دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

چگونه می توان دیسك كمر را درمان كرد؟
 
گاهی اوقات كمردرد درست زمانی كه اصلا انتظارش را ندارید ظاهر می شود و شما را غافلگیر می كند. ممكن است جلوی تلویزیون نشسته باشید و زمانی كه می خواهید از جایتان بلند شوید ناگهان درد شدیدی در ناحیه كمرتان شروع به منتشر شدن، كند كه شاید از علائم اولیه دیسك كمر باشد.
گاهی اوقات كمردرد درست زمانی كه اصلا انتظارش را ندارید ظاهر می شود و شما را غافلگیر می كند. ممكن است جلوی تلویزیون نشسته باشید و زمانی كه می خواهید از جایتان بلند شوید ناگهان درد شدیدی در ناحیه كمرتان شروع به منتشر شدن، كند كه شاید از علائم اولیه دیسك كمر باشد.

چگونه می توان دیسك كمر را درمان كرد؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، ستون فقرات از مجموعه ای از استخوان ها (مهره هایی) كه روی هم قرار گرفته اند تشكیل شده است. از بالا به پایین، ستون فقرات شامل 7 استخوان یا مهره در ستون فقرات گردنی، 12 مهره در ستون فقرات ناحیه توراسیك (قفسه سینه) و 5 مهره در ستون فقرات ناحیه كمر است. به علاوه در قسمت انتهایی ستون فقرات، استخوان خاجی (ساكروم) و دنبالچه قرار دارند. این مهره ها توسط دیسك ها محافظت می شوند. دیسك كمر با جذب ضربه هایی كه ناشی از فعالیت های روزمره (نظیر راه رفتن، بلندكردن و چرخیدن) هستند، از مهره ها محافظت می كنند.

هر دیسك كمر از دو بخش تشكیل شده است: یك بخش داخلی نرم كه حالت ژلاتینی دارد و یك حلقه بیرونی سخت. ضعیف شدن یا صدمه دیدن می تواند باعث بیرون زدن قسمت داخلی دیسك از حلقه بیرونی شود. این وضعیت، لغزش، فتق یا پرولاپس دیسك نیز نامیده می شود كه سبب بروز احساس درد و ناراحتی شدیدی در ناحیه آسیب دیده می شود.

دیسك كمر تا چه حد رایج است؟

هرساله حدود درصد 2% از جمعیت دچار فتق دیسك كمر می شوند. فتق دیسك كمر می تواند در هر قسمتی از ستون فقرات اتفاق بیفتد، اما اغلب در قسمت پایین كمر رخ می دهد. دیسك كمر اغلب در افراد 30 تا 50 ساله اتفاق می افتد. به علاوه این اختلال، مردان را دو برابر بیشتر از زنان تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم دیسك كمر

خارج شدن قسمت داخلی دیسك، مواد شیمیایی ای را آزاد می كند كه این مواد ممكن است عصب های اطراف را تحریك كنند و سبب بروز التهاب و درد شوند؛ گاهی اوقات نیز به علت وجود گودی كمر زیاد ممكن است بیمار در ناحیه كمر احساس درد كند. دیسك كمر همچنین می تواند به عصب ها فشار وارد كند و از طریق این فشرده سازی سبب بروز درد شود. علائم و نشانه های دیسك كمر، به محل قرارگرفتن دیسك و این كه آیا دیسك به عصب فشار آورده است یا نه بستگی دارد.

رایج ترین علائمی كه فرد دچار دیسك كمر تجربه می كند عبارت اند از:

درد در ناحیه پاها: در این شرایط، علاوه بر درد در ناحیه كمر معمولا در ناحیه باسن، ران و ساق پا نیز احساس درد خواهید كرد. به علاوه ممكن است در قسمتی از مچ پا نیز درد داشته باشید. این درد ممكن است با حركت كردن، سرفه، عطسه یا ایستادن به مدت طولانی مدت تشدید شود.

بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن: افراد مبتلا به دیسك كمر اغلب در ناحیه عصب های آسیب دیده، بی حسی یا سوزن سوزن شدن منتشر شونده را تجربه می كنند.

ضعیف شدن: گاهی عضلاتی كه با اعصاب آسیب دیده در ارتباط هستند نیز ضعیف خواهند شد. این وضعیت می تواند باعث شود كه زمین بخورید یا روی توانایی تان در بلندكردن یا نگه داشتن اجسام تاثیر بگذارد.

برخی از افرادی كه دچار دیسك كمر هستند هیچ علائمی ندارند. در این شرایط فرد تا زمانی كه آزمایش ندهد متوجه نمی شود كه دچار دیسك كمر شده است.

علت دیسك كمر

دیسك كمر اغلب در نتیجه فرسودگی و ساییدگی طبیعی ستون فقرات كه ناشی از افزایش سن است اتفاق می افتد. به این پروسه تحلیل رفتن یا دژنراسیون دیسك (Disk degeneration) می گویند. به طوركلی دیسك ها در كودكان و افراد جوان دارای محتوای آب بسیار بالایی هستند. هر چه سن بالاتر می رود، محتوای آب موجود در دیسك ها كاهش پیدا می كند و دیسك ها خاصیت انعطاف پذیری كمتری خواهند داشت. در این شرایط دیسك كمر شروع به منقبض و جمع شدن می كنند و فضای بین مهره ها نیز باریك و كوچك تر می شود. این پروسه پیری طبیعی، باعث می شود كه دیسك ها در معرض بیرون زدن قرار داشته باشند.

گاهی یك رویداد آسیب زا همچون زمین خوردن یا تصادف نیز می تواند باعث بروز دیسك كمر شود. علاوه بر این اگر برای بلندكردن اجسام سنگین، به جای پاها از عضلات ناحیه كمر استفاده كنید، این وضعیت می تواند سبب بروز دیسك كمر شود. چرخیدن هنگام بلندكردن اجسام سنگین نیز می تواند كمر را آسیب پذیرتر كند.

چه زمانی به پزشك مراجعه كنیم؟

در این شرایط به پزشك مراجعه كنید. اگر:

درد ناشی از فتق دیسك كمر، در زندگی روزمره تان (همچون سر كار رفتن) تداخل ایجاد می كند.

علائمتان بعد از 4 تا 6 هفته بهبود پیدا نمی كنند.

علائمتان با گذر زمان تشدید می شوند.

برای ایستادن یا راه رفتن مشكل دارید.

اولین اقدام برای درمان دیسك كمر، تجویز دارو است

درمان دارویی

داروهایی كه برای درمان دیسك كمر استفاده می شوند، معمولا علائم را در عرض چند روز یا چند هفته كاهش می دهند. رایج ترین این داروها شامل این مواردند:

مسكن های بدون نسخه: اگر دردتان خفیف تا متوسط است، ممكن است پزشك مصرف داروهای مسكن نظیر استامینوفن (تایلنول)، ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا ناپروكسن سدیم (Aleve) را توصیه كند كه بدون نسخه نیز در دسترس اند.

داروهای مناسب برای درمان دردهای نوروپاتی: این داروها روی تكانه های عصبی تاثیر می گذارند تا درد را كاهش دهند. برخی از انواع این داروها شامل گاباپنتین (گرالیز، هوریزانت، نورونتین)، پره گابالین (لیریكا)، دولوكستین (سیمبالتا) یا ونلافاكسین هستند.

شل كننده های عضلانی: اگر از اسپاسم عضلانی رنج می برید، ممكن است پزشك شل كننده های عضلانی را برای شما تجویز شود. احساس خواب آلودگی، كسلی و سرگیجه از رایج ترین عوارض جانبی این داروها هستند.

