دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

دكترنكست، پلتفرم پایلوت امضای الكترونیك نسخ پزشكی
 
ظهر روز شنبه 12 شهریور ماه مراسم رونمایی سامانه امضای دیجیتال نسخ الكترونیك توسط سازمان نظام پزشكی برگزار شد. در این نشست حسین علی شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دكتر محمد رئیس زاده رئیس كل سازمان نظام پزشكی حضور داشتند.
ظهر روز شنبه 12 شهریور ماه مراسم رونمایی سامانه امضای دیجیتال نسخ الكترونیك توسط سازمان نظام پزشكی برگزار شد. در این نشست حسین علی شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دكتر محمد رئیس زاده رئیس كل سازمان نظام پزشكی حضور داشتند.

دكترنكست، پلتفرم پایلوت امضای الكترونیك نسخ پزشكی
در ابتدای مراسم رئیس كل سازمان نظام پزشكی با اشاره به این كه در قانون بودجه سال 1400 و 1401 امضای دیجیتال برای نسخه الكترونیك و اصالت و هویت سنجی پزشكان بر عهده سازمان نظام پزشكی گذاشته شد گفت: «در قالب صدور كارت هوشمند و امضای الكترونیك حدود 60 هزار كارت هوشمند صادر كردیم و 12 هزار عدد نیز در نوبت قرار گرفت. با تلاش و پیگیری های انجام شده امروز شاهد رونمایی از نسخه موبایلی سامانه امضاء دیجیتال نسخ الكترونیك هستیم.»

سامانه امضای دیجیتال نسخ الكترونیك توسط نظام پزشكی با همكاری دكترنكست و ایران ساین اجرا شد.استفاده از امضای الكترونیك پركابردترین، ایمن ترین و منطقی ترین راهكار برای امضای نسخه های الكترونیك توسط پزشك است تا نسخه اعتبار حقوقی و مالی داشته باشند.

دكتر عبدالكریم مباشر جنت مدیرمركزآمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشكی با بیان این كه در قانون بودجه سال 1400 احراز اصالت، احراز هویت و اصالت و خدمات امضای الكترونیك پزشكان بر عهده سازمان نظام پزشكی گذاشته شد، به این نكته اشاره كرد كه سازمان نظام پزشكی اقدام به پالایش داده های اعضای سازمان كرد و طراحی سرویس های استعلام برخط هویتی و اصالتی، طراحی سامانه های ضروری و ارائه سرویس های ضروری بر بستر دیتاس انجام شد.

راهكار شایع و پركاربرد در سطح دنیا، قرار دادن امضای دیجیتال (گواهی امضای دیجیتال) روی كارت های هوشمند پزشكان است. اما به دلیل نیاز به سخت افزارهای جانبی و هزینه بالا این روش امكان پذیر نبود. راهكار دیگر گواهی های امضای دیجیتال صادرشده روی USB Tokenهای سخت افزاری بود. اما پیاده كردن سامانه های امضایی كه به صورت یكپارچه بتواند با استفاده از كارت خوان و USB Token در تمام این اكوسیستم ها جوابگو باشد، نیز مشكلات فنی متعددی داشت. لازم به ذكر است كه امضای دیجیتال بر اساس محرمانگی داده ها پیاده سازی شده و با نهایی شدن توافق نامه SLA بین وزارت بهداشت و سایر سازمان ها، بحث كدینگ و احراز اصالت دارو و سایر مسائل تكمیل خواهد شد.

اجرای امضای دیجیتال در بستر گوشی همراه استفاده از گوشی های هوشمند با توجه به امكاناتی كه توسط سیستم عامل های iOS و اندروید فراهم شده، جهت پیاده سازی امضای دیجیتال برای پزشكان به عنوان یك راهكار جدید مطرح شد. بر اساس تجربیات جهانی نیز نگهداری و دریافت گواهی امضای دیجیتال و امكان ایجاد محیط امن روی گوشی همراه میسر بود. با این راهكار چند مشكل حل شد. نخست اینكه معماری به سمت sign as a service رفت تا بتوان امضا و خدمات آن را به شكل سرویس در اختیار سامانه ها قرار داد. به این ترتیب پزشكی كه در سامانه نسخه نویسی (بیمه های پایه گر و بخش خصوصی) نسخه نویسی می كند، می تواند با استفاده از همین اپلیكیشن روی گوشی خود اقدام به امضا كردن نسخه ها كند. برای امضا نیز كافی است پزشك از بالاترین راهكارهای امنیتی گوشی خود استفاده كند و با یكی از روش های اثر انگشت، احراز تصویر و چهره ، پین كد یا pattern امضا خود را ثبت كند. با این روش سامانه های ثبت نسخه الكترونیك به راحتی و بدون اینكه نیازی به تغییرات و هزینه زیادی داشته باشند، می توانند در مدت زمان 30-40 ساعتی این سرویس را پیاده سازی كنند.

