دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

معاون دانشجویی دانشگاه، بر لزوم كسب مهارت های مورد نیاز برای داشتن یك خانواده خوب و موفق، تاكید كرد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

معاون دانشجویی دانشگاه، بر لزوم كسب مهارت های مورد نیاز برای داشتن یك خانواده خوب و موفق، تاكید كرد

معاون فرهنگی - دانشجویی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (شنبه) همزمان با هفته دولت و روز "خانواده و سلامت "، بر لزوم كسب مهارت های مورد نیاز برای داشتن یك خانواده خوب و موفق، تاكید كرد.

به گزارش وبدای دانشگاه به نقل از مفدا، دكتر سعید خانجانی در باره نقش دانشگاه در ایجاد خانواده موفق و سلامت، گفت: نقش دانشگاه در ایجاد خانواده سالم هم از نظر بحث آموزشی و پرورشی برای دانشجویان، و اینكه تعریف خانواده موفق چیست و چه معیارهایی دارد، می تواند خیلی پر رنگ باشد.

وی افزود: اساتید و كاركنان دانشگاه نیز می توانند برای دانشجویان، الگو باشند، همانطور كه انتظار جامعه این است كه قشر فرهیخته دانشگاهی با هر اداره یا سازمان دیگری متفاوت باشد. در بخش آموزشی و طراحی برنامه های علمی لازم است برای آشنایی با خانواده موفق، شرایط و ملزومات آن و از همه مهمتر، مهارت های مورد نیاز برای داشتن یك خانواده خوب، و آموزش هایی برای دانشجویان در نظر گرفته شود.

دكتر خانجانی تاكید كرد كه اساتید می توانند به عنوان یك قشر فرهیخته الگویی از داشتن یك خانواده موفق برای دانشجویان باشند، از این جهت دانشگاه می تواند نقش مؤثری در الگو پذیری و آموزش برای قشر جوان و دانشجو داشته باشد.

مشاوره های پیش از ازدواج و پس از ازدواج، به موفقیت و پایداری بیشتر زندگی زوجین كمك می كند

معاون فرهنگی - دانشجویی دانشگاه در پاسخ به این سئوال كه چقدر ازدواج های دانشجویی را در توسعه خانواده موثر می دانید ؟، گفت: طبق برآوردهایی كه در سال های گذشته انجام شده، ازدواج های دانشجویی موفق تر از دیگر ازدواج ها بوده و برغم تبلیغات منفی كه گاهی در این زمینه می شود، آمارها نشان می دهد درصد شكست كمتری در این ازدواج ها مشاهده شده است.

دكتر خانجانی افزود: در دانشگاه، ازدواج ها با شناخت بهتری انجام می شود و امكان بیشتری برای بهبود و ارتقای شرایط در ازدواج ها و زندگی پس از آن وجود دارد. با ارائه آموزش ها و مشاوره های پیش از ازدواج و پس از ازدواج و توسعه و غنی تر كردن آنها، می توان ازدواج های دانشجویی را توسعه داده و به موفقیت و پایداری بیشتر زندگی حاصل از این ازدواج ها، كمك كرد.

وی تصریح كرد: در دانشگاه، موقعیت های بهتری برای جوانان جهت انتخاب شریك زندگی فراهم می شود. با مهیا نمودن شرایط برای شناخت بهتر دانشجویان از ازدواج، زندگی متاهلی و مسئولیت های آن و با آموزش و مشاوره برای انتخاب بهتر لازم است در كنار این جوانان باشیم تا حد امكان اتفاق بهتری در این زمینه رقم خورده و با درصد شكست كمتری در این ازدواج ها مواجه باشیم.

وی افزود: در كل ، ازدواج دانشجویی در سال های گذشته اقدام خوبی بوده و حتما نیاز به بازبینی و برنامه ریزی دقیق تر برای توسعه اهداف و ارتقای شرایط دارد. با حمایت های مادی، معنوی، آموزشی و مشاوره ای، می توان شرایط ازدواج های دانشجویی را تسهیل نمود و الگوی مناسبی از ازدواج آسانتر و با شناخت بهتر را ترویج داد.

برای جوانی جمعیت و تشویق به فرزندآوری باید فرهنگ سازی كرد

دكتر خانجانی همچنین در پاسخ به این سئوال كه با توجه به بحث جوانی جمعیت چه عواملی را در توسعه این شعار، كلیدی می بینید و دانشگاه در این عرصه چقدر می تواند موثر باشد ؟ ، گفت: بحث پیرامون جوانی جمعیت، فرزند آوری و خطر پیری جمعیت در كشور، یك مساله چند عاملی بوده و عوامل مختلف روی آن تاثیر گذار است، كه یك بعد آن، فرهنگ است.

