دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

مغزهایی كه در انتظار اشاره مسوولان برای ماندن هستند
 
گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ می گویند نگویید «فرار مغزها»؛ بگویید جابجایی ژن ها یا مثلا مهاجرت دانشجویان؛ اما چه فرقی می كند كه چه صدایش كنیم مهم این است كه باید برای نگهداشت نخبگان فكری بیندیشیم و برای این كار ابتدا باید علت آن را بدانیم.

اگر جستجوی كوتاهی در یكی از موتورهای جستجوگر داشته باشیم، «مهاجرت» را در لغت به معنای كوچ یا انتقال از مكانی به مكان دیگر دانسته است كه افراد به طور معمول برای بهبود شرایط زندگی شان این كار را انجام می دهند.

این افراد بهبود زندگی را از طریق ادامه تحصیل و یافتن شرایط شغلی بهتر در كشور دیگری می یابند حال آنكه به گفته خودشان اگر در وطن چنین شرایطی را داشته باشند جلای وطی نمی كنند.



 

در این باره با چند نفر از برگزیدگان كنكور سراسری سال 1401 گفت وگو كردیم تا بدانیم آیا قصد ادامه تحصیل در كشور دیگر و مهاجرت به كشور دیگری را دارند یا خیر.

علیرضا ملك حسینی رتبه 3 گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی با بیان اینكه در حال حاضر نمی توانم درباره ادامه تحصیل در خارج از كشور یا مهاجرت صحبت كنم، میگوید: اگر در كشور فرصتی برای تحقیق و اشتغال نباشد مجبوریم كه به مهاجرت فكر كنیم، در حال حاضر برخی رشته ها كه به عنوان رشته های تحقیقاتی محسوب می شوند آینده پردرآمدی ندارند زیرا بودجه ای به آنها اختصاص داده نمی شود، با شرایطی كه وجود دارد استعدادها مجبور به مهاجرت می شوند.

سید علی علوی خوشحال رتبه نهم كنكور گروه علوم تجربی 1401 نیز می گوید: فعلا تصمیمی برای مهاجرت ندارم.

سبا رضائی بروجنی رتبه سوم كنكور گروه علوم تجربی نیز می گوید: می خواهم در رشته پزشكی درس بخوانم و به كشورم و مردمانش خدمت كنم بنابراین به زندگی در خارج از كشور فكر نمی كنم.

با چند نفر از رتبه های برتر كنكور سال های گذشته نیز گفت وگو كردیم تا از وضعیت كنونی آن ها هم با خبر شویم.

علی ولایی رتبه اول گروه علوم انسانی كنكور سراسری سال 1393 در رشته حقوق مقطع دكتری دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تحصیل است.

یاسمن سعیدی رتبه اول گروه ریاضی كنكور سراسری سال 93 نیز به انگلستان رفته و در آنجا ادامه تحصیل می دهد، سعیدی در دانشگاه LSE انگلستان در رشته دكترای اقتصاد درس می خواند.

زهرا سادات موسوی رتبه اول گروه علوم انسانی كنكور سراسری سال 1395 دانشجوی رشته روان شناسی كودكان استثنایی در مقطع كارشناسی ارشد دانشگاه تهران است.

یاسمن فرازان رتبه یك كنكور هنر نیز در رشته طراحی صنعتی در دانشگاه تهران تحصیل كرده و در حال حاضر در آلمان تحصیل می كند.

دانا افاضلی رتبه 3 گروه علوم ریاضی كنكور سراسری سال 1398 هم در رشته كامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل است.

محمدصادق مجیدی یزدی رتبه دوم رشته علوم ریاضی و فنی در كنكور سراسری سال 1398 هم در رشته كامپیوتر مقطع كارشناسی دانشگاه صنعتی شریف تحصیل می كند.

سارا عامری رتبه 2 كنكور زبان سال 90 هم برای ادامه تحصیل به كانادا رفته است.



به گزارش فارس، با نگاهی بر اظهارنظرهای برگزیدگان كنكور امسال و عملكرد برگزیدگان سال های گذشته متوجه می شویم برگزیدگان كنكور می خواهند در كشور خودشان بمانند و به هم میهنانشان خدمت كنند، اما به دلیل نبود شرایط تحقیقاتی و شغلی مجبور به زندگی در خارج از كشور می شوند؛ آیا مسوولان در این زمینه تمهیداتی اندیشیده اند؟

برنامه های مسوولان برای حفظ مغزها

البته محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برنامه ریزی برای حفظ استعدادهای كشور خبر داده و می گوید: با توجه به اینكه افزایش ژن نخبگی برای هر كشور بسیار اهمیت دارد، وزارت علوم برای حفط نخبگان برنامه ریزی كرده و طرح هایی را در نظر گرفته است.

زلفی گل گفت: براساس طرحی كه در شورای عالی عتف مصوب شد 20 درصد از سهمیه جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه ها به نخبگان اختصاص می یابد.

همچنین رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز درباره حفظ نخبگان كشور می گوید: كشورهای دیگر به دنبال جذب ژن های نخبه هستند و به همین دلیل جوانان با استعداد ما نیز در معرض مهاجرت قرار می گیرند، ما دلایل این موضوع را بررسی كردیم یكی از این دلایل این است كه دانشجوی دكتری در كشورهای دیگر حقوق خوبی دریافت می كنند، ما هم باید به دانشجویان دوره دكتری مان حقوق پرداخت كنیم تا آن ها كشورهای دیگر را ترجیح ندهند.

وی با بیان اینكه درآمد بالایی نیز به این نخبگان پیشنهاد می شود به طوریكه بر تعلقات خانوادگی و وطنی پیشی می گیرد، می گوید: ما باید امكاناتی مانند درآمد درخور، مسكن و تسهیلات پژوهشی و آزمایشگاهی را برای استعدادهای كشورمان فراهم كنیم.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۷:۳۸ - ۳۰/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۶