دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

آیا بعد از سرطان میتوان بچه دار شد؟
 
درمان های سرطان در طول سال های اخیر بسیار تغییر كرده است. افراد بیشتری از سرطان زنده مانده اند و این بدین معناست كه بسیاری از زنان و مردان مبتلا به سرطان می توانند امیدوار به بهبود وضعیت زندگی و پدر و مادر شدن بعد از سرطان باشند.
درمان های سرطان در طول سال های اخیر بسیار تغییر كرده است. افراد بیشتری از سرطان زنده مانده اند و این بدین معناست كه بسیاری از زنان و مردان مبتلا به سرطان می توانند امیدوار به بهبود وضعیت زندگی و پدر و مادر شدن بعد از سرطان باشند.

آیا بعد از سرطان میتوان بچه دار شد؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از كانسر سنتر ابتلا به سرطان به این معنا نیست كه نمی توانید بچه دار شوید .اكثر افراد مبتلا به سرطان، خیلی بیشتر در سنین بالاتر از سنی كه قصد بچه دار شدن دارند، تشخیص سرطان را دریافت می كنند. میانگین سنی افراد در هنگام تشخیص سرطان 66 سال است. با این حال، نزدیك به 10 درصد از همه بیماران - بیش از 150000 نفر در سال - هنوز آنقدر جوان هستند كه در زمان تشخیص، تصمیم دارند بچه دار شوند. بسیاری از این بیماران درمان هایی دریافت می كنند كه ممكن است بر باروری آنها تأثیر بگذارد.

اینكه گفته شود سرطان دارید و ممكن است در اثر درمان قدرت باروری خود را از دست بدهید، می تواند ناراحت كننده باشد. خوشبختانه، گزینه های مختلفی برای حفظ باروری برای افراد مبتلا به سرطان كه مایل به بچه دار شدن هستند، وجود دارد.

درمان سرطان چه تاثیری بر باروری دارد؟ احتمال آسیب باروری ناشی از درمان سرطان به عوامل مختلفی از جمله سن و وضعیت باروری در هنگام تشخیص، جنسیت، نوع و مرحله سرطان ، نوع درمان، طول مدت و دوز داروی درمان بستگی دارد.

برای مردان ، درمان سرطان ممكن است بر كمیت، سرعت و شكل طبیعی اسپرم تأثیر بگذارد. برای زنان ، درمان سرطان ممكن است به تخمك ها و اندام های تناسلی آسیب برساند یا بر تعادل هورمونی بدن تأثیر بگذارد.

موارد زیر برخی از راه هایی است كه سرطان ممكن است بر باروری تأثیر بگذارد:

خود سرطان: برخی از مردان مبتلا به سرطان هایی مانند سرطان بیضه و لنفوم هوچكین به دلیل اثرات مستقیم تومور نابارور می شوند.

جراحی: جراحی قسمت هایی از دستگاه تناسلی (به عنوان مثال، برداشتن تمام یا بخشی از تخمدان ها، رحم یا دهانه رحم زن، جراحی روی بیضه ها یا پروستات مرد) ممكن است باعث ناباروری شود. گاهی اوقات جراحی ممكن است باعث ایجاد اسكار در لوله های فالوپ شود كه می تواند از حركت تخمك برای رسیدن به اسپرم جلوگیری كند. برخی دیگر از انواع جراحی برای مردان (به عنوان مثال، برداشتن غدد لنفاوی در لگن) ممكن است به اعصاب آسیب برساند و مشكلاتی در انزال ایجاد كند. شیمی درمانی: بسته به نوع و دوز داروهای مورد استفاده، شیمی درمانی ممكن است به تخمك زن یا اسپرم مرد آسیب برسد یا از بین برود، تولید اسپرم كاهش دهد یا تحرك اسپرم را محدود كند. همچنین ممكن است بر چرخه قاعدگی زنان تأثیر بگذارد و باعث توقف تخمك گذاری یا یائسگی زودرس شود. پرتودرمانی: بسته به دوز و محل، پرتودرمانی در ناحیه لگن ممكن است به تخمك های زن آسیب برساند یا از بین ببرد و باعث یائسگی زودرس شود یا به رحم آسیب برساند و حفظ بارداری را دشوار كند. برای مردان، تشعشع به بیضه یا نزدیك آن ممكن است به تولید اسپرم آسیب برساند. تابش به مغز (به عنوان مثال، غده هیپوفیز) ممكن است با تداخل در تولید طبیعی هورمون، بر باروری زنان و مردان و بر عرضه تخمك یا تعداد اسپرم تأثیر بگذارد. سایر درمان ها: پیوند سلول های بنیادی ممكن است بر باروری تأثیر بگذارد، زیرا این روش معمولاً شامل دوزهای بالای شیمی درمانی و گاهی پرتودرمانی است. هورمون درمانی گاهی اوقات می تواند بر باروری تأثیر بگذارد، اما معمولاً موقتی است.

