دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

تسهیل دسترسی به خدمات سلامت با اجرای 45 طرح بهداشتی در اصفهان
 
اصفهان - ایرنا - اجرای 45 طرح بهداشتی و درمانی در طول یك سال از فعالیت دولت سیزدهم در اصفهان به ایجاد و تكمیل خانه های بهداشت و پایگاه های اورژانس، تجهیز مراكز درمانی و تكمیل طرح های توسعه و در نهایت، تسهیل دسترسی به خدمات سلامت در جای جای این استان منجر شده است.
تسهیل دسترسی به خدمات سلامت با اجرای 45 طرح بهداشتی در اصفهان اصفهان - ایرنا - اجرای 45 طرح بهداشتی و درمانی در طول یك سال از فعالیت دولت سیزدهم در اصفهان به ایجاد و تكمیل خانه های بهداشت و پایگاه های اورژانس، تجهیز مراكز درمانی و تكمیل طرح های توسعه و در نهایت، تسهیل دسترسی به خدمات سلامت در جای جای این استان منجر شده است.

حوزه استانهای ایرنا: یك سال از سپردن سكان اداره كشور به دولت سیزدهم می گذرد، دولتی كه به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» كار خود را آغاز كرد و به اذعان بسیاری از كارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت های پس از انقلاب، هیچ دولتی به اندازه دولت سیزدهم و آیت الله رئیسی میراث دار مشكلات، ضعف ها و كاستی های برجای مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص های كلان اقتصادی، كسری بودجه، كاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش ها كه ماحصل سیاست گذاری ها و اقدامات نادرست سال های پیش از 1400 بود شرایطی را رقم زد كه به گفته آیت الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت كه با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

بااین حال گرچه چالش ها بسیار زیاد بوده و هست، اما باهمت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر اركان دستگاه اجرایی، طی یك سال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش های گذشته و تلاش برای ریل گذاری صحیح برای حركت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه های مختلف عملكردی صورت گرفته است كه به نظر می رسد باگذشت یك سال از استقرار دولت اكنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به مهمترین اقدامات حوزه سلامت و طرح های بهداشت و درمان اجرا و تكمیل شده در استان اصفهان خواهیم پرداخت.

اصفهان با بیش از پنج میلیون و 300 هزار نفر جمعیت یكی از استان های پرجمعیت محسوب می شود كه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در آن با توجه به وسعت و موقعیت راهبردی آن در مركز كشور و اینكه یكی از قطب های درمانی به شمار می آید، از اهمیت خاصی برخوردارست بنابراین در طول یك سالی كه از دولت سیزدهم گذشته و در راستای تحقق " عدالت در سلامت "، رسیدگی به مناطق كمتر برخوردار و روستاها و تداوم حركت جهادی، طرح های مختلفی در این خطه اجرا شده است.

این طرح ها در بخش های مختلف مانند ایجاد، تكمیل، بازسازی و بهسازی خانه های بهداشت و مراكز جامع سلامت، اجرای طرح های توسعه مراكز درمانی، تجهیز مراكز درمانی، تامین و نصب دستگاه های درمانی و تصویربرداری پیشرفته، راه اندازی پایگاه های اورژانس، توسعه انرژی های تجدیدپذیر و گسترش امكانات دانشجویی اجرا و بهره برداری شده است.

اجرای 45 طرح بهداشتی و درمانی در یك سال اخیر در اصفهان

به گفته محمد حسین اعرابی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، در یك سال اول فعالیت دولت سیزدهم در این استان حدود 45 طرح بهداشتی و درمانی با اعتبار سه هزار و 380 میلیارد ریال اجرا و تكمیل شده است.

