دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

كلینیك های زیرزمینی تهدیدی برای سلامتی جامعه است
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان، نسبت به فعالیت غیر پزشكان در مطب های زیرزمینی در امور دندانپزشكی، طب سنتی، پوست و زیبایی كه سلامت مردم را به مخاطره می اندازد، هشدار داد.
كلینیك های زیرزمینی تهدیدی برای سلامتی جامعه است صدیق جدیدالاسلامی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینكه سلامت از جمله مولفه های زندگی انسان و در روایات دینی به نعمت تعبیر شده است، اظهار كرد: همپای پیشرفت در ابعاد مختلف جوامع معاصر، رویكرد حوزه درمان به عنوان یكی از اركان مهم سلامت، گسترش دامنه خدمات و تخصصی شدن است.

وی با اشاره به اینكه همواره بیمارستان و مؤسسات پزشكی و پیرا پزشكی، پاراكلینیك و توانبخشی، مطب و دفاتر كار با حضور كادر فنی از جمله پزشكان فوق تخصص، متخصص و عمومی، داندانپزشك و دارو ساز و پیرا پزشكان پاسخگوی دغدغه های درمانی بیماران بوده اند، افزود: سود جوئی عده ای از افراد فاقد تخصص و مجوز از یك طرف و بی اطلاعی همشهریان از سوی دیگر موجب سوء استفاده و ایجاد آسیب های جسمی و روانی گاه غیر قابل جبران شده است.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان، این افراد با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، تبلیغات واهی و تمركز بر مواردی چون زیبایی، درمان بیماری های صعب العلاج، تناسب اندام با قیمت پایین، آشفته بازاری را برای كلاه برداری از آحاد جامعه پدید آورده اند.

جدیدالاسلامی تصریح كرد: با توجه به اینكه در كنار نظارت و كنترل شبانه روزی مدیران و كارشناسان معاونت درمان، آگاهی و افزایش حساسیت مراجعان می تواند در ریشه كنی این سارقان سلامت نقش مؤثری را ایفا نماید لذا درصدد هستیم اطلاعات لازم جهت شناسایی و مواجهه با این افراد و مراكز را در اختیار همشهریان قرار دهیم.

وی با اشاره به معرفی افراد فاقد صلاحیت علمی و مجوز، ادامه داد: شیادانی كه بدون هیچ گونه تحصیلات دانشگاهی در رشته های پزشكی، دندانپزشكی، و سایر رشته های پیراپزشكی و توان بخشی به صورت غیرقانونی در سطح شهر یا روستاها فعالیت دارند ازجمله این سودجویان هستند.

وی یادآور شد: این افراد در كلینیك های زیبایی، مراكز تخصصی پوست و مو ، ماساژ درمانی، كلینیك چاقی، كلینیك زالو درمانی، مركز حجامت و گیاه درمانی برای جلب مراجعان و سوءاستفاده بهره می گیرند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان گفت: تزریق ژل و بوتاكس، لیزر، ماساژ و جا انداختن دیسك، چاقی و لاغری بدون رژیم و ورزش، حجامت زالو درمانی، معاینه و تشخیص مزاج و تجویز گیاه و معجون، طب سوزنی، میكرونیدلینگ، هیافو، طراحی لبخند، دندان سازی، عینك طبی، سقط جنین، مزوتراپی، كرایوتراپی، پیلینگ، لیفت ازجمله فعالیت های افراد سودجو به صورت غیرعلمی و غیرقانونی است.

جدیدالاسلام به اهمیت تشخیص محل های غیرقانونی از مراكز مجاز گریزی زد و ادامه داد: عمدتاً فعالیت این مراكز بدون تابلو و در پشت درهای بسته انجام می شود یا تابلو با عناوین غیرمجاز (مندرج دربند پ) بدون نام و مشخصات پزشك یا دندان پزشك یا پیراپزشك نصب می كنند.

وی عدم نصب پروانه طبابت صادره از نظام پزشكی شهر مربوط و یا عدم نصب پروانه بهره برداری و مسئول فنی به نام پزشك، دندان پزشك، پیراپزشك جهت شهر مربوط صادره از دانشگاه علوم پزشكی كردستان و عدم استفاده از سر نسخه و یا مهر منبطق با مشخصات فرد درمانگر (شامل نام و نام خانوادگی پزشك، دندان پزشك، داروساز و شماره نظام پزشكی را از دیگر مشخصات مراكز درمانی بدون مجوز در استان عنوان كرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان تأكید كرد: فعالیت به صورت مخفیانه در محل هایی چون منزل و آپارتمان و در زمان های نامتعارف مانند شب و تعطیلات، اصرار بر ارائه كار در محل سكونت فرد مراجعه كننده، انجام تبلیغ در فضای مجازی بدون مجوز از سازمان نظام پزشكی و عدم اعلام آدرس نام پزشك و دندان پزشك و ادعاهایی چون اولین و تنها دستگاه، تحت نظارت پزشك بدون ذكر نام و آدرس مطب از دیگر مشخصات افراد سودجوی بدون مجوز است.

دكتر جدیدالاسلامی در ادامه علت گرایش به چنین مكان هایی را هزینه دریافتی كمتر این مراكز به نسبت تعرفه های مصوب مراكز قانونی، خلا اطلاع رسانی در این مورد از طریق صداوسیما و سایر رسانه های مكتوب، مجازی و عدم امكان تشخیص مراكز مجاز از غیرمجاز در برخی از موارد را بیان كرد.

وی با اشاره به راهكارهای پیشگیری از فعالیت افراد فاقد مجوز گفت: آموزش و فرهنگ سازی به منظور افزایش آگاهی عموم مردم، بازنگری در قوانین و مقررات قضایی جهت افزایش بعد بازدارندگی احكام مراجع قضایی ازجمله این اقدامات است.

وی خطاب به شهروندان نسبت به هوشیاری كامل و دقت در بررسی هرگونه تبلیغات و پیشنهاد درمانی و حصول اطمینان از مجوز دار بودن محل و فرد ارائه كننده خدمات درمانی، روئیت پروانه مطب و پروانه بهره برداری هشدار داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان تأكید كرد: نداشتن علم و مهارت لازم باعث بروز مشكلات جبران ناپذیری می شود كه اكثراً درمان این ضایعات علاوه بر زمان نیازمند هزینه های بسیار است، لذا فریب تبلیغات هزینه كم یا ادعای گزاف درمان بیماری لاعلاج و سایر موارد را نخورید.

جدیدالاسلامی بابیان اینكه اطلاع و هوشیاری همشهریان گرامی ضامن سلامت و قطع دست شیادان سلامت خواهد بود، تصریح كرد: متأسفانه گاهی علیرغم پلمپ محل و مجازات های قانونی سودجویان شاهد ادامه فعالیت آنان به علت مراجعه مجدد مردم به آنان هستیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۷:۵۴ - ۰۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۵