دكترنكست به عنوان پلتفرم پایلوت امضای الكترونیك نسخ پزشكی طراحی اپلیكیشن با همراهی شركت دانش بنیان ایران ساین پیش رفت و در مدت زمان كوتاهی در قالب یك اپلیكیشن موبایلی پیاده سازی شد.

مدیرمركزآمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشكی درباره مرحله آزمایشی پیاده سازی اپلیكیشن و نقش دكترنكست در نهایی شدن این طرح گفت: «برای اینكه بتوان این اپلیكیشن را در محیط واقعی آزمایش كرد، چند گزینه داشتیم. اول اینكه به سمت بیمه گران پایه برویم، گزینه دیگر استفاده از یك محیط شبیه سازی شده بود و گزینه آخر همكاری با شركت خصوصی بودكه سامانه های نسخه نویسی دیجیتال را توسعه داده باشد. با توجه به بررسی هایی كه انجام دادیم و آمار و اطلاعاتی كه آن زمان در دسترس ما قرار گرفت، متوجه شدیم سامانه دكترنكست بیشترین تعداد نسخه نویسی الكترونیك را در بین سامانه های خصوصی مورد استفاده در كشور دارد. در بررسی های تكمیلی كه از نیروی انسانی و مجموعه شان داشتیم، به این نتیجه رسیدیم كه امكان همكاری بین طرفین وجود دارد. با توجه به استقبال و رویكرد مثبت این مجموعه در همكاری با سازمان، به عنوان كاندیدای اول ما برای پیاده سازی و تست این امضای دیجیتال، انتخاب شد. با توجه به اتفاقاتی كه در ادامه اتفاق افتاد، از این همكاری راضی هستیم، چراكه در یك زمان فشرده كار می كردیم و نیاز داشتیم سامانه ای كه این طرح را پیاده سازی می كند، بتواند پا به پای ما و بدون توجه به روز تعطیلی یا ساعت های غیراداری و هر زمانی كه لازم است با ما همراه باشد، تا بتوانیم هرچه سریع تر این مساله را عملیاتی كنیم. طی یك ماه گذشته با همكاری كه با هم داشتیم، بحث امضای نسخ الكترونیك با موفقیت در سامانه ی دكترنكست پیاده سازی و تست شد.»

لازم به ذكر است كه دكتر نكست به عنوان پیشروترین سامانه بخش بخش خصوصی در ثبت نسخه الكترونیك و تشكیل پرونده پزشكی برای بیمار روزانه 100 تا 150 هزار نسخه دیجیتال ثبت می شود.

راهكار استفاده شده در امضای دیجیتال پزشكان و در صورت پیاده سازی موفق تا انتهای امسال، بزرگ ترین پروژه ی امضای دیجیتال كشور خواهد بود. برای اولین بار در كشور گواهی امضای دیجیتال برای یك فرد صادر می شود و این فرد در طول یك سال می تواند سند، نسخه و موارد دیگری را امضا كند.

اجرای فاز اول امضای دیجیتال پزشكان در فاز اول اجرا پزشك نسخه های دیجیتال خود را در طول روز ثبت می كند، دكترنكست تمام نسخه ها را به نظام پزشكی می فرستد و پزشك می تواند تمام نسخه های خود را در پایان روز كاری به صورت الكترونیك امضا و تایید كند. در این مرحله امضای الكترونیك پزشك بار حقوقی دارد. در مراحل بعد و اجرای كامل این طرح روی سایر سامانه های ارائه دهنده نسخه الكترونیك، بار مالی نیز به آن اضافه خواهد شد.

شایان ذكر است كه حضور دو شركت دانش بنیان به عنوان همكار در اجرای این طرح در سال حمایت از شركت های دانش بنیان قابل تقدیر است و می تواند آغازی برای همكاری ها و پیشبرد كارهای مشترك دیگری توسط سازمان های دولتی و سامانه های خصوصی دارای ساختار و عملكردی قابل اعتماد باشد.

.

دكترنكست، پلتفرم پایلوت امضای الكترونیك نسخ پزشكی

دكترنكست، پلتفرم پایلوت امضای الكترونیك نسخ پزشكی

برچسب ها
- سلامت دیجیتال
- پرونده الكترونیك
Dr Next

اخبار مرتبط نخستین رویداد سلامت شناختی دیجیتال برگزار خواهد شد
بیوتك همراه با IT توسعه پیدا خواهد كرد
پای آمازون به حوزه سلامت باز شد
پنجمین هلثی پنل سلامت دیجیتال با موضوع نوآوری در بیوتكنولوژی برگزار می شود
سامانه هایی با امكان نوبت دهی اینترنتی

