دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

تبعات توفان های نمكی دریاچه ارومیه؛ از بیماری های جسمی تا مشكلات روان
 
مسئول سابق دفتر نظارت و پایش ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ذرات موجود در ریزگردهای نمكی دریاچه ارومیه حاوی تركیبات كلسیم، آهن، آلومنیوم و منیزیم هستند. كلسیم موجود در محیط خطر ابتلا به سنگ كلیه، گرفتگی مجاری كلیه و رگ های خونی را بالا می برد. آهن موجود در این ریزگردها نیز ممكن است منجر به ورم و ...
مسئول سابق دفتر نظارت و پایش ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ذرات موجود در ریزگردهای نمكی دریاچه ارومیه حاوی تركیبات كلسیم، آهن، آلومنیوم و منیزیم هستند. كلسیم موجود در محیط خطر ابتلا به سنگ كلیه، گرفتگی مجاری كلیه و رگ های خونی را بالا می برد. آهن موجود در این ریزگردها نیز ممكن است منجر به ورم و بروز آسیب های چشمی شود و جذب آن از طریق تنفس طولانی مدت نیز التهاب ریه را در پی دارد.

تبعات توفان های نمكی دریاچه ارومیه؛ از بیماری های جسمی تا مشكلات روان
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مسئول سابق دفتر نظارت و پایش ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن اشاره به تبعات بی شمار خیزش توفان نمك ناشی از خشك شدن دریاچه ارومیه تنها راه جلوگیری از این توفان را احیای دریاچه دانست و گفت: با گفتمان مشترك، همدلی وهمراهی همه دستگاه های متولی بخش آب و به دور از رقابت های جناحی و سیاسی می توان دریاچه ارومیه را احیا كرد و جلوی بروز این پدیده خطرناك را گرفت.

علیرضا شریعت در گفتگو با ما به تركیبات ریزگردهای توفان های نمكی دریاچه ارومیه اشاره و اظهاركرد: بر اساس گزارش های مطالعات صورت گرفته توسط دانشگاه های علوم پزشكی تبریز و ارومیه - كه در همان ابتدای شروع فعالیت ستاد صورت گرفت - ذرات موجود در ریزگردهای نمكی دریاچه ارومیه حاوی تركیبات كلسیم، آهن، آلومنیوم و منیزیم هستند. كلسیم موجود در محیط خطر ابتلا به سنگ كلیه، گرفتگی مجاری كلیه و رگ های خونی را بالا می برد. آهن موجود در این ریزگردها نیز ممكن است منجر به ورم و بروز آسیب های چشمی شود و جذب آن از طریق تنفس طولانی مدت نیز التهاب ریه را در پی دارد.

وی افزود: تنفس منیزیم موجود در ریزگردها باعث افسردگی، گیجی و ضعف عمومی می شود، اما درباره آلومینیوم وضع از این هم بدتر است و حتی تنفس كوتاه مدت ذرات حاوی آلومینیوم باعث سرفه، تحریك شش و صدمه به دستگاه تنفسی می شود. اگرچه خشكی دریاچه ارومیه طیف گسترده ای از بیماری ها یا اختلالات را موجب می شود، اما مهم ترین و شایع ترین این اختلالات متوجه ریه، مری، سیستم عصبی و دستگاه های داخلی خواهد شد.

مسئول سابق دفتر نظارت و پایش ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: متاسفانه موضوعی كه همیشه مغفول می ماند، بی توجهی بسیاری از مسئولان و حتی دلسوزان در خصوص اثرات مخرب خشك شدن دریاچه ارومیه و دیگر دریاچه ها، رودخانه ها و تالاب ها بر بهداشت روانی مردم است چراكه همه این نعمات خداوندی به منظور ایجاد آرامش روحی و روان انسان ها آفریده شده است و نابودی آن ها علاوه بر مشكلات جسمانی، عوارض روحی و روانی بسیاری دارد و می بایست به عنوان یك موضوع مهم مورد توجه قرار گیرد.

شریعت با اشاره به نتایج یك پیمایش توضیح داد: نتایج یك پیمایش آماری - كه در ستاد احیای دریاچه ارومیه و با همكاری پلیس راه منطقه انجام گرفت - نشان داد پرآبی دریاچه ارومیه باعث كاهش بسیار تصادفات رانندگی در مسیر جاده حاشیه دریاچه ارومیه و حتی كاهش دعواهای خیابانی در شهر ارومیه شده و این روند بهنگام خشك شدن دریاچه ارومیه به طور كامل برعكس شده بود. این موضوع نشان می دهد كه" آب" یك ماده چند وجهی است كه علاوه بر جنبه های اقتصادی، بهداشت و سلامت و ... وجه بهداشت روانی هم دارد.