گزینه های حفظ باروری اگر می خواهید گزینه های خود را برای بچه دار شدن در آینده حفظ كنید، طیف وسیعی از گزینه های حفظ باروری وجود دارد كه عبارتند از:

بانك های اسپرم انجماد تخمك هورمون درمانی تخمك اهدایی جراحی حفظ باروری رحم جایگزین گزینه های حفظ باروری ممكن است برای همه مناسب نباشد، و گزینه های دیگری نیز وجود دارند كه فهرست نشده اند. برخی از گزینه ها ممكن است زمان بر و پرهزینه باشند و ممكن است چالش های دیگری را برای افراد مبتلا به سرطان ایجاد كنند، مانند تاخیر در درمان سرطان یا خطر رشد تومور.

تشكیل خانواده پس از درمان سرطان بسیاری از بهبود یافتگان سرطان پس از درمان می توانند به طور طبیعی باردار شوند. مردانی كه در نتیجه درمان سرطان عملكرد اسپرم خود را از دست می دهند، اغلب در نهایت باروری را به دست می آورند ولی در اكثر موارد برای زنان گاهی دشوارتر است.

اغلب به زنان توصیه می شود قبل از تلاش برای باردار شدن پس از پایان درمان ، شش ماه یا بیشتر صبر كنند، زیرا ممكن است تخمك ها در اثر قرار گرفتن در معرض پرتو درمانی و شیمی درمانی آسیب ببینند. برخی از پزشكان توصیه می كنند تا دو سال قبل از اقدام برای باردار شدن صبر كنید تا مطمئن شوید كه سرطان عود نمی كند. همچنین، زنان اغلب در دوران بارداری نیاز به نظارت دقیق دارند.

نكاتی برای رسیدگی به نگرانی های باروری در طول مراقبت از سرطان گفتن اینكه شما به سرطان مبتلا هستید و درمان مورد نیاز ممكن است بر توانایی شما برای داشتن فرزند تأثیر بگذارد می تواند برای شما ناراحت كننده باشد اما این مهم است كه بفهمید شما در این راه تنها نیستید.

پیش از اقدام از خود سوال بپرسید اگر در معرض خطر ناباروری هستید، از خود سؤالاتی بپرسید تا احساسات خود را در مورد فرزند داشتن بهتر درك كنید. آیا همیشه دوست داشتید بچه دار شوید؟ آیا مطمئن نیستید كه چند فرزند می خواهید، اما میدانید كه برایتان داشتن فرزند مهم است؟ چه احساسی نسبت به داشتن فرزندی دارید كه از نظر ژنتیكی به شما مرتبط نیست؟ آیا تمایل به استفاده از اسپرم یا جنین اهدایی دارید؟

با پزشك خود روراست باشید در صورت امكان، قبل از شروع درمان، در مورد نگرانی های مربوط به باروری با پزشك خود صحبت كنید. بپرسید كه چگونه درمان سرطان ممكن است بر باروری شما تأثیر بگذارد. در مورد گزینه هایی برای محافظت از باروری خود قبل و در طول درمان اطلاعات كسب كنید. بپرسید كه آیا می توان كاری برای كاهش اثرات درمان بر باروری انجام داد یا خیر.