وی افزود: برای كار روی موضوع "جوانی جمعیت و تشویق به فرزند آوری "، باید فرهنگ سازی كرد، همان طور كه سال های قبل برای كاهش فرزند آوری و تحقق شعار " فرزند كمتر، زندگی بهتر" فرهنگ سازی شد و اهداف مورد نظر در آن طرح به خوبی محقق شد. اما در حال حاضر با توجه به شرایط موجود تشویق فرزند آوری، كه یك ضرورت برای كشور است، كار دشوارتری بوده و علاوه بر فرهنگ سازی نیاز به توجه جدی به ابعاد دیگری همچون اقتصادی، حمایتی و امید به آینده وجود دارد.

این متخصص علم مشاوره تصریح كرد: وضع اقتصادی و معیشتی نامناسب باعث می شود كه افراد كمتر به سمت فرزندآوری بروند. یك بعد مهم دیگر، حمایت هایی است كه افراد قبلا" از طرف خانواده های خود دریافت می كردند، خانواده های گسترده تر و اغلب در مجاورت یكدیگر سبب می شد كه زوج ها برای نگهداری از فرزند خود ،كمتر مشكل پیدا كنند، پدر و مادر و اطرافیان اغلب حمایت نموده و بچه ها را نگهداری می كردند و كمتر این نگرانی را داشتند كه چگونه فرزند خود را در مهد كودك بگذارند و یا پرستار خصوصی بگیرد.

وی افزود، اما در حال حاضر با تغییر سبك زندگی ها، این بعد حمایتی كمتر شده و خانواده ها علاوه بر مساله اقتصادی، نگرانی زیادی در مورد مراقبت از فرزند خود دارند، خانواده ها اكثرا" كم جمعیت شده و به خاطر مهاجرت ها، اغلب دور از خانواده اصلی خود هستند و آن بعد حمایتی را ندارند. وقتی زن و شوهر هر دو شاغل هستند دغدغه اینكه چه كسی از بچه مراقبت كند و چه كسی خلا نبودن آن ها را پركند، همواره برای زوجین نگران كننده است.

دكتر خانجانی همچنین یكی از عوامل مهم دیگر در زمینه تشویق به فرزند آوری را " امید به آینده " دانست و گفت: در حال حاضر، پدر و مادری كه میخواهند فرزند دار شوند، نگرانی زیادی در مورد آینده فرزندان خود دارند. در این برهه زمانی كار بر روی امید به آینده، با بهبود شرایط اجتماعی و ابعاد مختلف تاثیر گذار بر آن می تواند نقش موثری در ایجاد آرامش در زوجین و تشویق آنها به باروری و فرزندآوری داشته باشد و از طرفی بهبود شرایط و افزایش امید به آینده می تواند مهاجرت جوانان را كاهش داده و از این طریق نیز كمك شایانی به مساله جوانی جمعیت نماید.

وی تاكید كرد كه توجه به مجموعه ای از این عوامل می تواند برای جوانی جمعیت كمك كننده باشد و دانشگاه با تحلیل علمی و استخراج این عوامل و طراحی برنامه همه جانبه برای سیاستگذاران می تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد. به نظر می رسد قانون حمایت از جوانی جمعیت ارائه شده، و برغم نكات مثبت آن، در واقعیت همه ابعاد مهم تاثیرگذار در مساله جوانی جمعیت را لحاظ ننموده است.

وی افزود: برای اینكه همه ابعاد به صورت جامع تر دیده شود، استفاده درست از ظرفیت پژوهشی دانشگاه ها می تواند بسیار كمك كننده باشد. برنامه ای می تواند موفق باشد كه همه ابعاد در كنار هم دیده شود. مساله جوانی جمعیت و تشویق فرزند آوری بسیار پیچیده تر از آن برنامه و قانونی است كه قرار بود در گذشته بر روی كاهش جمعیت كار كند. آن برنامه بیشتر به فرهنگ سازی نیاز داشت، ولی مساله حاضر علاوه بر فرهنگ سازی، به ابعاد دیگری نیاز دارد كه برای شناخت دقیق تر و پایش آن، دانشگاه ها می توانند نقش مؤثری داشته باشند.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: طیبی - نعیمی پور
   تاریخ: ۱۴:۴۱ - ۰۵/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