دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

سلامت روان اجتماعی نیاز به همدلی و اقدام دارد
 
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از انجمن روانپزشكان ایران، محمدرضا خدایی اردكانی دبیر علمی سی و نهمین كنگره انجمن روانپزشكان ایران با اشاره به برگزاری این رویداد در روز های 19 الی 22 مهرماه و همزمان با هفته سلامت روان در سالن همایش های (دكتر غرضی) بیمارستان میلاد تهران، اظهار داشت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامتی فقط نداشتن بیماری یا معلولیت نیست، بلكه داشتن رفاه جسمی، روانی و اجتماعی از مهمترین مولفه های سلامت روان است و شعار كنگره امسال بر همین اساس" سلامت روان اجتماعی نیاز به همدلی و اقدام " انتخاب و توانبخشی وتوانمند سازی روانی اجتماعی از محور های مهم همایش است.

این استاد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با تاكید بر این مهم، كه رسیدن به سلامت روانی اجتماعی فقط با بیان مسئله، شعار و جلسه میسر نمی شود ونیاز به بینش بهتر، نگاه عمیقتر و عقلانی تر، انگیزه بیشتر، همدلی و اقدام عملی احساس می شود، ادامه داد: امید، ادراك خودكار آمدی، كفایت، شایستگی، احساس رضایتمندی، اعتماد به نفس فردی و اجتماعی و شادمانی و عدم وجود درماندگی آمیخته شده، از لازمه های سلامت روان است و در كنار آن نبود فقر و خشونت، عدم وجود بیكاری، عدم وجود تبعیض های قومی – نژادی و جنسیتی، برابری افراد بصورت یكسان در مقابل قانون، احساس امنیت اجتماعی، دسترسی یكسان به خدمات سلامت و امید به آینده بهتر از شاخصه های مهم سلامت اجتماعی به شمار می آیند.

وی به بهانه شروع سال تحصیلی، در رابطه با اهمیت سلامت روان دانش آموزان در شروع سال تحصیلی جدید به خصوص بعداز دو سال پاندمی كرونا، گفت: سنین دانش آموزی از حساس ترین دوران زندگی است كه پایه های اصلی رشد روانی و اجتماعی و هویت در آن شكل می گیرد كه شامل نیاز های روانی اجتماعی دوران كودكی و نوجوانی و متاثر از عوامل مختلف فردی، خانوادگی، مدرسه و اجتماع می باشد.

این روانپزشك با اشاره به آموزش های مجازی، مشكلات اجتماعی و اقتصادی وارده شده از دوران كرونا و پس از آن و سایر استرسور های اجتماعی، كه سلامت روان دانش آموزان را نیز تحت الشعاع قرار داده است، بیان داشت: امروزه امید، شادی، احساس رضایتمندی و نگاه به آینده كم رنگتر شده است، و متاسفانه افزایش افسردگی، اضطراب را در سنین مختلف بخصوص سنین دانش آموزی بیشتر شاهد هستیم.

خدایی اردكانی ادامه داد: برخی از دانش آموزان ترجیح ماندن در خانه و آموزش مجازی و برخی دیگر ترجیح رفتن به مدرسه و آموزش حضوری پیدا كرده اند كه این دوراهی، خود به مشكلات روانی دانش آموزان افزوده است.

دبیر علمی سی و نهمین كنگره انجمن روانپزشكان ایران به عوامل مهم و موثر در بهداشت روان دانش آموزان توسط خانواده و مدرسه اشاره كرد و گفت: معلم یك الگوی موثر و كارا برای دانش آموز به حساب می آید و لازم است كه این جایگاه حفظ شود و نكته مهم دیگر ایجاد فضای مناسب و مفرح در مدرسه برای دانش آموزان است.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۰۹:۲۶ - ۱۰/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۷