نگاهی به مجموعه اخبار و اطلاعات منتشر شده از دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در یك سال اخیر نشان می دهد كه طرح های بیمارستان عیسی بن مریم(ع) در مهر سال 1400، پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی خیابان حافظ و شهرك صنعتی بزرگ ( شمال اصفهان) شاهین شهر در آبان سال 1400، پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی چمگردان در شهرستان لنجان در آذر 1400، خوابگاه خواهران ابن سینا (ویژه دانشجویان بین الملل) با زیربنای 2 هزار و 541 متر مربع و ظرفیت 113 دانشجو و 2 طرح عمرانی دانشجویی شامل سالن ورزشی شهدای مدافع سلامت و صنعتی سازی سلف مركزی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در دی ماه 1400، مركز خدمات جامع سلامت روستایی مهرگرد سمیرم، ساختمان جدید شبكه بهداشت شهرستان سمیرم، مركز توانبخشی شهید قاسم سلیمانی سمیرم و خانه بهداشت علی آباد جمبزه دهاقان در بهمن سال 1400 از جمله طرح های افتتاح شده است.

همچنین در جریان سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به استان اصفهان در بهمن سال گذشته، طرح های آزمایشگاه مركزی و مركز غربالگری سرطان شهرستان نجف آباد با 2 هزار و 700 متر مربع زیربنا و بخش های كولونوسكوپی، آندوسكوپی، ماموگرافی و سونوگرافی، مركز جامع سلامت مسكن مهر فولادشهر با نام "سپهبد شهید قاسم سلیمانی" با یكهزار و 775 متر مربع زیربنا، مركز اورژانس پزشكی شهرستان لنجان و آزمایشگاه مركزی شهرستان لنجان در زرین شهر با زیربنای یك هزار و 100 افتتاح شد.

مركز جامع سلامت وزوان با وسعت 850 متر مربع و پایگاه اورژانس شهر وزوان از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه به متراژ 250 متر مربع و ساختمان های ستاد شبكه بهداشت و اورژانس پیش بیمارستانی بویین میاندشت نیز از طرح های بهداشتی و درمانی بهره برداری شده در فصل بهار امسال در استان اصفهان است.

یكی از مهمترین طرح های افتتاح شده درمانی در یك سال اخیر، بخش پیوند سلول های بنیادی خون ساز در مركز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان است؛ این بخش در فضایی با مساحت 630 متر مربع و با هزینه ای بالغ بر 120 میلیارد ریال برای ساخت و ساز و خرید تجهیزات پزشكی مورد نیاز تیر امسال به بهره برداری رسید.

بخش پیوند سلول های بنیادی خون ساز مركز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان 6 تخت دارد و با به كارگیری كادر درمانی آموزش دیده به بیماران سرطانی كه جهت درمان قطعی نیاز به پیوند سلول های بنیادی خونساز دارند خدمت رسانی می كند.

با سفر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در تیر امسال به استان اصفهان و شهرستان های جنوبی آن نیز تعداد دیگری از طرح های مهم بهداشتی و درمانی در این خطه به بهره برداری رسید.

در جریان این سفر، پنج طرح در زمینه های توسعه خدمات تخصصی، تشخیصی و درمانی، بخش های بالینی و خدمات رادیو آنكولوژی در بیمارستان سیدالشهدا(ع) اصفهان افتتاح شد كه شامل آماده سازی ایمن و استاندارد داروی شیمی درمانی با زیر بنا 60 متر مربع، احداث ساختمان توسعه بخش رادیو انكولوژی با زیر بنای 10 هزار متر مربع، بهره برداری از دستگاه سی تی سیمولاتور و تجهیز و بهره برداری از بخش پیوند سلول های بنیادی با 6 تخت استاندارد با قابلیت پیوند اتولوگ و آلوژن و با زیر بنای 520 متر مربع، بازسازی بونكر شماره 2 و نصب، راه اندازی و بهره برداری از دستگاه شتاب دهنده توموتراپی (Radixact9) است.

تسهیل دسترسی به خدمات سلامت با اجرای 45 طرح بهداشتی در اصفهان

افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی بیمارستانی در شهرضا

در جریان سفر وزیر بهداشت در تیر امسال به شهرستان های جنوبی اصفهان، بزرگترین نیروگاه خورشیدی بیمارستان های كشور در بیمارستان امیر المومنین(ع) شهرضا افتتاح شد؛ این نیروگاه خورشیدی با توان 100 كیلو وات ساعت با كمك خیران احداث شده است.

