دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

بیش از 11 هزار فرد دارای معلولیت شنوایی زیر چتر حمایت بهزیستی خوزستان
 
مدیر كل بهزیستی خوزستان گفت: تعداد 11 هزار و 798 فرد دارای معلولیت شنوایی در این استان از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.
بیش از 11 هزار فرد دارای معلولیت شنوایی زیر چتر حمایت بهزیستی خوزستان
مدیر كل بهزیستی خوزستان گفت: تعداد 11 هزار و 798 فرد دارای معلولیت شنوایی در این استان از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.
بیش از 11 هزار فرد دارای معلولیت شنوایی زیر چتر حمایت بهزیستی خوزستانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مهران كریمیان با اشاره به شعار امسال روز جهانی ناشنوایان با عنوان «پیش به سوی جوامعی با مشاركت همه» و تبریك این روز به جامعه ناشنوای استان افزود: هشتم مهر ماه هر سال برابربا 30 سپتامبر؛ روز جهانی ناشنوایان نام گذاری شده است و هدف از این نام گذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست مداران و همچنین عموم مردم از مشكلاتی است كه این قشر با آن روبرو هستند.

وی بیان كرد: ناشنوا به فردی اطلاق می شود كه هیچ كدام از اصوات گفتاری را نمی شنود و استفاده از سمعك كم شنوایی عمیق برای او ضروری است. در برخی موارد نیز كاشت حلزون شنوایی در زمان مناسب می تواند كارگشا باشد. كم شنوای شدید نیز افت شنوایی بین 70 تا 90 دسی بل دارد و كم شنوای متوسط بین 40 تا 70 دسی بل و ناشنوای خفیف نیز بین 10 تا 15 دسی بل در شنیدن مشكل دارد.

آقای كریمیان اظهار داشت: تعداد 89 هزار و 424 نفر در بهزیستی استان خوزستان دارای پرونده توانبخشی هستند كه از این میان تعداد 11 هزار و 798 فرد دارای معلولیت شنوایی و از این تعداد 5 هزار و 89 نفر زن و 6 هزار و 709 نفر مرد هستند.

مدیركل بهزیستی خوزستان تصریح كرد: ارائه وسایل كمك توانبخشی به ناشنوایان نظیر سمعك، باطری سمعك، پرداخت كمك هزینه كاشت حلزون شنوایی، پرداخت كمك هزینه تعمیر و تعویض قطعات شنوایی، ارائه خدمات توانبخشی به معلولین شنوایی در مراكز خانواده و كودك ناشنوا و كم شنوا شامل: تربیت شنیداری، گفتار درمانی و غیره، پرداخت مستمری، پرداخت كمك هزینه دانشجویی و دانش آموزی به ناشنوایان و كم شنوایان و همچنین ایجاد اشتغال و توانمند سازی ناشنوایان ازجمله خدماتی هستند كه بهزیستی خوزستان انجام می دهد.

این مقام مسئول بیان داشت: براساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان یكی از وظایف سازمان بهزیستی تامین وسایل كمك توانبخشی برای معلولان كشوراست كه اعتبارات تخصیص یافته در این خصوص در سال 1400 به مبلغ 19میلیارد ریال بوده است كه صرف خرید وسیله كمك شنوایی نظیر: دستگاه سمعك برای 4 افت خفیف، متوسط و شدید و خیلی شدید و باطری های سمعك شده و 6میلیارد و 600 میلیون ریالنیز جهت جبران هزینه كاشت حلزون شنوایی و تعمیر و تعویض قطعات حلزون شنوایی نیز به توانخواهان پرداخت گردید.

او درباره كاشت حلزون شنوایی گفت: امور توانبخشی معلولین بعد از ارزیابی و تشخیص كم شنوایی، مداخلات تخصصی توانبخشی را در تأمین وسیله كمك شنوایی نظیر سمعك و آموزش های لازم به خانواده و كودك ناشنوا در مراكز دولتی و غیردولتی با اعتبارات تخصیص یافته ارائه می نماید، ولی تعدادی از این كودكان دچار كم شنوایی بسیار عمیق بوده و وسیله كمك شنوایی مانند سمعك برای آن ها قابل استفاده نیست و یا اثرگذاری آن بسیار ناچیز است و به همین خاطر، رشد مهارت های زبان و گفتار در آن ها بخوبی صورت نمی گیرد، لذا كاشت حلزون شنوایی كه طی عمل جراحی با قرار دادن پروتز خاص در حلزون گوش بیمار، صورت می گیرد و با توانبخشی بعد از آن جهت افراد ناشنوای عمیق، می تواند موجب رشد مهارت های گفتار و زبان گردد و نهایتاً توانمند سازی فرد را در جامعه بدنبال داشته باشد.