اپیوئیدها: به دلیل عوارض جانبی داروهای اپیوئید و احتمال اعتیاد، بسیاری از پزشكان در تجویز آنها برای دیسك كمر تردید دارند. در شرایطی كه سایر داروها نتوانند درد را تسكین دهند، ممكن است پزشك استفاده كوتاه مدت از اپیوئیدهایی نظیر كدئین یا تركیب اكسی كدون – استامینوفن را توصیه كند. خواب آلودگی یا كسلی، حالت تهوع، گیجی و یبوست، برخی از عوارض جانبی احتمالی داروهای اپیوئید هستند.

استروئیدها: ممكن است پزشك برای كاهش ورم و التهاب عصب ها، استروئیدها را تجویز كند. این داروها اغلب به صورت خوراكی و طی یك دوره پنج روزه مصرف می شوند. یكی از مزایای این داروها این است كه در عرض 24 ساعت، سبب تسكین فوری درد می شوند.

تزریق استروئید: معمولا تزریق استروئید تحت فلوئوروسكوپی اشعه ایكس انجام می شود. این پروسه درمانی شامل تزریق كورتیكواستروئید و یك عامل بی حس كننده به فضای اپیدورال ستون فقرات است. دارو در كنار ناحیه ای كه درد دارد تزریق می شود تا ورم و التهاب عصب ها را كاهش دهد. حدود 50 درصد از بیماران پس از تزریق اپیدورال متوجه تسكین فوری درد می شوند. البته نتایج این داروها اغلب موقتی هستند. برای رسیدن به نتیجه موثر، به تزریق های مكرر نیاز است. مدت زمان تسكین درد پس از تزریق این دارو متفاوت است و ممكن است از چند هفته تا چند سال طول بكشد. اگر این تزریقات همراه با فیزیوتراپی یا ورزش در خانه انجام شوند، اثرگذاری بالاتری خواهند داشت.

فیزیوتراپی: هدف از انجام فیزیوتراپی این است كه به بیمار كمك كند تا هر چه سریع تر بتواند فعالیت هایی كه قبلا انجام می داد را از سر بگیرد و از بروز آسیب مجدد جلوگیری كند. فیزیوتراپیست ها می توانند به شما روش های صحیح قرارگرفتن بدن، بلندكردن و راه رفتن را بیاموزند و به شما كمك می كنند كه عضلات ناحیه كمر، ساق پا و شكمتان را تقویت كنید. آنها همچنین شما را تشویق می كنند تا انعطاف پذیری ستون فقرات و پاهایتان را تقویت كنید. ورزش و تمرینات تقویتی، عناصر كلیدی برای درمان هستند و باید آنها را در برنامه ورزشی مادام العمرتان بگنجانید.

اگر علائمتان با دارو و سایر درمان ها بهبود نیافتند، ممكن است پزشك جراحی دیسك كمر كه دیسككتومی نام دارد را به شما توصیه كند.

درمان های جراحی

درصورتی كه فرد علائم آسیب عصبی (همچون ضعف یا ازدست دادن احساس در پاها) را تجربه كند و دارو درمانی نتیجه بخش نباشد، ممكن است جراحی توصیه شود.

برخی از رایج ترین روش های جراحی عبارت اند از:

میكروسرجری دیسككتومی: طی این عمل دیسك كمر، جراح یك برش یك تا 2 اینچی را در قسمت میانی كمر ایجاد می كند. برای رسیدن به دیسك آسیب دیده، جراح ماهیچه های ستون فقرات را برش می زند و كنار می زند تا مهره نمایان شود. سپس بخشی از استخوان برداشته می شود تا ریشه عصب و دیسك نمایان شود. در مرحله بعدی جراح با استفاده از ابزار مخصوص، به دقت قسمتی از دیسك پاره شده كه به عصب نخاعی برخورد می كند را بر می دارد. جراحی میكرو دیسككتومی در حدود 80 تا 85 درصد از بیماران موفقیت آمیز است و سبب بهبود علائم می شود. این بیماران می توانند در عرض 6 هفته، فعالیت های عادی شان را از سر بگیرند.