به گفته رییس بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرضا، این طرح در زمینی به مساحت یكهزار و 600 مترمربع و با اعتباری بالغ بر 16 میلیارد ریال اجرا شد و برق تولیدی آن برای مواقع بحران همچون زلزله و جهت دستگاه های ونتیلاتور و اتاق عمل استفاده می شود و در سایر اوقات از محل فروش برق و درآمد حاصله، امكان توسعه خدمات در بیمارستان را فراهم می كند.

سید مهدی دیباجی افزود: بازدهی بالا و بدون نیاز به تجهیزات پیچیده، بدون نیاز به باطری جهت ذخیره انرژی، فروش برق و درآمدزایی نیروگاه خورشیدی، امكان افزایش تولید بدون محدودیت در آینده، بدون نیاز به آب و سوخت مورد نیاز و فاقد آلایندگی محیط زیست از مهمترین مزایای این طرح است كه با اجرای آن بیمارستان امیرالمومنین(ع)شهرضا در راستای استانداردهای بیمارستان های سبز قدم برداشت.

وزیر بهداشت همچنین در سفر تیر ماه خود به استان اصفهان، طرح توسعه ای بخش تصویربرداری بیمارستان امیرالمومنین(ع) شهرضا كه شامل سی تی اسكن و ام آر آی است و اعتبار آن از محل هیات امنای ارزی وزارت بهداشت تامین شد را افتتاح كرد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، توسعه بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرضا شامل بخش های اورژانس، مراقبت های ویژه و داخلی بخش های اورژانس است كه براساس استانداردهای موجود، تجهیزات پزشكی مورد نیاز از قبیل ام آر آی (MRI) و سی تی اسكن، رادیوگرافی، ماموگرافی، تخت های بستری ویژه، تخت های بستری مكانیكی به همراه متعلقات، مانیتورینگ علائم حیاتی، ونتیلاتور و پمپ سرم به طور كامل از طریق هیات امنای صرفه جویی ارزی با اعتبارات این دانشگاه و با مساعدت وزارت بهداشت تامین شده است.

شاهین شیرانی افزود: از آنجا كه بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) شهرضا، مركز خدمات اورژانس جنوب استان است و در مسیر جاده ترانزیت قرار دارد با توجه به توسعه و تجهیز تخت های آی سی یو (ICU) و اورژانس در كنار بخش تصویربرداری، روند درمان بیماران بهبود می یابد و موجب ارائه خدمت در كوتاه ترین زمان می شود.

وزیر بهداشت در این سفر خود به استان اصفهان ضمن بازدید از بیمارستان شهدای دهاقان، سالن شهدای احمدیان در این مجموعه با زیر بنای معادل یكصد متر مربع را افتتاح كرد.

تسهیل دسترسی به خدمات سلامت با اجرای 45 طرح بهداشتی در اصفهان

تامین دستگاه های تصویربرداری پیشرفته برای بیماران سرطانی در اصفهان

تامین دستگاه های شتاب دهنده، "سی تی سیمولاتور" و "اسپكت سی تی" با پیشرفته ترین فناوری در مركز آموزشی درمانی سیدالشهدا(ع) اصفهان و بمنظور درمان بیماران مبتلا به انواع سرطان از مهمترین طرح های اجرا شده در یك سال اخیر است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در این زمینه گفت: 2 دستگاه شتاب دهنده برای درمان تومورها كه دارای اشعه بسیار دقیق است و به طور خاص برای تومورهای سر و گردن و مغز كارایی ویژه ای دارد به همراه یك دستگاه سی تی سیمولاتور برای ارزیابی دقیق محل رادیوتراپی تومور و یك دستگاه اسپكت سی تی برای اسكن قلب، استخوان و سرطان های استخوان توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی برای مركز سید الشهدا(ع) اصفهان تامین شده است.

شاهین شیرانی با بیان اینكه نمونه مشابه این دستگاه های پیشرفته در بیشتر مراكز درمانی دولتی وجود ندارد، افزود: هم اكنون بیماران در اصفهان می توانند از این دستگاه ها بهره مند شوند و درمان آنها با روند بهتری انجام شود و علاوه بر درمان پیشرفته هزینه بیماران نیز كاهش می یابد.

وی تاكید كرد: استفاده از این دستگاه های جدید سبب می شود درمان بیماران سرطانی و تابش اشعه فقط در محل تومور انجام شود و بافت های سالم بدن بیمار از تابش اشعه و عوارض آن در امان بماند.

