دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

انعقاد تفاهم نامه همكاری مشترك بین دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و جمعیت هلال احمر
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

انعقاد تفاهم نامه همكاری مشترك بین دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و جمعیت هلال احمر

تفاهم نامه همكاری بین دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و جمعیت هلال احمر، امروز (شنبه) ، بمنظور گسترش همكاری ها و بهره وری متقابل دو نهاد در امور آموزشی، پژوهشی و تجهیزات توانبخشی با هدف مشاركت در عرصه ها و رشته های مختلف مورد نیاز جامعه، منعقد شد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، این تفاهم نامه با حضور دكتر پیمان نامدار معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر، دكتر پیمان پیشگاهی مدیركل توانبخشی جمعیت هلال احمر، دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر فریدون لایقی معاون درمان و جمعی از مدیران دانشگاه، به امضاء رسید.

دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، امضای این تفاهم نامه را در راستای ارائه خدمات توانبخشی به جامعه نیازمند كشورمان، ارزشمند خواند و گفت: این دانشگاه، 30 سال در تولید شواهد علمی و ارائه خدمت توانبخشی فعالیت داشته، اما باز هم حوزه توانبخشی مغفول مانده و جای كار بیشتری دارد كه البته در ماه های اخیر با ورود موضوع توانبخشی به فراكسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از سوی دكتر محسنی بندپی عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، پیگیری رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، پیگیری شخص وزیر بهداشت و معاونت درمان ایشان، حوزه توانبخشی تا حدودی شناخته شده است و با انعقاد تفاهم نامه بین بنیاد شهید و وزارت بهداشت در مهرماه امسال، 30 مركز ایثار بنیاد شهید در سراسر كشور، انواع خدمات توانبخشی ارائه خواهند داد.

وی با اشاره به اینكه ظرفیت و امكانات جمعیت هلال احمر، فرصت خوبی برای همكاری های مشترك آموزشی، پژوهشی و خدماتی فراهم می كند، افزود: یكی از مشكلات آموزش علوم پزشكی، آموزش مهارت های بالینی است و گروه های آموزشی برای آموزش مهارت های بالینی، می بایست در پی عرصه های بالینی باشند كه متنوع نیستند، درصورتی كه مثلا برای آموزش مهارت های فیزیوتراپی، باید انواع توانبخشی اندام حركتی تا توانبخشی قلب و ... ، بر بالین بیمار آموزش داده شود.

دكتر خانكه گفت: پیشنهاد می شود، یك تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر نیز امضا شود، تشكیلات مشابهی در بنیاد شهید و جمعیت هلال احمر داریم كه باید وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی وارد كار شود .

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: با توجه به فاصله زیاد تعرفه های توانبخشی در بخش خصوصی و دولتی، اقبال درمانگران به بخش دولتی كم شده، لذا باید در تفاهم نامه مذكور سیستم ارجاع تعریف شود، ضمن آنكه پیشنهاد می شود، سالانه با حمایت مالی، بخشی از پژوهش های دانشجویان تحصیلات تكمیلی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به حل مسائل جمعیت هلال احمر با تعیین اولویت ها اختصاص یابد، و در این طرح می توان از اساتید مشاور جمعیت هلال احمر نیز بهره مند شد .

دكتر خانكه در ادامه، استخراج بسته های خدمتی با كمك جمعیت هلال احمر را انقلابی در سطح ملی دانست و افزود: با محاسبه بار سنگین معلولیت ها و محدودیت های ناشی از آن و مقایسه هزینه خدمات، می توان به تبیین جایگاه توانبخشی پرداخت .

دكتر پیمان نامدار معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در این نشست با اشاره به توانمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ارائه خدمات توانبخشی گفت: ارائه بسته آموزشی یكی از مواردی است كه باید به روز باشد و مشاركت اعضای هیات علمی دانشگاه در این امر و براساس نیاز مردم ، بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به خدمات توانبخشی با تعرفه دولتی افزود: اقبال مردم به خدمات توانبخشی نشان می دهد كه همه مردم از خدمات توانبخشی اطلاع ندارند و این خدمات، بدرستی به مردم معرفی نشده است .

