دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

فقط 23 متخصص طب سالمندی در كشور داریم
 
رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: كشور به حدود 2 هزار متخصص طب سالمند نیاز دارد، اما فقط 23 فارغ التحصیل این رشته در ایران وجود دارد.
احمد دلبری:
فقط 23 متخصص طب سالمندی در كشور داریم
رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: كشور به حدود 2 هزار متخصص طب سالمند نیاز دارد، اما فقط 23 فارغ التحصیل این رشته در ایران وجود دارد.
احمد دلبریبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، احمد دلبری در نشست خبری افزود: تربیت نیروی متخصص سالمندان در ایران با استاندار های جهانی بسیار فاصله دارد و كمبود نیروی متخصص از چالش های حوزه سالمندی است.

وی ادامه داد: رشته طب سالمندان 3 دوره دانشجو پذیرفت و 23 نفر فارغ التحصیل شدند، اما این رشته حذف شد.

رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تأكید كرد: برغم اینكه وزیر بهداشت در دوره گذشته قول مجدد برگزاری این رشته را داد، اما این اتفاق نیفتاد.

دلبری گفت: كشور به حدود 2 هزار متخصص طب سالمند نیاز دارد، اما فقط 23 فارغ التحصیل این رشته در ایران وجود دارد.

وی افزود: 9 میلیون و 300 هزار نفر سالمند در كشور وجود دارد و انجمن علمی سالمندان به دنبال رفع مشكلات سالمندان است.

رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به عقب ماندگی 50 ساله در برنامه سالمندی ادامه داد: در حالی كه در برنامه های سوم تا ششم توسعه به صراحت آمده است تا سازمان های متولی ورود جدی كنند، اما متأسفانه كار چندانی نشده است.

دلبری با بیان اینكه 18 سال از شروع نوشتن سند ملی سالمندی می گذرد، گفت: این در حالی است كه 2 سال قبل برای دومین بار سند رونمایی شد، اما باز هم پس از رونمایی متأسفانه برای اجرای این سند تقسیم كاری نوشته نشده است.

وی افزود: میانگین امید به زندگی در ایران بالاتر از میانگین جهانی است به طوری كه در زنان 76 سال و در مردان به 74 رسیده است، اما كیفیت زندگی مطلوب نیست.

رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با بیان اینكه بر اساس شاخص دیده بان سالمندی ایران رتبه 64 از 97 را داراست، ادامه داد: حدود 25 درصد افراد سالمند دچار اختلالات روحی، 50 درصد اختلالات خواب، 30 درصد بیماری قلبی، 90 درصد یك بیماری زمینه ای، 75 درصد 2 بیماری و 50 درصد 3 بیماری مزمن دارند.

دلبری با اشاره به وجود 14 هزار و 500 تخت آسایشگاهی شبانه روزی برای سالمندان گفت: به ازای هر 641 نفر افراد بالای 60 سال یك تخت آسایشگاهی داریم؛ در حالی كه در كشور سوئد به ازای 18 سالمند یك تخت دارند.

وی افزود: از 14 هزار تخت شبانه روزی آسایشگاهی در ایران 30 درصد تخت ها مربوط به افراد مجهول الهویه است.

رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ادامه داد: هر سالمند بین 9 تا 11 میلیون تومان در مراكز نگهداری سالمندان در ماه هزینه دارد كه این هزینه در برخی مراكز در تهران 40 تا 50 میلیون تومان است.
   تاریخ: ۱۳:۱۶ - ۰۶/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۶