دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

ثمره نزولی زاد و ولد در سالهای گذشته ی استان مركزی غیر قابل جبران است
 
جمعیت سالمند به عنوان یك فاكتور تاثیرگذار بر نظام اجتماعی و اقتصادی می باشد.
ثمره نزولی زاد و ولد در سالهای گذشته ی استان مركزی غیر قابل جبران است جمعیت سالمند به عنوان یك فاكتور تاثیرگذار بر نظام اجتماعی و اقتصادی می باشد. به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان مركزی؛ در راستای تكریم پدران و مادران شورای جهانی سالمند 9مهرماه را به عنوان روز سالمند معرفی كرده است.

سالمندی

سالمندی به كاهش پیشرونده عملكرد بدن گفته می شود كه از سن 60سالگی شروع شده و منجر به افزایش خطر بروز بسیاری از بیماری های جسمی یا روحی و مرگ در انسان می شود.

سالمندی از پدیده های مطرح در عرصه بهداشت و سلامت جهانی می باشد كه با افزایش ابتلا به بیماری های مزمن همراه است. شیوع بالای بیماری در سالمندان و ایجاد ناتوانی ناشی از ماهیت بیماری، باعث شده است تا هزینه هایی كه به طور مستقیم (ناشی از مراقبت های درمانی) یا غیر مستقیم(هزینه هایی كه در نتیجه غیبت از كار به خانواده و جامعه تحمیل می شود) بار اقتصادی -اجتماعی فراوانی داشته باشد.

استان مركزی در آستانه بحران سالمندی

با توجه به روند نزولی زاد و ولد در سال های گذشته در استان و از طرفی افزایش جمعیت سالمند استان مركزی در سال های نه چندان دور به عنوان یك شهر پیر شناخته خواهد شد.

جمعیت سالمندی در استان مركزی به عنوان یك فاكتور تاثیرگذار بر نظام اجتماعی و اقتصادی جوامع مطرح می باشد.

یكی از اساسی ترین جنبه هایی كه در بخش سلامت می بایست مورد توجه قرار گیرد هزینه مراقبت از سالمندان است كه می تواند شامل هزینه های درمان های سرپایی، بستری، دارو، آزمایش های تشخیصی و مراقبت های نگهدارنده در منزل یا سرای سالمندان باشد.

هزینه های بهداشت و درمان سالخوردگان

با ورود به مرحله سالمندی، هزینه های درمانی در بخش ها و شكل های مختلف روند تصاعدی خواهد داشت. علل این امر در سالمندی در مقایسه با سایر سنین عبارتند از :مصرف متوالی و به دفعات بیشتر از خدمات سلامت، طولانی تر شدن مدت استفاده از خدمات(مانند افزایش مدت اقامت و بستری در بیمارستان ها و اقامتگاه های سلامت و گرانی هزینه های دارویی و درمانی در هر دوره از درمان در مقایسه با سایر گروه های سنی به جهت نوع بیماری ها و پاسخدهی به درمان ها .

سالمندی هر چند بیماری نیست اما بار بیماری در آن بسیار چشمگیر است كه علت فراوانی بالای بیماری هایی نظیر فشار خون ،سرطان ها، بیماری های تنفسی، بیماری های قلبی-عروقی، كاهش قدرت بینایی و شنوایی و ... می باشد.

مشكلات زیادی در خصوص تامین مخارج بهداشتی و درمانی سالمندان وجود دارد . خطر بسیاری از بیماری های مزمن در این قشر افزایش می یابد.

در این رابطه سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود بیشترین بار بیماری های مزمن از قبیل سرطان و بیماری های قلبی و عروقی را در سنین بالاتر می داند. در دوران سالمندی بیماری های غیرمسری گریبانگیر افراد می شود. این بیماری ها به مقدار زیادی بر افراد مسن تاثیرگذار هستند.

برنامه ریزی آینده محور برای حل مشكلات این قشر از جمعیت یكی از مسائل ضروری است. هزینه های سلامت در بیشتر كشورهای جهان، چالشی بزرگ پیش روی دولت ها و خانوارها در جهت تامین منابع مالی این قشر بوده است.

انتظارات زندگی، سلامت و هزینه نگهداری از سالمندان

امید به زندگی برای سالمندان برای چندین دهه اخیر بهبود یافته و شواهدی وجود دارد كه سلامت افراد مسن نسبت به گذشته بهتر شده است.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده با رعایت پاره ای از مسائل و نكات بهداشتی و نگهداری از سالمندان قبل از مرحله پیری و از كار افتادگی می توان با هزینه های كمتری نسبت به درمان در دوران سالخوردگی، طول عمر افراد را افزایش داد و سلامت افراد را در سالهای بیشتر تضمین كرد.

به همین دلیل خبرگزاری علم و فناوری از استان مركزی؛ به گفتگو با خانم دكتر شهلا نظری مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی اراك به بررسی عوامل تعیین كننده ی در دوران سالمندی پرداخته شد كه به شرح ذیل می باشد:

1-بیشترین هزینه های بهداشت و درمان به ویژه در دوران سالخوردگی مربوط به چیست؟

بیشترین هزینه ها مربوط به درمان بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های اسكلتی، سرطانی، دیابت و....می باشد. البته هزینه های وسایل كمك توانبخشی نیز جزء هزینه های سنگین برای سالمندان است از جمله سمعك، عینك، عصا، دندان مصنوعی و...