دكتر نامدار اظهار داشت: جمعیت هلال احمر 110 برنامه متناسب با اولویت های استان ها و در اقصی نقاط كشور طراحی نموده است و اقشار كم درآمد هم در این برنامه ها دیده شده اند، اما هنوز به برخی رشته های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ورود نكرده ایم و باید از پتانسیل اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه بهره مند شویم .

دكتر پیمان پیشگاهی مدیركل توانبخشی جمعیت هلال احمر نیز با اشاره به خدمات هلال احمر در طول سالیان متمادی گفت: در سال 1394 در قالب طرحی 5 ساله با هدف پوشش مناطق محروم فعالیت كردیم و هم اكنون، بیش از 80 واحد از 194 واحد توانبخشی جمعیت هلال احمر در مناطق محروم فعالیت می كنند و از رسیدگی به مناطق محروم غافل نبودیم و در بخش دوم نیز به دنبال حركت به سمت مراكز تخصصی توانبخشی هستیم .

وی گفت: با فعالیت جمعیت هلال احمر در 29 استان كشور ، این مناطق دارای خدمات پایه هستند، در گام بعدی بسته به نیاز هر استان، خدمات مشخص و مورد نیاز هر استان را فراهم كرده و آموزش تخصصی و دوره آموزشی تعریف شده با سرفصل آموزشی مشخص طراحی شده است .

وی افزود: امیدواریم با ارتباط بیشتر با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و روحیه كاری این دانشگاه ، بتوانیم در مراكز استان ها، خدمات تخصصی مورد نیاز هر استان را طراحی كنیم و شاهد ارائه خدمات توانبخشی تخصصی به جامعه باشیم.

دكتر فریدون لایقی معاون درمان و توانبخشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز طی سخنانی، آموزش به عموم جامعه، آموزش به اقشار آسیب دیده، ارائه نتایج تحقیقات كاربردی از سوی دانشگاه در قالب جزوات نظیر " چگونگی مواجهه با زخم بستر، عفونت ها، آسیب نخاعی و ... و انتشار آن ها در سایت ها " را موضوعی كلیدی دانست.

وی با توجه به پتانسیل فارغ التحصیلان این دانشگاه، از مشاركت همه جانبه معاونت درمان دانشگاه در گسترش خدمات توانبخشی گفت و افزود: بیمارستان نورافشار می تواند فرصت خوبی برای سرویس دهی خدمات توانبخشی از سوی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی محسوب شود و می توان این بیمارستان را به سمت ریل توانبخشی سوق داد.

دكتر مهرداد فرخی معاون توسعه مدیریت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ارائه خدمات توانبخشی در اقصی نقاط تهران به ویژه مناطق كم برخوردار را موضوعی مهم خواند و گفت: با توجه به راه اندازی مركز پزشكی - توانبخشی یافت آباد در آینده ای نزدیك، خواهان تعاملات بیشتر با جمعیت هلال احمر برای پوشش حداكثری اقشار مختلف جامعه در دریافت خدمات توانبخشی هستیم .

گفتنی است، اجرای طرح های تحقیقاتی مشترك و مصوب طرفین و انجام پایان نامه های كارشناسی ارشد و دكترا بمنظور تامین نیاز و اولویت های هلال احمر در راستای نیازهای تحقیقاتی طرفین با اعطا بودجه سالانه و منابع پژوهشی، ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه های مختلف متناسب با نیاز طرفین، ارائه دوره های تخصصی و كارگاه های آموزشی كوتاه مدت، راه اندازی، تكمیل و تجهیز مراكز تخصصی توانبخشی و ... ، بخشی از موضوعات ذكر شده در این تفاهم نامه است.

این تفاهم نامه، كه به منظور گسترش همكاری ها و بهره وری متقابل دو نهاد در امور آموزشی، پژوهشی و تجهیزات توانبخشی با هدف مشاركت در عرصه ها و رشته های مختلف مورد نیاز طرفین امضاء شده است، می تواند در ارائه خدمات تخصصی جامع توانبخشی، استخراج بسته های خدمتی، آموزش مهارت های بالینی دانشجویان و ... ، و در نتیجه كمك به حل معضلات جامعه رو به رشد متقاضی خدمات توانبخشی در سطوح گوناگون، مفید واقع شود.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۲۰:۵۲ - ۱۲/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۷