دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

نشانه های بیماری كلیوی
 
عوامل متعددی باعث بروز بیماری كلیوی می شود اما شاید بسیاری ندانند كه بیماری كلیوی می تواند برای سلامت آنها خطرات جبران ناپذیری داشته باشد.
عوامل متعددی باعث بروز بیماری كلیوی می شود اما شاید بسیاری ندانند كه بیماری كلیوی می تواند برای سلامت آنها خطرات جبران ناپذیری داشته باشد.

نشانه های بیماری كلیوی
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایو كلینیك، بیماری مزمن كلیه كه نارسایی مزمن كلیه نیز نامیده می شود، شامل از دست دادن تدریجی عملكرد كلیه است. كلیه های شما مواد زائد و مایعات اضافی خون را فیلتر می كنند و سپس در ادرار شما دفع می شوند. بیماری مزمن كلیوی پیشرفته می تواند باعث ایجاد سطوح خطرناك مایعات، الكترولیت ها و مواد زائد در بدن شما شود.

در مراحل اولیه بیماری مزمن كلیه، ممكن است علائم یا نشانه های كمی داشته باشید. ممكن است تا زمانی كه این بیماری پیشرفت نكرده است متوجه بیماری كلیوی خود نشوید.

درمان بیماری مزمن كلیوی بر كاهش سرعت پیشرفت آسیب كلیه متمركز است، معمولاً با كنترل علت. كنترل علت ممكن است از پیشرفت آسیب كلیه جلوگیری كند. بیماری مزمن كلیه می تواند به نارسایی كلیه در مرحله نهایی پیشرفت كند كه بدون فیلتر مصنوعی (دیالیز) یا پیوند كلیه كشنده است.

علائم بیماری كلیوی اگر آسیب كلیه به كندی پیشرفت كند، علائم و نشانه های بیماری مزمن كلیوی به مرور زمان ایجاد می شود. از دست دادن عملكرد كلیه می تواند باعث تجمع مایعات یا مواد زائد بدن یا مشكلات الكترولیت شود. بسته به شدت آن، از دست دادن عملكرد كلیه می تواند علائم زیر را ایجاد كند:

حالت تهوع استفراغ از دست دادن اشتها خستگی و ضعف مشكلات خواب كم و بیش ادرار كردن كاهش تیزبینی ذهنی گرفتگی عضلات تورم پا و مچ پا پوست خشك و خارش دار فشار خون بالا كه كنترل آن دشوار است تنگی نفس، اگر مایع در ریه ها جمع شود درد قفسه سینه، اگر مایع در اطراف دیواره قلب جمع شود علائم و نشانه های بیماری كلیوی اغلب غیر اختصاصی هستند. این بدان معنی است كه آنها همچنین می توانند توسط بیماری های دیگر ایجاد شوند. از آنجایی كه كلیه های شما قادر به جبران عملكرد از دست رفته هستند، ممكن است علائم و نشانه ها را تا زمانی كه آسیب جبران ناپذیری رخ ندهد، احساس نكنید.

تغییرات دستگاه دفع ادرار
- از علایم اولیه بیماری كلیوی، تغییر در میزان و تكرر ادرار است.
- افزایش یا كاهش میزان دفع ادرار
- تیره شدن رنگ ادرار
- نیاز مداوم به دفع ادرار

افزایش یا كاهش تكرر ادرار، به ویژه هنگام شب. تكرر ادرار هنگام شب یكی از شایع ترین و علایم اولیه بیماری مزمن كلیه است و اگرچه بی ضرر به نظر می رسد اما نباید به آن بی توجهی كرد. در حالی كه علایم دیگر بیماری اغلب در مرحله بعدی كه كلیه 80درصد از عملكرد خود را از دست داده است، بروز می كند.

درد یا سختی هنگام دفع ادرار گاهی فرد دچار مشكل، درد یا احساس فشار هنگام دفع ادرار می شود.

این امر می تواند نشانه عفونت لوله ادراری باشد كه علایمی مانند درد یا سوزش هنگام ادرار كردن ایجاد می كند. انتشار عفونت به كلیه ها می تواند باعث تب و كمردرد شود.

وجود خون در ادرار
این علامت بیماری كلیه است كه جای نگرانی دارد و بلافاصله باید به پزشك مراجعه كرد.

ادرار كفی
علت آن، نشت پروتئین از بدن است و علامت دیگر بیماری كلیوی است.

