دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

ناشنوایان در مواقع اورژانسی چگونه می توانند با تلفن های ضروری صحبت كنند؟
 
بر اساس اعلام رییس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، در جهان 470 میلیون نفر درگیر اختلالات شنوایی و در ایران 3 تا 5 درصد جمعیت درگیر این اختلال هستند، این درحالیست كه برقراری ارتباط ناشنوایان در مواقع حساس با تلفن های ضروری مانند 115، 123 یا 110 و... همواره ...
ناشنوایان در مواقع اورژانسی چگونه می توانند با تلفن های ضروری صحبت كنند؟ در این باره حامد عابدین زاده، مدیرعامل شبكه ملی تشكل های مردم نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی درخصوص نحوه ارتباط ناشنوایان با تلفن های ضروری به ایسنا گفت: باتوجه به اینكه در كنوانسیون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیتِ سازمان ملل به موضوع دسترس پذیری و مناسب سازی اشاره شده است و سال 2006 دولت وقت این كنوانسیون را امضاء كرد و مجلس شورای اسلامی آن را به رسمیت شناخت اما تاكنون هیچ وقت این موضوع اجرایی نشده است.

نحوه ارتباط گیری ناشنوایان با آتش نشانی و پلیس 110

وی ادامه داد: با این وجود پنج سال پیش انجمن خانواده ناشنوایان ایران و شبكه ملی تشكل ها، شرایطی برای ارتباط گیری ناشنوایان با آتش نشانی و پلیس 110 فراهم كرد؛ به این صورت كه اگر افراد ناشنوا نیازمند ارتباط با پلیس باشند می توانند با ارسال پیامك به سرشماره 110110 مسئله و آدرس خود را به پلیس اطلاع دهند و پس از آن اپراتورهای 110 با پلیس های منطقه تماس می گیرند و نیرو اعزام می كنند.

عابدین زاده همچنین از راه اندازی اپلیكیشن «پلیس من» برای تكمیل خدمات پلیس به ناشنوایان خبر داد و گفت: هنوز زمان راه اندازی این اپلیكیشن مشخص نیست.

مدیرعامل شبكه ملی تشكل های مردم نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی یادآور شد: همچنین برای ارتباط افراد ناشنوا با آتش نشانی افراد می توانند در اپلیكشین تهران من مشخصات خود را وارد و گزینه "ناشنوایی" را فعال كنند، پس از آن می توانند از خدمات آتش نشانی استفاده كنند. البته به دلیل اینكه چند وقت گذشته سایت شهرداری با مشكل مواجه شد، افراد ناشنوا برای ارتباط گیری با آتش نشانی نیز دچار مشكل شدند.

ناشنوایان نمی توانند با اورژانس تماس بگیرند

عابدین زاده درخصوص نحوه ارتباط گیری افراد ناشنوا در مواقع ضروری و نیاز با اورژانس بیان كرد: خود ناشنوایان نمی توانند با اورژانس ارتباط بگیرند و باید از افراد شنوا كمك گیرند. ما چند بار برای میسر شدن این شرایط پیگیری كردیم اما هنوز همكاری درستی صورت نگرفته است.

در این راستا رامین رضایی، مدیركل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشكی بهزیستی كشور به ایسنا می گوید: افراد ناشنوا و كم شنوا به علت محدودیت شنوایی و عدم برخورداری از مهارت های اجتماعی لازم، با مشكلات عدیده ای در زندگی روزمره مواجه می شوند؛ به عنوان مثال در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم كه این افراد به دلیل فریب خوردگی و عدم آشنایی با هنجارهای اجتماعی و... به محاكم قضایی احضار شده و به خاطر عدم امكان برقراری ارتباط و دفاع از خود و نداشتن فرد مترجم، قادر به دفاع و صیانت از حقوق خود نیستند.

آموزش و اعزام نیروهای متخصص زبان اشاره برای خدمت رسانی به ناشنوایان

وی ادامه می دهد: همچنین استفاده مطلوب این افراد از خدمات عمومی مانند امكانات آموزشی، مطالعاتی و مراجعه به بسیاری از اماكن عمومی، به دلیل عدم حضور مترجم با مشكلات زیادی صورت می گیرد؛ با توجه به لزوم استفاده از مترجم ناشنوایان در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی، ادارات دولتی، مراجع دادرسی و مراكز درمانی جهت تسهیل در ارتباطات اجتماعی، آموزش، اشتغال و به طور كلی خدمت رسانی به ناشنوایان متقاضی در اقصی نقاط كشور، سازمان بهزیستی كشور با همكاری شبكه ملی تشكل های مردم نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی، اقدام به فراهم آوردن بستر مناسب برای آموزش و اعزام نیروهای متخصص زبان اشاره (مترجم زبان اشاره) در 31 استان كشور كرده است. بدیهی است این اقدام، مسیر تلفیق اجتماعی افراد ناشنوا و كم شنوا و تغییر نگرش جامعه نسبت به این افراد را هموارتر خواهد ساخت.

رضایی اظهار می كند: این اقدام سازمان در سال 1400 و 1401 در راستای آموزش نیروهای متخصص در زمینه زبان اشاره (مترجم)، گامی در مسیر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و كنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت به شمار می رود چرا كه در جای جای این مصوبات بر ضرورت دسترسی هرچه بهتر خدمات اجتماعی، آموزشی و بهداشتی برای ناشنوایان تاكید شده است. به این منظور اعتباری در نظر گرفته شده است كه براساس سهمیه هر یك از استانها در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

تماس ناشنوایان با تلفن های ضروری؛ چگونه؟

مدیركل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشكی بهزیستی كشور همچنین درخصوص ارتباط گرفتن افراد ناشنوا با تلفن های ضروری عنوان می كند: شبكه ملی تشكل های مردم نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی اقداماتی را طی سال گذشته به انجام رسانده است كه در این راستا می توان به ارتباط پیامكی با پلیس با سر شماره 110110 اشاره كرد. در حال حاضر كلیه افرادی كه مشكل شنوایی و یا گفتاری دارند، برای ارتباط با پلیس از طریق ارسال پیامك به پلیس 110 با سرشماره 110110 می توانند اعلام خطر كنند.

وی بیان می كند: پلیس از طریق سیم كارت فرد تماس گیرنده لوكیشن محل تماس را دریافت می كند و به محل حادثه اعزام می شود. این اقدام از سال 1400 در دستور كار نیروی انتظامی قرار دارد.

رضایی درباره نحوه ارتباط افراد ناشنوا با امداد خودرو نیز می گوید: افراد دارای معلولیت شنوایی می توانند با انتخاب و ارسال گزینه ناشنوا در اپلیكیشن و سایت امداد خودرو، درخواست امدادگر خود را ثبت كنند.

مدیركل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشكی بهزیستی كشور با اشاره به آتش نشانی نیز می گوید: از سال 1399 افراد دارای معلولیت شنوایی می توانند از طریق اپلیكیشن"تهران من" با ثبت مشخصات خود در قسمت "مشخصات من" و اعلام وضعیت معلولیت خود، درخواست امداد كنند. همچنین شركت ایرانسل به منظور ارائه خدمات مناسب برای افراد دارای معلولیت شنوایی اقدام به بكارگیری مترجمان زبان اشاره در قالب اپراتور كرده است.

بیشتر بخوانید:

نحوه درخواست كمك های اورژانسی ناشنوایان در جهان

طنینِ بی صدای عاشقی

زبان اشاره؛ پلی ارتباطی با دنیای اطراف ناشنوایان

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۷:۲۳ - ۱۳/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۰