دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

رشد فزاینده سالمندی در بانوان تنها در قزوین
 
معاونت توان بخشی اداره كل بهزیستی استان قزوین گفت: 52 درصد جمعیت سالمندان استان را بانوان تشكیل می دهند و جامعه استان قزوین با معضل رشد سالمندی در بانوان تنها مواجه است.
رشد فزاینده سالمندی در بانوان تنها در قزوین راحله جاتن یكشنبه 10 مهر 1401 در نشست خبری با اصحاب رسانه در راستای خدمات تخصصی معاونت توان بخشی با محوریت سالمندان، ناشنوایان و نابینایان اظهار كرد: 9 مهر روز جهانی سالمندان، است و قزوین رتبه 24 را در حوزه سالمند كسب كرده است. در حال حاضر یكی از موضوعات مطرح در این حوزه افزایش امید به زندگی در سالمندان است.

وی بابیان اینكه سلامت جسم، سلامت روان و اقتصاد سالمندان از دیگر دغدغه های بهزیستی در حوزه سالمندان است، افزود: 8.9 در صد از جمعیت استان را سالمندان تشكیل می دهند كه از این تعداد 40 درصد سالمندان در مناطق روستایی و 60 درصد در مناطق شهری زندگی می كنند.

جاتن گفت: 52 درصد جمعیت سالمندان استان را بانوان تشكیل می دهند و رشد سالمندی در بانوان تنها روز به روز در حال افزایش است.

وی بیان كرد: در استان قزوین چهار مركز روزانه به 200 سالمند در ساعات اداری و 8 مركز شبانه به صورت شبانه روزی به 300 سالمند در حال خدمات دهی هستند. همچنین 2436 سالمند تحت پوشش و مستمری بگیر بهزیستی قزوین قرار گرفتند.

جاتن با بیان اینكه هشتم مهر روز جهانی ناشنوایان نام گذاری شده است، افزود: هدف از این نام گذاری نهادینه شدن فرهنگ ارتباط شهروندان با ناشنوایان در سطح اجتماع است.

وی بابیان اینكه بهزیستی یكی از سازمان های متولی پیشگیری از معلولیت است، عنوان كرد: در راستای پیشگیری از معلولیت در حوزه ناشنوایی و كم شنوایی، هر نوزاد از بدو تولد مورد پایش قرار می گیرد.

جاتن با اشاره به اینكه در سال گذشته 15 هزار و 185 نوزاد مورد پایش شنوایی سنجی قرار گرفتند، افزود: از تعداد پایش های صورت گرفته، 740 نوزاد مشكوك به كم شنوایی بودند كه با پایش تخصصی تر از این تعداد، 84 كودك كم شنوا و ناشنوا شناسایی شده است.

15 كودك كاندیدای كاشت حلزون در قزوین

معاون توان بخشی اداره كل بهزیستی استان قزوین گفت: همچنین در یك سال گذشته، در بین كودكان كم شنوا و ناشنوای تشخیصی، 15 كودك كاندیدای كاشت حلزون بودند.

وی بابیان اینكه كاشت حلزون مستعد برخی شرایط خاص است، عنوان كرد: كاشت حلزون برای افرادی كه كم شنوایی و ناشنوایی آنان به دلیل حسی و عصبی بوده است جوابگوست و به مابقی كودكان شناسایی شده سمعك تعلق گرفته است.

این مسئول بیان كرد: یك مركز تخصصی برای خدمات دهی به كودكان ناشنوا و كم شنوا در استان قزوین وجود دارد كه تحت نظارت بهزیستی است و در حال حاضر 50 كودك كم شنوای زیر 7 سال در سطح استان از خدمات گفتاردرمانی بهره می برند.

وی بابیان اینكه راه یابی كودكان كم شنوا و ناشنوا به مدارس عادی از دیگر دغدغه های بهزیستی است، افزود: تعداد كل معلولان استان قزوین 50 هزار و 391 نفر است كه از این تعداد 4087 نفر كم شنوا و ناشنوا هستند.

جاتن همچنین گفت: طی یك سال گذشته 100 میلیون تومان اعتبار برای كاشت حلزون و 121 میلیون تومان اعتبار برای خرید سمعك برای ناشنوایان و كم شنوایان تحت پوشش بهزیستی در نظر گرفته شده است.

معاون توان بخشی بهزیستی قزوین گفت: در یك سال گذشته 1000 سمعك و 9000 باتری سمعك خریداری و به جامعه هدف اهدا شده است.

جاتن از آموزش به 30 نفر از شهروندان سالم به عنوان رابط ناشنوایان توسط بهزیستی خبر داد و افزود: نبود رابط در برخی امور ازجمله دستگاه قضا از دغدغه های این قشر از جامعه بود كه باوجود رابطین مرتفع شده است.

وی همچنین گفت: راه اندازی سامانه پیامكی برای ناشنوایان در بخش اورژانس بیمارستان ها از دیگر موضوعاتی است كه پیگیر آن هستیم و در این رابطه با دانشگاه علوم پزشكی قزوین در حال رایزنی هستیم.

جاتن در پایان با اشاره به جامعه معلولین استان در حوزه نابینایی عنوان كرد: 5245 معلول در حوزه نابینایی در سطح استان وجود دارد كه از این تعداد 4085 نفر مستمری بگیر بهزیستی هستند. كمك هزینه معیشتی به مبلغ 400 هزار تومان و پرداخت كل هزینه دانشجویی و شهریه، خرید عصای نابینایان و سایر خدمات رفاهی از خدمات بهزیستی به این قشر از جامعه است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۴:۱۱ - ۱۰/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۱