دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

وب دا - دنبال اصلاح و اجرا سازی الزامات قانونی حوزه سالمندی هستیم
 
دكتر محسنی بندپی گفت: به طور جدی دنبال اصلاح و اجرا سازی الزامات قانونی حوزه سالمندی هستیم و امیدوارم روزهای بهتری را برای همه مردم و به ویژه سالمندان شاهد باشیم.
رییس فراكسیون سالمندان مجلس شورای اسلامی در همایش روز جهانی سالمند: دنبال اصلاح و اجرا سازی الزامات قانونی حوزه سالمندی هستیم
دكتر محسنی بندپی گفت: به طور جدی دنبال اصلاح و اجرا سازی الزامات قانونی حوزه سالمندی هستیم و امیدوارم روزهای بهتری را برای همه مردم و به ویژه سالمندان شاهد باشیم.



به گزارش وبدا، رییس فراكسیون سالمندان مجلس شورای اسلامی روز گذشته (شنبه) در همایش روز جهانی سالمند كه در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، گفت: با توجه به موج سالمندی در كشور و سیمای سالمندی ایران، وزارت بهداشت باید نسبت به تخصیص منابع و آموزش نیروهای تخصصی حوزه سالمندی رویكرد خود را تغییر بدهد.

دكتر محمدعلی محسنی بندپی عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: ما در بستر دینی و فرهنگی غنی قرار داریم و مباحث دینی و فرهنگی در بحث كرامت سالمندان جایگاه خوبی دارد و احترام به پدر و مادر بعد از ستایش خداوند مطرح شده است.

وی با اشاره به نمودار جمعیتی از سال 1900 تا 2050 میلادی، گفت: مطالعات بین المللی به تفكیك قاره ها نشان می دهد كه موج سالمندی در آسیا نسبت به سایر قاره ها تهدید آمیزتر است، در سال 1950 جمعیت قابل قبولی نسبت به دنیا داشتیم، در سال 2020 تنه نمودار سنگین تر شده و پایه سست تر شده و بار سنگینی خواهیم داشت كه كار سختی خواهد بود.

دكتر محسنی بندپی با توجه به بحث جنس و سن افزود: در سال 2050 ، جمعیت بالای 80 سال بیشتر می شود، در ایران در سال 2015 جمعیت سالمندی زیر ده درصد و در 2050 بالای 30 درصد كل جمعیت است و تا 30 تا 35 سال دیگر جمعیت سالمندی افزایش پیدا می كند و با توجه به افزایش امید به زندگی به عنوان یك موهبت و كاهش زاد و ولد، یكی از تهدیدات محسوب می شود.

وی با اشاره به ده مورد از كشورهای سالمند نظیر سوئد، افزود : كشور سوئد ظرف 35 سال با برنامه ریزی، ایمن شده و نگران جمعیت سالمندی نیست. كشورهای اسكاندیناوی و اروپایی هم با برنامه ریزی جدی برای كنترل پدیده سالمندی اقدامات خوبی داشته اند.وی همچنین در بحث زندگی سالمندان در ایران اظهار داشت: بین 40 تا 60 درصد سالمندان ما، مستقل زندگی می كنند و در كشورهای توسعه یافته 80 درصد آنها مستقل هستند و در كشورهای توسعه یافته 40 تا 60 درصد سالمندان با فرزندان زندگی می كنند، اما در آسیا هنوز بچه ها والدین را حمایت می كنند، اما در اروپا استقلال والدین، بیشتر است و در مورد تك فرزندی هم كه جای نگرانی داریم و برای بحث های حمایتی در مجلس برای طرح تعالی جمعیت برنامه داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: در سال 1345 جمعیت ما 25 میلیون نفر بود، در شهر نه میلیون و نیم و در روستاها پانزده و نیم میلیون نفر زندگی می كردند، یعنی 70 درصد جمعیت در روستاها ساكن بودند و بعد ها دیده شد كه این جمعیت 30 درصد به روستا و 70 درصد به شهرها رسیده و در این میان، گروهی به سالمندی رسیده اند كه موجب نگرانی است، چرا كه جمع و جور كردن سالمندان در روستاها وضعیت بهتر و راحت تری نسبت به شهرها دارد.

دكتر محسنی بندپی افزود: گیلان و مازندران پیشروترین شهرهای حامی سالمندی را دارند، در بحث تاب آوری و مشاركت زنان سالمند، زنان بیش از مردان به تنهایی زندگی می كنند و آمار زنان سالمند طی این سال ها رو به رشد بوده است.