ورم این مشكل به این دلیل رخ می دهد كه كلیه ها وظیفه دفع ضایعات و مایعات اضافه از بدن را دارد بنابراین زمانی كه قادر به این كار نیست، مایع اضافه در بدن محبوس می شود این علامت به علت ناتوانی بدن در دفع آب اضافه و نمك است. بنابراین فرد، دچار ورم پا، قوزك، ورم صورت و سفتی دست ها می شود.

خستگی بیش از حد، كم خونی و ضعف كلی
كلیه ها هورمونی به نام «اریتروپویتین» تولید می كند كه به گلبول های قرمز در حمل اكسیژن كمك می كند. زمانی كه این هورمون ها درست كار نكنند، میزان گلبول قرمز در خون به طور چشم گیری افت می كند.

این امر به كم خونی منجر می شود كه باعث بروز علایمی مانند ضعف كلی و خستگی مفرط می شود.

سرگیجه و كاهش تمركز
كم خونی مربوط به بیماری كلیه، باعث كاهش اكسیژن در مغز و سرگیجه و مشكل در تمركز می شود.

جوش های ریز و خارش پوستی
این علایم با ناراحتی هایی مانند حساسیت اشتباه گرفته می شود اما جوش های ریز می تواند نشانه بیماری كلیوی یا از كار افتادن كلیه باشد. از كار افتادن كلیه باعث تراكم مواد دفعی در خون می شود كه خارش شدید و جوش های پوستی به وجود می آورد.

احساس طعم فلز در دهان
از كار افتادن كلیه میزان اوره (urea) در خون (uraemia) را افزایش می دهد. اوره باعث بوی آمونیاك در بزاق دهان و ادرار می شود. این بوی دهان به نفس های آمونیاكی معروف است و علاوه بر آن، فرد احساس طعم فلزی مانند در دهان می كند.

حالت تهوع و استفراغ
تراكم مواد دفعی در خون در پی بیماری كلیوی، حالت تهوع و استفراغ ایجاد می كند.
از دست دادن اشتها

تراكم سموم و ضایعات در بدن باعث بی اشتهایی می شود.

كم آوردن نفس
در صورت شدید بودن بیماری كلیوی، مایع در ریه تراكم پیدا می كند علاوه بر آن، كم خونی كه عارضه جانبی شایع بیماری كلیوی است، بدن را از اكسیژن محروم می كند و فرد دچار كمبود نفس می شود.

درد پهلو و كمر اگرچه درد كمر و پهلو شایع است اما در همه مبتلایان دیده نمی شود. این درد شدید از قسمت تحتانی كمر به كشاله ران پخش می شود.

احساس سرما بیماری كلیه، كم خونی به وجود می آورد كه حتی در محیط گرم باعث می شود فرد احساس سرما كند. عفونت كلیه نیز می تواند تب و لرز ایجاد كند. خستگی مفرط نیز می تواند علت بروز این علایم باشد.

چه زمانی باید به پزشك مراجعه كرد در صورت داشتن علائم یا علائم بیماری كلیوی با پزشك خود قرار ملاقات بگذارید. تشخیص زودهنگام ممكن است به جلوگیری از پیشرفت بیماری كلیوی به نارسایی كلیه كمك كند.

اگر شرایط پزشكی خاصی دارید كه خطر ابتلا به بیماری كلیوی را افزایش می دهد، پزشك ممكن است فشار خون و عملكرد كلیه شما را با آزمایش ادرار و خون در طول بازدید از مطب كنترل كند. از پزشك خود بپرسید كه آیا این آزمایشات برای شما ضروری است یا خیر.

علل بیماری مزمن كلیوی زمانی رخ می دهد كه یك بیماری یا شرایط عملكرد كلیه را مختل كند و باعث بدتر شدن آسیب كلیه در طی چندین ماه یا سال شود.

بیماری ها و شرایطی كه باعث بیماری مزمن كلیه می شوند عبارتند از: دیابت نوع 1 یا نوع 2 فشار خون بالا گلومرولونفریت ، التهاب واحدهای فیلتر كننده كلیه (گلومرول) نفریت بینابینی، التهاب لوله های كلیه و ساختارهای اطراف آن بیماری كلیه پلی كیستیك یا سایر بیماری های كلیوی ارثی انسداد طولانی مدت مجاری ادراری، ناشی از شرایطی مانند بزرگی پروستات، سنگ كلیه و برخی سرطان ها ریفلاكس مجرای ادراری، وضعیتی كه باعث برگشت ادرار به كلیه ها می شود. عفونت مكرر كلیه كه پیلونفریت نیز نامیده می شود عوامل خطر عواملی كه می توانند خطر ابتلا به بیماری مزمن كلیه را افزایش دهند عبارتند از:

