دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

اشتغال و مسكن شیرین ترین آرزوی مدال آوران نابینای همدانی
 
همدان- ایرنا- استان همدان در حالی جزو برترین های كشور برای افتخارآفرینی و كسب مدال در عرصه ورزش نابینایان و كم بینایان محسوب می شود كه فعالان این رشته های ورزشی همچنان درگیر و دار مشكلات و دغدغه های سخت و نرم افزاری است.
 اشتغال و مسكن شیرین ترین آرزوی مدال آوران نابینای همدانی همدان- ایرنا- استان همدان در حالی جزو برترین های كشور برای افتخارآفرینی و كسب مدال در عرصه ورزش نابینایان و كم بینایان محسوب می شود كه فعالان این رشته های ورزشی همچنان درگیر و دار مشكلات و دغدغه های سخت و نرم افزاری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در سال های گذشته ورزش نابینایان و كم بینایان در مقایسه با سایر رشته ها مورد كم لطفی واقع شده كه رفع این موضوع و حمایت از این ورزشكاران نیاز به توجه بیشتر مسوولان دارد.

ورزش نابینایان و كم بینایان استان همدان در قدمت 25 سال گذشته پیشرفت های قابل توجهی داشته و در دوره های گذشته پاراالمپیك، پاراآسیایی و جهانی شاهد حضور پر رنگ و تصاحب مدال های رنگارنگ در رشته هایی نظیر دو ومیدانی بودیم هرچند كه به رغم این موفقیت ها وزشكاران نابینای استان درگیر موانع و مشكلاتی به ویژه در بخش امكانات و تجهیزات هستند.

استان همدان در رشته های مختلف به خصوص دو ومیدانی و گلبال حایز مدال های جهانی، قهرمانی پاراآسیا، بازی های پاراآسیا و تورنمنت های مختلف بین المللی شده كه حاصل برنامه ریزی هدفمند و حمایت همه جانبه هیات نابینایان و كم بینایان استان از مربیان و ورزشكاران بود.

اشتغال قهرمانان دغدغه اصلی

پرافتخارترین دونده نابینا و كم بینای استان همدان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اشتغال بزرگترین دغدغه قهرمانان و ملی پوشان نابینا و كم بینایی همدانی است.

حمید اسلامی افزود: اغلب ورزشكاران نابینا و كم بینای استان همدان دارای تحصیلات عالیه هستند و واقعا نباید بیكاری روی روند موفقیت آن ها تاثیر بگذارد.

به گفته وی، رسیدن به قله های افتخار نیاز به آرامش و تمركز ورزشكار دارد و انتظار می رود كه مشكلات قهرمانان نابینا و كم بینای استان حل شود.

اسلامی خاطرنشان كرد: نابینایان و كم بینایان همدان از هیات های پرافتخار تاریخ ورزش این استان در كسب مدال های خوش رنگ بین المللی است.

وی بیان كرد: امیدواریم اشتغال ورزشكاران ملی پوش نابینا و كم بینا حل و فصل شود تا با انگیزه مضاعف در مسابقات آینده حضور یابند.

ورزشكاران بی حاشیه و با انگیزه

ورزشكاران نابینا و كم بینای استان همدان فضایی بی حاشیه و مملو از انگیزه و نشاط را سپری می كنند هر چند در این سال های اخیر به دلیل ترس از ابتلا به كرونا، تمرینات آن ها نصفه و نیمه تعطیل شد و ورزشكاران كمتر رغبت حضور به جلسات تمرین را داشتند اما اكنون رفته رفته شرایط بهتر شده و هیات نابینایان در تلاش برای فعالیت گسترده ورزشكاران این رشته است.

رییس هیات نابینایان و كم بینایان استان همدان نیز در خصوص آمار فعالان این قشر از ورزش گفت: آمار دقیقی دراین خصوص وجود ندارد اما حدود 100 ورزشكار را دراین هیات زیر پوشش داریم.

سمیه سهیلی افزود: اصلا دوست ندارم نابینای جدید به دنیا بیاید و ما او را دعوت به ورزش كنیم، امیدواریم دیگر شاهد چهره جدیدی از نابینایان نباشیم و با همین نفرات فعلی ادامه بدهیم.

رییس هیات نابینایان همدان: اصلا دوست ندارم نابینایی جدید به دنیا بیاید و ما او را دعوت به ورزش كنیم، امیدواریم دیگر شاهد چهره جدید از نابینایان نباشیم و با همین نفرات فعلی ادامه بدهیم.

وی خاطرنشان كرد: تنها مرجع شناسایی افراد نابینا و كم بینا، مدرسه استثنایی است، البته در كوچه و خیابان هر فرد نابینا یا كم بینا را مشاهده كنم، از وی برای حضور در ورزش دعوت می كنم هر چند بیشتر ورزشكاران ما كم بینا هستند تا نابینا.

به گفته وی، حضور هر فرد نابینا و كم بینا به فعالیت های ورزشی همدان رایگان است و همین مساله باعث شده تا آن ها حداقل در فعالیت ورزشی با مشكل مواجه نشوند.

رییس هیات نابینایان و كم بینایان همدان افزود: تمام هزینه های این قشر از ورزشكاران و ورزش دوستان حتی افراد مبتدی رایگان است، از بیمه ورزشی گرفته تا البسه و سرویس ایاب و ذهاب همه را رایگان در اختیار آن ها قرار می دهم و افتخار می كنم در این مسیر خدمتگزارم.