با همسر خود ارتباط برقرار كنید اگر ازدواج كرده اید، ممكن است شما و همسرتان هنوز آماده تشكیل خانواده نباشید. به همسرتان بگویید كه چه احساسی نسبت به بچه دار شدن دارید و بپرسید كه شریك زندگی تان چه احساسی دارد.

گزینه های حفظ باروری خود را جستجو كنید. در صورت امكان، قبل از درمان، در مورد گزینه های حفظ باروری خود بیاموزید. برای ارزیابی گزینه های باروری، ریسك ها و موفقیت های هر كدام را در نظر بگیرید. در حال حاضر، كاربردی ترین گزینه، بانك اسپرم برای مردان و فریز كردن تخمك برای زنان است. یادگیری در مورد همه گزینه های موجود می تواند به شما كمك كند تا در مورد انتخاب های خود احساس بهتری داشته باشید.

از آنچه برای شما مهم است محافظت كنید اگر همیشه می خواستید بچه دار شوید، اجازه ندهید دیگران از جمله تیم پزشكی شما این تمایل را به حداقل برسانند. گاهی اوقات ناباروری مرتبط با سرطان آنطور كه باید مورد بحث قرار نمی گیرد. با این حال، شما همچنان حق دارید از توانایی خود برای داشتن فرزند در آینده محافظت كنید.

چالش ها را در نظر بگیرید هنگام تحقیق در مورد گزینه های حفظ باروری، به خاطر داشته باشید كه بسیاری از این اقدامات گران هستند و ممكن است تحت پوشش بیمه درمانی نباشند. همچنین، برخی از گزینه ها زمان بر هستند و ممكن است نتوانید درمان را تا زمانی كه نیاز دارید به تعویق بیندازید.

به دنبال منابع باشید از پزشك خود در مورد منابع باروری و ارجاعات موجود، مانند متخصصان غدد ، بانك های اسپرم و تخمك و مراكز فرزندخواندگی سوال كنید. با یك مشاور باروری صحبت كنید یا به یك گروه پشتیبانی بپیوندید.

با خطرات بارداری آشنا شوید با پزشك خود در مورد زمان مناسب برای شروع بارداری صحبت كنید. پزشك به شما توصیه خواهد كرد در طول درمان سرطان از بارداری خودداری كنید، زیرا برخی از درمان ها ممكن است باعث نقص مادرزادی یا آسیب به جنین در حال رشد شوند. همچنین، لازم باشد برای جلوگیری از سقط جنین یا زایمان زودرس، مدتی پس از درمان صبر كنید.

تسلیم نشو اگر همیشه آرزوی داشتن فرزند را داشته اید و درمان را بدون انجام روش های حفظ باروری به پایان رسانده اید، به این معنی نیست كه دیگرنمی توانید بچه دار شوید. اگر نمی توانید به طور طبیعی باردار شوید، ممكن است تصمیم بگیرید كه به دنبال رحم جایگزین یا فرزندخواندگی باشید. بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن اینكه آیا می توانند فرزند داشته باشند یا خیر، فرزندخواندگی را انتخاب می كنند.

سؤالات دیگری كه من باید در مورد باروری از پزشكم بپرسم چیست؟ اگر نگرانی در مورد باروری دارید با پزشك و تیم درمانگر خود در مود آن صحبت كنید. در این جا تعدادی از سؤالاتی كه برای شروع به شما كمك خواهند كرد آورده شده است.

