دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

افزایش پنج برابری كمك هزینه پروتز ها و وسایل كمك پزشكی
 
مبالغ پرداختی تأمین اجتماعی به بیمه شدگان و مستمری بگیران بابت هزینه وسایل كمك پزشكی – اروتز و پروتز – در سال 1400، از 71 میلیارد تومان در سال 99، به 363 میلیارد تومان افزایش یافت.
تامین اجتماعی :
افزایش پنج برابری كمك هزینه پروتز ها و وسایل كمك پزشكی
 مبالغ پرداختی تأمین اجتماعی به بیمه شدگان و مستمری بگیران بابت هزینه وسایل كمك پزشكی – اروتز و پروتز – در سال 1400، از 71 میلیارد تومان در سال 99، به 363 میلیارد تومان افزایش یافت.
افزایش پنج برابری كمك هزینه پروتز ها و وسایل كمك پزشكیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد بایندریان (معاون نظارت و تعهدات كوتاه مدت اداره كل امور بیمه شدگان) سازمان تأمین اجتماعی، پرداخت هزینه اقلام و وسایل كمك پزشكی را یكی از تعهدات كوتاه مدت سازمان تأمین اجتماعی معرفی كرد.
وی گفت: وسایل كمك پزشكی، اقلام و وسایلی هستند كه برای اعاده سلامت افراد و جبران نقض جسمانی یا تقویت یكی از حواس مورد استفاده قرار می گیرند. مشمولان این خدمت تمامی بیمه شدگان اجباری، توافقی، اختیاری، رانندگان، كارگران ساختمانی و مقرری بگیران بیمه بیكاری و همچنین بازنشستگان، ازكارافتادگان كلی و بازماندگان و افراد تحت تكفل آن ها هستند.
بایندریان ادامه داد: در حال حاضر 152 قلم وسایل كمك پزشكی، تحت پوشش قرار دارند و علاوه بر این 152 قلم؛ هزینه آندوپروتز ها كه در داخل بدن افراد نصب می شوند و در مراكز درمانی مورد استفاده قرار می گیرند نیز مطابق تعرفه ها و قوانین موضوعه، توسط سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می شود.
وی با اشاره به بازنگری و اصلاح مبلغ قابل پرداخت برای وسایل كمك پزشكی در دوره های مختلف زمانی، گفت: از سال 93 تا 99 افزایش قیمت نداشتیم كه در این دوره، افزایش قیمت وسایل كمك پزشكی را شاهد بودیم.
به عنوان نمونه برای عینك ما تا قبل از سال 99 مبلغ 40 هزار تومان پرداخت می كردیم. با توجه به تغییرات قیمتی این اقلام در این دوره و برای حمایت موثرتر از بیمه شدگان و بازنشستگان و افراد تحت تكفل آنان، در سال 1400 افزایش تعرفه وسایل كمك پزشكی در دستور كار سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفت و افزایش قیمت قابل توجهی برای همه وسایل كمك پزشكی از جمله اقلام پرمصرفی مثل عینك، دندان مصنوعی، صندلی چرخدار و لنز های چشمی صورت گرفت. كمك هزینه عینك طبی 8 برابر و صندلی چرخدار 9 برابر شد و به طور متوسط كمك هزینه پرداختی در همه اقلام بیش از 10 برابر افزایش یافت؛ ضمن اینكه اقلام جدیدی نیز به خدمات اضافه شدند. وسایلی مثل تشك مواج، كپسول اكسیژن، پروتز كره چشم، لنز داخل چشمی و... از وسایل كمك پزشكی هستند كه در این سال تحت پوشش قرار گرفتند و به فهرست اقلام موردتعهد تأمین اجتماعی اضافه شدند.
وی به تعرفه قابل پرداخت بابت برخی اقلام كمك پزشكی اشاره كرد و گفت: برای یك دست دندان مصنوعی تا سال 99 مبلغ 200 هزار تومان پرداخت می شد كه با افزایش 10 برابری به 2 میلیون تومان رسید. تعرفه نیم دست دندان مصنوعی نیز از 100 هزار تومان به یك میلیون تومان رسید. تعرفه عینك از 40 هزار تومان به 300 هزار تومان رسید. بابت لنز داخل چشمی كه قبلاً در تعهد نبود، تا 2 میلیون تومان پرداخت می شود. برای كره چشم، یك میلیون و 500 هزار تومان، برای تشك مواج یك میلیون و 600 هزار تومان و برای كپسول اكسیژن نیز كه هیچ كدام قبل از سال 1400 در تعهد نبودند 700 هزار تومان پرداخت می شود. مبلغ پرداختی برای صندلی چرخدار نیز از 150هزار تومان به یك میلیون و 300 هزار تومان رسید.
معاون نظارت و تعهدات كوتاه مدت اداره كل امور بیمه شدگان همچنین افزود: سال 99 تعداد اسناد صادره برای پرداخت این كمك هزینه 291 هزار مورد و جمع مبالغ پرداختی از این بابت 71 میلیارد تومان بوده است، اما در سال 1400 با افزایش مبالغ و تعرفه های مورد تعهد، تعداد اسناد نیز افزایش قابل توجهی داشت و به 729 هزار سند رسید. بار مالی این حمایت نیز در سال 1400 به 363 میلیارد تومان رسید.
وی افزود: علاوه بر افزایش مبالغ، غیرحضوری شدن فرآیند اداری نیز از مسائلی است كه به افزایش موارد درخواست كمك هزینه وسایل كمك پزشكی از سوی بیمه شدگان و بازنشستگان اصلی و تبعی منجر شده است. در حال حاضر برای درخواست، ارائه مدارك و دریافت این كمك هزینه از طریق مراجعه به سامانه غیرحضوری سازمان به نشانی es.tamin.ir صورت می پذیرد و نیازی به هیچ گونه مراجعه حضوری به شعب سازمان نیست و تمامی فرآیند مربوط به اخذ درخواست، معرفی بیمه شده به مرجع پزشكی در صورت نیاز، دریافت پاسخ مرجع پزشكی، اخذ شماره حساب بانكی و پرداخت هزینه مذكور به صورت غیرحضوری و الكترونیكی انجام می شود و بیمه شده در مواردی كه پرداخت هزینه وسایل كمك پزشكی مستلزم تایید مرجع پزشكی باشد، صرفاً یك بار می بایست به مركز درمانی مربوطه مراجعه نماید.
قبل از سال 99 كمك هزینه وسایل كمك پزشكی تنها با مراجعه حضوری پرداخت می شد و با توجه به پایین بودن مبلغ و طولانی بودن فرآیند و نیاز به مراجعه حضوری، بسیاری از مشمولان برای دریافت این خدمت مراجعه نمی كردند؛ اما با افزایش مبلغ و تسهیل فرآیند شاهد استقبال بیمه شدگان و استفاده بیشتر از این خدمت هستیم.
   تاریخ: ۱۱:۵۶ - ۰۶/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۲۵۲