دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

«سكوت» آوای پرمفهوم دنیای ناشنوایان
 
ناشنوایان گرچه نمی توانند با گوش هایشان بشنوند اما با هزاران دریافت قلبی صداهایی را می شوند كه ما با بهره از حس شنوایی آن را نمی شنویم و حتی سكوت عمیق در دنیای آنان آوایی پرمفهوم را به همراه دارد.
«سكوت» آوای پرمفهوم دنیای ناشنوایان از زمانی كه خودم را شناختم و چشمم به اطرافم باز شد هم می شنیدم و هم می توانستم صحبت كنم اما سوژه امروز ذهنم را عمیقاً درگیر كرده است و صدایی در مغزم می گوید با سفر به دنیای ناشنوایان خودت را چند لحظه در دنیایی تصور كن كه گویی فقط برای بیان حرف هایت می توانی از حركت دستانت استفاده كنی. در همین فكرها هستم كه آدرس را اشتباه می روم و حالا پس از طی كردن خیابان های متعدد بالاخره تابلوی مركز آموزش خانواده و كودكان مبتلا به اختلالات شنیداری «پرنیان» قزوین را می بینم.

در نیمه باز را كنار می زنم و وارد حیاط می شوم، سكوت سنگین و فضای خالی از صدای بلند كودكان نام مركز را ادا می كند، كفش های جلوی در ورودی از حضور چندین كودك و والدین آنان حكایت می كند.

پس از وارد شدن به داخل مركز دختران و پسرانی كه چهره هایشان نشان از سن كمشان است را می بینم كه برخی از آنان تنها و برخی دیگر با مادرشان روی صندلی ها نشسته اند. برخی از این كودكان گویی كم شنوا هستند و برخی دیگر با حركات دست هایشان سخن می گویند.

درِ یكی از كلاس ها اندكی باز است و نگاهم به آن سمت می چرخد، دختر خردسالی با موهای خرمایی كه از قد و قواره اش می توان حدس زد كه از سن و سالی ندارد داخل كلاس حضور دارد، نگاهش به سمت فردی است كه با تكان دادن دست هایش با او سخن می گوید او نیز گاه گاه سرش را به علامت تأیید تكان می دهد.

سمت دیگر پسربچه ای خردسال با چشمان آبی كه یك اسباب بازی به دست گرفته نشسته است، متوجه نگاهم می شود و سرش را بالا می گیرد سكوتش سنگین است اما نگاهش آوایی پر مفهوم به همراه دارد؛ گویی به اندازه یك كتاب می خواهد درد دل كند. لبخندی می زنم و او نیز مرا به لبخندی مهمان می كند.

خانمی كه ظاهراً از كادر این مركز است از كنارم گذر می كند و آرام می گوید امیرعلی مادرزادی ناشنوا بوده و تحت درمان قرار دارد اما شما هم دیدی؟ سوال می كنم ببخشید متوجه سوالتان نشدم؟ تكرار می كند سكوت پر مفهومِ پشت چشم های آبی امیرعلی را می گویم...

بدون وقفه مجدد می گوید: ماجرای ناشنوایی و كم شنوایی هركدام از این كودكان داستان متفاوتی است، یكی از ازدواج فامیلی والدین و مابقی هم بنا به دلیلی دچار ناشنوایی شده اند البته چه فرقی دارد كه علتش چیست؟ حرفش را ناتمام می گذارد و می رود.

راست می گوید فرقی نمی كند علتش چیست زندگی را بریده و دوخته شده به تن ما كرده اند و سرنوشت هایمان با هم فرق دارد، این كوكان ناشنوا نمی توانند حرف بزنند اما نگاهشان هزاران حرف دارد.

به گزارش ایسنا، شنوایی یكی از حواس پنجگانه است كه اگر انسان از این نعمت محروم باشد، آموختن دشوار می شود. ناشنوایان به سبب محرومیت از حس شنوایی قادر به تكلم نیز نیستند و به همین سبب نسبت به افراد عادی زندگی سختی را می گذرانند.

در روزگار كنونی علاوه بر ایجاد امكانات و بسترسازی متناسب با نیاز ناشنوایان برای ارتقای سطح زندگی آن ها، ارائه خدمات پیشگیرانه از اهمیت بسیاری برخوردار است. غربالگری شنوایی نوزادان جهت شناسایی و مداخله بهنگام، خدمات درمانی و توانبخشی برای نوزادان دچار مشكلات شنوایی، آموزش به خانواده كودك ناشنوا در خصوص نحوه تعامل و پذیرش كودك، تربیت شنیداری كودك ناشنوا، آموزش گفتارخوانی و زبان اشاره از این جمله اقدامات است.

