دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

55 درصد سالمندان «مستمری» دریافت نمی كنند/«فقر» در جامعه سالمندی 2 برابر سایر رده های سنی
 
رئیس انجمن علمی سالمندشناسی با بیان اینكه نگرانی ما در حوزه سالمندی بحث افزایش و رشد جمعیت سالمندی است كه در دنیا منحصر به فرد است، گفت: نگران هستیم كه در سال 1410 به بعد بحث چالش سالمندی در كشور تبدیل به بحران شود.
55 درصد سالمندان «مستمری» دریافت نمی كنند/«فقر» در جامعه سالمندی 2 برابر سایر رده های سنیعكس تزئینی است. به گزارش ایسنا، احمد دلبری در همایش سالمندی با بیان اینكه كشور ما در 40 سال گذشته خدمات شایسته ای در حوزه بهداشت و درمان و بیمه ای به جامعه داشته و به واسطه این خدمات، امید زندگی در كشورمان 20 سال افزایش پیدا كرده است و از میانگین جهانی وضعیت ما بهتر است، گفت: به تناسب این افزایش امید زندگی انتظار داریم كیفیت زندگی این افراد هم افزایش یابد كه باید در این حوزه عزم ملی و بسیج عمومی اتفاق بیفتد كه آنچه شایسته سالمندان و سالمندی است را انجام دهیم.

وی با بیان اینكه نگرانی ما در حوزه سالمندی بحث افزایش رشد جمعیت سالمندی است كه در دنیا منحصر به فرد است، یادآور شد: نگران هستیم كه در سال 1410 به بعد بحث چالش سالمندی در كشور تبدیل به بحران شود.

دلبری تاكید كرد: انتظار می رود كه توجه بیشتری به موضوع سالمندی داشته باشیم و بحث سالمندی موضوع حاكمیتی در كشور شود. باتوجه به اینكه اكنون دبیرخانه شورای سالمندی كشور آن تناسب را با این نیازها ندارد، قطعا نیاز است دولت توجه خاصی به ارتقای جایگاه دبیرخانه داشته باشد.

وی با اشاره به اینكه 18 سال طول كشید تا سند ملی سالمندی نوشته شد، گفت: این سند نیاز به تقسیم كار ملی و برنامه اقدام دارد. نیاز به قانون حمایت از سالمندان داریم كه مجلس باید توجه خاصی به این موضوع داشته باشد.

وی با اشاره به اینكه بحثهای معیشتی در حوزه سالمندی یكی از مسائلی است كه به طور جد باید به آن فكر شود، خاطر نشان كرد: متاسفانه میزان فقر در جامعه سالمندی دو برابر رده های سنی است.

وی گفت: یكی از چالشهای بسیار جدی كشور عدم نیروی انسانی متخصص در این حوزه است. در حال حاضر به 2032 متخصص طب سالمندان در كشور نیاز داریم و حدود 23 متخصص داریم.

دلبری با اشاره به اینكه بحثهای بیمه ای یكی از مشكلات جدی حوزه سالمندی است، اظهار كرد: 70 درصد سالمندان بیمه تكمیلی ندارند و 55 درصد سالمندان مستمری دریافت نمی كنند.

به گزارش ایسنا، كمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز در این همایش بیان كرد: با تحقق برنامه پزشك خانواده در شهر و روستا و با یك بسته خدمتی، بنا است كه در حوزه غربالگری، شناسایی، توانمندی، آموزش، مراقبت و تمركز بر بیماریهای غیرواگیر بتوانیم قدم اساسی برداریم.

وی گفت: برنامه ای كه یك سال است به جد روی آن كار می كنیم، علی رغم اینكه برنامه چهارم توسعه به این طرف بوده، بحث پزشك خانواده است. چون اگر برنامه ای را به عنوان پایه داشته باشیم، خدمات مراقبتی و از طرفی برنامه هایی برای توانمندی و آموزش سالمند و شناسایی به موقع بیماری سالمند، وقتی محقق می شود كه پزشك خانواده در كل كشور اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینكه اكنون پزشك خانواده را در روستاها داریم اما در شهر وضعیت خوبی در حوزه سلامت نداریم، گفت: با تحقق برنامه پزشك خانواده در شهر و روستا با یك بسته خدمتی بنا است كه در حوزه غربالگری، شناسایی، توانمندی، آموزش، مراقبت و تمركز بر بیماریهای غیرواگیر بتوانیم قدم اساسی برداریم. مهمتر از همه مراقبت است.

حیدری یادآور شد: اگر پزشك خانواده در كل كشور محقق شود، بسیاری از مسائل جسمی و روانی را ساماندهی می كند.

حیدری در ادامه با اشاره به اینكه در ابعاد اجتماعی و معنوی باید خوب حركت كنیم، به موضوع توانبخشی اشاره كرد.

وی با اشاره به استفاده از سمنها گفت: باید اطلس درست داشته باشیم و پازلها درست تعریف شود. اگر كارها حالت هم افزایی نداشته باشد به نظر انرژی ها هدر می رود و خسته كننده می شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۲۶ - ۰۹/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۷