دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

مشكلی كه در سازمان بهداشت جهانی حل نشده است
 
كارشناسان می گویند: آسیب تروماتیك مغزی مشكل بزرگی است كه در سازمان بهداشت جهانی بدون راه حل باقی مانده است.
مشكلی كه در سازمان بهداشت جهانی حل نشده استبراساس گزارشات به عمل آمده در مراقبت های بالینی و تحقیقات، آسیب های مغزی تروماتیك، یكی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از آسیب و ناتوانی در سراسر جهان است.

این گزارش توسط كمیسیون نورولوژی لانست 2022 توسط متخصصان برجسته جهان از جمله پروفسور دیوید منون از بخش بیهوشی در دانشگاه كمبریج تهیه شده است.

این كمیسیون آسیب تروماتیك مغزی (TBI) را به عنوان یك مشكل بهداشت عمومی جهانی، كه 55 میلیون نفر در سراسر جهان را مبتلا می كند، بیش از 400 میلیارد دلار در سال هزینه دارد و یكی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی ناشی از آسیب می داند.

در واقع TBI نه تنها یك وضعیت حاد بلكه یك بیماری مزمن با عواقب طولانی مدت است، كه از علائمش افزایش خطر ابتلا به تحلیل عصبی دیررس، مانند بیماری پاركینسون و زوال عقل است.

حوادث ترافیكی و سقوط از دلایل اصلی این عارضه هستند، در حالی كه در كشور های با درآمد كم و متوسط، تصادفات جاده ای تقریباً سه برابر تعداد TBIs نسبت به سقوط هستند، در كشور های با درآمد بالا سقوط باعث دو برابر تعداد TBI در مقایسه با سقوط می شود.

حوادث ترافیكی جاده ای این داده ها پیامد های روشنی برای پیشگیری دارند.
بیش از 90 درصد TBI ها به عنوان "خفیف" طبقه بندی می شوند، اما بیش از نیمی از این بیماران تا شش ماه پس از آسیب به طور كامل بهبود نمی یابند.

بهبود نتیجه در این بیماران یك مزیت بزرگ برای سلامت عمومی خواهد بود. یك رویكرد چند بعدی برای ارزیابی نتیجه، از جمله تمركز بر سلامت روان و اختلال استرس پس از سانحه حمایت می شود.
نتیجه پس از TBI در زنان در مقایسه با مردان ضعیف تر است، اما دلایل آن مشخص نیست.

پروفسور منون گفت: آسیب مغزی تروماتیك یك مشكل عمده بهداشت جهانی باقی مانده است، كه تاثیر قابل توجهی بر بیماران، خانواده ها و جامعه دارد.

در طول دهه گذشته، همكاران بین المللی اطلاعات مهمی را برای بهبود درك و مراقبت از TBI ارائه كرده است.با این حال، مشكلات قابل توجهی به ویژه در كشور های با درآمد كم و متوسط همچنان باقی است.

برای ادامه بهبود نتایج بیماران و كاهش تأثیر اجتماعی TBI به تلاش های مشترك مستمر نیاز است.

این كمیسیون تفاوت های قابل توجهی را در مراقبت از جمله شدت درمان كمتر برای بیمارانی كه توسط مكانیسم های كم انرژی آسیب دیده اند، كمبود در دسترسی به توانبخشی و پیگیری ناكافی در بیماران مبتلا به TBI "خفیف" شناسایی كرد.در كشور های با درآمد كم و متوسط، هم مراقبت های قبل از بیمارستان و هم مراقبت های پس از ترومای حاد تا میزان زیادی كمبود دارند.

این كمیسیون پیشرفت های قابل توجهی در رویكرد های تشخیصی و درمانی ارائه می دهد.نشانگر های زیستی مبتنی بر خون نسبت به قوانین تصمیم گیری بالینی برای انتخاب بیماران مبتلا به TBI خفیف برای سی تی اسكن عمل می كنند و بنابراین می توانند به كاهش خطرات پرتو های غیر ضروری كمك كنند. آن ها همچنین دارای ارزش پیش آگهی برای نتیجه هستند.

تجزیه و تحلیل ژنومی نشان می دهد كه 26 ٪ از واریانس نتیجه در TBI ممكن است ارثی باشد، كه بر ارتباط پاسخ میزبان تأكید می كند و قابل تغییر است.

نظارت پیشرفته بر مغز در بیماران مبتلا به آسیب های شدید در بخش مراقبت های ویژه، بینش بهتری را در مورد اختلالات عملكرد مغز و متابولیسم فراهم می كند و مبنایی را برای مدیریت فردی با نیاز های بیمار فراهم می كند. با این حال، این پیشرفت ها هنوز به نتیجه بهتری منجر نشده است.

به نظر می رسد مرگ و میر در بیماران با آسیب های متوسط ​​تا شدید كاهش یافته است، اما تعداد بیشتری از بازماندگان ممكن است ناتوانی قابل توجهی داشته باشند.

پروفسور بازنشسته اندرو ماس از بیمارستان دانشگاه آنتورپ بلژیك، گفت: بهبود مسیر های مراقبت و از بین بردن نابرابری های فعلی در مراقبت از بیماران مبتلا به TBI نیازمند همكاری نزدیك بین سیاست گذاران، پزشكان و محققان با نظرات بیماران و نمایندگان بیماران است.

پروفسور جفری مانلی از دانشگاه كالیفرنیا، سانفرانسیسكو و بیمارستان عمومی و مركز تروما زاكربرگ سانفرانسیسكو، آمریكا گفت: این كمیسیون نشان دهنده علم تیم واقعی است كه شامل بیش از 300 نویسنده و مشاركت كننده از سراسر جهان است، نشان دهنده همكاری بین المللی چند رشته ای برای درمان و پیشگیری از عارضه ها و آسیب های مغزی است.

 

منبع: سایت مدیكال اكسپرس منتشره از دانشگاه كمبریج
   تاریخ: ۱۶:۵۴ - ۱۳/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۹