دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

فعالان نهادهای دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه با مسئولان وزارت بهداشت دیدار كردند
 
دكتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت و جمعی از مدیران این معاونت‏ در بخشی از سفر یك روزه شنبه دوم اسفندماه خود به دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه‏، در جمع نهادهای دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه حاضر شده و با آنها به گفتگو نشستند.
فعالان نهادهای دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه با مسئولان وزارت بهداشت دیدار كردند
دكتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت و جمعی از مدیران این معاونت‏ در بخشی از سفر یك روزه شنبه دوم اسفندماه خود به دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه‏، در جمع نهادهای دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه حاضر شده و با آنها به گفتگو نشستند.



به گزارش وبدا ، دكتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت در جمع فعالان نهادهای دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه با اشاره به اینكه شما دانشجویان فعال در نهادهای دانشجویی سرمایه های دانشكده ها و دانشگاه های علوم پزشكی به شمار می روید ، اظهار كرد: در شرایطی كه دانشگاه های علوم پزشكی به دلیل این بیماری تعطیل بود، شما دانشجویان فعالیت های خوبی در مسیر مقابله با ویروس كرونا انجام دادید كه از جمله آن می توان به تولید ماسك ، شیلد و اقلام ضدعفونی و همچنین مشاركت در بیماریابی و ضدعفونی كردن خوابگاه های دانشجویی اشاره كرد. شما عضو بزرگی از خانواده نظام سلامت محسوب می شوید و در برهه حساس شیوع ویروس كرونا آبروی نظام سلامت را با پشتكار و همكاری جهادی خود خریدید.

او افزود: شما عزیزان دانشجو باید افتخار كنید كه عضو نظام سلامت به شمار می روید چرا كه شما سرمایه گرانبهای اجتماعی كشور هستید و باید همواره قدردان تلاش و مجاهدت های شما باشیم. باید سعی كنیم همواره رفتار و منش مان مطابق با اصول ارزش های اسلامی باشد. نه تنها در دوران شیوع كرونا بلكه همواره شما آینده سازان نظام سلامت باید در خدمت بهداشت و سلامت جامعه باشید.

لاری خطاب به فعالان نهادهای دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه با تأكید بر اینكه باید همواره رشد همسان و متناسبی در فعالیت های دانشگاهی وجود داشته باشد و از رشد كاریكاتوری در زمینه فعالیت های دانشگاهی جلوگیری كرد، اظهار داشت: باید طوری عمل كنیم كه همه نهادهای دانشجویی از جمله كانون های فرهنگی ، تشكل های اسلامی ، شوراهای صنفی، انجمن های علمی و نشریات دانشجویی انجمن های ورزشی متناسب با هم رشد كنند و این طور نباشد كه مثلا یك نهاد دانشجویی چنان رشدی كند و دیگر نهادها از فعالیت و تحرك بازبمانند. به هر حال علاوه بر فعالیت نهادهای دانشجویی قدیمی در دانشگاه، یكسری نهادهای دانشجویی جدید و تازه تأسیس نیز وجود دارند كه برای رشد و تكامل نیاز به حمایت بیشتری دارند.

باید باور كنیم دانشجویان ما بلوغ كافی دارند تا در تصمیم گیری ها مشاركت داشته باشند

لاری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در جمع دانشجویان گفت: 41 طرح نیمه كاره خوابگاهی از زمان آمدن ما به معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت وجود داشت كه سالیان سال این طرح ها به دلیل مشكلات مالی به حالت ركود در آمده بودند كه خوشبختانه این طرح ها در حال انجام و تكمیل است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: این 41 طرح نیمه تمام خوابگاهی با تزریق منابع از طریق عقد تفاهمنامه بین صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت و بانك های كشور در مسیر تكمیل قرار گرفته است. در حقیقت صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت برای تامین این وام ها برای دانشگاه های علوم پزشكی كشور تلاش زیادی كرده است.

