دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

ارتباط افزایش سن با میزان تاب آوری و سازگاری
 
عضو هیئت علمی حوزه سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بر ارتباط مستقیم افزایش سن با میزان تاب آوری و سازگاری تاكید كرد.
ارتباط افزایش سن با میزان تاب آوری و سازگاری
عضو هیئت علمی حوزه سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بر ارتباط مستقیم افزایش سن با میزان تاب آوری و سازگاری تاكید كرد.
یداله ابوالفتحی ممتازبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «یداله ابوالفتحی ممتاز» گفت: تاب آوری و سازگاری از موضوع های مهم در زندگی فردی و اجتماعی افراد است و با افزایش سن، میزان تاب آوری و سازگاری افراد بیشتر می شود.

وی افزود: سالمندان در روند سالمندی و با افزایش سن، درگیر تغییرات درونی، مشكلات جسمی، روانی و ذهنی می شوند، اما نكته مهم این است كه سالمندان در این دوره با یك دنیای پر از تغییر و دگرگونی مواجه هستند، سالمندان علاوه بر تغییرات جسمی، دنیای صنعتی و مدرن متفاوت از 40، 50 سال گذشته را تجربه می كنند.

عضو هیئت علمی حوزه سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به مفهوم تاب آوری با توجه به تعدد مفاهیم گفت: توانمندی و ظرفیت افراد در برقراری تعادل زیستی و روانی در شرایط خطرناك یا به نوعی توانایی سازگاری موافقت آمیز با شرایط تهدید كننده، مفهوم سازگاری و تاب آوری را تبیین می كند.

ابوالفتحی ممتاز افزود: با افزایش سن، میزان تاب آوری و سازگاری افزایش می یابد و در زنان سالمند میزان تاب آوری كمتر از مردان است، اما افراد تاب آور معمولا افرادی همدل، منعطف، با مهارت های ارتباطی خوب، خود كارآمد، خلاق، یاری جو و با باور به آینده روشن هستند.

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده است افزایش كیفیت زندگی سالمندان، بهزیستی و شادی، افزایش سلامت روان و كاهش افسردگی، از آثار تاب آوری سالمندان است و در واقع، افراد با تاب آوری بیشتر، سالمندی موفق تر، طول عمر بیشتر و كاهش خطر مرگ و میر را تجربه می كنند.

متخصص حوزه سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تاكید كرد: اگرچه تاب آوری ویژگی ذاتی و فردی است، اما در تعامل اجتماع و خانواده است و برای ارتقای تاب آوری باید به چند عامل توجه كرد كه یكی از آن ها ویژگی های فردی نظیر وضعیت رفاهی، اقتصادی و استقلال مالی است كه هرچه این موارد قوی تر باشد، مواجهه با بیماری ها كمتر و تاب آوری بیشترمی شود، معمولا زنان با سطح اقتصادی رفاهی پایین تر نسبت به مردان، تاب آوری كمتری دارند.

ابوالفتحی ممتاز، معنای زندگی و هدفمندی افراد، سلامت معنوی افراد، كار های داوطلبانه، مشاركت پذیری و بخشودگی را زمینه ساز تاب آوری بیشتر سالمندان دانست.

وی درباره تاثیر عوامل خانوادگی بر میزان تاب آوری گفت: افرادی كه از حمایت خانوادگی برخوردارند، تاب آوری بیشتری دارند و باید خانواده ها به جای ترحم، احترام را سرلوحه زندگی با سالمندان قرار دهند.

متخصص حوزه سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در خصوص نقش عوامل اجتماعی در موضوع تاب آوری نیز افزود: نگرش جامعه به سالمندی و بیمه های مراقبتی موضوع مهمی است، در صورتی كه عده زیادی از سالمندان بیمه تكمیلی و بیمه های مراقبتی كه سالمندان در صورت نیاز در منزل مراقبت دریافت كنند، ندارند.

ابوالفتحی ممتاز ادامه داد: حمایت نهاد ها و سازمان های اجتماعی، شبكه های اجتماعی حمایتگر، دسترسی به امكانات درمانی، دسترسی به پزشك متخصص سالمندان و... در ارتقای تاب آوری، موثر است.

وی همچنین گفت: اهمیت به سالمندان به عنوان سرمایه های اجتماعی به بارنشسته، موضوعی اساسی است، اما در حال حاضر برغم افزایش آمار سالمندی و اهمیت سالمندان، تربیت رزیدنت و دستیار طب سالمندان در كشور متوقف شده است، در صورتی كه این رشته از مراقبت های بهداشتی زمینه ساز افزایش تاب آوری سالمندان است.

متخصص حوزه سالمندی افزود: به توجه به اهمیت حوزه سالمندی و آمار سالمندان ایران، متولیان وزارت بهداشت باید توقف تربیت رزیدنت و دستیار طب سالمندان را پیگیری كنند، زیرا این توقف به نفع سالمندان كشور نیست؛ برای تاب آوری سالمندان علاوه بر خود سالمند و خانواده، عوامل اجتماعی و افراد حرفه ای هم نقش مهمی دارند.

ابوالفتحی ممتاز ادامه داد: توقف طب سالمندی برغم تاثیرگذاری این رشته، سبب سرگردانی افراد حرفه ای كه دوره های سلامت سالمندی و سالمندشناسی را طی كرده اند نیز می شود و مشخص كردن جایگاه افراد با تخصص سلامت سالمندی كه می توانند ارائه خدمات تخصصی به سالمندان را عهده دار شوند، جای كار دارد كه امید است متولیان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در این عرصه اقدامات موثری انجام دهند.
   تاریخ: ۱۰:۱۳ - ۱۴/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۱