دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

فضای شهری برای زندگی سالمندان جامعه باید مناسب سازی شود
 
كرمانشاه- ایرنا- عضو انجمن سالمندان زاگرس كرمانشاه با بیان اینكه فضای شهری كرمانشاه برای تردد و زندگی سالمندان مناسب سازی نشده است، گفت: باید محیط زندگی شهری را برای زندگی بهتر سالمندان كه 10 درصد جمعیت استان را تشكیل می دهند و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود مناسب سازی گردد زیرا آینده ...
فضای شهری برای زندگی سالمندان جامعه باید مناسب سازی شود كرمانشاه- ایرنا- عضو انجمن سالمندان زاگرس كرمانشاه با بیان اینكه فضای شهری كرمانشاه برای تردد و زندگی سالمندان مناسب سازی نشده است، گفت: باید محیط زندگی شهری را برای زندگی بهتر سالمندان كه 10 درصد جمعیت استان را تشكیل می دهند و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود مناسب سازی گردد زیرا آینده خودمان است.

«احسان رضایی» روز یكشنبه به مناسبت هفته سالمندان (6 تا 12) مهرماه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا؛ افزود: با ایجاد مكان های مناسب حال و احوال سالمندان در بوستان های سطح شهر، راه اندازی واحد پذیرش جداگانه برای سالمندان در بیمارستان ها، بانك ها، مطب های پزشكی و ادارات، كه به خاطر كهولت سن نمی توانند در صف و نوبت بایستادند، شرایط زندگی بهتری برای آنان فراهم كنیم.

وی یكی از مهمترین مطالبات انجمن سالمندان زاگرس كرمانشاه را ایجاد بوستان مخصوص برای برگزاری جشن ها و عزاداری ها و همچنین مراسم های ملی - مذهبی عنوان كرد و گفت: این انجمن از زمان كسب مجوز در سال 94 برای ثبت یك بوستان مخصوص سالمندان كه بتوانند در آن جمع شوند و برنامه داشته باشند تلاش كرده اما هنوز موفق نشده است.

رضایی در ادامه به اهمیت سبك غذایی و و زندگی سالمندان در راستای جلوگیری از ناتوانی و از كار افتادگی آنها اشاره كرد و گفت: این انجمن در تلاش است با برگزاری كارگاه های مختلف توانبخشی و ایجاد پایگاه های سلامت و جلوگیری از اعتیاد در راستای حفظ سلامت سالمندان گام بردارد.

مصوبات شورای سالمندان روی كاغذ می مانند و اجرایی نمی شوند

این عضو انجمن سالمندان زاگرس كرمانشاه در ادامه با توجه به اهمیت و جایگاه احترام بزرگی و كوچكی سالمندان در فرهنگ ایرانی دارد، گفت: ما در كشورمان سند ملی سالمندان در راستای فراهم كردن زندگی بهتر برای آنها را داریم و یا در سطح استانها و فرمانداری ها شورای سالمندان را داریم كه تقریبا به طور مرتب هم تشكیل می شوند و مصوبات و قوانین خوبی نیز وضع می كنند اما متاسفانه بدلایلی در حد حرف باقی می مانند و اجرایی نمی شوند.

رضایی همچنین از اقدام های خوب سازمان بهریستی استان كرمانشاه در راستای خدمت رسانی به سالمندان قدردانی كرد و افزود: سالمندان استان بیشتر برای اجرای برنامه در مراكز روزانه بهزیستی جمع می شوند و خدمات توانبخشی، درمانی، بهداشتی، مددكاری و دیگر موارد را دریافت می كنند.

وی در قسمت دیگر از صحبت های خود با توجه هزینه بالای نگهداری سالمندان به ویژه در مراكز شبانه روزی، از مردم نوع دوست كرمانشاه خواست، در طرح های بهزیستی در كمك به سالمندان مشاركت كنند بهزیستی و یا از طریق انجمن سالمندان زاگرس كرمانشاه با حضور خود آنها در محل نگهداری سالمندان كمك های نقدی و غیر نقدی خودشان را به این عزیزان اهدا كنند.

بعضی از خانواده ها مجبورند والدین خود را به سالمندان بگذارند

این فعال مدنی در قسمت پایانی صحبت های خود گفت: برخی ها زود قضاوت می كنند، كه چرا بچه هایشان آنها را در سرای سالمندان گذاشته است، قدر نشناس اند و حق و دِین خودشان نسبت به پدر و مادرشان ادعا نكردند.

رضایی اضافه كرد: خود بنده نیز ابتدا مثل آنها فكر می كردم، اما بعدا متوجه شدم نه؛ بخش خیلی زیادی این طور نیستند شرایط خاصی دارند و نمی توانند از آنها نگهداری كنند، و بسیاری از آنها نیز به خاطر حفظ سلامتی خود پدریا مادرشان آنها را به سرای سالمندان گذاشته اند، زیرا فراوان شنیدم طرف فراموش كار بوده، زیر اجاق را روشن كرده، بعد یادش می رود آن را خاموش كند و جان خود و خانه همه چیز را به خطر می اندازند.

وی اظهار داشت: به همین خاطر بسیاری شرایط نگهداری سالمند را ندارند و چاره ای جز این راه نیست زیرا تمام زندگی خود سالمند و خانواده مختل شده؛ بنابراین همیشه نباید زود قضاوت كنیم و در مشاركت و كمك به سالمندان تردید و دریغ كنیم.

10/47 درصد از جمعیت 2 میلیون نفری استان كرمانشاه را جامعه سالمندان تشكیل می دهند.

استان كرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارد كه 170 هزار نفر آن زیرپوشش سازمان بهزیستی است و از این تعداد حدود 45 هزار نفر از این سازمان ماهیانه مستمری دریافت می كنند.

برچسب ها
- مناسب سازی معابر
- شورای ملی سالمندان كشور
- روز جهانی سالمندان
- كرمانشاه
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۳۱ - ۱۰/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۴