دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

جراحی از راه دور در مناطق دور افتاده به كمك ربات جراح و اینترنت
 
پژوهشگران دانشگاه فنی "دارمشتات" در مطالعه اخیرشان، از توسعه یك هوش مصنوعی جدید خبر داده اند. با كمك این هوش مصنوعی تازه توسعه یافته، در نهایت می توان جراحی ها را در حالی كه بیمار در فاصله دور است، انجام داد.
جراحی از راه دور در مناطق دور افتاده به كمك ربات جراح و اینترنت به گزارش ایسنا و به نقل از آی او، نگرانی در مورد كمبود پرسنل پزشكی همچنان در سراسر جهان در حال افزایش است. نتایج برخی پژوهش ها نشان داده است، تنها در هلند، كمبود پرسنل در بخش مراقبت های درمانی تا سال 2031 به 135 هزار نفر خواهد رسید. این كمبود در كل بخش مراقبت های درمانی از جمله اتاق عمل احساس می شود؛ اما كمبود پرسنل فراتر از هلند است.

اما هوش مصنوعی (AI) كه توسط یك گروه پژوهشی در دانشگاه فنی دارمشتات آلمان توسعه یافته است، می تواند به پرسنل كم تجربه در انجام غربالگری ها و حتی برخی كارها در هنگام عمل جراحی همراه با یك متخصص از راه دور، كمك كند.

"انیربان موخوپادهای" (Anirban Mukhopadhyay)، دانشمند كامپیوتر دانشگاه فنی دارمشتات كه اصالتا هندی است، در حال حاضر رهبری این گروه پژوهشی را بر عهده دارد و روی كاربرد هوش مصنوعی در پزشكی تحقیقاتی كار می كنند.

موخوپادهای تأكید كرد: كمبود پرسنل پزشكی مشكل جهانی است كه به ویژه كشورهای درحال توسعه را تحت تاثیر قرار می دهد. من بیش از 20 سال در هند زندگی كرده ام و سیستم مراقبت های بهداشتی را در آنجا از نزدیك دیده ام. شاهد از دست دادن جان نزدیكانم بوده ام، زیرا كاركنان بیمارستان نمی توانستند دقیقا دریابند كه یك بیمار بخش آی سی یو چه زمانی به كووید-19 مبتلا شده است. جدا از مراكز اصلی شهری، این كشور با كمبود شدید كاركنان باتجربه مواجه شده است.

وی تأكید كرد: اما با یك اتصال اینترنتی پایدار، هوش مصنوعی جدید می تواند به بیماران ساكن مناطق روستایی در سراسر جهان كمك كند.

موخوپادهای معتقد است كه فناوری هایی مانند ربات های جراحی و هوش مصنوعی، نقش كلیدی در حل این مشكلات دارند. این نوع راه حل ها در حال حاضر در حال گسترش هستند. به عنوان مثال، بیمارستان ماستریخت از ربات داوینچی استفاده می كند. ربات داوینچی یك سیستم جراحی است كه از روش جراحی كم تهاجمی برای معالجه افراد استفاده می كند. یك جراح با كنسولی كار می كند كه تقریبا كاملا جدا از ربات است.

با كمك یك هوش مصنوعی كه جراح اصلی را درك می كند و با اتصال به شبكه پایدار در كنار بالین بیمار كار خود را انجام می دهد، در نهایت می توان حتی زمانی كه بیمار در فاصله ای دور از پزشك است، جراحی ها را انجام داد.

به گفته پژوهشگران دانشگاه فنی دارمشتات، هوش مصنوعی بر اساس شكل ها (به جای پیكسل ها) كار می كند. در دنیای پزشكی، معمولا باید به حجم بسیار محدودی از داده ها بسنده كنیم و هیچ دو جراحی كاملا شبیه هم نیستند. هوش مصنوعی كه به پیكسل ها نگاه می كند باید فضای جستجوی زیادی را پوشش دهد؛ اما اگر دانش شكل اندام ها و بافت ها را در الگوریتم های خود قرار دهیم، فضای جستجو را كاهش می دهیم. به این ترتیب، برای داشتن تصویری خوب از استخوان ها و ساختارهای بدن و دانستن وضعیت بیمار، به اطلاعات زیادی نیاز ندارید.

هوش مصنوعی توسعه یافته در دارمشتات می تواند برای اهداف غربالگری از جمله پشتیبانی از پرسنل كم تجربه در مناطق دورافتاده در كشورهای درحال توسعه استفاده شود. در بخش های روستایی هند، چین و آفریقا، ممكن است كمبود شدید پزشك وجود داشته باشد، اما شبكه های تلفن همراه در مناطق دورافتاده وجود دارند كه امكان استفاده از این هوش مصنوعی جدید را فراهم می كند.

