دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

مهارت های ارتباطی به خانواده های دارای فرزند ناشنوا آموزش داده شود
 
30 سپتامبر مصادف با 8 مهر به عنوان روز جهانی ناشنوایان با هدف ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، زبان اشاره و آگاهی جامعه از مشكلات این جمعیت و نیز معرفی دستاوردهای ناشنوایان ثبت شده است
به بهانه روز جهانی ناشنوایان
30 سپتامبر مصادف با 8 مهر به عنوان روز جهانی ناشنوایان با هدف ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، زبان اشاره و آگاهی جامعه از مشكلات این جمعیت و نیز معرفی دستاوردهای ناشنوایان ثبت شده است

مهارت های ارتباطی به خانواده های دارای فرزند ناشنوا آموزش داده شود

روان درمانگر و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور معتقد است كه آموزش مهارت های ارتباطی به خانواده ناشنوایان برای برقراری ارتباط با این جمعیت ضروری است. شبنم مقتدری روز جمعه همزمان با روز جهانی ناشنوایان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره مشكلات ناشنوایان در جامعه و نیز نقش خانواده در مقابل این جمعیت اظهار كرد: حواس پنجگانه با سطح كیفی زندگی، دستیابی به اشتغال، ارتباطات فردی و اجتماعی همچنین سلامت روان مرتبط است. یكی از معضلات اصلی ناشنوایان در جهان امروز، مشكلات ارتباطی و انتقال پیام برای نیازهای فردی است.
وی اضافه كرد: برای نمونه، گاه كودكان ناشنوا در صورت عدم انتقال پیام به خانواده با اختلالات مرتبط با سلامت روان روبه رو می شوند. در دوران شیوع كرونا هم با تعطیلی مدارس، آموزش در بستر فضای مجازی برای كودكان ناشنوا دشوار بود و عدم حضور در كلاس های آموزشی تبعات متعددی به دنبال داشت.
مقتدری خاطرنشان كرد: خانواده ناشنوا باید مهارت های زندگی و مهارت های ارتباطی را آموزش ببیند. این امر حمایت عاطفی خانواده به ویژه والدین را نمایش داده و ارتباط و تعاملات خانوادگی را تقویت می كند. یكی از مهمترین مهارت های ارتباطی در این زمینه «همدلی» است. این مهارت به ناشنوا اطمینان می دهد كه توسط خانواده درك خواهد شد.

این روان درمانگر توضیح داد: گاه خانواده به دلیل ناتوانی در برقراری ارتباط با فرد ناشنوا، دچار خشم و عصبانیت شده و این امر نیازمند همدلی برای كنترل عواطف و احساسات منفی است.
وی افزود: خانواده ناشنوا باید خود را به جای عضو ناشنوا قرار داده و از نگاه او به همه وقایع و رویدادها بنگرد در این مهارت (همدلی)، «خانواده خود را به جای عضو ناشنوا قرار می دهد و از نگاه او به همه وقایع و رویدادها می نگرد.» همدردی با ترحم و دلسوزی همراه است و گاه باعث تجربه هیجانات منفی و احساس حقارت در ناشنوا می شود؛ اما در همدلی، عضو ناشنوا در خانواده درك می شود.

مقتدری یادآور شد: در برخی موارد، خانواده به ویژه پدر و مادر با آگاهی از ناشنوایی فرزند، دست به انكار زده و برای پذیرش واقعیت مقاومت می كنند. این والدین باید با برخی از تكنیك های مهارتی - كه سبب ارتقای آگاهی، پذیرش مساله و حذف باورهای نامعقول خواهد شد- حمایت و توسط روان درمانگران این حوزه آموزش داده شوند.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ادامه داد: ارتباط و تعامل با مشاوران و روانشناسان در این زمینه و نیز انجام مصاحبه های تشخیصی دقیق به خصوص قبل از سه سالگی هم می تواند نقش مهمی در حمایت از فرزندان ناشنوا داشته باشد.

مقتدری گفت: افزایش سطح آگاهی ناشنوایان، توانمندسازی، آموزش مهارت مقابله با استرس، خانواده درمانی و آموزش حفظ بهداشت روانی خانواده ناشنوایان و برنامه های زود هنگام توانبخشی هم در این رابطه اثرگذار است همچنین آموزش مداوم برای مربیان مدارس و كاركنان مرتبط با كودكان نیز باید در نظر گرفته شود.
به گزارش ایرنا، 30 سپتامبر به عنوان روز جهانی ناشنوایان با هدف ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، زبان اشاره و آگاهی جامعه از مشكلات این جمعیت و نیز معرفی دستاوردهای ناشنوایان ثبت شده است و در كشور ما نیز از سال 1380 كه شورای فرهنگ عمومی با پیشنهاد روز 8 مهرماه به عنوان روز جهانی ناشنوایان در ایران موافقت كرد، این روز در تقویم رسمی كشور به ثبت رسیده است.

مرجع : خبرگزاری ایرنا
منبع خبر:
میگنا
   تاریخ: ۱۸:۱۱ - ۰۸/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۹