دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

كمبود سرانه نگهداری معلولان مهمترین چالش بهزیستی اصفهان است
 
اصفهان - معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: متأسفانه در مراكز نگهداری شبانه روزی با كمبود سرانه مواجه هستیم.
كمبود سرانه نگهداری معلولان مهمترین چالش بهزیستی اصفهان است اصفهان - معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: متأسفانه در مراكز نگهداری شبانه روزی با كمبود سرانه مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید كمال صدیقی پیش از ظهر یكشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته ناشنوایان، سالمندان و نابینایان و ضمن تبریك اعیاد ماه ربیع الاول اظهار داشت: مهمترین حربه دشمن جنگ رسانه ای است كه براساس امیال و واقعیت های خودش مسائل را مطرح می كند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین افزود: جلسه امروز ما می تواند در راستای این بیان مهم باشد كه دستاوردها و موفقیت های نظام جمهوری اسلامی را برای مردم مطرح كنیم و جامعه اسلامی را زنده نگه داریم.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینكه هدف و رسالت سازمان بهزیستی دنبال كردن خدمات و حمایت های این سازمان با حفظ ارزش و كرامات انسانی و با تكیه بر مشاركت های مردمی است، افزود: سازمان بهزیستی در چهار حوزه مشاركت مردمی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، امور اجتماعی، توابخشی فعالیت می كند.

صدیقی در خصوص دفتر مراقبتی و شبانه روزی نگهداری از معلولین ابراز داشت: 4 هزار و پانصد نفر زیر پوشش این خدمات هستند. سرانه نگهداری از آنها 10 میلیون تومان است كه میزان یارانه به طور متوسط به مراكز توانبخشی اختصاص داده شده دو میلیون تومان است. كه از مهمترین چالش های سازمان بهزیستی محسوب می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: از چالش های دیگر این سازمان، استیجاری بودن مراكز توانبخشی است. ساختمان ها مناسب سازی نشده است. و برای مناسب سازی هزینه های سنگینی به مراكز تحمیل كرده است.

فعالیت 127 مركز روزانه توانبخشی در اصفهان

صدیقی در خصوص مراكز روزانه توانبخشی تشریح كرد: 127 مركز روزانه توانبخشی داریم. به افراد سالمندان، كم شنوا، كم بینا، نابینا، اوتیسم، مركز جسمی حركتی، ذهنی خدمت رسانی می كند.

عضو هیئت مدیره انجمن و خانواده ناشنوایان اصفهان به مناسب هفته جهانی ناشنوایان گفت: طبق اعلام فدراسیون جهانی هفته اول مهرماه به نام ناشنوایان نام گذاری شده است. یكی از حقوق ناشنوایان برخورداری از مترجمان زبان اشاره است كه بسیاری از كشورها به آن توجه دارند، اما در كشور ما این مهم جدی گرفته نشده است.

خلیل رحیمی با بیان اینكه نیازهای اساسی ناشنوایان در كشور ایران تعریف نشده، اظهار داشت: برخی از گروه های معلولان خواسته های خودشان را به صورت قانون درآورند، اما برای ناشنوایان این اتفاق نیافتاده است.

مسئولان به توانایی های ناشنوایان شك دارند

وی با اشاره به اینكه مسئولان به توانایی های ناشنوایان شك دارند، افزود: در ایران به نیازهای ناشنوایان توجه نشده و محروم ترین افراد معلول در جامعه ناشنوایان هستند كه هیچكس متوجه زبان آن ها نمی شوند و نمی تواند با آن ها ارتباط برقرار كند.

عضو هیئت مدیره انجمن و خانواده ناشنوایان اصفهان بیان كرد: در جامعه ای قرار داریم كه باور دارند ناشنوایی یك بیماری درمان پذیر است، در حالی كه این طور نیست، شاید سمعك یا حلزون مصنوعی كاری كند كه ناشنوا بهتر بشنود اما همیشه اینگونه نیست. سمعك یا كاشت حلزون یكی از نیازهای ناشنوایان است كه از خارج از كشور وارد می شود.

رحیمی اضافه كرد: در اصفهان 16 هزار نفر ناشنوا زندگی می كنند كه از این تعداد 8 هزار و 500 نفر در شهر اصفهان زندگی می كنند. انجمن خانواده ناشنوایان برنامه هایی برای توانمندسازی ناشنوایان دارد، ازجمله اینكه یكی از اهداف اصلی ما در اساسنامه انجمن آموزش زبان اشاره است، البته تا حد امكان مسئولان را با زبان اشاره آشنا كردیم تا در حد ساده بتوانند با آن ها ارتباط برقرار كنند.

وی در خصوص مناسب سازی فضا برای معلولان تاكید كرد: مناسب سازی ویژه افراد نابینا و معلولان جسمی و نصب تابلوها و علائم كه می تواند كمك بزرگی به این قشر بكند از دیگر برنامه های این انجمن است.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۲:۵۳ - ۱۰/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۳