اگر من تصمیم به داشتن فرزند داشته باشم آیا سلول های سرطانی به او منتقل خواهد شد؟ چگونه درمان من بر توانایی ام بر باروری تأثیر می گذارد؟ آیا درمان سرطان نوعاً باعث ناباروری می شود؟ چگونه متوجه شوم كه بعد از درمان نابارور هستم یا نه؟ آیا روشهایی وجود دارد كه به من كمك كند تا در آینده باروری خود را حفظ كنم؟ بهترین روش برای حفظ باروری از نظر شما (پزشك) چیست؟ كدام روش برای من ایمن ترین روش است. آیا می توان درمان من را تغییر داد و یا به تأخیر انداخت تا باروری من حفظ گردد؟ آیا روش های حفظ باروری بر بقای من در كل تأثیر می گذارد؟ چه مدت بعد از درمان سرطان باید صبر كنم، قبل از این كه تلاشی برای حامله شدن بكنم؟ آیا حاملگی بعد از سرطان و درمان های آن برای من ایمن است؟ كجا می توانم مؤسسه هایی را كه روشهایی برای حفظ باروری ام پیشنهاد می دهند بیابم؟

در مورد سرویس های سلامت روان چه؟ تفكر در مورد سرطان و یا باروری ممكن است باعث افسردگی و ناراحتی شما گردد. این نوع احساسات طبیعی است. متخصص سلامت و روان می تواند به شما كمك كند كه با تشخیص سرطان و با احساساتتان در مورد باروری كنار آیید.

یك متخصص همچنین به شما برای كنار آمدن با احساس گناه، خشم از دست دادن و ناتوانی كمك می كند. درمانگر شما باید اثر سرطان بر باروری را درك كرده و به شما برای تفكر در مورد روش های پدر و مادر شدن كمك كند.

برچسب ها
- سرطان
- بارداری
Dr Next

اخبار مرتبط نوعی درمان ناباروری ریسك سرطان را در نوزاد افزایش می دهد
دانستنی ها ی مهم درباره سرطان سینه مردان
آیا تتو سرطان زا است؟
غربالگری راه پیشگیری از سرطان
آیا «معجون جادویی جامو» مفید است؟

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 4 + 6 =

ارسال

نظرات رویا 05:50 - 1393/12/28
66 7

با سلام و ممنون از سایت مفید تان خواهرم مدت ٦سال است كه ازدواج كرده و سال دم باردار شد كه جنین در سه ماهگى سقط شد ٦ماه بعد متوجه شد كه همسرش مبطلا به لوسمى از نوع خفیف است مدت ٤سال است كه قرص مصرف مى كند ،آیا خواهرم با این شرائط مى تواند بار دار شود؟او نگران است ممكن است فرزندش نیز مبتلا شود ،ایا باردارى براى آنها توصیه مى شود خواهش مى كنم راهنمایی كنید.
بهار 08:31 - 1394/03/26
42 6

باسلام دوستم دراواخر بارداری متوجه شد سرطان خون دارد واین. باعث شد در دوره اول شیمی درمانی كه 12روز بعد از زایمان انجام شد دارفانی را وداع گفت.ایا ممكن است سرطان خدایی نكرده وارد خون بچه هم شده باشه البته بچه الان یك ماه دارد .

پربازدیدترین اخبار به كدام یك مراجعه كنیم؟ روانشناس، روانپزشك یا مشاور؟
آیا بعد از سرطان میتوان بچه دار شد؟
خوراكی هایی مفید برای مقابله با فشار خون بالا
مصرف سیاه دانه فشار خون را تنظیم می كند
چرا گاهی مزه غذا را نمی فهمیم؟
دلایل درد و خشكی مفاصل دست
چطور فرد مبتلا به اختلال دوقطبی به خودش كمك كند؟
بیماران ریوی شب ها غذاهای كم كالری بخورند
چگونه قد فرزندتان بلند شود ؟
نشانه های بیماری كلیوی
فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو
رابطه ریفلاكس معده و بوی بد دهان
میان وعده ای كه فشار خون را كاهش می دهد
طریقه مصرف قرص زینك برای سلامت مو
10 علامت شایع كم خونی چیست؟
معمای دختر گمشده در شیراز
آغاز توزیع واكسن ایرانی آنفلوانزا
علت استفراغ خونی چیست؟
تبعات زیانبار واگذاری بانك رفاه برای تامین اجتماعی
راه های انتقال زگیل تناسلی

پیشنهاد سردبیر نشانه های بیماری كلیوی نشانه های بیماری كلیوی عوامل متعددی باعث بروز بیماری كلیوی می شود اما شاید بسیاری ندانند كه بیماری كلیوی می تواند برای سلامت آنها خطرات جبران ناپذیری داشته باشد.

