دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

سال اول تولد، بهترین زمان برای درمان مشكلات شنوایی در كودكان
 
زمان طلایی برای درمان ناشنوایی و كم شنوایی كودكان، دو سال اول تولد است و در بزرگسالان باید به محض شروع این مشكل، اقدامات درمانی لازم صورت بگیرد.
سال اول تولد، بهترین زمان برای درمان مشكلات شنوایی در كودكان
زمان طلایی برای درمان ناشنوایی و كم شنوایی كودكان، دو سال اول تولد است و در بزرگسالان باید به محض شروع این مشكل، اقدامات درمانی لازم صورت بگیرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مركز خراسان رضوی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: شنوایی، یكی از حواس برترسال اول تولد، بهترین زمان برای درمان كم شنوایی و ناشنوایی كودكان انسان است و محروم بودن از آن، موجب دستیابی نداشتن به بسیاری از تجربیات مفید و امید بخش زندگی فردی و اجتماعی می شود؛ بنابراین بدون شنیدن، گفتار به وجود نمی آید و به همین علت، كودكان و افراد ناشنوا قادر به تكلم نیستند.
دكتر صادق جعفرزاده افزود: اوتیت میانی (عفونت های گوش)، علل مادرزادی و علل اكتسابی، مهمترین عوامل كم شنوایی نوزادان و كودكان است.
وی ادامه داد: اختلال در ایجاد ارتباط با دیگران، اختلال عاطفی، اختلال در تفكر، تاخیر رشد اجتماعی فرهنگی، اختلال در یادگیری و افت تحصیلی، اختلال در خواندن و نوشتن، اختلال در حافظه شنیداری، بروز ناتوانی های دركی شنیداری، كاهش ذخیره لغات و ... از مهمترین عوارض كم شنوایی و یا ناشنوایی است.
به گفته او، در دانشگاه علوم پزشكی مشهد برای ارزیابی شنوایی كودكان، ارزیابی رسمی شنوایی انجام می شود و در مركز جامع توان بخشی دانشگاه علوم پزشكی مشهد، روزانه تا 30 بیمار كم شنوا و یا ناشنوا تحت بررسی و یا درمان قرار می گیرند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد تصریح كرد: علاوه بر كم شنوایی برگشت ناپذیر ناشی از گوش داخلی و یا اختلال عصب شنوایی، اختلالی در مكانیسم گوش میانی نیز وجود دارد كه باعث كاهش بیشتر شنوایی نسبت به كم شنوایی حسی-عصبی به تنهایی می شود.
دكتر جعفرزاده افزود: از بین رفتن شنوایی در یك گوش (كم شنوایی گوش راست/ كم شنوایی گوش چپ)، كم شنوایی یك طرفه یا ناشنوائی یك طرفه كه با عنوان SSD یا UHL شناخته می شود، بسیار شایع است و میلیون ها نفر در جهان درگیر آن هستند؛ این عارضه معمولاٌ ناشی از عفونت های ویروسی، آسیب های سر و گردن یا انجام جراحی برای برداشتن تومور مغزی و ... است.
وی بیان كرد: كم شنوایی دو طرفه (دو گوشی) زمانی اتفاق می افتد كه شما در هر دو گوش در معرض كم شنوایی هستید. كم شنوایی دو طرفه می تواند متقارن یا نا متقارن باشد؛ به عبارتی از دست دادن یكسان شنوایی در هر دو گوش را متقارن می نامند و هنگامی كه یك گوش بهتر از دیگری می شنود، به آن نامتقارن می گویند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد ادامه داد: در معرض صدای بلند قرار گرفتن، وراثت، دارو، آسیب فیزیكی و عفونت، از علل كاهش شنوایی دوطرفه است.
دكتر جعفرزاده استفاده از سمعك را متداول ترین شیوه مبارزه و درمان كم شنوایی دانست و گفت: افرادی كه دچار كم شنوایی دو طرفه هستند، اگر تنها از یك سمعك استفاده كنند جهت یابی دقیق را نخواهند داشت، لذا توصیه می شود افرادی كه كم شنوایی دو طرفه دارند، از دو سمعك استفاده كنند.
   تاریخ: ۰۹:۵۶ - ۱۶/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۷