وی به گستره توفان نمك دریاچه ارومیه اشاره كرد و گفت: توفان نمك دریاچه ارومیه علاوه بر تحت تاًثیر قرار دادن استان های همجوار دریاچه، تا هزاران كیلومتر دورتر یعنی تا شمال شرق ایران را هم تحت تاثیر قرار می دهد و گستره آن به استان های تهران، قم، خراسان شمالی، خراسان رضوی و سمنان هم می رسد. در بهترین حالت حدود 6 میلیون نفر از جمعیت ساكن در حاشیه این دریاچه را مجبور به ترك منطقه خواهد كرد.

دبیر فدراسیون آب ایران افزود: این 6 میلیون به كجا مهاجرت خواهند كرد؟ هزاران میلیارد تومان باید صرف اسكان و زندگی این افراد در مناطق دیگر شود. آیا به این فكر كرده ایم كه اگر در احیای دریاچه ارومیه احیا نشود و این جمعیت 6 میلیون نفری مجبور به مهاجرت به استان های دیگری شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا زیرساخت های لازم برای استقرار این جمعیت در دیگر استان ها وجود دارد؟ قطعا خیر!

این كارشناس آب با اشاره به تاثیر گرد و غبار نمك بر كشورهای همسایه تاكید كرد: این پدیده علاوه بر مناطقی در ایران، كشورهای همسایه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با توجه به آسیب های ناشی از توفان نمك و راهكارهای جلوگیری از آن گفت: هر چه رطوبت دریاچه ارومیه بیشتر باشد، امكان خیزش گرد و غبار نمك از سطح آن كمتر خواهد بود. در صورت تداوم خشكی دریاچه و تغییر بافت بستر دریاچه، این ذرات نمكی با كمترین میزان باد هزاران كیلومتر از غرب تا شمال شرق كشور را در بر خواهند گرفت. به علاوه نشستن این گرد و غبار روی برگ درختان و گیاهان باعث نابودی آن ها نیز می شود. مواد و املاح این گرد و غبار از نظر شیمیایی به گونه ای است كه بر حیات گونه های جانوری منطقه هم اثرگذار است.

شریعت در ادامه تاكید كرد: ابتدا باید بپذیریم كه نمی توان جلوی توفان نمك را گرفت بلكه لازم است دریاچه ارومیه را از حالت بی آبی خارج كرد.

وی به پیش بینی مرحوم پرفسور پرویز كَردُوانی - جغرافی دان و پدر كویرشناسی ایران- درباره عدم احیای دریاچه ارومیه اشاره و اظهار كرد: او معتقد بود كه دریاچه ارومیه احیا نخواهد شد چراكه از نظر مهندسی قابل انجام نیست و برای جلوگیری از تبعات خشك شدن دریاچه مانند خیزش گرد و غبار نمك باید روی كل دریاچه یك لایه خاك ریخت. در همان مقطع بنده معتقد بودم كه سخنان پرفسور كردوانی در خصوص عدم احیای دریاچه ارومیه كاملا بجاست، ولی از یك منظر دیگر.

شریعت ادامه داد: آنچه كه او به عنوان مسایل تكنیكال و مهندسی به عنوان چالش احیای دریاجه ارومیه مطرح می كرد، به نظر من می توانست به گونه ای دیگری بیان شود چراكه چالش اصلی عدم احیای دریاچه ارومیه عوامل غیر مهندسی و غیر تكنیكال هستند و عامل اصلی آن به طور قطع عدم باور، اعتقاد و همراهی همه دستگاه های حاكمیتی اعم از قوای سه گانه و نهادها و سازمان های مختلف همچنین تعارض منافع است كه به آن بخشی نگری و ماموریت محوری بخش های مختلف را می توان اضافه كرد. به تعبیری دریاچه ارومیه به محلی برای منازعات حزبی و سیاسی و استانی تبدیل شد كه امیدوارم هر چه سریع تر و با تغییر پارادایم و در یك محیط كاملا غیر احساسی و ملی به داد این دریاچه زیبا و حیاتی برسیم.

این كارشناس آب به بخشی از فعالیت های انجام شده در ستاد احیای دریاچه ارومیه به منظور احیای دریاچه ارومیه اشاره و اظهاركرد: مهم ترین اقدامی كه در تاریخ آب كشور بی سابقه بود و برای اولین بار با درایت چیت چیان - وزیر اسبق وزارت نیرو - و پیگیری ستاد اتفاق افتاد موضوع «الزام به رعایت دقیق حق آبه محیط زیستی دریاچه ارومیه» از طرف این وزارتخانه بود كه تا آن مقطع علیرغم وجود مصوبات قانونی به آن عمل نمی شد و همین موضوع تاثیر شگرفی در رهاسازی حق آبه به دریاچه و آبگیری تالاب ها داشت، ولی متاسفانه در اواخر دولت دوازدهم و تحت فشارهای سیاسی و همینطور تفكر استانی به طور ناقص انجام گرفت.