علاوه بر اقدامات درمانی، تأمین وسایل كمك توانبخشی مورد نیاز نظیر سمعك، عمل های جراحی نظیر كاشت حلزون و یا سایر عمل های جراحی اصلاحی، ارائه آموزش های مناسب و به موقع از مواردی است كه باید در راستای بهبود شرایط ناشنوایان و تسهیل زندگی برای آنان انجام گیرد.

راحله جاتن، معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین درخصوص خدمات بهزیستی به ناشنوایان به ایسنا می گوید: خدمات ما مربوط به یك روز یا یك هفته مناسبتی نیست بلكه سازمان بهزیستی قزوین همواره می كوشد با حمایت ها و ارائه خدمات مناسب تا حد ممكن زندگی را برای ناشنوایان تسهیل كند.

وی ادامه می دهد: یكی از خدمات سازمان بهزیستی به جهت پیشگیری در حوزه ناشنوایان، انجام آزمایشات ژنتیك برای زوجینی با ازدواج های فامیلی یا افراد با سابقه كم شنوایی در خانواده است.

پوشش 100 درصدی غربالگری كودكان در سال گذشته

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین عنوان می كند: بعد از به دنیا آمدن كودكان پوشش غربالگری در بیمارستان انجام می شود كه سال گذشته پوشش 100 درصدی غربالگری انجام شد.

وی می گوید: در یك سال گذشته از 15 هزار و 253 كودكی كه به دنیا آمد 719 كودك مشكوك ارزیابی شد و پس از انجام غربالگری، درنهایت از این تعداد 84 كودك كم شنوا و ناشنوا تشخیص قطعی داده شدند.

جاتن بیان می كند: این كودكان پس از تشخیص قطعی به حوزه توان بخشی ارجاع داده شدند كه 15 كودك برای كاشت حلزون كاندیدا بودند و مابقی كودكان برای استفاده از سمعك منتقل شدند.

وی تشریح می كند: در سال جاری در جهت تأمین وسایل كمك توانبخشی 400 دستگاه سمعك و 4500 حلقه باتری سمعك برای افراد تحت پوشش بهزیستی تأمین شد.

این مسئول عنوان می كند: ما همواره تلاش می كنیم با اقدامات مناسب برای كودكان ناشنوا و كم شنوا، بتوانیم آن ها در زمان تحصیل به مدارس عادی هدایت كنیم.

پرداخت هزینه تحصیل ناشنوایان و كم شنوایان تحت حمایت بهزیستی

وی ادامه می دهد: از جمله مهم ترین اقدامات ما شامل پرداخت كمك هزینه كاشت حلزون، پرداخت كمك هزینه تعمیر و تعویض قطعات شنوایی، ارائه خدمات توان بخشی به معلولان شنوایی در مراكز خانواده و كودك كم شنوا مانند تربیت شنیداری و گفتار درمانی، پرداخت مستمری، پرداخت كمك هزینه دانشجویی و پرداخت 100 درصدی شهریه دانشگاه آزاد، ارائه خدمات توانپزشكی، ارائه وام خود اشتغالی 50 الی 100 میلیون تومانی با مدرك فنی حرفه ای یا جواز كسب و ایجاد زمینه مساعد جهت حضور در مسابقات ورزشی، تئاتر، برنامه های فرهنگی است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین تصریح می كند: از مهمترین اولویت های سازمان بهزیستی برای ناشنوایان تلفیق آنان در عرصه های شغلی اجتماعی و دسترسی كامل آن به خدمات مورد نیاز است كه تحقق این هدف منوط به همكاری و همگرایی تشكل های فعال در این حوزه و تمكین سایر دستگاه های اجرایی از قوانین مرتبط با معلولان است.

وی بیان می كند: كل معمولان شنوایی استان قزوین 5393 نفر معلولان شنوایی مستمری بگیر 4087 نفر هستند. تعداد معلولان شنوایی بهره مند از كمك هزینه كاشت حلزون در سال گذشته 15 نفر به مبلغ 56 میلیون تومان، تعمیر و تجهیز قطعات كاشت 70 نفر به مبلغ 121 میلیون تومان بود.

این مسئول تأكید می كند: همچنین از مهر ماه سال گذشته تا كنون 1000 دستگاه سمعك و 9000 حلقه سمعك برای معلولان شنوایی قزوین خریداری شده است.

آموزش مترجمان ناشنوا در قزوین

جاتن تشریح می كند: از سال گذشته آموزش زبان اشاره به افراد علاقه مند و واجد شرایط با هدف تربیت مترجم ناشنوایان در كل كشور از جمله شهرستان های قزوین با پشتیبانی مالی سازمان بهزیستی كشور به صورت حضوری و آنلاین آغاز شده است و در حال حاضر 30 نفر در حال گذراندن دوره های آموزشی هستند كه پس از اتمام دوره این افراد به عنوان مترجم ناشنوایان در دادگاه و سایر اماكن اداری حضور پیدا خواهند كرد تا مسائل ارتباطی ناشنوایان را حل كنند.

