دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

اضافه شدن 29بیماری به فهرست بیماری های خاص
 
طرح دارویاری، ضرورتی اجتناب ناپذیر در اقتصاد سلامت كشور به شمار می رفت كه با انتقال یارانه دارو به مصرف كننده از طریق بیمه ها، پوشش بیمه ای داروها را افزایش داد و اقلام بیشتری از داروها را زیر چتر بیمه ها برد و در عین حال با اجرای این طرح، قیمت دارو نیز به سمت واقعی شدن رفت.
طرح دارویاری، ضرورتی اجتناب ناپذیر در اقتصاد سلامت كشور به شمار می رفت كه با انتقال یارانه دارو به مصرف كننده از طریق بیمه ها، پوشش بیمه ای داروها را افزایش داد و اقلام بیشتری از داروها را زیر چتر بیمه ها برد و در عین حال با اجرای این طرح، قیمت دارو نیز به سمت واقعی شدن رفت. به گزارش ایسنا، در قالب طرح دارویاری تعداد داروهای تحت پوشش بیمه، افزایش یافته است؛ به طوری كه 119قلم داروی پرمصرف بدون نسخه كه قبلا بیمه نبودند، تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و به این ترتیب داروهایی مانند داروهای سرماخوردگی، دیفن هیدرامین، استامینوفن و ... كه قبلا بیمه نبودند درصورت تجویز پزشك در نسخه الكترونیك (با هدف تجویز و مصرف منطقی دارو و مدیریت منابع عمومی) جزو بیمه قرار گرفتند. همچنین 366قلم داروی ضروری پرمصرف برای بیماران مزمن مانند بیماران دیابتی، قلبی و عروقی و... نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. نقش بیمه های پایه درمان هم در طرح دارویاری، پرداخت مابه التفاوت ارز دارویی است. در واقع بیمه ها افزایش قیمت ایجاد شده برای داروها را پوشش می دهند تا پرداختی افراد جامعه تفاوتی نسبت به قبل نداشته باشد. مابه التفاوت پرداخت شده توسط بیمه سلامت و سایر بیمه های درمانی بسته به داروی خریداری شده، متفاوت است. میزان افزایش قیمت اعمال شده بر 1400قلم دارو درصورتی كه از طریق نسخه الكترونیك برای خرید اقلام دارویی اقدام شود، توسط بیمه ها پوشش داده می شود تا پرداختی از جیب مردم افزایشی نداشته باشد. به طوركلی كاهش هدررفت منابع، رشد صنایع دارویی، جلوگیری از تخلفات ارزی و قاچاق دارو، رشد كیفیت داروهای ایرانی، افزایش صادرات دارو، كاهش كمبودهای دارویی و... همگی از فواید حذف ارز ترجیحی داروست. با اجرای طرح دارویاری مبالغی كه دولت هزینه می كند به جای درستی می رود و از سوءاستفاده برخی افراد جلوگیری می شود.
از سوی دیگر در زمینه بیماران خاص و صعب العلاج كه معمولا مصرف كننده داروهای خاص و عمدتا وارداتی هستند، مجلس در مصوبات مربوط به قانون بودجه سال1401 اعتبارات ویژه ای را برای سازمان بیمه سلامت جهت ارائه خدمات به بیماران خاص و صعب العلاج درنظر گرفته است. بر این اساس نمایندگان با تصویب بودجه 5هزار میلیارد تومانی، سازمان بیمه سلامت را مكلف كردند توجه به این گروه از بیماران را در اولویت قرار دهد، هرچند كه سازمان بیمه سلامت در ادوار گذشته نیز خدمات دهی به بیماران صعب العلاج را پیگیری كرده است. درهمین رابطه و در اجرای تكلیف قانونی بند (ن) تبصره (17) قانون بودجه سال1401 كل كشور و با توجه به ضرورت تسریع در توسعه محافظت مالی از بیماران خاص و صعب العلاج، هیأت وزیران «اساسنامه صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج» را به تصویب رساند. در همین رابطه 29بیماری به فهرست بیماران خاص تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان افزوده شده است. بیماری های سرطانی، بیماری هایی مثل فلج مغزی، آسیب های نخاعی، پاركینسون، بیماری های مزمن و پرهزینه مانند قلبی-عروقی و دیابتی مورد حمایت بیمه سلامت قرار می گیرند و از این پس بیماران خاص برای درمان خود هزینه های كمتری پرداخت می كنند. دركنار موارد ذكر شده، سازمان بیمه سلامت ایران، خدمات دهی به مبتلایان به اتیسم، اتباع، بیماران نیازمند به خدمات توانبخشی، مددجویان بهزیستی و كمیته امداد را نیز اجرا می كند. طی سال های گذشته اقداماتی توسط وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در شناسایی افراد فاقد بیمه و تحت پوشش بیمه قراردادن این افراد انجام شد و در دولت سیزدهم نیز در راستای اقدامات حمایتی از اقشار ضعیف و كم درآمد، بیش از 5 میلیون و400هزار نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۲:۰۵ - ۱۶/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۳