دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

روند رو به رشد تعداد زنان سرپرست خانوار | كاهش زمان دریافت ویلچر جدید
 
مدیركل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی كشور گفت: تعداد زنان سرپرست خانوار در كشور طی چند دهه اخیر روند رو به رشد داشته است به طوری كه در حال حاضر 240 هزار خانوار زن سرپرست كه با اعضای خانواده بالغ بر 584 هزار نفر هستند كه تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.
مدیركل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی كشور گفت: تعداد زنان سرپرست خانوار در كشور طی چند دهه اخیر روند رو به رشد داشته است به طوری كه در حال حاضر 240 هزار خانوار زن سرپرست كه با اعضای خانواده بالغ بر 584 هزار نفر هستند كه تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

زنان سرپرست خانوار به گزارش همشهری آنلاین، نرجس خاتون اسعدی خلیلی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه این دفتر انواع خدمات حمایتی و توانمندسازی را از قبیل پرداخت مستمری، بیمه، درمان، دانش آموزی، دانشجویی، آماده سازی شغلی، اشتغال و... را به خانواده های زن سرپرست نیازمند ارائه می كند، اظهار كرد: فعالیت های توانمندسازی اقتصادی در قالب ها و شكل های مختلف طراحی و اجرا می شود كه در مجموع شامل اشتغال فردی و اشتغال گروهی است كه اشتغال گروهی در دو قالب اصلی گروه های همیار زنان سرپرست خانوار و صندوق های مالی خرد و كوچك است.

وی در ادامه به ارائه آماری از تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش پرداخت و بیان كرد: تعداد زنان سرپرست خانوار در كشور طی چند دهه اخیر روند رو به رشدی داشته است به طوریكه در حال حاضر 240 هزار خانوار زن سرپرست كه با اعضاء خانواده بالغ بر 584 هزار نفر هستند تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

مدیر كل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی كشور با بیان اینكه 171 هزار نفر از خانواده های زن سرپرست تحت پوشش، در گروه سنی 20 تا 40 سال قرار دارند، گفت: این گروه از زنان شرایط شركت در برنامه های اشتغال و توانمندسازی و خروج از چرخه حمایت های مستمر سازمان را دارند كه می توانند از برنامه های اشتغال بهره مند شوند.

بیشتر بخوانید:

- آموزش خودكفایی به زنان سرپرست خانوار اسعدی خلیلی در ادامه باتوجه به ضرورت موضوع توانمندسازی اقتصادی از طریق ایجاد اشتغال های مولد و پایدار به تشریح فعالیت های اشتغال و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، به آماده سازی شغلی و پرداخت سرمایه كار اشاره كرد و یادآور شد: آن دسته از خدمت گیرندگان كه شرایط اشتغال را دارند، طی مدت زمان محدود از آموزش های لازم بهره مند شده و آماده حضور در بازار كار می شوند. بهره مندی از آموزش های حرفه ای باتوجه به علایق و توانمندی های آنها به منظور راه اندازی كسب و كاری مناسب و توسعه آن ضروری است.

اسعدی خلیلی افزود: بعد از ارائه آموزش های لازم، به منظور شروع یك كسب وكار اثربخش و پایدار، در اختیار داشتن سرمایه اولیه ضروری است و باتوجه به اینكه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی دارای توان مالی بسیار پایینی هستند، اقداماتی به منظور در اختیار گذاشتن سرمایه اولیه كسب و كار برای آنها در قالب پرداخت سرمایه كار انجام می شود.

بیش از 5500 زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی سال گذشته شاغل شدند بنابر اظهارات مدیر كل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی كشور، در سال گذشته بیش از 5500 زن سرپرست خانوار در قالب اشتغال های فردی و گروهی شاغل شدند.

