دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

بیماران مبتلا به آرتروز گردن و كمر معمولا نیاز به عمل جراحی ندارند
 
قزوین - ایرنا - پزشك جراح مغز و اعصاب گفت: مبتلایان به آرتروز گردن و كمر معمولا نیاز به عمل جراحی ندارند و باید با دارو، حركات اصلاحی و فیزیوتراپی دنبال درمان باشند مگر آنكه خطر آسیب نخاعی آنها را تهدید كند.
بیماران مبتلا به آرتروز گردن و كمر معمولا نیاز به عمل جراحی ندارند قزوین - ایرنا - پزشك جراح مغز و اعصاب گفت: مبتلایان به آرتروز گردن و كمر معمولا نیاز به عمل جراحی ندارند و باید با دارو، حركات اصلاحی و فیزیوتراپی دنبال درمان باشند مگر آنكه خطر آسیب نخاعی آنها را تهدید كند.

دكتر محمودرضا عباس زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه آرتروز با فرسودگی و ساییدگی غضروف مفاصل پدیدار می شود، افزود: كار كشیدن بیش از حد از مفاصل ستون فقرات، مفاصل و مهره ها موجب تغییر شكل آنها می شود كه در افراد مسن شایع تر است و بیمار را بیشتر در ناحیه گردن، كمر، لگن و زانو دچار درد می كند.

وی با بیان اینكه افرادی مانند كارمندان ادارات و بانك ها كه طولانی مدت روی صندلی می نشینند باید طرز درست نشستن و خوابیدن را بدانند و به آن عمل كنند تا دچار آرتروز گردن و كمر و مشكل در ستون فقرات خود نشوند، افزود: این افراد باید سرشان را زیاد خم یا بالا و پایین نكنند.

عباس زاده، آرتروز را بیماری شایع در بین افرادی چون كارمندان، كشاورزان، خیاطان و قالی بافان، گچ كارها و مكانیك ها به دلیل فشار بیش از حد به گردن و ستون فقرات و بد نشستن و بد خم شدن دانست و گفت: البته بخشی از این بیماری اكتسابی نبوده و به ژنتیك افراد نیز بازمی گردد و ممكن است افرادی نیز در مشاغل یاد شده باشند و مراعات نیز نكنند اما مشكل چندانی نداشته باشند و هیچ گاه به آرتروز مبتلا نشوند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینكه آرتروز معمولا نیاز به عمل جراحی ندارد و با حركات اصلاحی و مراعات كردن و فیزیوتراپی بهبود می یابد، افزود: در بیماری آرتروز مفاصل بین مهره ها در گردن و ستون فقرات دچار ساییدگی می شوند و تا زمانی كه درد معمول در ناحیه كمر و گردن باشد نیاز به عمل ندارد اما اگر منجر به عارضه نورولوژیك شده و عارضه نخاعی و ضعف اندامی به دنبال داشته باشد ممكن است برای بهبودی بیمار جراحی شود.

وی اظهار داشت: در آرتروز معمولا چندین مهره درگیر هستند و نمی توان با یك عمل همه آنها را اصلاح كرد به همین دلیل نیز معمولا برای این بیماری، عمل جراحی تجویز نمی شود.

این پزشك در مورد حركات اصلاحی مربوط به بیماران دارای آرتروز گردن و كمر، گفت: برای این بیماری ها ورزش های ایزومتریك تجویز می شود و اگر آرتروز از ناحیه گردن باشد حركات اصلاحی و ورزشی باید به گونه ای باشد كه خود گردن حركت نكند و عضلات اطراف آن مانند شانه و كتف ها بیشتر درگیر شوند و در آرتروز و دیسك كمر نیز بیشتر ورزش های مكنزی و حركات به شكل خوابیده تجویز می شود.

وی با بیان اینكه نحوه حركات صحیح ورزشی برای بیماری های آرتروز گردن و دیسك كمر در شبكه های اجتماعی و در صفحات پزشكان مغز و اعصاب موجود است، افزود: حركات ورزشی باید به شكل درست انجام شوند تا تاثیر مثبت خود را به جا بگذارند در غیر این صورت ممكن است درد و التهاب را بیشتر كنند.

این متخصص مغز و اعصاب در مورد مصرف خودسرانه برخی داروهای مسكن از سوی افراد مبتلا به آرتروز نیز گفت: برخی داروها خاصیت ضدالتهابی دارند و ما نیز آنها را به منظور كاهش درد برای بیماران تجویز می كنیم كه اگر 10 روز به شكل منظم مصرف شوند می توانند برای یك دوره درمان درد را تسكین دهند و تا حدودی خاصیت درمانی نیز دارند اما مصرف خودسرانه و بی رویه این دسته از داروها می تواند عوارض متخلفی مانند ناراحتی های گوارشی و زخم معده و اثنی عشر ایجاد كند.

عباس زاده افزود: برخی نیز بیش از حد از آمپول های كورتون برای تسكین دردها استفاده می كنند در حالی كه این آمپول در سال باید یك یا 2 بار تزریق شود و تزریق بیش از حد آن عوارضی چون پوكی استخوان و خونریزی های معده را به دنبال دارد.

وی اظهار داشت: یكی از راه های درمان آرتروز گردن یا كمر، فیزیوترابی است كه موجب تقویت عضلات و مهره های كنار ستون فقران می شود و معمولا از سوی پزشكان مغز و اعصاب برای این دسته از بیماران تجویز می شود البته درمان های دیگری نیز وجود دارد كه به وضعیت بیمار و تشخیص پزشك بستگی دارد.

این پزشك یادآور شد: تغذیه مناسب و سالم، ورزش مناسب، اجتناب از فعالیت های سنگین و بلند كردن اجسام با وزن بالا و داشتن تعادل وزن و جلوگیری از اضافه وزن نیز می تواند به جلوگیری از بیماری های ستون فقرات و آرتروز كمك كند.

برچسب ها
- دانشگاه علوم پزشكی
- ایرنا
- آرتروز
- جراحی مغز و اعصاب
- قزوین
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۵:۳۳ - ۰۵/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۷