او به خوابگاه 400 نفره در دست ساخت دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه اشاره كرد و گفت: بسیار خوشحالم كه فاز یك احداث این خوابگاه با 95 درصد پیشرفت فیزیكی در حال انجام است. شاید حدود شش الی هفت سال این طرح عمرانی به دلیل شرایط اقتصادی، تحریم ها و شیوع بیماری كرونا به حالت تعلیق درآمده بود اما با همت مسئولان دانشگاه و همچنین پیگیری مجدانه آنها، شاهد هستیم ظرف ماه آینده فاز نخست احداث این خوابگاه دانشجویی به پایان می رسد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه گفت: خیلی از خوابگاه های دانشجویی شما فرسوده و قدیمی است اما خوشبختانه به همت دكتر غلامی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه در یك سال اخیر اقدامات موثری در راستای تعمیر و بازسازی فضاهای خوابگاهی و مرمت تاسیسات زیربنایی این خوابگاه ها انجام شده است.

وی همچنین، تشكیل شوراهای مشورتی را اتفاقی مهم و مبارك عنوان كرد و افزود: از روزی كه به معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت آمدم، بر اهمیت دخالت دادن دانشجویان در سرنوشت خود تاكید كرده ام؛ ما باید باور كنیم دانشجویان ما بلوغ كافی دارند تا در تصمیم گیری ها مشاركت داشته باشند و نه تنها كار را سخت تر نمی كنند بلكه به سهولت كار نیز كمك می كنند؛ از این رو سپردن مسئولیت به دانشجویان در عرصه های مختلف و تعامل با مسئولان دانشگاه می تواند حركت رو به رشدی باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت همچنین ایجاد بیمه تامین اجتماعی و تكمیلی برای دانشجویان دستیاری و دكتری تخصصی را جزو اهداف خود تا پایان دولت برشمرد و بیان داشت: ما در كنار دانشجویان رزیدنتی و تحصیلات تكمیلی تلاش كرده ایم منابع دانشجویان تحصیلات تكمیلی را ببینیم و به لطف خدا در این مسیر تا حدودی موفق عمل كرده ایم.

تلاش برای تكمیل 50 پروژه خوابگاهی، رفاهی و ورزشی تا پایان دولت

لاری با اشاره به این كه 50 پروژه خوابگاهی، سلف سرویس و ورزشی در سطح دانشگاه های علوم پزشكی در حال انجام و عملیاتی شدن است، گفت: تأمین خوابگاه های متأهلی، اولویت مهمی برای ما به شمار می رود كه از اهمیت زیادی نیز برخوردار است. تهیه و تأمین خوابگاه متاهلی در عین حال كه ضرورتی انكار نشدنی است، اما به دلیل محدودیت منابع مالی امری دشوار است. توزیع این گونه خوابگاه ها در دانشگاه های علوم پزشكی كشور متوازن نیست. در حال حاضر اگر چه خوابگاه متاهلی رشد 20 درصدی داشته است اما این تعداد هنوز قابل قبول نیست. ما همچنین در كنار تامین خوابگاه به دنبال تامین وام ودیعه مسكن هستیم تا با تصویب مجلس از طریق صندوق رفاه دانشجویان این كار را به سرانجام برسانیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: حدود 22 هزار دانشجوی دستیاری و تحصیلات تكمیلی در سطح دانشگاه های علوم پزشكی تابعه وزارت بهداشت در كشور تحصیل می كنند كه تأمین امور رفاهی و معیشت این عزیزان از جمله اولویت های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است، وزیر بهداشت نیز بر بیمه تامین اجتماعی این عزیزان تاكید دارد. برقراری بیمه تأمین اجتماعی دستیاران و دانشجویان phd كه عموماً با مشكلات معیشتی بیشتری مواجه هستند نیز از جمله برنامه های در دست اقدام ما است.