وی تصریح كرد: مشكلات متعددی در حوزه سالمندی داریم، تنها برای سه برابر شدن جمعیت سالمندی 30 سال فرصت داریم ، در حالی كه برای كشورهای اروپایی این بازه و فرصت 80 تا 140 سال بوده ، پس همانطور كه با سرعت زیاد افزایش جمعیت داشتیم، باید با شتاب و برنامه ریزی بیشتری حركت كنیم و بدون شتاب كار جلو نخواهد رفت، مگر اینكه مجلس حمایت كند، مجلس می تواند الزامات قانونی فراهم كند.

وی افزود: درحال حاضر خیلی قوانین ما روی زمین مانده است، سالهاست سازمان مدیریت و برنامه كشور پول را در اختیار وزارت بهداشت قرار نداد و وزارت بهداشت از اجرای برنامه هاش عقب بود و مجلس یازدهم طی دو سه ماه اخیر با تمام جدیت تمام مطالبات وزارت بهداشت را در بحث یك درصد ارزش افزوده وصول كرد .

دكتر محسنی بندپی گفت: در اجرای قوانین این چنینی، منابع پایدار و منابع ستاره دار یا نشان دار می خواهیم، یعنی رییس مجموعه امكان خرجكرد در مواضع دلخواه را ندارد، اگر منابع پایدار نباشد، همیشه قوانین ما دست نخورده باقی می ماند.

وی افزود: اینكه چقدر همكاری دستگاه های گوناگون برای هدف مشترك نهادینه می شود موضوعی مهم است الزامات قانونی در مصوبات باید باشد .دكتر محسنی بندپی ضمن تقدیر از وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر گفت: اگر مجلس از طرح نسخه نویسی الكترونیكی حمایت نمی كرد، هنوز بستری برای تشكیل پرونده الكترونیك سلامت و اجرای نظام ارجاع پزشك خانواده، فراهم نمی شد، سازمانهایی كه در سالمندی نقش آفرینی می كنند نظیر ریاست جمهوری، سازمان برنامه بودجه، وزارت بهداشت، وزارت كشور، آموزش، كمیسیون بهداشت و كمیسیون اجتماعی مجلس هستند، و در كشورهای مختلف دنیا بخش های خصوصی بطور جدی در كنار دولت ها هستند .

وی تصریح كرد: هنوز برغم درگیری سازمان های گوناگون، اطلاعات پایه از جمعیت سالمندی كشور نداریم كه لازم است دانشگاه ها، وزارت بهداشت و انجمن های علمی اطلاعات معتبر را جمع آوری كنند.دكتر محسنی بندپی گفت: بحث پوشش بیمه ها یكی از موضوعات مهم سالمندی است، چرا كه سالمندی همراه خود مشكلات جسمی، روحی و روانی دارد و هر چه زودتر سازمانهای بیمه گر ورود كنند، هزینه اقتصاد سلامت پایین تر می آید، سازمان های بیمه گر باید پوشش بیمه ای و مدیریت منابع داشته باشند.

وی افزود: فرصت هایی داریم كه در شورای عالی رفاه به ریاست رئیس جمهوری می توان گام هایی را برداشت، و باید از مشاركت انجمن های آلزایمر و انجمن های دیگر مردم نهاد نیز بهره برد . این استاد دانشگاه همچنین بیان كرد: ما ظرفیت عظیم تحقیقات دانشگاه ها در حوزه سالمندی را داریم كه باید استفاده كنیم، رشد بیماری های سكته های قلبی، مغزی، كم تحركی، چاقی، تصادفات جاده ای و... رو به رشد است و وزارت بهداشت باید نسبت به تخصیص منابع و آموزش نیروهای تخصصی رویكرد خود را تغییر بدهد.وی با اشاره به اختلالات اسكلتی و عضلانی در سالمندان گفت : 60 درصد سالمندان افتادن در منازل را تجربه می كنند. و شاید نتوان شهر سازگار ایجاد كرد، اما می توان محیط سازگار با نیازهای سالمندان ایجاد كرد .

دكتر محسنی بندپی در پایان سخنانش افزود: به طور جدی دنبال اصلاح و اجرا سازی الزامات قانونی حوزه سالمندی هستیم. امیدوارم روزهای بهتری را برای همه مردم و به ویژه سالمندان شاهد باشیم.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۵:۳۸ - ۱۰/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۳