دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

استفاده از طرح «بورسیه» برای جبران كمبود معلم/ افزایش جذب هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان
 
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاكید براصلاح روش های جذب معلم، از اجرای طرح «بورسیه معلم» به منظور جایگزینی با طرح اساسنامه ماده ٢٨ این دانشگاه خبر داد.
استفاده از طرح
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاكید براصلاح روش های جذب معلم، از اجرای طرح "بورسیه معلم" به منظور جایگزینی با طرح اساسنامه ماده ٢٨ این دانشگاه خبر داد. - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ رضامراد صحرایی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در برنامه فرامتن شبكه افق با اشاره به اینكه آموزش و پرورش سالانه 50تا 60هزار و گاهی حتی تا 80هزار بازنشسته داشته است، اظهار كرد: با این وجود نیاز این وزارتخانه هیچگاه از طریق تربیت معلم تامین نشده است، شرایطی كه ظرفیت دانشگاه فرهنگیان پاسخگوی آن نیست؛ برای برآورده كردن نیاز آموزش و پرورش باید سالانه 50هزار ورودی به این دانشگاه داشتیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح كرد: در بدو تاسیس دانشگاه فرهنگیان جذب 22هزارنفری داشتیم؛ اما به دلیل اختلاف در اعلام نیاز تربیت معلم این رقم در سال های بعد به 4هزار پذیرش كاهش یافت.

صحرایی اضافه كرد: در سال 1397 مجددا جذب 25 هزار دانشجو را داشتیم و كار روی تقویت كمی تمركز كرد اما متناسب با نیاز زیرساخت ها تامین نشد؛ در دوره جدید در حالی دانشگاه را تحویل گرفتیم كه برای ورودی های سال 1399و 1400كه در مجموع 50هزار پذیرش بوده است زیرساخت لازم فضایی و رفاهی وجود ندارد.

افزوده شدن 100 هزار مترمربع به فضای دانشگاه فرهنگیان

وی بیان كرد: البته به كمك وزیر آموزش و پرورش در همین مدت كوتاه بیش از 100هزار مترمربع به فضای آموزشی و رفاهی اضافه كردیم البته همچنان كمبود زیرساختی داریم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان كمبود نیرو در آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه همزمان دچار كمبود و نیروی مازاد است، یعنی در مواردی كمبود و در مواردی مازاد دارد الان موضوع اصلی تدبیر روی تامین نیروی انسانی است كه چنین چالش هایی نداشته باشیم؛ در شرایط فعلی با كمبود شدید نیرو در مناطق مرزی مواجهیم.

كمبود بیش از 170 هزار معلم در آموزش و پرورش

صحرایی تصریح كرد: بیش از 170 هزار معلم نیاز داریم اما خروجی سالانه دانشگاه فرهنگیان 25 هزار نفر است، هرچند این كمبود با تدابیری رفع می شود، بخشی كه مربوط به مقطع متوسطه است از طریق حق التدریس و بكارگیری معلمان در آستانه بازنشستگی تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: با این تدبیر 90 هزار كمبود معلم تامین می شود به علاوه اینكه 25 هزار ورودی هم از طریق دانشگاه فرهنگیان داریم، باقی مانده كمبود با تدابیر دیگری رفع می شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان از تدبیر راهبردی و اقتضایی برای جبران این كمبود خبر داد و اظهار كرد: علاوه بر 25هزار فارغ التحصیل دانشگاه كه ورودی 97 هستند؛ ورودی های 98 هم امسال وارد كلاس های درس می شوند و به این طریق 14 هزار كمبود معلم دوره ابتدایی برطرف خواهد شد.

صحرایی افزود: 50هزار باقی مانده كمبود معلم از طریق مهارت آموزان ماده 28 رفع می شود كه باید دوره مهارت آموزی یكساله بگذرانند، اما تاكنون به دلیل كمبود نیرو، افراد بلافاصله از مهر وارد كلاس درس شده اند كه منجر به افت كیفیت آموزشی و خلاف مصوب اساسنامه دانشگاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی با تاكید بر اصلاح شیوه جذب معلم گفت: این كار در اولویت ماست و طرحی جایگزین ماده ٢٨ به نام طرح بورسیه معلم شهید آشتیانی ارائه كردیم، هرچند كه مطلوب ما جذب كامل از طریق دانشگاه فرهنگیان است.

صحرایی ادامه داد: می توانیم از دانشجویان دانشگاه های ممتاز سال سوم افرادی را شناسایی و یكسال پایان تحصیل را مهارت معلمی به آنها آموخته و بعد از فارغ التحصیلی بورسیه معلمی كنیم و سارمان اداری و استخدامی در حال پیگیری آن است؛ همچنین پذیرش معلم از دوره كارشناسی ارشد هم طرح پیشنهادی دیگر است.

نیمی از داوطلبان علوم انسانی جذب دانشگاه فرهنگیان می شود

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: امروز تعداد افرادی كه از طریق ماده 28 وارد كلاس درس می شوند، از پذیرش دوره چهار ساله بیشتر این و روش باید اصلاح شود.

صحرایی با بیان اینكه در شرایط كنونی دانشگاه فرهنگیان پرطرفدارترین دانشگاه كشور است، تاكید كرد: 50/2 درصد از داوطلبان رشته علوم انسانی را جذب می كنیم؛ البته از رشته های تجربی، ریاضی و هنر هم جذب دانشجو داریم.

وی ادامه داد: از 25 هزار ورودی دانشگاه امسال حدود 18 هزار و 700هزار پذیرش دوره ابتدایی داریم، و ٨ -٩ نفر هم برای بخش كودكان استثنایی است.

جذب 500هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به نامناسب بودن نسبت استاد به دانشجو گفت: در سال های اخیر حداقل باید 3 هزار هیئت علمی جذب می كردیم كه نشد، اما در دولت جدید 500 سهمیه جذب در 1401 داریم.

صحرایی با اشاره به اینكه از سال 1391 تا 1400، 340نفر جذب داشتیم، اضافه كرد: در دوره اول دانشگاه بخشی از نیروی جذب، از طرق دیگری از جمله مدرسان مراكز تجمیع شده تربیت معلم تامین شده است.

وی بر استفاده از ظرفیت دكتر معلم ها تاكید و اظهار كرد: ١ نفر از دكتر معلم های ممتاز را جذب دانشگاه فرهنگیان خواهیم كرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان از ویرایش برنامه راهبردی این دانشگاه خبر داد و گفت: اساسنامه هم اصلاح و بازنگری می شود و در آن علاوه بر اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین، به بیانیه گام دوم توجه داریم.

تصویب برگزاری دوره های مشترك دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه های سطح یك/ "بورس معلمی" به جای آزمون استخدامی
اوضاع بحرانی دانشگاه فرهنگیان در فضا و نیروی انسانی/ مهرماه 50 هزار دانشجوی ترم 7 وارد دبستان ها می شوند
جذب "دكتر معلم ها" در دانشگاه فرهنگیان/ معلمی یك تخصص است
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۲۰:۵۹ - ۱۳/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۸