دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

توجه به سلامت روان؛ ضرورت رونق شادی و نشاط در سالمندان
 
گرگان - ایرنا - قرار گرفتن در مرحله گذار از ساختار سنی طی سال های اخیر، ایران را در آستانه پدیده سالخوردگی قرار داده كه با افزایش مستمر تعداد سالمندان، توجه به ارتقای سلامت بهداشت روان، افزایش اعتماد به نفس و حمایت عاطفی از این قشر ضروری تر از همیشه است.
توجه به سلامت روان؛ ضرورت رونق شادی و نشاط در سالمندان گرگان - ایرنا - قرار گرفتن در مرحله گذار از ساختار سنی طی سال های اخیر، ایران را در آستانه پدیده سالخوردگی قرار داده كه با افزایش مستمر تعداد سالمندان، توجه به ارتقای سلامت بهداشت روان، افزایش اعتماد به نفس و حمایت عاطفی از این قشر ضروری تر از همیشه است.

به گزارش ایرنا، با توسعه شرایط اقتصادی و اجتماعی، بهبود شرایط بهداشتی و كاهش مرگ و میر، تركیب سنی جمعیت كشورها تغییر یافته و جمعیت كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به سمت سالمندی در حال حركت است.

براساس سرشماری 1395 از جمعیت 79 میلیونی كشور 7 میلیون و 414 هزار نفر معادل 9.28 درصد سالمند هستند و پیش بینی می شود درصد سالمندان ایران تا سال 2025 میلادی به 10 و تا 2050 به بیش از 30 درصد كل جمعیت برسد.

سازمان ملل اول اكتبر را به عنوان روز جهانی سالمندان نامگذاری كرد و هرساله شعاری برای این روز در نظر گرفته كه شعار ملی امسال "تاب آوری و مشاركت زنان سالمند" است.

در ایران هم هفته ملی سالمند با محورهای رسانه، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی، آموزش و توانمندسازی، خانواده و جامعه دوستدار سلامت، تاب آوری و مشاركت زنان سالمند، مراقبت و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، حمایت اجتماعی و رفاهی، قانونگذاری، سیاست گذاری و راهبری امور سالمندان مورد توجه ویژه قرار می گیرد.

توجه به سلامت روان؛ ضرورت رونق شادی و نشاط در سالمندان

توجه ویژه به سلامت روان سالمندان رفاه نسل بعدی را ارمغان دارد

مدیر مركز روزانه آموزشی- توانبخشی بزرگمهر گلستان گفت: جامعه ایران رو به سالمندی است و اگر به نیازهای عاطفی، مالی، جسمی، فرهنگی، تفریحی، رفاهی و روانی سالمندان توجه شود جامعه سالم تری خواهیم داشت.

مونا پهلوانی در گفت و گو با ایرنا افزود: شادی و نشاط قشر سالمند در روحیه خانواده ها و جامعه تاثیرگذار است و این موضوع را بارها پس از اینكه سالمندان در جلسات و مشاوره های مراكز روزانه حضور پیدا می كنند، به تایید فرزندان آن ها رسیده و تاكید می كنند كه با برگشت روحیه و سلامت روان والدین، خوشحالی به جمع خانواده بازگشت.

وی بیان كرد: خدمات آموزشی، تفریحی، درمانی و توانبخشی مركز به سالمندان و ارتباط، صحبت، درد و دل و دورهمی آنها با یكدیگر بازخوردهای مثبتی در جامعه دارد به طوری كه برخی سالمندان با مشكلات بسیاری از جمله افسردگی، آلزایمر و بیماری اعصاب و روان به این مركز مراجعه می كنند اما پس از شركت در جلسات، تعداد داروهای آن ها كم شده و روحیه بهتری به دست می آورند.

وی بیان كرد:سال 96 كه مركز افتتاح شده بود خانم میانسالی با همراهی و معرفی یكی از دوستانش پذیرش شد و روز اول را با گریه به پایان برد و گفت كه "قرص خواب مصرف میكنم و نمی توانم در جلسات شما شركت كنم" اما پس از چند هفته با شركت در ورزش های صبحگاهی و كلاس های آموزشی روحیه اش به كلی تغییر كرد و پس از مدتی مصرف دارو را تا حد زیادی كم كرد و از مرحله افسردگی خارج شد.

توجه به سلامت روان؛ ضرورت رونق شادی و نشاط در سالمندان

حضور سالمند در مشاركت های اجتماعی رونق بخش فعالیت های جامعه است

مدرس دانشگاه و روانشناس گلستانی در این ارتباط گفت: سالمندان باید بدانند كه عمر طولانی با رشد داشتن متفاوت است و رشد تا زمان مرگ ادامه داشته هر چند كه رشد فیزیكی افراد متوقف شود اما رشد عقلی، دانش افزایی و عاطفی است.

