دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

نخستین عمل دندانپزشكی رایگان برای كودكان اوتیسم در مسجدسلیمان انجام شد
 
اهواز -ایرنا- معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی خوزستان گفت: با پیگیری های انجمن اوتیسم و جلب نظر دندان پزشكان، پزشك بیهوشی، متخصص قلب و با همكاری بیمارستان نخستین عمل جراحی دندانپزشكی به صورت رایگان برای كودكان مبتلا به اختلال اوتیسم شهرستان مسجدسلیمان انجام گرفت.
نخستین عمل دندانپزشكی رایگان برای كودكان اوتیسم در مسجدسلیمان انجام شد اهواز -ایرنا- معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی خوزستان گفت: با پیگیری های انجمن اوتیسم و جلب نظر دندان پزشكان، پزشك بیهوشی، متخصص قلب و با همكاری بیمارستان نخستین عمل جراحی دندانپزشكی به صورت رایگان برای كودكان مبتلا به اختلال اوتیسم شهرستان مسجدسلیمان انجام گرفت.

غلامعلی جعفری روزچهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این كه اختلال اوتیسم از 18 ماهگی بروز یافته و معمولا در 24 ماهگی قابل تشخیص است گفت: یكی از 6 اختلال دسته بندی شده در طبقه اختلالات عصبی-رشدی است كه در آنها، رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مركزی مختل شده و مغز نمی تواند در زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتارهای ارتباطی به درستی عمل كند.
وی با تأكید بر فعالیت سازمان بهزیستی در زمینه حساس سازی و آگاهسازی، غربالگری، تشخیص، مداخله (مركز محور، خانواده محور) افزود: به دلیل افزایش میزان شیوع اختلال طیف اتیسم با نرخ رشدی برابر با 1 درصد در دهه گذشته در سراسر جهان و اهمیت تشخیص و مداخلات توانبخشی بهنگام در سنین طلایی 2 تا 5 سال، سامانه غربالگری و تشخیص اختلال طیف اوتیسم به آدرس اینترنتی autism.behzisti.net در سایت بهزیستی كشور فراهم شده است.
جعفری ادامه داد: خانواده ها می توانند با مراجعه به این سامانه ضمن اجرای آنلاین آزمون 10 سوالی غربالگری اختلال طیف اوتیسم (هیوا)، برای بررسی احتمال دارا بودن كودك 5-2 ساله خود، با ارجاع الكترونیك به یكی از پایگاه های غربالگری و تشخیص اختلال طیف اوتیسم استان برای ادامه كار راهنمایی شوند.

وی افزود: عدم برقراری تماس چشمی، مهارتهای گفتاری و ارتباطی تأخیری، وابستگی شدید به روتین های زندگی، رفتارهای تكراری و كلیشه ای، عدم واكنش به نام تا 12 ماهگی، فقدان بیان عبارت های دو كلمه ای تا 2 سالگی، عدم واكنش به صدای مادر، واكنش های غیرمنتظره به صداها، بوها و مزه ها، عدم اشاره به اشیاء دور تا 14 ماهگی و تكرار كلمات بارها و بارها از جمله برخی علائم متداول و هشدار دهنده این اختلال است.

معاون توانبخشی بهزیستی خوزستان با بیان اینكه در حال حاضر 895 فرد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم دارای پرونده توانبخشی در بهزیستی استان هستند گفت: 9 مركز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم ، در 8 شهرستان اهواز، ماهشهر، شوشتر، اندیمشك، دزفول، آبادان، مسجدسلیمان و امیدیه فعال هستند.همچنین پرسـنل تخصصـی این مراكز بعد از دریافت آموزش های گسترده حضوری و كارگاهی، از كفایت لازم به منظور اجرای برنامه تشخیص و مداخلات مركز محور و خانواده محور در خصوص افراد دارای اختلال، برخوردار شده اند.

وی عنوان كرد: تیم توانبخشـی این مراكز شامل روان شناس بالینی، كاردرمانگر، گفتاردرمانگر و مربی آموزشی است و در این مراكز مطابق پروتكل آموزشی توانبخشی بسته خدمتی مداخلات مركز محور به كودكان و خانواده ایشان ارائه شده و كودكانی كه در مراكز مذكور تحت برنامه های آموزشی و توانبخشی قرار می گیرند بعد از ترخیص، متناسب با شرایط، به مهد و مدارس عادی، استثنایی، مراكز توانبخشی حرفه ای، كارگاه تولیدی حمایتی و یا مراكز حمایت شده شغلی ارجاع می شوند.

جعفری بیان كرد: تامین بسته حمایتی كمك هزینه ایاب و ذهاب افراد دارای اتیسم به مراكز روزانه توانبخشی، تامین بسته حمایتی تغذیه ای ویژه كودكان اتیسم در مراكز روزانه توانبخشی، تهیه و توزیع بسته آموزشی و توانبخشی بتا ویژه افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم در شرایط شیوع ویروس كرونا از جمله دیگر برنامه های بهزیستی استان در خصوص توانبخشی افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم است.

وی یادآور شد: اگر كودكان مبتلا به این اختلال تحت توانبخشی قرار نگیرند مشكلات و آسیب های جدی بسیاری برای خود و خانواده ایجاد می كنند.

برچسب ها
- اداره كل بهزیستی استان خوزستان
- خوزستان
- اوتیسم
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۲۳ - ۰۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۸