وی اظهار داشت: رفت و آمد هر ورزشكار نابینا از درب منزل تا محل تمرین با هزینه هیات است و حتی برای ورزشكارانی كه دچار مصدومیت می شوند و نیاز به درمان نظیر فیزیوتراپی دارند هم وسیله ایاب و ذهاب به صورت رایگان هماهنگ می شود.

 اشتغال و مسكن شیرین ترین آرزوی مدال آوران نابینای همدانی

اشتغال و مسكن شیرین ترین آرزوی مدال آوران

با وجود افتخارات ارزنده توسط قهرمانان نابینا و كم بینای استان همدان، اما همچنان فكر آن ها درگیر آینده و مسایل معیشتی زندگی شخصی است.

رییس هیات نابینایان و كم بینایان استان همدان در این باره می گوید: اشتغال و مسكن شیرین ترین آرزوی مدال آوران نابینا و كم بینا است كه امیدواریم تحقق یابد.

اشتغال و مسكن شیرین ترین آرزوی مدال آوران نابینا و كم بینا است كه امیدواریم تحقق یابد.

سهیلی افزود: برای به ثمر رسیدن این خواسته مهم خیلی تلاش كرده ایم اما تا الان به نتیجه ای نرسیده ایم.

وی با بیان اینكه داشتن خوابگاه برای اسكان ورزشكاران شهرستانی و میزبانی رویدادهای ملی برای ما بسیار ضروری است و گفت: انتظار داریم خیرین همانطور كه در حوزه مدرسه و سایر پروژه ها مشاركت دارند، در ساخت خوابگاه برای ورزشكاران نابینا و كم بینا و حتی معلولان و جانبازان هم كمك كنند.

به گفته وی، هم اكنون مسابقات بین المللی دو ومیدانی را در پیش داریم كه جمعی از مربیان باتجربه همچون مهرداد مرادی و بازیكنان توانمند از جمله حمید اسلامی، علی نجیمی و مهرداد نجفی در تركیب تیم ملی دو میدانی نابینایان و كم بینایان حضور خواهند دااشت.

سهیلی افزود: ورزشكاران نابینا و كم بینای همدانی اغلب در رشته های گلبال و دو ومیدانی فعالیت دارند و برهمین اساس بیشترین مدال در مسابقات ملی و فراملی در این 2 رشته برای استان همدان كسب می شود.

رییس هیات نابینایان و كم بینایان استان همدان افزود: اغلب ورزشكاران ما به گلبال و دو ومیدانی می پردازند و دلیل آن حضور مدال آوران و ملی پوشان مطرح در این 2 رشته است كه باعث شده تا انگیزه حضور در این رشته ها را پیدا كنند.

وی اظهار داشت: البته در رشته های دیگر هم كم و بیش تمایل به فعالیت وجود دارد اما نه مثل گلبال و دو ومیدانی چرا كه در دو ومیدانی قهرمانانی نظیر حمید اسلامی دارنده مدال های جهانی و آسیایی را در اختیار داریم كه چون از جنس همین قشر از ورزشكاران است، براحتی آموزش های لازم را ارایه می دهد و به سال كشیده نمی شود كه ورزشكار آموزش دیده روی سكوهای قهرمانی قرار می گیرد.

سهیلی اظهار داشت: بنابراین استعداد در این 2 رشته عالی است، جودو هم قصد داریم فعال كنیم ضمن اینكه شنا و شطرنج هم جزو رشته های ما هستند و البته به ورزش شنا به دلیل شیوع ویروس كرونا در سال های اخیر پرداخته نشد.

آقایان پرچم دار مدال آوری

رییس هیات نابینایان استان همدان در ادامه با اشاره به اینكه حضور آقایان به مراتب بیشتر از بانوان در فعالیت های ورزشی این هیات است، گفت: همین امر موجب شده تا سهم آقابان در مدال آوری نیز بالاتر از بانوان باشد، آقایان ورزشكاران همدانی در دو ومیدانی و گلبال جزو نفرات اصلی تیم های ملی كشور هستند و همواره در مسابقات فراملی صاحب مدال شده اند.

سهیلی افزود: آقایان چون تعدادشان بیشتر است و از گذشته در دو ومیدانی و گلبال صاحب مدال آوران و قهرمانان زیادی بوده ایم، این روند را ادامه داده اند.

وی افزود: البته در بانوان هم امسال در شنا قهرمان كشور داشتیم؛ بانوان ورزشكار نابینا و كم بینای همدان قرار است به زودی عازم كربلا شوند و پس از زیارت و بازگشت از عراق كه به همت انجمن روشن دلان استان صورت می گیرد، قصد داریم تمرینات منظم و با برنامه را در رشته های مختلف داشته باشیم.

سهیلی با اشاره به اینكه در دو ومیدانی بانوان هم استعداد قهرمانی داریم، گفت: انتظار می رود ساعت تمرین بانوان دونده را بهتر كنند و شرایط بهتری را برای آن ها مهیا سازند. این توقع چندانی از اداره ورزش نیست.

برچسب ها
- استان همدان
- ورزش نابینایان
- ایرنا
- اداره كل ورزش و جوانان استان همدان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۴۵ - ۱۱/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۲