دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

پنج هزار و 393 ناشنوا و كم شنوا در قزوین شناسایی شده اند
 
قزوین- ایرنا- مدیركل بهزیستی استان قزوین گفت: تاكنون پنج هزار و 393 معلول ناشنوا و كم شنوا در استان قزوین شناسایی شده اند كه از این تعداد بیش از یك هزار در درجه خیلی شدید قرار دارند.
پنج هزار و 393 ناشنوا و كم شنوا در قزوین شناسایی شده اند قزوین- ایرنا- مدیركل بهزیستی استان قزوین گفت: تاكنون پنج هزار و 393 معلول ناشنوا و كم شنوا در استان قزوین شناسایی شده اند كه از این تعداد بیش از یك هزار در درجه خیلی شدید قرار دارند.

علی دهباشی پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد چهار هزار و 87 تن از بهزیستی استان مستمری دریافت می كنند.

وی از فعالیت یك مركز حمایت از خانواده های دارای كودك كم شنوا و ناشنوا در قزوین خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر مركز پرنیان با ظرفیت 50 نفر ویژه این گروه از كودكان فعال بوده و این افراد با حضور در آن از خدمات آموزشی و توانبخشی دریافت می كنند.

دهباشی پور با اشاره به اینكه معلولیت این افراد در چهار دسته خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید طبقه بندی می شوند، تصریح كرد: كم شنوایی از جمله شایع ترین نقایص مادرزادی در زمان تولد است كه با توجه به پنهانی بودن آن تشخیص زودرس نیز قدری مشكل است بنابراین از چند سال گذشته طرح های غربالگری شنوایی كودكان و نوزادان به منظور شناسایی بهنگام معلولان در دستور كار قرار گرفته است.

این مسوول همچنین غربالگری شنوایی كودكان سه تا پنج سال را نیز یكی دیگر از این طرح ها عنوان كرد و افزود: این طرح با هدف تشخیص كم شنوایی پنهان كه به هر دلیلی تا این سن مورد شناسایی قرار نگرفته و یا در اثر عوامل اكتسابی در این گروه سنی ایجاد شده، در حال اجراست.

وی تاكید كرد: برنامه غربالگری شنوایی به منظور شناسایی و پیشگیری نوزادان و شیرخواران دارای اختلالات شنوایی هم اكنون در سطح بیمارستان هایی كه تولد نوزاد در آن اتفاق می افتد انجام می شود.

دهباشی پور اضافه كرد: در این برنامه نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجش گران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان ها و بخش نوزادان سنجش می شوند و در صورت مشكوك شناخته شدن به مراكز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع شده و در آنجا پس از انجام آزمایشات تشخیصی تحت درمان قرارگرفته و در نهایت و صورت نیاز به پزشكان متخصص ارجاع می شوند.

مدیركل بهزیستی استان قزوین با بیان اینكه غربالگری كودكان این گروه سنی برای اولین بار در سال 94 در شهر قزوین اجرا شد،افزود: در 6 ماهه نخست امسال در طرح غربالگری شنوایی نوزادان هفت هزار و 300 نفر در استان قزوین سنجش شدند كه از این تعداد 40 نوزاد مبتلا به اختلالات شنوایی شناسایی شد.

وی یادآور شد: افراد در صورت مشكوك شناخته شدن به مراكز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع شده و در آنجا پس از انجام آزمایشات تشخیصی تحت اقدامات توانبخشی از قبیل تجویز و دریافت سمعك، آماده سازی جهت كاشت حلزون قرار گرفته و در نهایت و صورت نیاز به پزشكان متخصص ارجاع می شوند.

برچسب ها
- سازمان بهزیستی
- استان قزوین
- ناشنوایان
- سازمان بهزیستی كشور
- معلولان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۲۵ - ۱۴/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۷