دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

تجربه هایی كه در دانشگاه سالمندان به چشم می خورد
 
50 بانوی سالمند 60 سال به بالا با كوله باری از تجربه در دانشگاه سالمندان روزانه ئارا(آرا) شهر سنندج دورهم جمع شده اند و از خدمات آموزشی، تفریحی و توانبخشی این مركز بهره می برند.


50 بانوی سالمند 60 سال به بالا با كوله باری از تجربه در دانشگاه سالمندان روزانه ئارا(آرا) شهر سنندج دورهم جمع شده اند و از خدمات آموزشی، تفریحی و توانبخشی این مركز بهره می برند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از كردستان، قبل از شیوع كرونا بود كه برای سومین بار به مناسبت هفته سالمند، به سرای سالمندان سنندج رفتم و از نزدیك خدمات ارائه شده به پدران و مادران سالمندی كه هر كدام به دلیلی این مركز را به جای خانه خود برای ادامه زندگی انتخاب كرده بودند، رفتم.

سالمندان سرایی برای نگهداری از پدران و مادرانی است كه برای هر فردی بزرگترین نعمت و داشته به شمار می روند، شاید سرای سالمندان برای عده ای جایی برای احساس امنیت و آرامش باشد اما برای والدینی كه بعد از سالها تربیت فرزند ترجیح داده اند تنهایی شان را بجای گذران با بی مهری خانواده فرزندان شان در محیطی با هم سن و سالان خود سپری كنند حسی از جنس دلتنگی و بویی از نوع بی مهری می دهد.

امسال تصمیم گرفتم در هفته سالمند به جای حضور در سرای سالمندان سنندج به دعوت یكی از دوستان به دیدار سالمندان یك مركز جامع روزانه بروم.



ساختمانی در خیابان آبیدر سنندج، اطراف درب ساختمان پوشیده از برگ درختان انگور، حیاطی مزین به بنرهایی متناسب با خدمات مركز، درب ورودی ساختمان چند پله می خورد برای سهولت تردد سالمندان در گوشه ای از پله ها ریل بالا بر ویلچر تعبیه شده بود وارد ساختمان كه می شود چهره های پرانرژی و نورانی چندین بانوی سالمند مهربان به چشم می خورد كه حس مثبتی را به جان و دل می دمد.

وارد می شویم پاسخ سلاممان با صدای یكی از بانوان پرسنل كه مشغول گفتگو با دو بانوی سالمند است در فضای سالن به گوش می رسد با لبخندی دلنشین به استقبال مان می آید و بعد از احوالپرسی ما را به اتاق مدیر مركز هدایت می كند.



هنگام ورود به اتاق مدیر كمی با تاخیر جواب سلاممان را می شنویم، مادری مهربانانه در گوش آقای مدیر نجوا می كند، مدیر سلاممان را پاسخ داد و از حضورتان در این مركز روزانه سالمندان استقبال كرد.

دعوت به نشستن مان می كند روی مبل می نشینیم مادر مهربان با لبخندی بر لب به ما خوش آمد می گوید و با ذكر چند دعای خیر خطاب به مدیر، از اتاق خارج می شود.

آقای ابراهیمی مدیر مركز جامع روزانه سالمندان آرا می گوید: از سال 1387 این مركز را با عشق و علاقه و بدون نگاه ریالی و صرفا با حس خوبی كه به سالمندان دارد، راه اندازی كرده است.

وی بیان كرد: در این مركز 50 بانوی 60 سال به بالا از خدمات مركز بهره مند می شوند.

وی با اشاره به خدمات آموزشی، تفریحی و توانبخشی مركز آراد سنندج اعلام كرد: در این مركز كلاس های زبان انگلیسی، زبان كُردی، قرآن و احكام، ورزش، دف نوازی، گل سازی، سفالگری و نقاشی برگزار می شود.

مدیر مركز جامع روزانه سالمندان آرا سنندج اضافه كرد: ویزیت روزانه و ماهانه توسط كادر پزشكی، چكاب ماهانه، پیگیری سلامت جسمی و روزانه سالمند، ارائه مشاوره های فردی و گروهی، ارائه برنامه های غذایی و دارویی به سالمندان و حمایت های روانی و عاطفی در این مركز ارائه می شود.



ابراهیمی از برگزاری فعالیت های آشپزی گروهی، تهیه غذای مغذی توسط سالمندان، تبادل تجربیات و مهارت ها، برگزاری پیاده روی های گروهی، ورزش دسته جمعی و یوگا برای سالمندان خبر داد و اضافه كرد: هزینه های این مركز بصورت ماهانه (صفر تا 200 هزار تومان) از سالمندان عضو مركز دریافت می شود اما اگر كسی توان مالی نداشته باشد خدمات ارایه شده بصورت رایگان ارائه خواهد بود.

وی با تبریك هفته سالمند كه از ششم تا دوازدهم مهرماه استمرار دارد، افزود: برگزاری اردوهای تفریحی و برپایی نمایشگاه نقاشی از آثار بانوان سالمند عضو مركز از جمله اقدامات این مركز بویژه در هفته سالمند است.

مدیر مركز جامع روزانه سالمندان آرا در سنندج، شعار روز ملی سالمند را تاب آوری و مشاركت زنان سالمندخواند و گفت: تمام تلاش ما ایجاد مشاركت گروهی زنان سالمند در فعالیت های این مركز و ثبت لحظاتی شاد برای آنان است.

از مشكلات پیش روی این مركز می پرسم، می گوید: فضای استیجاری بزرگترین مشكل ماست كه مجبوریم سالانه و یا 2 سال یكبار ساختمان خود را عوض كنیم و این باعث می شود تردد بانوان سالمند به مركز سخت شود.



بوی حلوا فضای ساختمان را پر كرده است، به گفته ابراهیمی، امروز بانوان در آشپزی گروهی اقدام به پخت حلوا كرده اند بعد از مصاحبه به جمع بانوان سالمند می پیوندیم. كنار بانویی كه لبخند بر لب دارد می نشینم می گوید همسرش را در جوانی از دست داده و خود به تنهایی فرزندانش را بزرگ كرده و چند سالی است كه ساعاتی از زندگی روزانه اش را در این مركز سپری می كند.

می گویم با كلاس های آموزشی كه اینجا برایتان برگزار می شود انگار یك مدرسه ویژه سالمندان ایجاد شده، جدی و بلند می گوید خیر اینجا نه مدرسه بلكه دانشگاه ماست ما بسیاری از آموخته های مان را در این چند سال اخیر و در این مركز كسب كرده ایم.



بانویی دیگر سینی حلوا را جلوی مان می گیرد و با دست پخت خودشان از ما پذیرایی می كنند، شیرینی این حلوا طعم سال ها تجربه، لذت پخت گروهی بانوان و بوی مهربانی بانوان دانشگاه سالمندان را می دهد.

به آشپزخانه می روم و چند عكس از كار گروهی بانوان می گیرم، اینجا جدای از آشپزی گروهی، آثار هنری بانوان سالمند در قفسه هایی چیده شده كه هر كدام با دقت و حوصله بانوان این دانشگاه ساخته شده است.



اینجا تجربه ها نهفته است، مهربانی ها دیده می شود و گنجینه های ارزشمند زندگی را می توان بخوبی لمس كرد، بی شك مبارك است هفته سالمند و روزهایی كه به یاد این گنجینه ها نامگذاری شده است.
منبع خبر:
شبستان
   تاریخ: ۰۲:۵۲ - ۰۸/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۱