وی در ادامه درخصوص برنامه گروه های همیار زنان سرپرست خانوار (اشتغال های جمعی و گروهی) یادآور شد: برنامه گروه های همیار زنان سرپرست خانوار از سال 1379 در جهت اجرای اصول 21، 29 و 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رویكرد ارتقاء كیفیت زندگی، ظرفیت سازی ، ارتقاء خودباوری و كاهش آسیب های اجتماعی در جامعه هدف و همچنین تغییر رویكرد حمایتی به توانمندسازی، طراحی و به مورد اجرا گذاشته شده است. عضویت زنان در این گروه ها موجب جلوگیری از طولانی شدن چرخه حمایت های سازمان بهزیستی، كاهش وابستگی آنان به این حمایت ها، افزایش خوداتكایی اقتصادی، روانی، اجتماعی زنان سرپرست خانوار و ارتقاء سطح آموزش و مهارت ها در آنها شده است.

اسعدی خلیلی تصریح كرد: در این برنامه، زنان سرپرست خانوار، دختران خود سرپرست و فرزندان دختر خانواده های تحت پوشش سازمان بهزیستی در قالب گروه های حداقل پنج نفره دور هم جمع می شوند و طی فرآیندهای تخصصی از پیش طراحی شده، برای اشتغال و توانمندسازی پایدار آماده می شوند. در این مسیر، ضمن ارائه آموزش مهارت های زندگی به آنها، آموزش های شغلی، مهارت های شروع و پایدارسازی كسب و كار موفق، روش های ارتقاء كیفیت محصولات به همراه بازاریابی و فروش آنان و... مد نظر قرار می گیرد.

برنامه گروه های همیار زنان سرپرست خانوار چه دستاوردی داشته است؟ وی بر این اساس، كنترل و كاهش آسیب های اجتماعی از طریق ایجاد اشتغال پایدار برای زنان سرپرست خانوار تحت پوشش، راه اندازی بیش از 1450 گروه همیار با عضویت بیش از 7000 زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان، بازتوانی و توانمندسازی و ایجاد اشتغال پایدار جهت 300 گروه همیار معادل بیش از 2000 زن سرپرست خانوار تحت پوشش و همچنین برگزاری دوره های آموزشی متعدد برای بیش از 7000 نفر عضو گروه های همیار زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی كشور را از مهم ترین دستاوردهای برنامه گروه های همیار زنان سرپرست خانوار عنوان كرد.

مدیر كل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی كشور با اشاره به اشتغال جمعی و گروهی گفت: برنامه تأمین مالی خرد با رویكرد بانكداری پیوندی با حمایت سازمان بهزیستی (معاونت امور اجتماعی - دفتر توانمندسازی خانواده و زنان) و بانك كشاورزی و با همكاری كلینیك های مددكاری اجتماعی در 22 استان كشور در حال انجام است.

كمك به كاهش فقر اقشار كمتر برخوردار و محروم از اهداف برنامه تأمین مالی خرد وی با بیان اینكه گروه هدف برنامه تأمین مالی خرد را روستاییان كم درآمد و آسیب پذیری (كه اغلب تحت پوشش سازمان بهزیستی نیستند اما با كوچكترین تغییر اقتصادی در معرض آسیب و فقر شدید قرار می گیرند) تشكیل می دهند كه در شرایط عادی دسترسی به منابع بانكی ندارند، افزود: هدف نهائی برنامه كمك به كاهش فقر و آسیب پذیری اقشار كمتر برخوردار و محروم به ویژه زنان و جوانان از جمله زنان سرپرست خانوار و خود سرپرست از طریق بهبود معیشت (ارائه تسهیلات پس انداز)، ارتقاء سرمایه اجتماعی (تشكیل گروه، بانك پذیر كردن بدون وثیقه و ضامن متعارف)، آموزش مهارت های اشتغال و زندگی و همچنین اشتغال زایی (ایجاد و توسعه واحدها و بنگاه های كوچك و متوسط اقتصادی) است.

اسعدی خلیلی همچنین گفت: با ایجاد و گسترش نهادهای كوچك خودگردان محلی با مالكیت اعضاء تحت عنوان "گروه های خودیار" ـ به عنوان یك مدل مرجع نوین و پیشرو در توانمندسازی گروه های هدف ـ براساس فنون و تكنولوژی بومی شده در كشور در حال اجراست.

