دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

پروژه بازآفرینی محله دروازه ری چیست؟
 
مدیر منطقه یك شهرداری قم ابعاد مختلف پروژه بازآفرینی محله دروازه ری را تشریح كرد.
پروژه بازآفرینی محله دروازه ری چیست؟ مجید محمدرضاخانی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنای قم، در خصوص طرح ساماندهی و توسعه محله دروازه ری، با اشاره به اینكه این محله در پیرامون هسته مركزی شهر شكل گرفته است، اظهار كرد: ساخت و ساز این محله در دهه های 30 و 40 به نحوی كه امروز قابل مشاهده است شكل گرفته است.

وی با بیان اینكه محله دروازه ری یكی از محله های قدیمی قم است، مطرح كرد: همچنین این محل در فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی نیز بسیار تاثیر گذار بوده است.

مدیر منطقه یك شهرداری قم ادامه داد: این تاثیرگذاری به حدی بوده است كه از این محله حدود 128 شهید تقدیم انقلاب اسلامی شده است.

وی با اشاره به اینكه متاسفانه ساختار كالبدی این محله در دهه های گذشته به سمت فرسودگی رفته است، عنوان كرد: متاسفانه امروز بخش زیادی از محله دروازه ری در قالب بافت فرسوده قرار گرفته و شایسته ساكنین این محله نیست.

محمدرضاخانی با بیان اینكه بخشی از ساكنین قدیمی این محله بابت این فرسودگی كه اتفاق افتاده از این محله مهاجرت كرده اند، خاطرنشان كرد: ازجمله معضلات اهالی این محله می توان به توان اقتصادی پایین برخی خانوارها، بروز برخی آسیب های اجتماعی، فرسودگی محله، كم عرض بودن معابر و ... اشاره كرد.

وی با اشاره به اینكه مجموعه مدیریت شهری باید راه حل مناسب برای ساماندهی این محله اتخاذ می كرد و به نتیجه می رسید، تصریح كرد: دروازه ری محله ای با قدمت تاریخی است و اماكن تاریخی، فرهنگی و مذهبی در این محله وجود دارد.

مدیر منطقه یك شهرداری قم با بیان اینكه شخصیت های فرهیخته ای در این محله سكونت دارند، یادآور شد: از ظرفیت این افراد نیز می توان برای ساماندهی محله دروازه ری بهره مند شد.

محمدرضاخانی با اشاره به اینكه مدیریت استان و مجموعه شهرداری به دنبال بازآفرینی این محله بودند، بیان كرد: در همین راستا طرح بازآفرینی محله دروازه ری تعریف و تدوین شد.

وی با بیان اینكه مشاوران متعدد در طراحی این بازآفرینی نظرات خود را ارائه كرده اند، ابراز كرد: ازجمله مواردی كه در این طرح تبیین شده، ارائه خدمات با رویكرد ایجاد ارزش افزوده ویژه واحدهای مسكونی محله است.

مدیر منطقه یك شهرداری قم با تاكید بر لزوم توسعه خدمات در محله دروازه ری، اظهار داشت: اگر این اتفاق رقم خورد انگیزه لازم برای بازسازی و استفاده از پتانسیل های خدماتی این محله در ساكنین ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینكه توسعه خدمات در تمامی سطوح این محله از اهمیت بسیاری برخوردار است، عنوان كرد: با اجرای این طرح به دنبال این هستیم كیفیت سكونت در سطح محله دروازه ری را رونق دهیم.

محمدرضاخانی اضافه كرد: ایجاد انگیزه در نوسازی و ارائه امتیاز به واحدهای خدماتی كه در این محل احداث می شود ازجمله هدف هایی است كه در این طرح دنبال می شود.

وی با بیان اینكه امیدواریم با اجرای این برنامه ها موجب افزایش كیفیت زندگی اهالی این محله شویم، مطرح كرد: بحث تقویت محور دروازه ری و همچنین خیابان نوبهار در طرح تفضیلی در دستور كار قرار گرفت.

مدیر منطقه یك شهرداری قم با اشاره به اینكه این معابر در طرح تفضیلی تقویت شدند، خاطرنشان كرد: همچنین در طرح تفضیلی برای این محله ها تعریض نیز تعریف شد.

وی با بیان اینكه عرض خیابان دروازه ری در طرح تفضیلی حدود 18 متر تعریف شد، تصریح كرد: همچنین حدود 13هزار متر مربع نیز براساس مصوبه كمیسیون ماده 5 استان در سال 1400 به عنوان فضاهای شهری ائم از فضای بازی، مراكز خدمات ناحیه ای، مجموعه فرهنگی و ورزشی، فضای سبز، تاسیسات و تجهیزات شهری تعریف و تثبیت شد.

محمدرضاخانی با اشاره به هزینه بالای تملكات این محور، یادآور شد: متاسفانه برای تامین منابع آن مجموعه مدیریت شهری و شهرداری توان لازم را ندارد و نیازمند منابع خاص هستیم.

وی با بیان اینكه بحث بازآفرینی محلات كمتر توسعه یافته در سفر ریاست جمهوری به قم به آن پرداخته شد، ابراز كرد: با پیگیری هایی كه توسط شهرداری و همچنین مجموعه های استان انجام شد، مقرر گردید بخشی از منابعی كه به عنوان زمین های 48 هكتاری در پردیسان تعریف شده، به عنوان پشتیبان تملكات محور دروازه ری قرار بگیرد.

مدیر منطقه یك شهرداری قم با اشاره به اینكه شهرداری نیز در بودجه سال 1401، حدودا 20 میلیارد تومان به عنوان منابع پشتیبانی در نظر گرفته است، بیان كرد: همكاری مردم در راستای تخصیص منابع چه به صورت نقدی و چه به صورت زمین های 48 هكتاری مهم است.

وی با بیان اینكه امیدواریم با اقدامات مناسب طی امسال و سال آینده این محور به طور كامل بازگشایی شود، اظهار كرد: همچنین موضوع ارتقای سرانه های خدماتی نیز طی این مدت زمان باید به بهترین شكل، ایجاد شود.

محمدرضاخانی با اشاره به اینكه بار دیگر از همكاری شهروندان این منطقه تقدیر و تشكر می كنم، عنوان كرد: ان شاءالله همدلی و همراهی با مدیریت شهری در راستای ساماندهی این محور شكل بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان كرد: محورهایی مانند نوبهار كه تقریبا محور موازی با دروازه ری است، نیز باید سامان یابد تا به نحوی این محور نیز از نظر كیفیت شهری وضعیت بهتری پیدا كند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۲۰ - ۳۰/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۹۰