شریعت افزود: از اقدامات دیگر می توان به مصوبه كارگروه نجات دریاچه ارومیه به جلوگیری از توسعه كشاورزی و یا طرح های انتقال آب و تغییر الگوی كشت اشاره كرد كه این فعالیت ها هم در دوره گذار دولت دوازدهم و شروع دولت سیزدهم رها شد و اعتبارات لازم برای انجام این فعالیت ها پرداخت نشد البته امیدوارم كه در دوره جدید و در كارگروه فعلی مسئله احیای دریاچه ارومیه دوباره به عنوان یك مسئله ویژه در دستور كار قرار گیرد.

وی در ادامه اظهاركرد: به طور قطع هر كار جدیدی خالی از اشكال نیست و فعالیت های ستاد احیای دریاچه ارومیه كاستی هایی داشت، ولی باید بپذیریم همین كه بعد از مدت ها توانست مسئله آب و محیط زیست را در صدر توجه قرار دهد و همه دستگاه های مرتبط را دور یك میز جمع كند، به عنوان یك دستاورد بزرگ باید مورد توجه قرار گیرد و صد البته در همان مدت فعالیت ستاد، علیرغم همه مشكلات و تنگناها دریاچه به تثبیت رسید و همین كه در حال حاضر با الگوبرداری و تجارب حاصله از این ستاد، ستاد احیای زاینده رود هم شكل گرفته نشاندهنده آن است كه تجارب این مجموعه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

مساله آب را جناحی نكنیم

شریعت افزود: با توجه به چند وجهی بودن موضوع آب، اگر بتوانیم موضوعات مربوط به " آب و محیط زیست " را در یك محیط تعاملی و گفتگو محور و استفاده از همه ظرفیت های ملی شامل دستگاه حاكمیتی، بخش خصوصی و ذی نفعان حل كنیم به طور قطع حل موضوعات دیگر كشور خیلی راحت تر خواهد بود.

دبیر فدراسیون صنعت آب ایران باتوجه به مسئله بحران كم آبی اظهاركرد: «موضوع آب را نباید سیاسی و جناحی كنیم بلكه باید گفتمان ملی برای آن شكل دهیم.»

وی ضمن اظهار اشاره به اقدامات یكی دو ماه اخیر دولت سیزدهم و پیگیری و ادامه عملیات اجرایی تعدادی از پروژه های ستاد احیای دریاچه ارومیه شامل انتقال پساب شهرهای ارومیه و تبریز به پیكره دریاچه و تكمیل پروژه سد و تونل انتقال آب زاب گفت: به طور قطع در كنار فعالیت های اجرایی و سازه ای، مهم ترین و اساسی ترین فعالیت ها برای احیای دریاچه ارومیه جلوگیری از توسعه كشاورزی بی رویه، كاهش مصرف آب در بخش كشاورزی با تغییر الگوی كشت با توجه در نظر گرفتن معیشت كشاورزان و حمایت از آنان در بازه زمانی این تغییر و تضمین خرید محصولات از كشاورزان، جلوگیری از استقرار صنایع پر آب بر، احترام به حق آبه زیست محیطی دریاچه و از همه مهمتر پیگیری و استقرار دقیق مدیریت واحد حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

شریعت در پایان خاطر نشان كرد: تغییر ساختار وزارت نیرو از مدیریت آب استانی به مدیریت حوضه های آبریز، توسعه متوازن و التزام به آمایش سرزمین - كه مدت هاست مطرح است و بدان توجه نشده - باید به عنوان یك اصل مهم در دستور كار دولت سیزدهم قرار گیرد.

برچسب ها
- دریاچه ارومیه
Dr Next

اخبار مرتبط ستاد ضد احیای دریاچه ارومیه!
آب نرسانیم با یك تبخیر كل دریاچه ارومیه نابود می شود/ در دولت جدید پروژه احیا یك درصد پیشرفت نداشت
بخشی از دریاچه ارومیه قابل احیا است
تمام دریاچه ارومیه احیا نمی شود
ﭼﺮا درﯾﺎﭼﻪ اروﻣﯿﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ وﺿﻊ اﻓﺘﺎد؟