دسترسی به خدمات اولیه بهداشتی در دور دست ترین نقاط استان اصفهان

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با اشاره به اینكه در زمان حاضر 76 طرح بهداشتی، 78 طرح درمانی و چهار طرح آموزشی توسط این دانشگاه در سراسر استان در حال اجراست، افزود: دانشگاه علوم پزشكی اصفهان یكی از بزرگترین دانشگاه های پزشكی كشور با پوشش 26 شهرستان و جمعیت حدود چهار میلیون و 700 هزار نفر است كه شاخص های متعددی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی آن تاثیر دارد.

محمد حسین اعرابی از جمله شاخص های تاثیرگذار در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در استان اصفهان را تراكم جمعیتی بالا و پراكندگی شهرها و روستاها در سطح استان دانست و اظهار داشت: با توجه به این مسائل توزیع عادلانه و مطلوب امكانات و خدمات بهداشتی و درمانی با مسائل خاص خود همراه است اما دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در یك سال اخیر تلاش كرد تا امكانات بهداشتی و درمانی در سراسر این استان فراهم شود.

اعرابی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بهداشت را یكی از اولویت های دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در اجرای طرح های عمرانی، بازسازی و توسعه ای دانست و خاطرنشان كرد: اجرای طرح ها به گونه ای است تا مردم حتی در دوردست ترین نقاط نسبت به مركز استان، مشكلی در دسترسی به خدمات اولیه بهداشتی و مراقبت های سلامت نداشته باشند.

وی با اشاره به تامین تجهیزات درمانی و تشخیصی پیشرفته در یك سال اخیر، تاكید كرد: این كار در سال های گذشته كمتر سابقه داشته بطوری كه در حد 400 میلیارد تومان تجهیزات با فناوری های برتر خریداری و وارد نظام درمان استان شده است.

وی به تامین تجهیزات شتاب دهنده خطی، سی تی اسكن، پت اسكن و سی تی سیمیلاتور و دستگاه های تحقیقاتی پیشرفته اشاره و اضافه كرد: در حال انعقاد قراردادهای جدید برای تكمیل این طرح هستیم.

اعرابی با تاكید بر اینكه خیران در تامین و تكمیل این تجهیزات و طرح ها كمك بسیاری به دانشگاه علوم پزشكی اصفهان كردند، خاطرنشان كرد: با توجه به وجود برخی كمبودها و نواقص، ما برنامه های كوتاه و بلند مدت برای رفع آنها و تامین اعتبار مورد نیاز داریم و همچنان از خیران می خواهیم كه در این مسیر ما را یاری كنند.

وی با بیان اینكه دولت سیزدهم، عزم و اراده جدی برای تعالی سلامت دارد، افزود: مصوبات خوبی در سفر رییس جمهور و هیات دولت در خرداد امسال به اصفهان در بخش بهداشت و درمان در نظر گرفته شد كه بسیار امیدوار كننده است و اجرای آنها باعث كاهش مشكلات موجود از نظر تجهیزات و امكانات و كمتر شدن دغدغه مردم و كادر درمان و بهداشت می شود.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، از 16 هزار و 220 میلیارد ریالی كه در بیست و پنجمین سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت در استان اصفهان برای بخش بهداشت و درمان مصوب شد، بیشترین سهم آن یعنی چهار هزار میلیارد تومان مربوط به تكمیل طرح های بهداشتی است.

بر این اساس حدود 24 خانه بهداشت، پایگاه سلامت و مركز بهداشت و جامع سلامت شهری و روستایی با تخصیص اعتبارات مصوب سفر استانی تا پایان امسال تكمیل و بهره برداری می شود كه این موضوع دستاورد بسیار مهمی برای استان و در جهت خدمات رسانی به شهرها و روستاهای مختلف بویژه مناطق محروم است.