دیابت فشار خون بالا بیماری قلبی عروقی سیگار كشیدن چاقی سابقه خانوادگی بیماری كلیوی ساختار غیر طبیعی كلیه سن بالاتر استفاده مكرر از داروهایی كه می تواند به كلیه ها آسیب برساند عوارض بیماری مزمن كلیوی بیماری مزمن كلیه می تواند تقریباً هر قسمت از بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد. عوارض بالقوه عبارتند از:

احتباس مایعات، كه می تواند منجر به تورم در بازوها و پاها، فشار خون بالا یا مایع در ریه های شما شود (ادم ریوی) افزایش ناگهانی سطح پتاسیم در خون (هیپركالمی)، كه می تواند عملكرد قلب شما را مختل كند و می تواند تهدید كننده زندگی باشد. كم خونی بیماری قلبی استخوان های ضعیف و افزایش خطر شكستگی استخوان كاهش میل جنسی، اختلال نعوظ یا كاهش باروری آسیب به سیستم عصبی مركزی شما، كه می تواند باعث مشكل در تمركز، تغییرات شخصیتی یا تشنج شود كاهش پاسخ ایمنی، كه شما را در برابر عفونت آسیب پذیرتر می كند پریكاردیت، التهاب غشای كیسه مانندی كه قلب شما را می پوشاند (پریكارد) عوارض بارداری كه خطراتی برای مادر و جنین در حال رشد دارد آسیب غیر قابل برگشت به كلیه ها (مرحله پایانی بیماری كلیه) كه در نهایت برای زنده ماندن نیاز به دیالیز یا پیوند كلیه دارد.

جلوگیری از بیماری كلیوی برای كاهش خطر ابتلا به بیماری كلیوی:

دستورالعمل های مربوط به داروهای بدون نسخه را دنبال كنید هنگام استفاده از مسكن های بدون نسخه، مانند آسپرین، ایبوپروفن،ادویل، موترین IB، استامینوفن، دستورالعمل های روی بسته را دنبال كنید. مصرف بیش از حد مسكن ها برای مدت طولانی می تواند منجر به آسیب كلیه شود.

وزن خود را متعادل نگه دارید اگر وزن مناسبی دارید، آن را با فعالیت بدنی در بیشتر روزهای هفته حفظ كنید. اگر نیاز به كاهش وزن دارید، با پزشك خود در مورد استراتژی های كاهش وزن سالم صحبت كنید.

سیگار نكشید سیگار كشیدن می تواند به كلیه های شما آسیب برساند و آسیب كلیوی موجود را بدتر كند

اگر سیگاری هستید، با پزشك خود در مورد راهكارهای ترك سیگار صحبت كنید. گروه های حمایتی، مشاوره و داروها همگی می توانند به شما كمك كنند تا این كار را متوقف كنید.

شرایط پزشكی خود را با كمك پزشك خود مدیریت كنید اگر بیماری یا شرایطی دارید كه خطر ابتلا به بیماری كلیوی را افزایش می دهد، با پزشك خود برای كنترل آنها همكاری كنید. از پزشك خود در مورد آزمایشات برای بررسی علائم آسیب كلیه بپرسید.

عوامل متعددی باعث بروز بیماری كلیوی می شود اما شاید بسیاری ندانند كه بیماری كلیوی می تواند قاتل خاموش باشد و تا زمانی كه بیماری وخیم تر نشود، علایم جدی بروز نمی دهد.

برچسب ها
- بیماری های كلیه
Dr Next

اخبار مرتبط مضرات احتباس ادرار در روزهای بی آبی همدان
این علائم نشانه خطرناكی برای ""كلیه ها"" است!
فوائد مصرف میوه و سبزیجات برای سلامت كلیه ها
خوراكی های مفید و خطرناك برای كلیه را بشناسید
بلایی كه فشار خون بالا بر سر كلیه ها می آورد