دیسككتومی میكرو آندوسكوپی با حداقل تهاجم: طی این عمل دیسك كمر، جراح یك برش كوچك را در ناحیه كمر ایجاد می كند. سپس از لوله های كوچكی (به نام دیلاتور) با قطرهای افزایش یافته برای بزرگ كردن برش و ایجاد یك تونل به مهره استفاده می كند. در مرحله بعدی، بخشی از استخوان برداشته می شود تا انتهای عصب و دیسك نمایان شود. سپس جراح از آندوسكوپ یا میكروسكوپ برای برداشتن دیسك پاره شده استفاده می كند. این پروسه جراحی در مقایسه با دیسككتومی سنتی، سبب بروز آسیب عضلانی بسیار كمتری می شود.

روش های تشخیص

در طول معاینه فیزیكی، پزشك ناحیه كمر را از نظر حساسیت غیرطبیعی نسبت به فشار یا لمس بررسی می كند. در این شرایط ممكن است پزشك از شما بخواهد كه صاف روی تخت دراز بكشید و پاهایتان را در موقعیت های مختلفی حركت دهید. این كار به پزشك كمك می كند تا علت درد را تشخیص دهد.

همچنین ممكن است پزشك برای تشخیص موارد زیر معاینه عصبی انجام دهد:

عكس العمل های غیرارادی بدن

قدرت عضلانی

توانایی راه رفتن

توانایی احساس كردن لمس ملایم، خراش با سرسوزن یا لرزش

در اكثر موارد، معاینه فیزیكی و شرح حال پزشكی تمام چیزی است كه برای تشخیص موردنیاز است. اگر پزشك به بیماری دیگری مشكوك باشد یا نیاز دارد ببیند كه كدام عصب ها تحت تاثیر قرار گرفته اند، ممكن است یك یا چندین مورد از آزمایش های زیر را تجویز كند.

تست های تصویربرداری

رایج ترین تست های تصویربرداری عبارت اند از:

اشعه ایكس: با آزمایش اشعه ایكس می توان مهره های ستون فقرات را مشاهده كرد. پزشك با استفاده از اشعه ایكس می تواند تشخیص دهد كه آیا مهره ها بیش از حد به هم نزدیك اند یا خیر. به علاوه می تواند تغییرات مرتبط با آرتروز، خارهای استخوانی یا شكستگی را نیز تشخیص دهد. تشخیص فتق دیسك تنها با این آزمایش امكان پذیر نیست.

ام آرآی: آزمایش MRI از امواج رادیویی و یك میدان مغناطیسی قوی برای تهیه تصاویری از ساختارهای داخلی بدن استفاده می كند. از این تست تصویربرداری می توان برای تشخیص و تایید محل فتق دیسك و بررسی این كه كدام عصب ها تحت تاثیر قرار گرفته اند استفاده كرد.

میلوگرام: میلوگرام یك آزمایش تخصصی اشعه ایكس است كه در آن به كانال نخاعی رنگ تزریق می شود. سپس یك فلوئوروسكوپ اشعه ایكس، تصاویری كه توسط رنگ تشكیل شده اند را ثبت می كند. رنگی كه در میلوگرام استفاده می شود، در اشعه ایكس سفید دیده می شود و به پزشك این امكان را می دهد تا طناب نخاعی و كانال نخاعی را با طور جزئی مشاهده كند. آزمایش میلوگرام می تواند عصبی كه در اثر دیسك كمر تحت فشار قرار دارد، تومورهای نخاعی و آبسه را نشان دهد. معمولا سی تی اسكن پس از این آزمایش انجام می شود.

سی تی اسكن: سی تی اسكن یك آزمایش غیرتهاجمی است كه از اشعه ایكس و یك كامپیوتر برای ایجاد تصاویر دوبعدی از ستون فقرات استفاده می كند. در این آزمایش، بسته به تشخیص پزشك ممكن است رنگ (ماده كنتراست) به جریان خون تزریق شود (گاهی نیز رنگ تزریق نمی شود). این تست خصوصا برای تشخیص و تایید این كه كدام دیسك آسیب دیده مفید است.