آیا بعد از سرطان میتوان بچه دار شد؟ آیا بعد از سرطان میتوان بچه دار شد؟ درمان های سرطان در طول سال های اخیر بسیار تغییر كرده است. افراد بیشتری از سرطان زنده مانده اند و این بدین معناست كه بسیاری از زنان و مردان مبتلا به سرطان می توانند امیدوار به بهبود وضعیت زندگی و پدر و مادر شدن بعد از سرطان باشند.

10 علامت شایع كم خونی چیست؟ 10 علامت شایع كم خونی چیست؟ آهن جزء مهم هموگلوبین است و اگر بدن به اندازه كافی آهن نداشته باشد، اكسیژن به اندازه كافی به سلول های قرمز نمی رسد.

بیماران ریوی شب ها غذاهای كم كالری بخورند بیماران ریوی شب ها غذاهای كم كالری بخورند زندگی سالم روشی است كه به تمام افراد توصیه می شود و هنگامی كه شخصی به بیماری خاصی مبتلا می شود، تغییر سبك زندگی اهمیت بیشتری پیدا می كند.

چرا گاهی مزه غذا را نمی فهمیم؟ چرا گاهی مزه غذا را نمی فهمیم؟ حس چشایی یكی از حواس پنج گانه انسان هاست كه كمك زیادی به تشخیص انواع مزه ها مانند شیرینی، ترشی، تلخی و شوری می كند. شاید اینطور به نظر برسد كه فقط دهان و زبان مسئول درك مزه غذاست ولی هنگام جویدن غذا، حواس دیگری مانند بینایی، بویایی، مغز و... هم به كمك دهان می آیند. پس مشكل در هریك از این اعضا می تواند باعث اختلال در طعم و درك مزه غذا و باعث نگرانی بیمار شود.

دیابت و كم شنوایی با هم مرتبط هستند دیابت و كم شنوایی با هم مرتبط هستند اگرچه مشخص نیست دیابت چگونه ممكن است با كم شنوایی مرتبط باشد، بسیاری از افراد هر دو بیماری را به طور همزمان تجربه می كنند.

اگر خواب خوبی ندارید؛ خوابیدن روی زمین را امتحان كنید اگر خواب خوبی ندارید؛ خوابیدن روی زمین را امتحان كنید خوابیدن روی زمین كمردرد را كاهش می دهد. خوابیدن روی زمین می تواند برای ستون فقرات شما مفید باشد. شما تشك نرمی ندارید كه بدن تان را در بر بگیرید، بنابراین ستون فقرات شما این فرصت را پیدا می كند با زمین تماس مستقیم داشته باشد.

فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو اگر نگران چین و چروك های پوستی و یا ریزش موی خود هستید قبل از خرید مواد آرایشی و بهداشتی گران قیمت، از مواد طبیعی نظیر زنجبیل نیز استفاده كنید.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار عوارض خودارضایی در پسران نوجوان
چگونه قد فرزندتان بلند شود ؟
رابطه ریفلاكس معده و بوی بد دهان
فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو
كمك های اولیه در مسمومیت
متقاضیان گواهینامه رانندگی از لحاظ روانپزشكی بررسی شوند
بهترین زمان آزمایش بارداری بعد از رابطه جنسی
دلایل درد و خشكی مفاصل دست

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۲۰:۱۱ - ۱۳/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۲۶۰