ابوالفضل خان بیكی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بخشی از طبیعت آغاز، اوج و زوال بوده و سالمندان باید خود پذیری این شرایط به همراه رضایت از زندگی خود را داشته باشند و سالمندانی كه رضایت نسبی از زندگی دارند سازگاری بیشتری با دوره سالمندی خواهند داشت.

وی افزود: در انتهای دوره میانسالی و اوایل دوره سالمندی ارزیابی زندگی كه من چه كارهایی در این مدت انجام داده و حساب و كتاب های عمر خود شروع می شود و چنانچه این قشر ارزیابی پخته ای نداشته باشند و تنها روی شكست ها و اشتباهات خود تمركز كند سلامت روانش آسیب می بیند.

این روانشناس گلستانی گفت: براساس تحقیقات سالمندانی كه فعالیت ذهنی و فكری بیشتری داشته و با احساس كمال به پشت سر خود نگاه كرده و مفهومی برای زندگی خود پیدا كنند در این دوران با مشكلات كمتری روبرو خواهند شد.

خان بیكی افزود: شكل زایندگی در سالمندان متفاوت بوده در گذشته با فرزندآوری و امروز با تجربه ای كه به نسل جدید انتقال می دهند و سالمندی كه برون ریزی چون خاطره، داستان، طنز و اندرز دارند، احساس مفید بودن خواهند داشت.

وی بیان كرد: سالمندانی كه در زمان جوانی با بحران هایی چون فشار خانوادگی، درآمد پایین و فقر توانایی روبرو بودن، سالمندی بحران زایی خواهند داشت و باید با بهداشت روان به مرحله سالمندی بروند و برای كمك به بستر ذهن و روان آنها باید به خدمات مشاوره ای مراكز ویژه سالمندان، توانمندسازی فیزیكی و روانی، افزایش ظرفیت روانی خدمات، افزایش اعداد مراكز و ارائه سرویس های رایگان روان شناختی توجه ویژه شود.

توجه به سلامت روان؛ ضرورت رونق شادی و نشاط در سالمندان

این روانشناس گلستانی گفت: اطلاع رسانی از مراكز سالمندان و راه های تماس با این مراكز و ارائه خدمات روان شناسی در دفترچه بیمه هم از مواردی بوده كه باید به آنها توجه شود.

خان بیكی افزود: عمده ترین مساله سالمندان برای مراجعه به مراكز روانشناسی عدم توجه اطرافیان است كه این قشر نتوانسته بپذیرد كه فرزندانش بزرگ شده و خودشان حل مساله می كنند.

وی اظهار داشت: روانشناسان با رشد روانی و تقویت نظام باورهای سالمندان مراجعه كننده به آنها یاد داده كه بیشترین توجه را به خود معطوف كرده و با این مهم حال بهتری كسب كنند.

وی بیان كرد: حضور سالمند در مشاركت های اجتماعی می تواند رونق بخش فعالیت های جامعه باشد و احترام گذاشتن به این قشر افزایش میل به زندگی این قشر می شود.

توجه به سلامت روان؛ ضرورت رونق شادی و نشاط در سالمندان

8/9 درصد گلستانی ها سالمند هستند

سرپرست بهزیستی استان هم گفت: دنیا به سرعت در حال سالمند شدن است و اینگونه تخمین زده شده كه تا سال 2050 حدود 22 درصد جمعیت دنیا سالمند خواهند بود.

عارف كیانی افزود: ایران از تغییرات جمعیتی بی نصیب نمانده و هم اكنون حدود 10 درصد جمعیت كشور را افراد بالای 60 سال تشكیل می دهند و به طوری كه تخمین زده شده در سال 2050 جمعیت سالمند كشور به حدود 28 درصد خواهد رسید.

وی اظهار داشت: براساس آخرین اطلاعات استان گلستان دارای 8/9 درصد سالمند است كه معادل 170 هزار و 871 نفر كل جمعیت استان است.

وی بیان كرد: در 12 مركز روزانه سالمندان گلستان، 404 نفر و در سه مركز شبانه روزی سالمندان 147 نفر خدمات دریافت می كنند.

سرپرست بهزیستی گفت: سه مركز ویزیت در منزل سالمندان و چهار مركز مراقبت در منزل ویژه معلولان هم اكنون مشغول خدمت رسانی به این قشر هستند.

وی بیان كرد: هم اكنون بیش از 2 هزار و 923 نفر سالمند از خدمت رسانی بهزیستی استان گلستان بهره مند هستند.

برچسب ها
- سالمندی
- گرگان
- سالمندان
- روز جهانی سالمندان
- گلستان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۶:۲۱ - ۱۲/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۱۹