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 4 + 1 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار به كدام یك مراجعه كنیم؟ روانشناس، روانپزشك یا مشاور؟
خوراكی هایی مفید برای مقابله با فشار خون بالا
مصرف سیاه دانه فشار خون را تنظیم می كند
چرا گاهی مزه غذا را نمی فهمیم؟
دلایل درد و خشكی مفاصل دست
چطور فرد مبتلا به اختلال دوقطبی به خودش كمك كند؟
بیماران ریوی شب ها غذاهای كم كالری بخورند
چگونه قد فرزندتان بلند شود ؟
فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو
میان وعده ای كه فشار خون را كاهش می دهد
طریقه مصرف قرص زینك برای سلامت مو
10 علامت شایع كم خونی چیست؟
معمای دختر گمشده در شیراز
آغاز توزیع واكسن ایرانی آنفلوانزا
تبعات زیانبار واگذاری بانك رفاه برای تامین اجتماعی
راه های انتقال زگیل تناسلی
غذاها و نوشیدنی هایی كه اثر جادویی برای سلامت كبد دارند
افزایش درگیری های قومی در غرب كشور
درباره آسپرین این نكات را حتما بدانید
تورم سالانه 20 استان بالاتر از تورم سالانه كل كشور

پیشنهاد سردبیر 10 علامت شایع كم خونی چیست؟ 10 علامت شایع كم خونی چیست؟ آهن جزء مهم هموگلوبین است و اگر بدن به اندازه كافی آهن نداشته باشد، اكسیژن به اندازه كافی به سلول های قرمز نمی رسد.

بیماران ریوی شب ها غذاهای كم كالری بخورند بیماران ریوی شب ها غذاهای كم كالری بخورند زندگی سالم روشی است كه به تمام افراد توصیه می شود و هنگامی كه شخصی به بیماری خاصی مبتلا می شود، تغییر سبك زندگی اهمیت بیشتری پیدا می كند.

چرا گاهی مزه غذا را نمی فهمیم؟ چرا گاهی مزه غذا را نمی فهمیم؟ حس چشایی یكی از حواس پنج گانه انسان هاست كه كمك زیادی به تشخیص انواع مزه ها مانند شیرینی، ترشی، تلخی و شوری می كند. شاید اینطور به نظر برسد كه فقط دهان و زبان مسئول درك مزه غذاست ولی هنگام جویدن غذا، حواس دیگری مانند بینایی، بویایی، مغز و... هم به كمك دهان می آیند. پس مشكل در هریك از این اعضا می تواند باعث اختلال در طعم و درك مزه غذا و باعث نگرانی بیمار شود.

دیابت و كم شنوایی با هم مرتبط هستند دیابت و كم شنوایی با هم مرتبط هستند اگرچه مشخص نیست دیابت چگونه ممكن است با كم شنوایی مرتبط باشد، بسیاری از افراد هر دو بیماری را به طور همزمان تجربه می كنند.

اگر خواب خوبی ندارید؛ خوابیدن روی زمین را امتحان كنید اگر خواب خوبی ندارید؛ خوابیدن روی زمین را امتحان كنید خوابیدن روی زمین كمردرد را كاهش می دهد. خوابیدن روی زمین می تواند برای ستون فقرات شما مفید باشد. شما تشك نرمی ندارید كه بدن تان را در بر بگیرید، بنابراین ستون فقرات شما این فرصت را پیدا می كند با زمین تماس مستقیم داشته باشد.

فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو اگر نگران چین و چروك های پوستی و یا ریزش موی خود هستید قبل از خرید مواد آرایشی و بهداشتی گران قیمت، از مواد طبیعی نظیر زنجبیل نیز استفاده كنید.

دروغ گفتن به كودكان چه عواقبی دارد؟ دروغ گفتن به كودكان چه عواقبی دارد؟ دائما والدین از فرزندان می خواهند كه دروغ نگویند ولی خود نا خواسته به فرزندان دروغ می گویند كه باعث دروغگویی فرزندان می شوند چون آنها فكر می كنند كه كار نادرستی نیست چون پدر و مادرشان گاهی این كار را انجام می دهند.

دلایل درد و خشكی مفاصل دست دلایل درد و خشكی مفاصل دست درد انگشت در اغلب موارد پس از استراحت موقت از بین می رود؛ اما گاهی این درد به راحتی از بین نمی رود و با گذشت زمان بدتر می شود و بالاخره زمانی می رسد كه استفاده از انگشتان سخت می شود و این امر می تواند تأثیر منفی روی زندگی و كار فرد بگذارد.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار عوارض خودارضایی در پسران نوجوان
چگونه قد فرزندتان بلند شود ؟
فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو
دلایل درد و خشكی مفاصل دست
بهترین زمان آزمایش بارداری بعد از رابطه جنسی
متقاضیان گواهینامه رانندگی از لحاظ روانپزشكی بررسی شوند
كمك های اولیه در مسمومیت
قوه قضائیه از مجلس بخواهد قوانین جرائم خشن و زورگیری را اصلاح و تشدید كند

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۶:۱۰ - ۱۳/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۳