مختلف فرهنگی و همچنین درآمدزایی برای استان كرمانشاه و شهرستان قصرشیرین استفاده كنیم.

وی اظهار داشت: باید اطلاع رسانی گسترده ای داشته باشیم و تلاش كنیم در ایام اربعین زائرانی نداشته باشیم كه در خصوص مواد مخدر گرفتار شوند.

گل آوری ادامه داد: امروز مواد مخدر به عنوان یك تجارت در سطح جهانی مطرح است و براساس آمار سازمان ملل 275 میلیون معتاد و 13 میلیون نفر در عرصه توزیع مواد مخدر شبانه روز فعالیت می كنند.

به گزارش ایرنا، قصرشیرین در غرب كرمانشاه بیش از 27 هزار نفر جمعیت و بیش از 186 كیلومتر مرز با عراق دارد كه دارای 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یك تا درجه سه با 322 اتاق و یك هزار و 200 تخت از اوایل دهه 80 ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یك شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یكی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی كشورمان است كه این مرز بین المللی قدیمی ترین مرز رسمی كشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است كه در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده كشورمان به سوی بغداد پایتخت كشور عراق است كه این جاده در ادامه به كشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می شود.

مرز خسروی نزدیكترین نقطه ایران به كربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق 190، كاظمین 203، كربلا 300، سامرا 326 و نجف 380 كیلومتر فاصله دارد. خسروی در 20 كیلومتری شهر قصرشیرین در غرب كرمانشاه قرار دارد.

زائرانی كه مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می كنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به كاظمین سپس كربلا و نجف می رسند.

زائرانی كه از خسروی عازم عراق می شوند پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در كاظمین و سامرا عرض ادب می كنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب كرده است.

برچسب ها
- كربلا
- گیلانغرب
- قصرشیرین
- مرز خسروی
- ستاد مبارزه با مواد مخدر
- انتظامی
- اربعین
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۳۰ - ۲۶/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۹۱