دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

"فرضیه تمساح" شاید به افراد كم شنوا كمك كند!
 
محققان دانشگاه "اوپسالا" سوئد اظهار كرده اند فرضیه جدیدی بنام فرضیه تمساح(Crocodile Hypothesis) می تواند به افراد مبتلا به كم شنوایی كمك كند.
به گزارش ایسنا و به نقل از اس تی دی، بیش از 1.2 میلیارد نفر در سراسر جهان دچار كم شنوایی هستند. از طرف دیگر تمساح ها كه می توانند تا 70 سال عمر كنند از شنوایی عالی در طول تمام عمر خود برخوردار هستند. یكی از دلایل این است كه تمساح ها می توانند سلول های مویی جدید ایجاد كنند. اخیرا یك گروه تحقیقاتی از دانشگاه اوپسالا در حال بررسی علت آن هستند. محققان امیدوارند درك بیولوژی تمساح ها بتوانند برای كسانی كه كم شنوایی دارند مفید باشد.

"هلگه راسك اندرسن"(Helge Rask-Andersen) استاد گوش شناسی دانشگاه اوپسالا و یكی از محققان این مطالعه گفت: به نظر می رسد كه سلول های مویی جدید از فعال شدن سلول هایی به نام سلول های پشتیبان(support cells) تشكیل شده اند كه این سلول ها به تمساح هایی كه ساختار سلولی خاصی دارند و به نظر می رسد انسان فاقد آن ساختار هستند، متصل است. فرضیه ما این است اعصابی كه تكانه هایی را از مغز حمل می كنند و با نام "اعصاب وابَران"(efferent nerves) شناخته می شوند، باعث رشد مجدد این ساختار می شوند.

به آن دسته از سلول های عصبی كه پیام های الكتریكی را از مركز دستگاه عصبی بدن به سوی بیرون می برند در پزشكی وابَران گفته می شود. یاخته هایی كه این پیام ها را در خلاف جهت وابَران یعنی به سوی مركز دستگاه عصبی می آورند، آوران نام دارند.

كم شنوایی مشكلات قابل توجهی برای افراد ایجاد می كند و اغلب بر كیفیت زندگی افراد تاثیر منفی می گذارد. شایع ترین علت كم شنوایی نارسایی گیرنده های گوش است و این گیرنده ها در انسان قابل بازسازی نیستند. با این حال، آنها ممكن است در موجودات غیر پستاندار مانند تمساح ها وجود داشته باشند چرا كه آنها با وجود عمر 70 ساله همچنان شنوایی قوی در طول زندگی خود دارند.



این موضوع كه حیوانات در صورت آسیب دیدگی می توانند به سرعت سلول های مویی گوش خود را بازسازی كنند، شناخته شده است اما واقعا مشخص نیست كه این امر چگونه انجام می شود. تمساح ها شنوایی بسیار خوبی دارند كه این ویژگی برای حضور در خشكی و زیر آب مناسب است. یكی از ویژگی های متمایز آنها این است كه حساسیت گیرنده ها به سطوح مختلف تحت تاثیر دمای خارجی قرار می گیرد و این موضوع آنها را برای انواع مختلف خطرات در محیط های مختلف یك گزینه عالی می سازد.

گوش تمساح در این مطالعه جدید توسط محققان گوش بیمارستان دانشگاه اوپسالا به همراه محققان دانشگاه اوپسالا مورد بررسی قرار گرفته است. تعداد كمی از گروه های تحقیقاتی در دنیا، گوش داخلی تمساح را مورد مطالعه قرار داده اند. محققان در این مطالعه از میكروسكوپ الكترونی و فناوری های مولكولی استفاده كرده اند.



یك كشف جالب این بود كه ذرات سلولی كوچكی در گوش تمساح ترشح می شود. این ذرات شبیه اگزوزوم ها(exosomes) هستند و می توانند آنزیم هایی ترشح كنند كه شكسته می شوند یا غشایی را تشكیل می دهند كه مژك های گوش به هنگام ورود صدا به آن ساییده می شوند. اگزوزوم ها، كیسه های هوایی و حفره های كوچكی را تشكیل می دهند كه خم شدن مژك ها را با رسیدن ارتعاشات صوتی به گوش آسان تر می كنند.

یك فرضیه این است كه این امر حساسیت به صدا را افزایش می دهد و باعث بهبود شنوایی می شود. هلگه راسك اندرسن گفت: امیدوارم در آینده درك كنیم كه تمساح ها چگونه سلول های مویی خود را بازسازی می كنند تا در نهایت بتوانیم از آن در آینده برای كمك به افراد استفاده كنیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۱:۴۷ - ۳۱/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۷