دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

روایت زیباترین دختر دیروز و سالمند جهاندیده امروز/ كاش بیشتر به فكر سلامتم بودم
 
گرگان_ایرنا_ حاج بانو كه در گذشته به زیباترین، ثروتمندترین و قدرتمندترین زن منطقه ملقب بوده در معلولیت و چین و چروك های سالمندی امروزش به كوچه و پس كوچه های انتظار محبت اطرافیانش رسیده، چشم به در خانه ویلایی اش دوخته كه گرمای وجود عزیزانش را احساس كند و با هر صدایی می پرسد نوه هایم آمدند؟
روایت زیباترین دختر دیروز و سالمند جهاندیده امروز/ كاش بیشتر به فكر سلامتم بودم گرگان_ایرنا_ حاج بانو كه در گذشته به زیباترین، ثروتمندترین و قدرتمندترین زن منطقه ملقب بوده در معلولیت و چین و چروك های سالمندی امروزش به كوچه و پس كوچه های انتظار محبت اطرافیانش رسیده، چشم به در خانه ویلایی اش دوخته كه گرمای وجود عزیزانش را احساس كند و با هر صدایی می پرسد نوه هایم آمدند؟

به گزارش ایرنا، تركیب سنی جمعیت كشورها با توسعه شرایط اقتصادی و اجتماعی، بهبود شرایط بهداشتی و كاهش مرگ و میرها تغییر یافته و تعداد بسیاری از جمعیت كشورها چه توسعه یافته و چه در حال توسعه به سمت سالمندی سوق یافته است.

براساس سرشماری 1395 از جمعیت 79 میلیونی كشور هفت میلیون و 414 هزار و 91 نفر یعنی 9.28 درصد سالمند هستند؛ پیش بینی می شود كه تعداد كل افراد سالمند روی كره زمین به 2 میلیارد نفر خواهد و رسید و درصد سالمندان ایران تا سال 2025 میلادی به 10 و تا 2050 به بیش از 30 درصد می رسد و براساس این پیش بینی در سال 2050درصد جمعیت سالمند در ایران از میانگین جهان و آسیا بیشتر و از هر سه نفر، یك نفر سالمند خواهد بود.

یك اكتبر، نهم مهر ماه روز جهانی سالمندان و یكی از روزهای هفته ملی سالمند در ایران است، سالمندی دوره ای از زندگی است كه از 60 تا 65 سالگی شروع می شود و این قشر اعضای مهم جامعه بوده كه اجتماع را از حضور خود متاثر كرده و با انتقال تجربیات و تخصص خود مسیر را برای نسل جوان روشن می كنند.

امروز كه به نام روز سالمند نامگذاری شده بهانه ای برای بازدید از یكی از سالمندان فراهم می شود، ویلایی در حوالی شهرستان مینودشت كه به محض ورود خانه اشرافی و كدخدایی "پس از باران" را تجلی می كند از طبقات خانه بالا می روم مادری زیبا روی تخت دراز كشیده مرا می خواند، طول می كشد جواب سلامم را دهد، دستش را می گیرم و دستی كه فلج است و قدرت حركت ندارد.

صورتش كه با وجود سكته اش هنوز زیباست ولی پر از پیچ و خم چروك هایی كه خود روایتگر سال های سخت و پر رنجش است .

حاج بانو 5 سالی است كه بر اثر سكته روی پله های ویلای خانه اش افتاد و تا ساعت ها كسی متوجه سكته اش نشد.

انگار آن سكته پنجره ای رو به دنیای جدید تنهایی و بی كسی را برایش باز كرد و یاد كارهایی كه می توانست در زمان سلامت انجام دهد می افتد.

حاج بانو گَرد پیری بر چهره زیبایش نشسته و موهای سفیدش كه به رنگ حنایی در آمده بعد از سكته اش دیگر كامل سمت راست بدنش فلج شده زمانی زیباترین دختر منطقه بود و با غرور گام های محكمش را بر زمین می كوبید ولی امروز نگاه می كند تا پرستارش چه كسی باشد.

به خاطر هیكل تنومندش هر پرستاری بعد مدتی خسته شده و می رود و با اینكه ثروت فراوانی دارد ولی امروز روزگار را به سختی طی می كند.

این روزها در ظاهر از پنجره ویلایش مشغول نگاه كردن به درختان است ولی در واقع در دنیای دیگری سیر می كند.

ذوق و شوق جوانان در ماه ربیع الاول او را به روزگاران دوری می برد زمانی كه تمام زن های منطقه زیبایی، ثروت و قدرتش را مثال می زدند و او زمان را حس نمی كرد و امروز ثانیه ها برایش حكم جلادی را دارد.

دلتنگ همسر، خواهر و برادرانش است كه سالیان دور از دنیا رفته اند و هر روز دعا می كند كاش زمان رفتنش شود.

بانو خانم در گفت و گو با ایرنا می گوید:این سال ها در تنهایی هایم خیلی فكر كردم تنها كاری كه به یقین انجام می دادم وقف تمام ثروتم به امام رضا (ع) بود ولی خوب دیر متوجه شدم و امروز دیگر توان اینكار را ندارم چرا كه تمام اموالم دیگر دست فرزندانم است.