وی در این راستا، تشكیل و توانمندسازی 4409 گروه خودیار در 1902 روستا در كشور، عضویت 72 هزار نفر از زنان و جوانان در طرح (94 درصد زنان)، جمع آوری و انباشت 325 میلیارد ریال پس انداز خرد اعضاء گروه ها، پرداخت 110 هزار فقره وام داخلی توسط گروه ها به مبلغ 698 میلیارد ریال از منابع داخلی گروه ها، پرداخت 5875 فقره تسهیلات توسط بانك كشاورزی به گروه ها با مبلغ 2425 میلیارد ریال بدون وثیقه، ضامن و بازپرداخت وام های داخلی و بازپرداخت وام های بانكی به طور صد در صد توسط اعضاء را از اهم دستاوردهای برنامه تامین مالی خرد اعلام كرد.

چالش های پیش روی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مدیر كل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی كشور در پاسخ به سوالی درخصوص مشكلات و چالش های اجرای برنامه های توانمندسازی شغلی زنان سرپرست خانوار، اظهار كرد: پایین بودن سطح دانش و مهارت های شغلی و كسب و كار و دسترسی محدود به بازار كار، بالا بودن ساعت كار با حداقل درآمد و مزایا، نبود ارتباط مناسب و كافی بین زنان سرپرست خانوار با خوشه ها، زنجیره ها و صاحبان اصلی حرف و مشاغل، وجود مشكلات اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه و كاهش شدید اعتبارات تخصیصی برنامه های اشتغال و توانمندسازی شغلی سازمان بهزیستی، نوسانات شدید اقتصادی، افزایش تورم و بالا رفتن هزینه راه اندازی كسب و كار و همچنین در معرض ورشكستگی قرار گرفتن مشاغل زنان سرپرست خانوار در نتیجه افزایش هزینه مكان فعالیت، مواد اولیه و... از جمله چالش های اجرای برنامه های توانمندسازی شغلی زنان سرپرست خانوار است.

كاهش زمان دریافت ویلچر جدید از 3 به 2 سال/ تحویل خارج از دستورالعمل به افراد خاص به نقل از ایرنا، معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران نیز گفت: در سالهای گذشته اگر یك سال معلول جسمی حركتی برای نخستین بار می خواست ویلچر دریافت كند، یك سال پشت نوبت بود كه این زمان اكنون به 3 ماه رسیده است اما هنوز به روز نشده است

یوسف رضایی درباره اعتبارات تجهیزات توانبخشی خاطرنشان كرد: از ابتدای سال 13 میلیارد و 950 میلیون تومان در زمینه تجهیزات توانبخشی استان تهران تخصیص داده شده كه از این مبلغ هفت میلیارد برای اقلام توانبخشی از جمله ویلچر، واكر، عصا، تشك مواج و توالت فرنگی بین شهرستان های استان تهران توزیع شده است و در برخی موارد به صورت موردی در وجه فرد دارای معلولیت پرداخت شده است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران گفت: همچنین از این مبلغ پنج میلیارد تومان برای خرید سمعك برای توانخواهان ناشنوا و كم شنوا به شهرستانهای استان تهران تخصیص داده شده كه به مرور در حال خرید است.

رضایی یادآور شد: از این مبلغ یك میلیارد و 950 هزار تومان جهت تهیه و تامین تجهیزات نابینایان از جمله عصای نابینایان، ماشین تحریر بریل، عینك مخصوص و ساعت نابینایان اختصاص داده شده كه در حال برگزاری مناقصه استانی هستیم كه خرید كنیم.

وی اظهار داشت: غیر از اعتبارات امسال، پنج میلیارد تومان از اعتبارات سال گذشته كه در پایان سال خرید داشتیم، تجهیزات سه ماهه اول امسال به دستمان رسیده است. برای تجهیزات توانبخشی حدودا بین چهار تا پنج هزار نفر پشت نوبتی داریم اما زمان انتظار تحویل تجهیزات كاهش داشته است.

به گفته رضایی، بیش از 200 هزار نفر فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی استان تهران هستند.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۰:۱۸ - ۱۸/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۸