دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

همیار معلم، برای آموزش خانگی دانش آموزان استثنایی
 
معاون برنامه ریزی و توانبخشی سازمان استثنایی درباره انواع برنامه های آموزشی این سازمان شامل همیارمعلم، بسته آموزشی خانواده محور و پارلمان مشورتی اولیا برای تداوم آموزشِ دانش آموزان با نیاز های ویژه توضیح داد.
همیار معلم، برای آموزش خانگی دانش آموزان استثناییبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، آقای مجید هداوند درباره آموزش های حضوری و غیرحضوری سازمان استثنایی در زیست بوم كرونا گفت: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی مانند همه بخش های نظام تعلیم و تربیت كشور به محض تعطیلی آموزش های حضوری در روز های آغازین شیوه همه گیری جهانی كرونا به راه اندازی آموزش های مجازی اقدام كرده است؛ اما این دانش آموزان، با توجه به ویژگی هایی كه دارند، به طور قطع در آموزش های مجازی با مشكلاتی مواجه خواهند بود؛ به طور مثال گروهی از دانش آموزان ما كم توان ذهنی هستند، بنابراین استفاده از موبایل و تبلت برای آن ها سخت خواهد بود. اینجاست كه نقش خانواده ها تبدیل به نقش محوری در آموزش می شود.»

وی با اشاره به آموزش های والدمحور در این دوره اظهار كرد: «همزمان با آغاز آموزش های مجازی، كانال ها و گروه های مختلفی برای دانش آموزان بانیاز های ویژه در پیام رسان ها و بویژه در شبكه شاد برای گروه های مختلف استثنایی تشكیل شد. ما طی سال گذشته 8500 ساعت محتوای آموزشی برای خانواده ها تولید كردیم تا آموزش های مجازی را تسهیل كند. مضاف بر آن، دستورالعمل هایی تهیه كردیم كه برخی از آن ها در بخش توانبخشی و مشاوره با هدف اطلاع رسانی به اولیا درمورد ویروس كرونا و مسائل مربوط به آن است. ما مشاوران را ملزم كردیم تا كارِ آگاهی و اطلاع رسانی به خانواده ها را به جدیت پیگیر شوند.»

انتخاب یك همیارمعلم در هر خانواده برای تداوم آموزش كودكان استثنایی در محیط خانه

آقای هداوند درباره استفاده از «همیارمعلم» برای ارائه آموزش های دوره كرونا گفت: «از ابتدای سال تحصیلی فعلی، دستورالعملی را به عنوان دستورالعمل اولیای همیارمعلم به همه استان ها ابلاغ كردیم كه براساس آن از خانواده ها خواسته شد یكی از اعضای خانواده را كه از سواد لازم و انگیزه كافی در زمینه همكاری با سازمان در ارتباط با عضو كم توان خانواده خود برخوردار باشد، به ما معرفی كنند تا آموزش های لازم به آن فرد داده شود و آن فرد بتواند، با انتقال آموزش ها، خانه را تبدیل به مدرسه كند.»

وی ادامه داد: «همچنین بسته ای به عنوان «بسته خانواده محور» آماده شده كه در آن 7 فعالیت پیش بینی شده است كه یكی از آن ها «پارلمان مشورتی اولیا» است.»

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره كمك این پارلمان به آموزش های دوره كرونا گفت: «این پارلمان الان دایر است و 64 نفر منتخب انجمن اولیاومربیان هر استان از سراسر كشور در این پارلمان حضور دارند. هم ما برنامه های خود را با آن ها به اشتراك می گذاریم و هم آن ها نقطه نظرات خود را در خصوص آموزش های استثنایی در اختیار ما قرار می دهند.»

وی در ادامه به سایر اقدامات آموزشی زیست بوم كرونا در سازمان استثنایی اشاره كرد و گفت: «در كنار پارلمان مشورتی، ایجاد شبكه جامع اطلاع رسانی در دستور كار قرار گرفت. اپلیكیشن های مختلفی برای گروه های مختلف كم توان طراحی شده اند كه این اپلیكیشن ها قابلیت نصب روی شبكه شاد را نیز دارند.»

همه محتوا های آموزش استثنایی در پایگاه آموزش مجازی

آقای هداوند همچنین از راه اندازی «پایگاه آموزش مجازی» برای تحت پوشش قراردادن همه محتوا های آموزشیِ گروه های مختلف استثنایی خبر داد و گفت: «همه محتوا های آموزشی های تولیدشده اعم از برخط و غیربرخط در این پایگاه در ترس گروه ها قرار می گیرد. مثلاً دانش آموزان نابینا می توانند با مراجعه به این پایگاه به انواع فایل های صوتی تدریس ها دسترسی داشته باشند و آن ها را بارگیری و استفاده كنند. مجموعه های راهنمای معلم و راهنما های اولیا نیز در این پایگاه آموزش مجازی موجود است.»

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره تولیدمحتوای آموزشی در دوره كرونا گفت: «ما در شبكه شاد 850 كانال ویژه گروه های مختلف استثنایی ایجاد كردیم. همچنین نزدیك به 5000 سرفصل درسی تعریف شده و برای تولید محتوای آموزشی بین استان ها توزیع شده است. از این میزان حدود 3500 محتوا تولید شده است كه محتوای تولیدشده برای بازبینی و داوری به مركز ارسال شده است. این محتوا ها بعد از داوری های نهایی در شبكه شاد بارگذاری می شوند.»

وی افزود: «این منابع حكم بانك اطلاعاتی را برای گروه های مختلف استثنایی دارند و دانش آموزان و خانواده ها و معلمان می توانند با ورود به بخش محتوا ها مثلاً به محتوای كتاب عربی پایه دوم دسترسی پیدا كنند.»

آقای هداوند در ادامه به «پایگاه جامع آموزش مجازی» اشاره كرد و گفت: «پایگاه جامع آموزش مجازی به زودی در پورتال آموزش و پرورش استثنایی بارگذاری می شود كه 32 استان كشور به آن دسترسی دارند. همچنین در هر استان یك پایگاه آموزش مجازی در یك مدرسه تاسیس می شود كه می تواند حدود 2 هزار دانش آموز را تحت پوشش قرار دهد.»

تا جایی كه در توان داشته باشیم به ظرفیت شبكه شاد اضافه خواهیم كرد

وی افزود: «در آینده بعد از اتمام مشكل كرونا، چنانچه با مشكلاتی مانند بلایای طبیعی یا هر حادثه غیرمترقبه روبرو شویم، كه مدارس را با خطر تعطیلی مواجه می كند، پایگاه آموزش مجازی استان علاوه بر اینكه به محتوا های آموزشی بارگذاری شده در مركز دسترسی دارد، می تواند با استفاده از معلمان بومی، دانش آموزان استان خود را تحت پوشش آموزشی قرار دهند.»

معاون برنامه ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور درباره نرم افزار های آموزشی مورد استفاده در سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: «اولویت اول ما استفاده از ظرفیت شبكه آموزشی شاد است. ما تا جایی كه در توان داشته باشیم به ظرفیت شبكه شاد اضافه خواهیم كرد. البته طبق گزارشی كه از استان ها داشتیم برخی از گروه های ما در استان ها از سایر پیام رسان ها نیز برای آموزش استفاده می كنند، اما فعلا در سازمان آموزش و پرورش استثنایی هیچ قراردادی با شركت های خصوصی در بهره برداری از نرم افزار های تخصصی آموزشی نداریم.»
   تاریخ: ۱۶:۰۸ - ۰۴/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۳