مشاور رییس دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در مجمع امور خیران سلامت استان نیز با بیان اینكه عزم دولت سیزدهم بر تكمیل طرح های نیمه تمام است، اظهار داشت: چندین طرح نیمه تمام در شهرستان های مختلف استان رها شده بود كه با پیگیری دانشگاه علوم پزشكی اصفهان و همچنین كمك خیران به نتیجه رسید، برخی از آنها در یك سال اخیر بهره برداری شد و تعدادی نیز مانند مركز جامع سلامت كوهپایه و مركز زایشگاه هرند همزمان با هفته دولت افتتاح می شود.

سید فرهاد عریضی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینكه برخی طرح های نیمه كاره بهداشتی و درمانی در شهرستان های خمینی شهر و فلاورجان به پیشرفت 60 تا 70 درصد رسیده اند، افزود: مركز جامع درمان زنان در بیمارستان شهید بهشتی اصفهان نیز با پیگیری های صورت گرفته در حال تكمیل شدن است و نزدیك به 90 درصد پیشرفت دارد.

تامین دستگاه های پیشرفته، نیاز بیماران سرطانی را رفع كرد

عریضی به تامین چند دستگاه پیشرفته درمانی و تصویربرداری در بیمارستان سیدالشهدا(ع) اصفهان كه محل مراجعه بیماران مبتلا به انواع سرطان است، اشاره كرد و گفت: در سال های پیش بدلیل محدود بودن این دستگاه ها، بیماران در زمان های طولانی منتظر فرا رسیدن نوبت خود می ماندند و حتی برخی از آنها بدلیل شرایط اضطرار برای درمان باید با فوریت این كار را انجام می دادند بنابراین ناچار به سفر به شهرهای اطراف مانند كاشان و شهركرد برای استفاده از این دستگاه ها بودند.

وی با تاكید بر اینكه دستگاه های قبلی، به روز و پاسخگوی نیاز بیماران نبود، افزود: با همت دانشگاه علوم پزشكی اصفهان و همت خیران، 2 دستگاه شتاب دهنده پیشرفته برای این بیمارستان خریداری شد كه توانمندی بالایی دارد و می تواند پاسخگوی نیاز بیماران باشد.

وی با اشاره به اینكه ایجاد نیروگاه خورشیدی در بیمارستان شهرضا نیز علاوه بر تامین انرژی به كسب درآمد برای این مركز منجر شده است، خاطرنشان كرد: در برخی شهرستان ها بویژه در غرب استان نیز با كمبود تجهیزاتی مانند ام آر آی و سی تی اسكن مواجه بودیم كه با پیگیری های انجام شده، تامین شد.

عریضی با تاكید بر اینكه تامین این تجهیزات و دستگاه ها و اجرای طرح های بهداشتی و درمانی مستلزم تامین هزینه های سنگین و بالاست، تصریح كرد: با توجه دولت، چرخ زنگ زده حركت خیران در بخش های پیشگیری و سلامت روغن كاری شده و به حركت افتاده است.

وی با تاكید بر اینكه ما در شهرستان های دور افتاده و كمتر برخوردار هنوز جای كار برای اجرای طرح های بهداشتی و درمانی داریم، افزود: در مركز استان نیز بدلیل اینكه قطب درمانی جنوب كشور محسوب می شود لازم است كه امكانات و تجهیزات پیشرفته ای تامین شود.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و 300 هزار نفر جمعیت در 28 شهرستان، 52 بخش، 112 شهر و 129 دهستان دارد.

امور بهداشتی و درمانی 26 شهرستان با حدود چهار میلیون و 700 هزار نفر زیر نظر دانشگاه علوم پزشكی اصفهان و 2 شهرستان كاشان و آران و بیدگل با حدود 500 هزار نفر جمعیت زیر نظر دانشگاه علوم پزشكی كاشان است.

بر اساس آمار موجود، استان اصفهان دارای 69 بیمارستان با حدود 10 هزار و 295 تخت ثابت، حدود یكهزار و 400 مركز ارائه دهنده مراقبت های اولیه بهداشتی ، حدود 155 مركز خدمات جامع سلامت شهری، حدود یكصد مركز خدمات جامع سلامت روستایی و حدود 530 خانه بهداشت است.

برچسب ها
- هفته دولت
- اصفهان
- دولت سیزدهم
- دولت مردمی
پروندهٔ خبری
- یكسال با «دولت مردم»
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۳۲ - ۳۰/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۹