دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

پیشرفته ترین پای مصنوعی جهان ابداع شد
 
محققان دانشگاه یوتا پیشرفته ترین پای مصنوعی مجهز به هوش مصنوعی را ابداع كرده اند.
 پیشرفته ترین پای مصنوعی جهان ابداع شد محققان دانشگاه یوتا پیشرفته ترین پای مصنوعی مجهز به هوش مصنوعی را ابداع كرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، در همین راستا شركت «اوتوباك» بزرگترین تولید كننده پروتز جهان اعلام كرده برای ارائه جهانی این پروژه با آنها همكاری می كند.

در حساب كاربری رسمی توئیتر دانشگاه آمده است: «آزمایشگاه مهندسی بیونیك» ما «پای بیونیك یوتا» را ابداع كرده ایم كه پیشرفته ترین پای بیونیك جهان است. اكنون با پیشروترین تولید كننده پروتز در جهان همكاری می كنیم تا این پروتز را برای افراد فراهم كنیم.

توماسو لنزی استادیار دانشكده مهندسی مكانیك و مدیر آزمایشگاه مهندسی بیونیك این دانشگاه می گوید: هدف ما از این همكاری ارتقا و تركیب فناوری های نوین مانند رباتیك، هوش مصنوعی، مهندسی عصبی با فرایندهای تولیدی، خدمات درمانی و مراقبت از بیماران است. ما می خواهیم مطمئن شویم فناوری های نوین با سرعت زیاد از آزمایشگاه به بازار عرضه می شود.

پای بیونیك یوتا موتورها، پردازشگرها و هوش مصنوعی نوین را تركیب می كند تا فردی كه دچار قطع عضو شده بتواند قدرت انجام فعالیت های یك فرد عادی را داشته باشد.

افراد دچار قطع عضو روی پای سالم خود تكیه می كنند تا قسمت بالای بدن شان را با كمك پروتز جابجا كنند كه این امر خود چالش برانگیز است. اما با كمك پای بیونیك یوتا این فرایند راحت تر می شود زیرا پروتز قدرت بیشتری برای تسهیل حركت دارد.

لنزی در این باره می گوید: اگر فرد سریع حركت كند، پروتز جدید نیز سریع حركت می كند و به او انرژی می دهد یا به طور خودكار اندازه گام ها روی پله را تنظیم می كند یا می تواند به فرد كمك كند راحت تر از روی موانع گذر كند.

این پروتز مجهز به حسگرهای گشتاور و نیرو است كه به طور خاص برای آن طراحی شده اند. همچنین حسگر سرعت و ژیروسكوپ نیز در پای مصنوعی به كار رفته است. این حسگرها به یك پردازشگر رایانشی متصل هستند كه داده های به دست آمده را به حركاتی در مفاصل پروتز تبدیل می كند.

پای مصنوعی مذكور براساس داده های واقعی قدرت را برای موتورهای مفاصل تامین می كند و در نتیجه در راه رفتن، ایستادن، بالا و پایین رفتن از پله ها یا گذر از روی موانع به كاربر كمك می كند.

سیستم انتقال هوشمند پای مصنوعی موتورهای الكتریكی را به مفاصل رباتیك متصل می كند. این سیستم ارتقا یافته فعالیت هر مفصل را ارتقا می دهد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۲:۵۶ - ۱۷/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۷