آزمایش های عصبی

الكترومیوگرافی (EMG) و مطالعه هدایت عصبی (NCS)، میزان حركت تكانه های الكتریكی در امتداد بافت عصبی را اندازه گیری می كنند. این آزمایش ها می توانند به تعیین محل دقیق آسیب عصبی كمك كنند.

الكترومیوگرافی: تست الكترومیوگرافی، فعالیت الكتریكی عضلات را در هنگام انقباض و در زمان استراحت اندازه گیری می كند. طی این پروسه سوزن های كوچكی در عضلات قرار می گیرند و نتایج حاصل از این تست روی یك دستگاه مخصوص ثبت می شوند.

مطالعه هدایت عصبی: مطالعه هدایت عصبی نیز تا حدی مشابه الكترومیوگرافی است، اما این آزمایش توانایی عصب ها در انتقال سیگنال الكتریكی از یك انتهای عصب به انتهای دیگر را اندازه گیری می كند. هر دوی این تست ها می توانند آسیب عصبی و ضعف عضلانی را تشخیص دهند. از آنجایی كه دیسك كمر یك اختلال دردناك است و درمان آن زمان بر است، بهترین راه این است كه تاحدامكان از بروز آن جلوگیری كنید.

روش های پیشگیری

با این كه همیشه نمی توان از فتق دیسك كمر جلوگیری كرد اما می توانید با رعایت موارد زیر خطر بروز این اختلال را كاهش دهید:

هنگام بلندكردن اجسام، از تكنیك های درست استفاده كنید: هنگام بلندكردن اجسام، ناحیه كمر را خم نكنید. سعی كنید در حالی كه كمرتان در یك وضعیت صاف قرار دارد، زانوهایتان را خم كنید. از عضلات قوی پاهایتان برای تحمل وزن بار استفاده كنید.

وزن متناسبی داشته باشید: اضافه وزن می تواند فشار زیادی به ناحیه كمر وارد كند.

طرز قرارگیری درست بدن را تمرین كنید: یاد بگیرید كه طرز قرارگیری بدنتان را هنگام راه رفتن، نشستن، ایستادن و خوابیدن اصلاح كنید. قرارگیری بدن در وضعیت مناسب، فشار روی ستون فقرات را كاهش می دهد.

از پوشیدن كفش های پاشنه بلند بپرهیزید: این نوع كفش ها هم ترازی ستون فقرات را از بین می برند.

سیگار را ترك كنید: سیگاركشیدن می تواند انتقال اكسیژن به دیسك ها را كاهش دهد، آنها را ضعیف كند و سبب دژنراسیون یا تحلیل رفتن دیسك ها شود. این وضعیت باعث می شود كه دیسك ها در برابر پارگی و بیرون زدن، آسیب پذیرتر باشند. به همین خاطر توصیه می شود كه سیگار را ترك كنید.

از رانندگی برای مدت طولانی بپرهیزید: نشستن طولانی مدت، به همراه لرزش ناشی از موتور خودرو، می توانند به ستون فقرات و دیسك ها فشار وارد كنند.

عوارض دیسك كمر

سندرم دم اسبی یا “cauda equina” (CES)، جدی ترین عارضه فتق دیسك كمر است كه البته بسیار نادر است. این عارضه زمانی رخ می دهد كه مقدار بسیار زیادی از مواد دیسك وارد كانال نخاعی شود، جایی كه عصب های كنترل كننده روده و مثانه قبل از ترك ستون فقرات از آن عبور می كنند. فشار روی این عصب ها می تواند باعث آسیب دائمی به آنها شود. در این شرایط، ممكن است توانایی كنترل روده و مثانه را از دست بدهید و عملكرد جنسی تان با مشكل روبرو شود. برای برداشتن فشار از روی این عصب ها، جراحی اورژانسی ضروری است.