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 4 + 7 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار به كدام یك مراجعه كنیم؟ روانشناس، روانپزشك یا مشاور؟
خوراكی هایی مفید برای مقابله با فشار خون بالا
مصرف سیاه دانه فشار خون را تنظیم می كند
چرا گاهی مزه غذا را نمی فهمیم؟
دلایل درد و خشكی مفاصل دست
چطور فرد مبتلا به اختلال دوقطبی به خودش كمك كند؟
بیماران ریوی شب ها غذاهای كم كالری بخورند
چگونه قد فرزندتان بلند شود ؟
نشانه های بیماری كلیوی
فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو
رابطه ریفلاكس معده و بوی بد دهان
میان وعده ای كه فشار خون را كاهش می دهد
طریقه مصرف قرص زینك برای سلامت مو
10 علامت شایع كم خونی چیست؟
معمای دختر گمشده در شیراز
آغاز توزیع واكسن ایرانی آنفلوانزا
تبعات زیانبار واگذاری بانك رفاه برای تامین اجتماعی
راه های انتقال زگیل تناسلی
غذاها و نوشیدنی هایی كه اثر جادویی برای سلامت كبد دارند
كاهش محسوس دما از فردا در نوار شمالی كشور/ وزش بادهای شدید توام با گردوخاك در برخی مناطق

پیشنهاد سردبیر نشانه های بیماری كلیوی نشانه های بیماری كلیوی عوامل متعددی باعث بروز بیماری كلیوی می شود اما شاید بسیاری ندانند كه بیماری كلیوی می تواند برای سلامت آنها خطرات جبران ناپذیری داشته باشد.

10 علامت شایع كم خونی چیست؟ 10 علامت شایع كم خونی چیست؟ آهن جزء مهم هموگلوبین است و اگر بدن به اندازه كافی آهن نداشته باشد، اكسیژن به اندازه كافی به سلول های قرمز نمی رسد.

بیماران ریوی شب ها غذاهای كم كالری بخورند بیماران ریوی شب ها غذاهای كم كالری بخورند زندگی سالم روشی است كه به تمام افراد توصیه می شود و هنگامی كه شخصی به بیماری خاصی مبتلا می شود، تغییر سبك زندگی اهمیت بیشتری پیدا می كند.

چرا گاهی مزه غذا را نمی فهمیم؟ چرا گاهی مزه غذا را نمی فهمیم؟ حس چشایی یكی از حواس پنج گانه انسان هاست كه كمك زیادی به تشخیص انواع مزه ها مانند شیرینی، ترشی، تلخی و شوری می كند. شاید اینطور به نظر برسد كه فقط دهان و زبان مسئول درك مزه غذاست ولی هنگام جویدن غذا، حواس دیگری مانند بینایی، بویایی، مغز و... هم به كمك دهان می آیند. پس مشكل در هریك از این اعضا می تواند باعث اختلال در طعم و درك مزه غذا و باعث نگرانی بیمار شود.

دیابت و كم شنوایی با هم مرتبط هستند دیابت و كم شنوایی با هم مرتبط هستند اگرچه مشخص نیست دیابت چگونه ممكن است با كم شنوایی مرتبط باشد، بسیاری از افراد هر دو بیماری را به طور همزمان تجربه می كنند.

اگر خواب خوبی ندارید؛ خوابیدن روی زمین را امتحان كنید اگر خواب خوبی ندارید؛ خوابیدن روی زمین را امتحان كنید خوابیدن روی زمین كمردرد را كاهش می دهد. خوابیدن روی زمین می تواند برای ستون فقرات شما مفید باشد. شما تشك نرمی ندارید كه بدن تان را در بر بگیرید، بنابراین ستون فقرات شما این فرصت را پیدا می كند با زمین تماس مستقیم داشته باشد.

فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو اگر نگران چین و چروك های پوستی و یا ریزش موی خود هستید قبل از خرید مواد آرایشی و بهداشتی گران قیمت، از مواد طبیعی نظیر زنجبیل نیز استفاده كنید.

دروغ گفتن به كودكان چه عواقبی دارد؟ دروغ گفتن به كودكان چه عواقبی دارد؟ دائما والدین از فرزندان می خواهند كه دروغ نگویند ولی خود نا خواسته به فرزندان دروغ می گویند كه باعث دروغگویی فرزندان می شوند چون آنها فكر می كنند كه كار نادرستی نیست چون پدر و مادرشان گاهی این كار را انجام می دهند.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار عوارض خودارضایی در پسران نوجوان
رابطه ریفلاكس معده و بوی بد دهان
چگونه قد فرزندتان بلند شود ؟
فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو
دلایل درد و خشكی مفاصل دست
متقاضیان گواهینامه رانندگی از لحاظ روانپزشكی بررسی شوند
بهترین زمان آزمایش بارداری بعد از رابطه جنسی
كمك های اولیه در مسمومیت

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۶:۱۰ - ۱۳/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۰