دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

توصیه های سازمان جهانی بهداشت در زمینه بهداشت روان در زمان كرونا
 
عضو انستیتو روانپزشكی تهران گفت:سازمان جهانی بهداشت در زمینه بهداشت روان و مدیریت هیجانات در دوران كرونا توصیه های عمومی را برای همه افراد داشته است.
توصیه های سازمان جهانی بهداشت در زمینه بهداشت روان در زمان كرونا



عضو انستیتو روانپزشكی تهران گفت:سازمان جهانی بهداشت در زمینه بهداشت روان و مدیریت هیجانات در دوران كرونا توصیه های عمومی را برای همه افراد داشته است.

محسن روشن پژوه با اشاره به اینكه در سایه كرونا وضعیتی نامتناسب با توانایی ها و پیش بینی های قبلی بر مردم حاكم شده و ممكن است از آن اختلالاتی درآید، عنوان كرد: لذا در این خصوص سازمان جهانی بهداشت در زمینه بهداشت روان و مدیریت هیجانات توصیه های عمومی را برای همه افراد داشته است.

محسن روشن پژوه تصریح كرد: در وضعیت حاضر كم و بیش خانواده ها با بیماری كرونا درگیر هستند و حتی ممكن است عزیزی را از دست داده باشند، فاصله های اجتماعی، تعطیلی و قرنطینه، تحت تأثیر قرار گرفتن مشاغل، محدودیت های ارتباطی، تغییرات در فضای آموزشی و كار همه اینها ممكن است كه هر انسانی را تحت تأثیر قرار دهد و باعث فشار روانی و تغییرات هیجانی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران با اشاره به اینكه این تغییرات هیجانی نیز ممكن است خود را با احساس غم، اضطراب، ترس، خشم و بی حوصلگی نشان دهد، گفت: درواقع با یك تغییر وضعیت ساده كلی از هیجانات عاطفی ما تغییر پیدا می كند، پس انتظار می رود با این تغییرات كه همه زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده و وضعیتی نامتناسب با توانایی ها و پیش بینی های قبلی بر مردم حاكم شده با اختلالاتی نیز همراه باشد، چنانكه ما در این مدت با رفتارهای هیجانی، مشكلات خلقی، مشكلات روانی و افزایش استفاده از مواد و الكل مواجه هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینكه سازمان جهانی بهداشت در زمینه بهداشت روان و مدیریت هیجانات توصیه های عمومی را برای همه افراد داشته است، عنوان كرد: درواقع از همین توصیه ها باید استفاده كرده و زمینه های پسا كرونا یا بعد از كرونا را هم پیش بینی كرد.

عضو قطب علمی روانپزشكی و روانشناسی كشور در خصوص این توصیه ها اظهار كرد: یكی اینكه حتماً باید به روز باشیم، شنیدن اخبار مهم است اما نه هر خبری، درواقع باید اخبار و اطلاعات را محدود كرده و آنها را از مراجع رسمی دریافت كنیم، اگر این دو كار را مدیریت نكنیم و از شرایط و آمار و اطلاعات بی خبر شویم موقعیت بدتر خواهد شد ضمن اینكه اخبار نادرست هم ممكن است تنها اضطراب ما را بیشتر كند.

روشن پژوه همچنین یادآور شد: برنامه روزانه مشخص داشته باشیم، این كار وقتی قرار است در خانه باشیم كار سختی است ولی توصیه اساسی است كه این برنامه روزانه باید با مشاركت خانواده باشد و با توجه به علائق افراد خانواده شكل بگیرد، پس برنامه منعطف متناسب با ویژگی های خلقی، عاطفی و علائق مهم است و حتماً در این برنامه فعالیت های فیزیكی خلاقانه مثل كاردستی، گلكاری، باغبانی و تغییر موقعیت فیزیكی هم دیده شود.

این متخصص اعصاب و روان در ادامه توضیح داد: توصیه بعدی فیلم دیدن، بازی های رایانه ای، حضور در شبكه های اجتماعی و فضای مجازی است چون نباید ارتباطات مان را قطع كنیم، حفظ ارتباطات با دوستان و خانواده از هر طریق ممكن مثل شبكه های اجتماعی، تلفن و فضای مجازی مهم است اما نكته پراهمیت این است كه همین استفاده از كامپیوتر، فیلم دیدن و حتی حضور در شبكه های مجازی باید مدیریت و كنترل شده باشد، چون ممكن است تبدیل به اعتیاد استفاده از آنها شود.

عضو دانشكده علوم رفتاری و سلامت روان در پایان نیز تصریح كرد: توصیه بعدی این است كه از یكدیگر حمایت كنیم و گفت وگوی دوطرفه داشته باشیم، نباید موقعیت پر خطر را انكار كنیم، بلكه باید در خصوص مواردی كه موقعیت را بیشتر به خطر می اندازد گفت وگو كنیم، همچنین توصیه ما به والدین این است كه در خصوص مشكلات كرونا صادقانه با بچه ها صحبت كنند، در مورد مشكلات احساسی و عاطفی كه بچه ها دارند گفت وگو كنند تا بچه ها ترس ها و نگرانی های شان را مطرح كنند، همچنین والدین باید در منزل با بچه ها تعاملات شاد، مفرح و خلاقانه داشته باشند.
منبع خبر:
رادیو سلامت
   تاریخ: ۱۰:۱۱ - ۰۴/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۲