2-عده ای از سالمندان نسبت به غربالگری به موقع اقدام نمی كنند و عده ای بیش از حد به دنبال غربالگری هستند هر دو این گروه ها بار مالی بسیاری به جامعه سلامت تحمیل می كند برای این منظور چه اقدامی لازم است؟

بهترین اقدام برای پیشگیری از این موضوع مراجعه به مراكز و واحدهای بهداشتی در سطح شهر و روستا است كه با بررسی وضعیت سالمند و مراقبتهای تعریف شده این گروه، در صورت نیاز به سطوح بعدی برای تشخیص و درمان بیماری ها و اختلالات ارجاع می دهند كه منجر به دریافت به موقع اقدامات بعدی خواهد شد.

3-با توجه به این مسئله كه با جمعیت سالخورده روبرو هستیم و هزینه های درمان آنها زیاد است آیا شركت و سازمانهای بیمه گر پاسخگویی این نیاز جامعه هستند؟

قطعاً سازمان های بیمه گر در این زمینه پاسخگویی هزینه ها و نیازها نمی باشد چون با توجه به اینكه در سنین بالا اكثر بیماری های مزمن بر سالمند عارض شده است و دفعات استفاده از خدمات تشخیص درمانی ،توانبخشی و دارو بالا می باشد لذا اكثر سالمندان وضعیت اقتصادی خوب و ایده آلی ندارند و موارد تحت پوشش بیمه ها كفایت نمی كند.

4-امكانات مالی خانواده برای پرداخت هزینه های مراقب در منزل چقدر است؟ آیا قادر به پرداخت هزینه های اضافه می باشند؟

اكثر سالمندان اگر هم حقوق بگیر باشند با توجه به هزینه های بالای بهداشت و درمان و عدم امكان انجام كار در این سنین و بالا بودن دستمزد مراقبین در منزل توان پرداخت این هزینه ها را ندارند و اغلب فرزندان می بایست بخشی یا تمام آن مبالغ را عهده دار شوند.

5-برنامه های دراز مدت خانواده برای مشكلات پزشكی و روش نگهداری از سالمند و دیگر نیازهای آنها از قبیل نیاز به حضور در جامعه و تفریحات مخصوص چگونه است؟

برنامه ریزی برای سالمندان بایستی توسط چندین ارگان از جمله بهزیستی (به عنوان متولی اصلی) و سازمان های بیمه گر و امور رفاهی (وزارت رفاه-بیمه و....) وزارت بهداشت، شهرداری ها و....انجام شود و مستلزم هماهنگی های بین بخشی می باشد.

6-توانمندی سالمندان با فضای مجازی بسیار كم است درصورتیكه تمامی فعالیتها امروزه حتی نوبت گیری ساده از طریق اینترنت انجام می شود و این باعث از بین رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس سالمندان خواهد شد برای این مسئله آیا تدابیری اندیشیده شده است؟

سال گذشته شعار هفته سالمند در این مورد بود «بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال» تاكید اصلی روی این موضوع بود كه بایستی سالمندان را در مورد استفاده از فضای مجازی و اینترنت و خدمات الكترونیك آموزش داد تا هم وابستگی آنان به سایر افراد كمتر شود و هم اعتماد به نفس آنها افزایش یابد.

البته آموزش سالمندان در این مورد بایستی توسط ارگان یا سازمانی كه از نظر نیروی انسانی و فضا این امكان را دارد انجام شود به عنوان مثال شهرداری ها و فضای سبز در محلی در پاركها كلاسهایی برای توانمندسازی سالمندان در نظر بگیرد و یكی از موضوعات آموزش را بحث آشنایی با فضای مجازی و فناوری دیجیتال انتخاب كند. از ngoها هم در این زمینه می توان كمك گرفت.



7-سالمندان در دوران سالمندی ممكن است مجرد باشند، ازدواج نكرده باشند یا همسرشان فوت شده باشد، و در این دوران بیماری های روانی را هم تجربه كنند آیا دولت و سازمان های اجرایی این مورد را به عنوان مسئله و بحران مورد توجه قرار داده است؟

از نظر حوزه سلامت، سالمندان یكی از گروههای در معرض آسیب هستند، این قشر به عنوان گروه پرخطر باید در اولویت توجه قرار داده شوند.به این دلیل كه در آن دوره از زندگی خود قطعاً از نظر روحی روانی و گاهی جسمی دچار مشكلاتی می باشند كه برای این امر باید تمهیداتی در نظر گرفته شود. شناسایی آنان در حوزه بهداشت توسط واحدهای بهداشتی در سطح شهر و روستا انجام می شود ولی پیگیری و اقدامات كمكی به آنها را باید سایر ارگانها و سازمانهای حمایتی انجام دهند.

انتهای پیام /طاهره جوكار



   تاریخ: ۰۸:۰۵ - ۱۰/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۱