دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

ساخت رباتی كه مانع از زمین خوردن سالمندان می شود
 
محققان رباتی ساختند كه دور بدن كاربر سالمند بسته می شود و با كمك حسگر های مختلف ، زمین خوردن وی را پیش بینی و از آن جلوگیری می كند.
ساخت رباتی كه مانع از زمین خوردن سالمندان می شود
محققان رباتی ساختند كه دور بدن كاربر سالمند بسته می شود و با كمك حسگر های مختلف ، زمین خوردن وی را پیش بینی و از آن جلوگیری می كند.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سالمندان همزمان با از بین رفتن حس توازنشان در معرض خطر زمین خوردن هایی قرار دارند كه آن ها را ناتوان می كند، به همین دلیل ربات جدیدی ابداع شده است كه می تواند زمین خوردن آن ها را ردیابی و از وقوع آن جلوگیری كند.
محققان دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور با همكاری بیمارستان تان توك سنگ نمونه اولیه این ربات را ساختند كه به اختصار MRBA نام گرفت ربات مذكور شامل یك پایه چرخ دار مجهز به باتری است كه به یك كمربند ایمنی پددار وصل است كه دور لگن كاربر بسته می شود.
همزمان با حركت فرد در خانه یا محیط های دیگر ، ربات نیز او را دنبال كند. گجت با كمك دوربین مجهز به حسگر عمق و حسگر های دیگر توانست حركاتی را ردیابی كند كه نشان دهنده توازن فرد بود. ربات پس از ردیابی احتمال وقوع زمین خوردن كاربر متوقف می شود و كمربند را در جای خود نگه می دارد در نتیجه از افتادن كاربر جلوگیری می شود.
همچنین ربات می تواند حركات عمدی مانند حركاتی كه مربوط به نشستن، بلند شدن و ایستادن در یك نقطه است را ردیابی كند. در تمامی این موارد ربات به طور متناسب به فرد كمك می كند. در كنار این موارد علاوه بر كمك به فعالیت های روزانه كاربر، ربات در توانبخشی افراد نیز كارآمد است و می تواند هنگام راه رفتن آن ها را كنترل كند.
بنا بر اعلام نیو اطلس ، برای تست ربات ، 29 داوطلب كه دچار سكته مغزی، جراحت های مغزی و نخاعی بودند به مدت سه روز از آن استفاده كردند. MRBA نشان داد كه در انجام فعالیت های روزانه كارآمد است. همچنین طی بازه آزمایش هیچ زمین خوردنی ثبت نشد.
اكنون قرار است یك آزمایش وسیع تر انجام شود و محققان امیدوارند فناوری مذكور سال آینده به طور تجاری تولید شود.
   تاریخ: ۰۸:۱۶ - ۲۱/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۲