وی افزود: سال های خیلی دور خوابی دیدم كه پس از آن می خواستم تمام اموالم را وقف كنم ولی متاسفانه با امروز و فردا كردن و صحبت های فرزندانم متقاعد شدم فعلا زود است.

وی كه امروز 9 فرزند و 20 نوه دارد اظهار داشت: تنها نصیحتی كه در این روزگار سخت پیری به اولاد خود می كنم فقط مراقب سلامتی خودشان باشند چرا كه زمانی كه قدرت حركت را از دست دهند شاید خیلی افراد دوست داشته باشند كمك كنند ولی قدرتش را نخواهند داشت.

حاج بانو افزود: سلامتی در گران بهایی است كه هیچكس تا زمانی كه آن را داشته قدر نمی داند ولی من امروز در این شرایط سختم هر روز با طلوع خورشید با دست و پای فلج خودم صحبت می كنم به امید اینكه دوباره با من آشتی كنند.

وی اظهار داشت: همیشه فامیل و دوستانم زیبایی، ثروت و محبوبیتم را مثال می زدند و این خانه پذیرای آدم هایی از اقشار مختلف مردم بود ولی امروز دیگر كسی در این خانه را نمی زند.

وی بیان كرد: در این 5 سال پرستارهای زیادی آمدند ولی هیچكس توان پرستاری از من را نداشت و از فرزندانم فقط دخترم ثریا به دلیل وابستگی بیش از اندازه اش به من هر روز و هر شب كنارم است و شاید امروز به بركت وجود این دخترم بوده كه نفس می كشم.

این مادربزرگ زیبا و مهربان افزود: كاش زمانی كه سالم بودم به خاطر هیچ چیز خودم را عصبانی و ناراحت نمی كردم شبی كه این اتفاق افتاد به شدت خشمگین بودم ولی حالا فهمیدم ارزش از دست دادن دست و پایم را نداشت.

وی كه با این شرایط سختش هنوز هم چهره اش لبخند را فراموش نكرده بزرگ ترین درس را به امثال من می دهد شرایط هر چقدر هم سخت باشد بخندید و شاد باشید، می گوید: در این لحظه كه دیگر نه قدرتی، نه ثروتی، نه زیبایی و سلامتی برایم باقی نمانده شادم چرا كه تازه بعد این همه سال زندگی كردن متوجه لحظه حال شدم.

حاج خانم در خصوص انتظاراتش از فرزند و نوه هایش بیان می كند: من هیچ چیز از هیچ كس نمی خواهم فقط حضور كسانی كه دوستشان دارم به من قوت زندگی می دهد و دلم می خواهد همیشه مثل قبل اطرافم شلوغ باشد.

وی افزود: خدا را شاكرم دخترم را داشتم كه از من پرستاری كند بارها در خلوت فكر می كنم اگر ثریا نبود با این همه ثروت باز هم به یقین تنها و بی كس باید در سرای سالمندان اقامت می كردم.
بهزیستی گلستان به 2 هزار و 923 سالمند خدمت رسانی می كند.

سالمندان گنجینه هایی ارزشمند فرا روی جوانان بوده كه با مدیریت ویژه می توان از تجربه ها و ظرفیت های گوهر بار آنها در تمام شرایط استفاده كرد در ارتباط با آمار مراكز خدمات رسانی به سالمندان گلستان سرپرست بهزیستی استان در ارتباط با سالمندی در گفت و گو با ایرنا گفت: دنیا به سرعت در حال سالمند شدن است و اینگونه تخمین زده شده است كه تا سال 2050 حدود 22 درصد جمعیت دنیا سالمند خواهند بود یعنی یك نفر از هر پنج نفر سالمند خواهند بود.

عارف كیانی افزود: ایران نیز از این تغییرات جمعیتی بی نصیب نمانده است و هم اكنون حدود 10 درصد جمعیت كشور را افراد بالای 60 سال تشكیل می دهند و به طوری كه تخمین زده شده است در سال 2050 جمعیت سالمند كشور به حدود 28 درصد خواهد رسید.

وی اظهار داشت: براساس آخرین اطلاعات استان گلستان دارای 8/9 درصد سالمند است كه معادل 170 هزار و 871 نفر می باشد.

وی بیان كرد: در زمان حاضر از 12 مركز روزانه سالمندان 404 نفر و در 3 مركز شبانه روزی سالمندان 147 نفر خدمات دریافت می كنند.

سرپرست بهزیستی گفت: سه مركز ویزیت در منزل سالمندان و 4 مركز مراقبت در منزل ویژه معلولان هم اكنون مشغول خدمت رسانی به این قشر هستند.

كیانی افزود: 6 بنیاد فرزانگان در استان فعال بوده بیش از 2 هزار و 300 نفر سالمند از آنها خدمات دریافت می كنند.

وی بیان كرد: هم اكنون بیش از 2 هزار و 923 نفر سالمند از خدمت رسانی بهزیستی استان گلستان بهره مند هستند.

گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسكن سال 1395، یك میلیون و 869 هزار نفر جمعیت متشكل از اقوام و مذاهب مختلف در 34 نقطه شهری و هزار و 75 روستا دارد.

برچسب ها
- سالمندی
- شورای ملی سالمندان كشور
- مینودشت
- گلستان
- روز جهانی سالمند
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۱۳ - ۰۹/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۴