همچنین هوش مصنوعی برای جراحی های با دقت بالا مانند جراحی های مغز و اعصاب یا هنگام قرار دادن پروتزهای شنوایی در گوش داخلی كه حاشیه خطا اغلب زیر میلی متری است، مفید است. قبل از قرار دادن پروتز، ابتدا باید جمجمه باز شود تا ببینیم آناتومی بیمار چگونه است. این ضروری است، زیرا جراحی واقعی باید با دقت بسیار انجام شود. چندین مسیر عصبی به سمت گوش وجود دارد كه نباید آنها را لمس كرد. در غیر این صورت، می تواند بیمار را تا حدی فلج كند.

ربات های جراحی دقیق و كم تهاجمی هستند. اما این ربات ها باید بدون هیچ گونه دید مستقیمی هدایت شوند. ما در اینجا با مشكل مرغ و تخم مرغ روبرو هستیم زیرا هوش مصنوعی ناوبری به داده های آموزشی نیاز دارد و ربات نیز برای هدایت به هوش مصنوعی آموزش دیده نیاز دارد. راه حل ما استفاده از اسكن توموگرافی كامپیوتری سر قبل از عمل برای آموزش هوش مصنوعی است. این اجازه می دهد تا مسیرهای عصبی بر اساس داده های كمی درك شوند. موخوپادهای پیش بینی می كند كه طی سال های آینده، دنیای پزشكی از راه حل های تقویت شده با هوش مصنوعی برای طیف گسترده ای از اهداف استفاده خواهد كرد.

نكاتی درباره ربات "داوینچی"

می توان گفت ربات "داوینچی"(daVinci) استانداردترین ربات جراح است و برای اعمال جراحی مناسب است. داوینچی دستگاهی بین ربات و ابزار پزشكی است كه تحت كنترل كامل جراح قرار می گیرد. پیشرفت هایی كه این ربات داشته است، شگفت انگیز هستند. استفاده از ربات داوینچی در جراحی باعث می شود كه جراحی با دقتی بالا و تنها با چند برش كوچك انجام شود. این به این معناست كه خونریزی و احتمال عفونت این جراحی كمتر است و بهبودی سریع تر حاصل می شود. ربات "داوینچی" مجهز به چهار بازو است و می تواند برای برش بافت مورد استفاده قرار گیرد و از طریق دوربین 3 بعدی خود، از درون بدن فیلمبرداری كند.

جراحی رباتیك یا جراحی با كمك ربات، پزشكان را قادر می سازد تا انواع مختلفی از اقدامات پیچیده را در مقایسه با روش های جراحی معمولی، با دقت، انعطاف پذیری و كنترل بیشتری انجام دهند. جراحی رباتیك معمولا جراحی كم تهاجمی است. این ربات ها ضمن ایجاد برش های بسیار كوچك تر از آنچه كه به طور معمول و سنتی انجام می شود، به جراحان اجازه می دهند تا با دقتی باورنكردنی كار خود را انجام دهند.

بسیاری از بیمارستان های ایالات متحده و اروپا از فناوری جراحی رباتیك استقبال كرده اند. پركاربردترین سیستم جراحی رباتیك بالینی شامل بازوی دوربین دار و بازوهای مكانیكی با ابزار جراحی متصل به آنها است. جراحان، بازوها را در حالی كه در كنسول رایانه ای نزدیك میز جراحی نشسته اند كنترل می كنند. این كنسول به جراح نمایی با وضوح از ناحیه نشان داده و همراه با بزرگنمایی، دید سه بعدی از ناحیه جراحی نیز ارائه می دهد و جراح می تواند در حین عمل بر كار دیگر اعضای تیم جراحی نیز نظارت كامل داشته و به آنها كمك كند.

جراحانی كه از سیستم رباتیك استفاده می كنند تفاوت جراحی با آن نسبت به انجام جراحی توسط ابزارهای سنتی را درك خواهند كرد یكی از تفاوت ها دقت عمل بیشتر با كمك ربات و مشاهده بهتر ناحیه جراحی است. از مزایای این جراحی كم تهاجمی می توان به عوارض كمتر مانند عفونت كمتر محل جراحی، درد و خونریزی كمتر، بهبودی سریع تر و جای زخم كوچك تر و كمتر اشاره كرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۳۴ - ۱۴/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۴