دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

راهبرد جریان فتنه در هر زمانی، ایجاد دو قطبی در جامعه و ایجاد فضای هیجانی بدور از عقلانیت است
 
مسئول نهاد دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

راهبرد جریان فتنه در هر زمانی، ایجاد دو قطبی در جامعه و ایجاد فضای هیجانی بدور از عقلانیت است

مسئول نهاد دفتر رهبری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: راهبرد جریان فتنه در هر زمانی، ایجاد دو قطبی در جامعه و نیز ایجاد فضای هیجانی و احساس منفی بدور از عقلانیت است و تلاش می كند، فضای نفرتی را حاكم كند كه مردم آن جامعه تمایلی به بحث و گفت وگو در جهت تبیین و روشنگری اصل واقعه نداشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد افشاری در نشست هیات رئیسه دانشگاه، با تحلیل وقایع اخیر، این شرایط را مشابه وقایع تاریخ اسلام همچون واقعه بزرگ كربلا دانست و افزود: جریان فتنه در هر زمانی به دنبال این است كه عقلانیت را از ما بگیرد، هوچیگری راه بیاندازد و افراد هیچگاه با هم گفت وگو نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، حاج آقا افشاری در تشریح این موضوع، اظهار داشت: یكی از نكاتی كه در آخر زمان، مشاهده می شود، و هرچه به عصر ظهور نزدیك می شویم، بیشتر خواهد شد، فتنه های آخر زمانی است كه قوه شناخت را از انسان ها می گیرد. بطوری كه همه هجمه ها، دروغ ها، تهمت ها، تهدیدها و همه ابزارها دست به دست هم می دهند و قوه شناخت را از افراد می گیرند.

وی اظهار داشت: این اصطلاح را شاید بارها شنیده باشید كه ناتو در برابر كشورهایی مانند ایران، ساز و كارهای مختلفی را در دوره های مختلف امتحان كرده است، در چارچوب ابزارهای عملیات نظامی جدید، ناتو جنگ افزارهای شناختی را به عنوان حوزه ای جدید به حوزه های پیشین هوایی، دریایی، زمینی، فضایی و مجازی اضافه كرده و ذهن انسان را به عنوان عرصه جدیدی برای كارزار نظامی تعریف كرده است.

وی افزود: جنگ شناختی، اصطلاح معروفی است كه شاید ما كمتر درباره آن بحث می كنیم، تكنیك ها و روش هایی كه می تواند شاكله ذهنی مخاطبان را دستخوش تغییر نماید. طی سال ها و دهه های اخیر بقدری توسعه یافته كه برخی ادعا می كنند، هك كردن مخ مخاطبان و كاشت نوع مشخصی از نگرش در سیستم ذهنی افراد امكان پذیر ، بلكه ساده است و با این روش، مدیریت افكار یك جامعه را به دست بگیرند و یك جامعه نسبت به گذشته خودش پشیمان شده و نسبت به وضعیت حال خودش، هیچ حركتی نداشته باشد و آینده را سیاه ببیند.

حجت الاسلام والمسلمین افشاری تصریح كرد: اینجاست كه شناخت این نوع جنگ و نیز ایجاد فضای گفت وگو و پرورش روحیه نقادی و پرسشگری فرد در توفیق یا عدم توفیق تلاش هایی كه برای تغییر نگرش ها صورت می گیرد، تاثیر اصلی دارد. اینجاست كه مساله جهاد تبیین به عنوان مهم ترین تكنیك و تاكتیك در برابر این هجمه ها، مطرح می باشد.

استاد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: برای این مساله، از ابزاری شبیه رسانه استفاده كرده اند. ما در قضیه اخیر، دو ایران داریم. یكی از ایران ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته و به ایران دیگر توجهی نشده است. ایران اول، ایرانی است كه در صحنه میدان، در آن زندگی می كنیم و در این شرایط هستیم، نقاط قوت و نقاط ضعف را می بینیم و یك ایران، در فضای مجازی است و اتفاقی كه در عرصه میدان در این فتنه اتفاق افتاد، اكثر افرادی كه در میدان بودند، كسانی بودند كه در واقعیت های مجازی زندگی كرده بودند. اكثر این افراد كه بین 18 تا 23 سال بودند، با سبك زندگی مجازی و با واقعیت های مجازی رشد پیدا كردند، و با واقعیت های میدان و كشور كاملا بیگانه اند.