آقای كریمیان افزود: كاشت حلزون تكنولوژی پیشرفته ای است كه شنوایی را برای كودكانی كه با استفاده از سمعك نیز قادر به شنیدن هستند، ایجاد می نماید، این وسیله در صورتی كه مراحل توانبخشی قبل و بعد از عمل به خوبی طی شود، موجب رشد مهارت های گفتار و زبان، آموزش مفاهیم و درك مطلب می گردد و می تواند همچون افراد با شنوایی طبیعی در فعالیت های اجتمایی حضور یابند.

مدیركل بهزیستی خوزستان بیان كرد: مركز كاشت حلزون در خوزستان، كه از سال 92 راه اندازی شده تاكنون 783 نفر مورد عمل كاشت قرار گرفته اند كه از این تعداد 110 نفر در سال 1400 كاشت حلزون انجام داده اند و از خدمات بعداز عمل نیز بهره برده اند.

این مقام مسئول با بیان اینكه در خوزستان 4 مركز خانواده و كودك مبتلا به اختلالات شنوایی با ظرفیت 200 نفر وجود دارد، كه به توانخواهان در شهرستان های آبادان، دزفول، اهواز 2 مركزخدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می كنند، اظهار داشت: در این مراكز به كودكانی كه از سنین شیر خوارگی به دلیل ابتلا به اختلالات شنوایی در یادگیری و بكارگیری گفتار و زبان دچار مشكلاتی شده اند و نیز به والدین این كودكان ارائه خدمت می شود و خدمات توانبخشی به این كودكان شامل مجموعه اقدامات و خدمات ویژه كودكان دارای اختلالات شنوایی جهت آسان نمودن ارتباط دریافتی و بیانی، با استفاده از وسیله تقویت كننده مناسب و ارائه آموزش های ویژه به آنان است.

آقای كریمیان گفت: فرآیند ارائه خدمات در مراكز خانواده و كودك ناشنوا و كم شنوا شامل؛ ارزیابی اولیه، تشكیل پرونده (درمانی – توانبخشی – آموزشی و حمایتی) و تدوین و اجرای برنامه های توانبخشی می شود.
او با بیان اینكه تعداد 7هزار و 976 نفر با معلولیت شنوایی از سازمان مستمری دریافت می كنند، افزود: طرح غربالگری شنوایی نوزادان از سوی سازمان بهزیستی به طور مستمر در پایگاه های غربالگری تحت نظارت این سازمان در حال انجام است.

مدیر كل بهزیستی خوزستان غربالگری شنوایی نوزادان را بخشی از یك برنامه 3 بخشی برشمرد كه به نام غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام كم شنوایی شناخته می شود و اهداف آن شامل غربالگری شنوایی نوزادان تا قبل از 1 ماهگی، تشخیص كم شنوایی تا قبل از 3 ماهگی، مداخله به هنگام تا قبل از 6 ماهگی است.

این مقام مسئول ادامه داد: در این برنامه كلیه نوزادان در بدو تولد در تمام طول سال در مراكز بهداشت و یا زایشگاه ها با استفاده از دو آزمون OAE و آزمون AABR مورد ارزیابی قرار می گیرند كه در آزمون OAE، حلزون گوش مورد و در آزمون AABR، وضعیت دستگاه شنوایی نوزاد تا ساقه مغز موردارزیابی و بررسی قرار می گیرد.

آقای كریمیان در پایان بیان كرد: در حال حاضر در خوزستان 44 پایگاه غربالگری شنوایی تحت نظارت سازمان بهزیستی در 27 شهرستان مستقر هستند و از ابتدای امسال تاكنون حدود 34 هزار و 186نوزاد را مورد معاینه قرار داده اند؛ كه از این تعداد 150نوزاد مشكوك به افت شنوایی بوده و جهت آزمایشات تشخیص، به كلینیك های شنوایی شناسی ارجاع داده شده اند و از این تعداد 47 كودك با تشخیص قطعی افت شنوایی جهت مداخلات طبی، توانبخشی به مراكز مربوطه ارجاع داده شده اند.
   تاریخ: ۱۲:۰۹ - ۰۸/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۰