لاری ضمن تاكید بر این مهم كه همواره سعی ما بر ارتقای سرانه وام های پرداختی به دانشجویان از لحاظ كمیت و كیفیت بوده است، گفت: خوشبختانه امسال با پیگیری ها و كوشش مستمر، مجموع تسهیلات اعطایی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت به دانشجویان نسبت به میزان آن در سال گذشته رشد قابل توجه ای داشته است و این مبلغ در ردیف بودجه سال آینده چند برابر افزایش پیدا می كند.

وی درباره فعالیت ها و برنامه ریزی های مالی، معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، گفت: در چند ماه گذشته به طور جدی درگیر مسائل مربوط به بودجه و افزایش 40 درصدی بودجه در ردیف تعمیر، تجهیز و افزایش سرانه غذایی دانشجویان بودیم و برای سال آینده درخواست دو هزار میلیارد ریال جهت اختصاص به وام دانشجویان دستیاری و تحصیلات تكمیلی داده ایم كه مورد تصویب كمیسیون بهداشت قرار گرفت و پیگیر تحقق آن در بودجه سال آینده هستیم.

اجرای طرح "هم قدم" برای همقدم بودن با دانشجویان در شرایط شیوع كرونا

لاری در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت الكترونیكی شدن فرآیندها و فعالیت های اجرایی در تمام سطوح معاونت فرهنگی و دانشجویی تأكید كرد، گفت: یكی دیگر از برنامه های مورد توجه در معاونت فرهنگی و دانشجویی، استفاده از سامانه های مختلف برای الكترونیكی كردن برنامه های و فعالیت ها است كه باعث انسجام فعالیت های فرهنگی و دانشجویی می شود. این اقدامات در راستای ارتقاء سطح خدمات رفاهی در حوزه دانشجویی صورت گرفته است.

او درباره اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت نیز اشاره كرد: طرح "هم قدم" و "غربالگری سلامت روان" دو تدبیری بود كه توانست تهدید كرونا را به یك فرصت بدل كند و به ارائه خدمات مشاوره ای و روانشناختی اداره مشاوره پویایی ببخشد. در این زمینه با تك تك دانشجویات تماس گرفته می شود تا از ابتلا به كویید 19 و مسائل روانی آن ها اطلاع حاصل شود. هدف اصلی طرح "هم قدم" این است كه ذهن دانشجو به این سو گرایش پیدا كند كه "من تنها نیستم" و همقدمی در كنار من وجود دارد. همقدم بودن این طرح از این جهت است كه دانشجو بداند تنها نیست و ادارات مشاوره و سلامت روان دانشجویی گام به گام با آنان در حركت هستند و در صورت نیاز می توانند از خدمات این ادارات استفاده كنند.

شكایت ها باید از طریق شورای صنفی و نه از طرف فضای های غیر منطقی با اهداف نامشخص به دست ما برسد

لاری همچین به اختصاص فضاهای فیزیكی لازم برای فعالیت نهادهای دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه اشاره كرد و گفت: اتفاق خوبیكه امروز حالمان را خوب كرد خریداری اختصاص دانشگاه برای فعالیت نهادهای دانشجویی از جمله نشریات دانشجویی ، كانون های فرهنگی، شوراهای صنفی، انجمن های علمی و... بود. به هر حال یكی از دغدغه های مهم شما نبود فضای فیزیكی برای فعالیت نهادهای مختلف در این دانشگاه بود كه خوشبختانه با همت ریاست و معاونان دانشگاه، بخشی از این مشكلات مرتفع شد و امیدوارم با ترزیق منابع مالی لازم، این فضاها به وسایل و تجهیزات لازم نیز مجهز شوند. ما برای تجهیز فضاهای فرهنگی 50 میلیون تومان كمك كرده ایم و انشاءالله 100 میلیون تومان دیگر نیز برای این كار به دانشگاه تزریق مالی خواهد شد.

برای دیدن مشروح خبر به لینك زیر مراجعه كنید:

http://behdasht.gov.ir/XVD
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۰۹:۱۹ - ۰۴/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۰