دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

3 كشور اروپایی توزیع كننده 50درصد مواد مخدر فضای مجازی
 
افزایش مصرف مواد مخدر در نوجوانان
3 كشور اروپایی توزیع كننده 50درصد مواد مخدر فضای مجازی



افزایش مصرف مواد مخدر در نوجوانان

اسكندر مومنی ،دبیركل ستاد مبارزه با مواد امروز در نشست خبری با اشاره به رویكردهای ستاد مبارزه با مواد مخدر،بیان داشت: مقابله هدفمند براساس شواهد علمی انسجام در كار با آسیب شناسی،مقایلع هدفمند و ضربه زدن به بنیان اقتصادی قاچاقچیان ،ایجاد ظرفیت درمان موثری و شیوه نوین درمانی از جمله این رویكردهاست.

دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینكه اكنون در دنیا 300میلیون مصرف كننده مواد مخدر مستمر وجود دارد،گفت: 3 كشور اروپایی به تنهایی 50درصد توزیع مواد مخدر را برعهده دارند.

مومنی با اشاره به گزارش ارائه شده سازمان ملل،افزود:مصرف مواد مخدر در بین نوجوان،جوان روبه افزایش است.

وی با بیان اینكه اولویت اصلی در ستاد مبارزه با مواد مخدر اقدامات پیشگیرانه است،تصریح كرد:اگر قانون مبارزه با مواد مخدر به روز و اصلاح شود ما ظرف 3سال به صورت مشهود معتادان را ساماندهی خواهیم كرد.

دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ضربه اقتصادی 12هزار میلیارد تومانی به بنیان مالی قاچاقچیان در 10ماهه سال جاری یادآور شد:بیش از 70درصد موضوع معتادان متجاهر در كشور ساماندهی شده و در سال آینده 90 در صد معتادان ساماندهی می شوند.

مومنی با اشاره به اجرای طرح یاریگران زندگی در مدارس ،ابراز داشت:40هزار مدرسه در این طرح تحت پوشش قرار گرفتند و رشد شیوع مواد مخدر در دانش آموزان متوقف شده است.

دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینكه با یكی دوبار مصرف مواد مخدر اعتیاد ایجاد می شود،متذكر شد: اعتیاد به مواد مخدر صنعتی تقریبا بی بازگشت است.

مومنی با اشاره به اینكه قیمت مواد مخدر سنتی و صنعتی افزایش داشته است،تصریح كرد:مواد مخدر صنعتی از مواد مخدر سنتی خطرناك تر است.

دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: تریاك ،حشیش،شیشه و هروئین به ترتیب بیشترین مصرف را داشته اند.

وی با اشاره به افزایش 100درصدی تولید شیشه، افزود: معتادان نیز برخلاف تبلیغات نادرست به كرونا مبتلا می شوند؛ البته با اقدامات كنترلی و جداسازی معتادان مبتلا به كرونا هنگام دستگیری ما حداقل ابتلا و فوت در اثر كرونا را دربین معتادان داشته ایم.

دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینكه 6 دهم درصد زنان نسبت به جمعیت زنان و حدود 6درصد از كل معتادان در كشور را زنان تشكیل می دهند،افزود:میزان اعتیاد زنان در جهان 10درصد است.

مومنی با اشاره به ساخت داروی گیاهی در درمان اعتیادبیان داشت:داروی گیاهی 80 درصد اشتیاق به مصرف مواد مخدر را كاهش می دهد كه با ید سازمان غذا و دارو به اطمینان لازم نسبت به این دارو برسد و نهایی شود.

دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به كاهش حجم ترانزیت مواد مخدر به ایران،گفت: 3مركز نگهداری معتادان متجاهر در تهران راه اندازی شده و تعداد این مراكز به 14مركز در كشور رسیده و در این خصوص بسیج،بهزیستی و نیروی انتظامی همكاری داشته اند.

مومنی از راه اندازی 27مركز جامع توانمندسازی پدرمان معتادان توسط بهزیستی خبر داد و افزود: در سال 96،حدود 4600 ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر داشتیم اما اكنون این ظرفیت به 15هزار نفر فقط در تهران رسیده است.

وی با اشاره به راه اندازی 70 درصد معتادان متحاهر در كشور،گفت:سیستم كنترل و رهگیری دریافت داروی ترك اعتیاد در مراكز ترك راه اندازی شده و بعد از اینكه هر دارویی در این سامانه ثبت شود كاملا مشخص می كند كه در كدام مركز و به چه تعداد عرضه شده است.

دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به راه اندازی سیستم تشخیص و شناسایی معتادان با استفاده از بیومتریك عنبیه، خاطرنشان كرد: در این سامانه میزان مراجعه معتاد به مركز ترك مشخص خواهد شد.

مومنی از تشكیل كمیته ساماندهی فضای مجازی در خصوص توزیع مواد مخدر در این فضا خبرداد و گفت: آمریكا حتی در خصوص ارائه دارو در حوزه درمان معتادان ما را تحریم كرده است و با این موضوع نیز برخورد سیاسی می كند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس در خصوص اختلاف در عرضه داروی ترك اعتیاد در داروخانه ها ،بیان داشت: این موضوع بر عهده وزارت بهداشت است.
منبع خبر:
رادیو سلامت
   تاریخ: ۰۷:۲۶ - ۰۵/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۲