دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

8.5 درصد جمعیت خراسان شمالی سالمند است
 
بجنورد- ایرنا- مدیركل بهزیستی خراسان شمالی گفت: 84 هزار و 869 نفر از معادل 8.5 درصد جمعیت 998 هزار نفری این استان بالای 60 سال و سالمند است.
8.5 درصد جمعیت خراسان شمالی سالمند است بجنورد- ایرنا- مدیركل بهزیستی خراسان شمالی گفت: 84 هزار و 869 نفر از معادل 8.5 درصد جمعیت 998 هزار نفری این استان بالای 60 سال و سالمند است.

محسن توحیدی مقدم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن گرامیداشت 9 مهرماه روز جهانی سالمند اظهار داشت: 10 هزار و 273 نفر از مجموع سالمندان این استان زیر پوشش بهزیستی هستند كه از مستمری و سایر خدمات بهره مند می شوند.

به گفته وی؛ میانگین جمعیت سالمند در كشور 10.43 درصد است و خراسان شمالی پایینتر از میانگین كشوری است.

مدیركل بهزیستی خراسان شمالی ادامه داد: جمعیت سالمند در سطح كشور و همچنین استان رو به افزایش است و باید تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.

وی عنوان كرد: پنج مركز شبانه روزی شامل سه مركز برای آقایان سالمند و 2 مركز برای بانوان سالمند، چهار مركز روزانه توانبخشی سالمندان، یك مركز ویزیت در منزل و 2 بنیاد فرزانگان در این استان برای این گروه هدف فعال است كه در مجموع گنجایش حدود 400 نفر سالمند را دارند.

توحیدی مقدم بر ایجاد مراكز روزانه توانبخشی سالمندان تاكید كرد و افزود: سیاست های سازمان بهزیستی مبنی بر ایجاد مراكز توانبخشی سالمندان است كه تلاش می شود تا این مراكز گسترش یابد.

وی اظهار داشت: برای ایجاد مراكز روزانه توانبخشی سالمندان به ازای هر نفر سالمند نیازمند یك میلیون و 650 هزار تومان یارانه پرداخت می شود.

مدیركل بهزیستی خراسان شمالی با بیان اینكه پدران و مادران را نباید از خانواده جدا كرد افزود: با نگهداری آنان در بخشی از ساعات روز به خانواده كمك می كنیم تا به امور روزمره خود برسند و در شب از سالمند خود نگهداری و مراقبت كنند.

وی تصریح كرد: در مراكز روزانه سالمندان خدماتی از جمله توانبخشی، خدمات كمك درمانی، برنامه های اوقات فراغت و فرهنگی برای آنان ارایه می شود.

توحیدی مقدم با بیان اینكه بر اساس پیش بینی ها 25 درصد از جمعیت كشور تا سال 1430 را سالمندان تشكیل می دهند، یادآور شد: برنامه ریزی های لازم برای ارایه خدمات بهتر به این قشر باید انجام شود و زیرساخت های لازم برای افزایش جمعیت سالمند فراهم شود.

وی بر توسعه مراكز بنیاد فرزانگان در سطح استان تاكید كرد و افزود: این مراكز توسط تشكل ها ایجاد شده است و برنامه های آموزشی برای سالمندان در بخش های مختلف برگزار می كنند و همچنین به سالمندان نیازمند نیز در زمینه توانبخشی، درمانی و سایر اقلام كمك خواهند كرد.

مدیركل بهزیستی خراسان شمالی بر مناسب سازی اماكن عمومی، سازمان ها، دستگاه ها و بانك ها برای قشر معلول جامعه نیز تاكید كرد و گفت: جمعیت سالمند، معلولان، جانبازان، كودكان، زنان باردار برای رفت و آمد نیازمند مناسب سازی هستند.

113 هزار نفر زیر پوشش بهزیستی استان هستند كه شامل معلولان، سالمندان، زنان خود سرپرست، كودكان و سایر گروه هدف می شود.

خراسان شمالی حدود یك میلیون نفر جمعیت دارد و 44 درصد از جمیت آن در روستاها سكونت دارند و نرخ رشد جمعیت استان بیش از میانگین كشوری است، نرخ رشد جمعیت كشور 1.1 درصد و در این استان 1.3 درصد است.

نرخ ولادت در این استان بالاتر از رقم كشوری است به طوری كه این رقم در كشور 13.6 در هزار و در این استان 15.3 در هزار ثبت شده است.

برچسب ها
- سازمان بهزیستی
- بجنورد
- سالمندان
- خراسان شمالی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۵۴ - ۰۷/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۰