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 1 + 1 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار به كدام یك مراجعه كنیم؟ روانشناس، روانپزشك یا مشاور؟
خوراكی هایی مفید برای مقابله با فشار خون بالا
مصرف سیاه دانه فشار خون را تنظیم می كند
چرا گاهی مزه غذا را نمی فهمیم؟
دلایل درد و خشكی مفاصل دست
چطور فرد مبتلا به اختلال دوقطبی به خودش كمك كند؟
بیماران ریوی شب ها غذاهای كم كالری بخورند
چگونه قد فرزندتان بلند شود ؟
نشانه های بیماری كلیوی
فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو
رابطه ریفلاكس معده و بوی بد دهان
میان وعده ای كه فشار خون را كاهش می دهد
طریقه مصرف قرص زینك برای سلامت مو
10 علامت شایع كم خونی چیست؟
معمای دختر گمشده در شیراز
آغاز توزیع واكسن ایرانی آنفلوانزا
تبعات زیانبار واگذاری بانك رفاه برای تامین اجتماعی
راه های انتقال زگیل تناسلی
غذاها و نوشیدنی هایی كه اثر جادویی برای سلامت كبد دارند
كاهش محسوس دما از فردا در نوار شمالی كشور/ وزش بادهای شدید توام با گردوخاك در برخی مناطق

پیشنهاد سردبیر نشانه های بیماری كلیوی نشانه های بیماری كلیوی عوامل متعددی باعث بروز بیماری كلیوی می شود اما شاید بسیاری ندانند كه بیماری كلیوی می تواند برای سلامت آنها خطرات جبران ناپذیری داشته باشد.

10 علامت شایع كم خونی چیست؟ 10 علامت شایع كم خونی چیست؟ آهن جزء مهم هموگلوبین است و اگر بدن به اندازه كافی آهن نداشته باشد، اكسیژن به اندازه كافی به سلول های قرمز نمی رسد.

بیماران ریوی شب ها غذاهای كم كالری بخورند بیماران ریوی شب ها غذاهای كم كالری بخورند زندگی سالم روشی است كه به تمام افراد توصیه می شود و هنگامی كه شخصی به بیماری خاصی مبتلا می شود، تغییر سبك زندگی اهمیت بیشتری پیدا می كند.

چرا گاهی مزه غذا را نمی فهمیم؟ چرا گاهی مزه غذا را نمی فهمیم؟ حس چشایی یكی از حواس پنج گانه انسان هاست كه كمك زیادی به تشخیص انواع مزه ها مانند شیرینی، ترشی، تلخی و شوری می كند. شاید اینطور به نظر برسد كه فقط دهان و زبان مسئول درك مزه غذاست ولی هنگام جویدن غذا، حواس دیگری مانند بینایی، بویایی، مغز و... هم به كمك دهان می آیند. پس مشكل در هریك از این اعضا می تواند باعث اختلال در طعم و درك مزه غذا و باعث نگرانی بیمار شود.

دیابت و كم شنوایی با هم مرتبط هستند دیابت و كم شنوایی با هم مرتبط هستند اگرچه مشخص نیست دیابت چگونه ممكن است با كم شنوایی مرتبط باشد، بسیاری از افراد هر دو بیماری را به طور همزمان تجربه می كنند.

اگر خواب خوبی ندارید؛ خوابیدن روی زمین را امتحان كنید اگر خواب خوبی ندارید؛ خوابیدن روی زمین را امتحان كنید خوابیدن روی زمین كمردرد را كاهش می دهد. خوابیدن روی زمین می تواند برای ستون فقرات شما مفید باشد. شما تشك نرمی ندارید كه بدن تان را در بر بگیرید، بنابراین ستون فقرات شما این فرصت را پیدا می كند با زمین تماس مستقیم داشته باشد.

فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو اگر نگران چین و چروك های پوستی و یا ریزش موی خود هستید قبل از خرید مواد آرایشی و بهداشتی گران قیمت، از مواد طبیعی نظیر زنجبیل نیز استفاده كنید.

دروغ گفتن به كودكان چه عواقبی دارد؟ دروغ گفتن به كودكان چه عواقبی دارد؟ دائما والدین از فرزندان می خواهند كه دروغ نگویند ولی خود نا خواسته به فرزندان دروغ می گویند كه باعث دروغگویی فرزندان می شوند چون آنها فكر می كنند كه كار نادرستی نیست چون پدر و مادرشان گاهی این كار را انجام می دهند.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار عوارض خودارضایی در پسران نوجوان
رابطه ریفلاكس معده و بوی بد دهان
چگونه قد فرزندتان بلند شود ؟
فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو
دلایل درد و خشكی مفاصل دست
متقاضیان گواهینامه رانندگی از لحاظ روانپزشكی بررسی شوند
بهترین زمان آزمایش بارداری بعد از رابطه جنسی
كمك های اولیه در مسمومیت

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۶:۱۰ - ۱۳/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۷