دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

فراغت و سلامتی به وقت سالمندی
 
9مهرماه، آغاز هفته ملی سالمندان است و به همین مناسبت بازدید از سكوی دید و مجموعه گردشگری فرهنگی برج میلاد برای شهروندان سالمند بالای 65سال روز شنبه از ساعت 9تا 15رایگان است.
اداره سلامت شهرداری تهران به مناسبت هفته ملی سالمندان برنامه هایی را با شعار «سالم پیر شویم» پیش بینی كرده است 9مهرماه، آغاز هفته ملی سالمندان است و به همین مناسبت بازدید از سكوی دید و مجموعه گردشگری فرهنگی برج میلاد برای شهروندان سالمند (بالای 65سال) روز شنبه از ساعت 9تا 15رایگان است. فرصتی كه سالمندان می توانند لحظات خوشی را در كنار همسالان و دوستانشان سپری كنند. در طول هفته هم برنامه های ویژه ای با شعار «سالم پیر شویم» توسط اداره كل سلامت شهرداری تهران پیش بینی شده است تا جهان دیدگان اوقات فراغت خود را همراه با توصیه های سلامتی غنی سازی كنند.
به گزارش همشهری، شورای جهانی سالمندی از سال 1982 در سازمان ملل شروع به كار كرد و 8 سال بعد با تصمیم این شورا روز اول اكتبر را روز جهانی سالمندان نامید. باتوجه به اینكه جمعیت بالاتر از 60سال كشور بیش از 9میلیون نفر است، هفته ای به سالمندان اختصاص داده شده تا فرصتی باشد برای خدمت رسانی به این افراد كه كوله باری از تجربه هستند. براساس آمارها جمعیت سالمندی كشور از 5درصد به 10درصد رسیده و پیش بینی ها حكایت از آن دارد كه سال 1420این رقم دوبرابر شده و به 20درصد می رسد. از این رو توجه به قشر سالمندان و برنامه ریزی در راستای افزایش نشاط و بهبود كیفیت زندگی آنها امری لازم و ضروری است.

پایتخت با 900هزار سالمند
براساس آخرین سرشماری (مربوط به سال 95)، حدود 10.5درصد جمعیت تهران یعنی 917هزار و 438نفر سالمند هستند. كسانی كه به دلیل كهولت سن و ضعف های جسمانی قادر به انجام برخی از كارها نیستند اما شهروندان همین شهرند و باید از حقوق شهروندی بهره مند شوند. سالمندان مانند سایر افراد نیاز به لحظات خوش فراغت، تفریح و سرگرمی و حتی شركت در برخی از دوره های آموزشی دارند. تجربه های آنها می تواند مانند چراغی روشن كننده مسیر آینده جوانان باشد و ازاین رو لازم است در نخستین گام، شكاف میان نسل ها (سالمندان، نوجوانان و جوانان) از بین برود. اجرای برنامه های فراغتی با حضور دو نسل (پدربزرگ و مادربزرگ همراه با نوه) راهكار مناسبی برای كاهش این شكاف است. اقدامی كه در دستور كار اداره سلامت شهرداری تهران قرار گرفته و آنطور كه حمید صاحب، مدیركل این اداره عنوان كرده: «باتوجه به افزایش جمعیت سالمندان در كشور و خاصه در تهران در راستای ارتقای سلامت اجتماعی، مشاركت و نشاط سالمندان برنامه های فرهنگی و اجتماعی ای پیش بینی شده است كه امسال با شعار «سالم پیر شویم» اجرا می شود.» برگزاری رقابت های نشاط سالمندی در قالب بازی های فكری و... با حضور 1200تیم متشكل از سالمندان 60سال به بالا، برگزاری دوشنبه های سالمندی و تعیین یك روز ویژه سالمندان و ارائه خدمت پزشكی و سلامتی مانند تست فشار، قند خون و... ارائه خدمات ورزشی، فرهنگی و تسهیلات حمل ونقل به سالمندان در قالب كارت منزلت، برپایی بازارچه از توانمندی های سالمندان و... برخی از برنامه های پیش بینی شده هستند.

كاهش انزوای سالمندی در مراكز فر آهنگ
هسته ای شدن خانواده ها، زندگی در آپارتمان های كوچك، هزینه بالای پرستارهای خانگی، شاغل بودن زن و مرد و... مواردی هستند كه زمینه را برای راه اندازی مراكز روزانه نگهداری از سالمندان (مراكز فر آهنگ) فراهم كرده اند. حمید صاحب در راستای تأیید این موضوع تأكید كرد: «این مراكز (فر آهنگ) باهدف افزایش استقلال، ارتقای كیفیت زندگی سالمندان، همچنین افزایش و بهبود كیفیت خدمات و مراقبت های جامع و یكپارچه سلامت سالمندان، ارتقای مهارت های فردی و اجتماعی متناسب با نیازهای سالمندی و كاهش انزوای اجتماعی در میان سالمندان طراحی شده است كه با جدیت در حال پیگیری موضوع هستیم و امیدواریم تا پایان سال نخستین مركز بهره برداری شود.» به گفته او فعالیت اصلی مركز فر آهنگ ایجاد فرصت برای خارج شدن سالمندان از خانه و دریافت امكانات توانبخشی، سلامت جسمی و روانی و... است. آنطور كه مدیركل اداره سلامت شهرداری تهران عنوان كرده است: «در این طرح زیرساخت فیزیكی مراكز در مناطق 22گانه از سوی شهرداری در اختیار گروه های متخصصی كه دارای مجوز فعالیت از سوی سازمان بهزیستی و مورد تأیید اداره كل سلامت هستند، قرار می گیرد و این گروه ها خدماتی در حوزه های توانبخشی فیزیكی، روانی، اجتماعی، مراقبت روزانه و سلامت، به سالمندان ارائه خواهند داد.»

منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۲۱:۳۴ - ۱۰/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۳