وی عنوان می كند: در تلاش هستیم تا سامانه پیامكی اورژانس درمان برای ناشنوایان را راه اندازی كنیم تا از این طریق فرد ناشنوا به صورت پیامكی با اورژانس ارتباط ایجاد كند.

جاتن خاطرنشان می كند: مجوز مؤسسه ناشنوایان پس از 2 سال وقفه طی هفته گرذشته صادر شد و در نظر داریم برای ناشنوایان كارگاه حمایتی تولیدی راه اندازی كنیم كه ساختمان این مؤسسه آماده و تجهیزات مهیا شده است و ما در قبال به كارگیری هر یك ناشنوا در این مؤسسه، یارانه یك میلیون و 500 هزار تومانی به مؤسسه پرداخت می كنیم.

این مسئول می گوید: افراد ناشنوا در فعالیت های هنری مهارت بسیار بالایی دارند و سال گذشته در زمینه قالیبافی افراد ناشنوا را معرفی كردیم كه بیمه شدند و در نهایت بازنشستگی خواهند داشت.

مركز «پرنیان» مسیری برای ورود ناشنوایان به مدارس عادی

در ادامه فریبا نوری، مسئول مركز آموزش خانواده و كودكان مبتلا به اختلالات شنیداری «پرنیان» قزوین بیان می كند: مركز پرنیان در سال 86 تأسیس شد و در این مركز كودكان زیر هفت سال مبتلا به اختلالات شنیداری كه از طریق بهزیستی شناسایی شده اند خدمات توان بخشی، تربیت شنوایی، گفتار درمانی، مشاوره خانواده، كار درمانی ذهنی و هنر درمانی دریافت می كنند.

وی ادامه می دهد: این مركز با هدف اینكه كودكان مبتلا به اختلالات شنیداری پس از انجام سنجش وارد مدارس عادی شوند به خانواده ها خدمات ارائه می دهد.

نوری تأكید می كند: كودكانی كه در این مركز تحت درمان قرار می گیرند در زمان سنجش اگر هیچ مشكلی جز شنوایی نداشته باشند وارد مدارس عادی می شوند، زمانی كه به بررسی وضعیت درسی آنان می رسیم می بینیم همانند یك دانش آموز عادی نمرات خوبی دریافت می كنند.

بیشتر كودكان ناشنوا پسر هستند

وی بیان می كند: آمار پذیرش كودكان در این مركز به صورت دوره ای و گردشی 50 نفر است و بیشتر كودكان ناشنوا به نسبت 2 به یك پسر هستند.

این مسئول عنوان می كند: هر 6 ماه یك بار مهارت شنیداری، درك و بیان، گفتار شناختی، پایه حركتی و اجتماعی كودك بررسی می شود و اگر آن كودك نمره مطلوب را دریافت كند ترخیص و وارد جامعه خواهد شد اما پس از ترخیص همچنان پیگیر وضعیت كودك خواهیم بود.

وی ادامه می دهد: كاشت حلزون در تهران انجام می شود و یكی از مشكلات خانواده كودكان ناشنوا رفت و آمد به تهران و تقبل هزینه های بسیار است.

نوری تأكید می كند: مواظبت از دستگاه كاشت حلزون سخت است و اگر دستگاه آسیب ببیند و كودك چند روزی دستگاه نداشته باشند از لحاظ روانی آسیب می بیند بنابراین نیاز است 2 دستگاه داشته باشند اما به دلیل هزینه بالا خانواده ها از تهیه 2 دستگاه ناتوان هستند.

وی ادامه می دهد: هزینه دستگاه باتوجه به سن فرد متفاوت است و در سن طلایی یعنی سن زیر 7 سال خرید دستگاه كاشت حلزون مبلغ پایین تری دارد.

این مسئول در پایان می گوید: هزینه دستگاه كاشت حلزون به صورت آزاد 20 تا 35 میلیون تومان و دولتی 6 تا 9 میلیون تومان است كه به صورت كلی مبلغ 6 میلیون تومان از بهزیستی قزوین كمك هزینه پرداخت می شود.

به گزارش ایسنا، با توجه به آمارهای ذكر شده از میزان معلولان شنوایی و هزینه های بالای خرید دستگاه حلزون و سمعك نیاز است كه خدمات پیشگیرانه جدی گرفته شود و خانواده ها به جهت پیشگیری در حوزه ناشنوایان، انجام آزمایشات ژنتیك به ویژه در ازدواج های فامیلی یا افراد با سابقه كم شنوایی را جدی بگیرند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۱۲ - ۱۱/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۴