وی اظهار داشت: قبلا بارها مقام معظم رهبری پیرامون مدیریت صحیح فضای مجازی تاكید كرده بودند، اما متاسفانه غفلت مسئولان در این بازه زمانی، اتفاقی را رقم زد كه خروجی آن را در این واقعه دیدیم كه عمده افراد با جنگ رسانه ای كه اتفاق افتاده بود، واقعیت ها را كنار گذاشته بودند و با یك نگاه دیگری ورود پیدا كردند.

حجت الاسلام والمسلمین افشاری راهكارش را همان مساله ای دانست كه مقام معظم رهبری بارها اشاره كردند، و افزود: راهكار آن، جهاد تبیین و ایجاد فضای بحث و گفتگو و نقادی است. در واقعه كربلا، بزرگترین فتنه ها و جنگ شناختی رقم می خورد كه مسلمانان در فتنه بزرگی قرار می گیرند كه بنی امیه ایجاد كرد.

وی اظهار داشت: اهل بیت پیامبر (ص) در كربلا با بهترین یاران به شهادت می رسند و زنان و بچه ها به اسارت گرفته می شوند و برای تحریف و جنگ شناختی، سرها را به نیزه می كنند و در شهر ها از كربلا تا شام می بردند تا امام حسین (ع) را به عنوان یك خوارج كه از دین پیامبر ص خارج شده، معرفی كنند و كشتار خود را توجیه كنند و خود را به عنوان جبهه حق با نصرت الهی معرفی كنند و همه مسلمانان، اهل بیت را به عنوان خوارج نگاه می كنند كه كلا از دین خارج شده اند.

وی افزود: راهبرد مهم و كلیدی امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) و بقیه اسرا، " جهاد تبیین " بود. شما ببینید كه با جهاد تبیین چه می كنند كه تك تك خلفای اموی خصوصا یزید، زمانی كه كاروان اسرا وارد كاخ یزید و امثال اینها در شهرهای مختلف می شود، یزید در ظاهر برای فرار از جنایتی كه انجام داده، توبه می كند، دستور می دهد كه تكریم بكنند. و اهل بیت در بند بنی امیه، جهاد تبیین انجام می دهند و كاری می كنند كه آن فتنه كاملا شكست بخورد. و فتنه بنی امیه در انحراف و مدیریت افكار جامعه و تاریخ شكست می خورد و این معجزه جهاد تبیین است كه برغم قدرت نظامی و تسلط بیشتر كمی و كیفی بنی امیه، باز پیروز میدان، كاروان حسینی هستند.

وی افزود: داستان امروز ما هم همین است كه در برابر امپراطوری رسانه ای و جنگ شناختی، معجزه جهاد تبیین و برگزاری جلسات بحث و گفت وگو مهم ترین راهبرد مقابله با این جنگ شناختی عصر ماست.

مسئول نهاد دفتر رهبری در دانشگاه تاكید كرد: دانشگاه ها در سطح كشور جریان ساز هستند. اتفاقات خوب مانند پیاده روی اربعین از میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) و مواردی مثل اعتكاف، از دانشگاه ها شروع شد و اتفاقات بد هم اگر از دانشگاه ها شروع بشود، آثار و تبعات منفی آن می ماند.

وی افزود: تلاش دشمن در حال حاضر، فعال كردن جریان اعتراضی دانشگاه هاست تا با ایجاد فضای دو قطبی و احساس نفرت، مانع از فضای گفتمانی و عقلانی در دانشگاه ها شود. درحالی كه دانشگاه، طلایه دار علم و گفت وگو و نقد عالمانه است. اما دشمن با ایجاد و گسترش این فضای بدور از عقلانیت، در تلاش است تا جریان هیجان منفی و نفرت پراكنی را در جامعه گسترش داده و با ایجاد شكاف اجتماعی نهایت بهره را طبق اعتراف این روزهای خودشان در رسانه ها، در تجزیه و تخریب ایران داشته باشد و طرح سوریه سازی ایران و تجزیه آن را عملی سازد.

حاج آقا افشاری افزود: بهترین رفتار در این زمان، ایجاد فضاهای گفت وگو در قالب های مختلف همچون نشست ها، كرسی های آزاد اندیشی و تریبون های آزاد بدور از فضاهای هیجاناتی منفی می باشد كه بدین منظور ، تشكیل كمیته ای جهت تحقق و پیگیری آن، پیشنهاد می شود.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۲۰:۲۴ - ۱۳/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۷