عوارض جراحی

در طول جراحی:

ممكن است برخی از عوارض در حین جراحی رخ دهند. به دلیل استفاده از بیهوشی، تمام انواع جراحی خطراتی را به دنبال دارند. عوارض حین جراحی فتق دیسك عبارت اند از:

آسیب عصبی: برداشتن فتق دیسك كمر شامل انجام جراحی در اطراف عصب های ستون فقرات است كه ممكن است باعث آسیب رساندن به این عصب ها شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممكن است این آسیب دائمی باشد و سبب بی حسی، ضعف یا درد دائمی در ناحیه ای شود كه عصب از پا عبور می كند.

پارگی دورال: كیسه ای به نام سخت شامه (دورا ماتر)، طناب نخاعی و عصب های نخاعی را می پوشاند. ممكن است این پوشش در حین جراحی دچار پارگی شود. اگر در زمان جراحی پزشك متوجه این موضوع شود و این آسیب را ترمیم كند، هیچ عارضه ای رخ نمی دهد. اما اگر تشخیص داده نشود، این پارگی التیام پیدا نمی كند و نشت مایع نخاعی ادامه خواهد داشت. نشت مایع نخاعی می تواند سبب بروز مشكلاتی همچون سردرد نخاعی شود. نشت همچنین می تواند خطر عفونت مایع نخاعی (كه مننژیت نخاعی نامیده می شود) را نیز افزایش دهد. اگر نشت دورال به خودی خود و به سرعت از بین نرود، ممكن است به یك جراحی ثانویه برای ترمیم پارگی دورال نیاز داشته باشید.

بعد از جراحی

عفونت: هر عمل جراحی ای با خطر عفونت همراه است. عفونت می تواند در برش پوست، داخل دیسك، یا در كانال نخاعی اطراف عصب ها اتفاق بیفتد. اگر عفونت فقط برش پوست را درگیر كند معمولا با آنتی بیوتیك برطرف می شود. اما اگر عفونت، كانال نخاعی یا ناحیه دیسك را درگیر كند، برای تخلیه این عفونت اغلب به یك جراحی ثانویه نیاز است. پس از این جراحی نیز باید آنتی بیوتیك مصرف كنید.

فتق مجدد دیسك كمر: همیشه این احتمال وجود دارد (حدود 10 الی 15 درصد) كه همان دیسك دوباره دچار فتق شود. این اتفاق هر زمانی ممكن است رخ دهد اما معمولا در شش هفته اول پس از جراحی رخ می دهد. در این شرایط ممكن است به جراحی ثانویه نیاز باشد.

درد مداوم: درد مداوم پس از عمل به دلایل گوناگونی رخ می دهد. گاهی عصب ها به علت فشار ناشی از فتق دیسك آسیب می بینند و به طور كامل بهبود نمی یابند. همچنین ممكن است چند هفته پس از عمل، بافت اسكار اطراف عصب ها ایجاد شود كه سبب بروز درد مشابهی همچون درد قبل از عمل می شود. گاهی نیز ممكن است درد، ناشی از اختلالات دیگری باشد كه با برداشتن دیسك دچار فتق، اصلاح نشده اند.

ورزش های موثر برای دیسك كمر

درحالی كه ممكن است از ترس تشدید شدن درد دیسك كمرتان ترجیح دهید كه روزهایتان را در رختخواب یا روی مبل بگذرانید، اما به هیچ وجه نباید این كار را انجام دهید! انجام این تمرینات به شما این امكان را می دهد كه قدمی فعال در راستای بهبودی بردارید، علائمتان را به طرز چشمگیری كاهش دهید و سلامت كلی كمرتان را بهبود بخشید:

1- فشار زدایی ستون فقرات (آویزان شدن)

چیزی (همچون میله بارفیكس یا قسمت بالایی چهارچوب در) را پیدا كنید كه بتوانید از آن آویزان شوید. با هر دو دست میله را نگه دارید. 30 ثانیه در حالت آویزان بمانید. این حركت را 3 ست تكرار كنید. این تمرین، با ایجاد فاصله بین مهره ها، فشار را از روی دیسك ها برمی دارد. این حركت نباید سبب بروز هیچ گونه دردی شود. اگر هنگام انجام این تمرین متوجه درد شدید، دست نگه دارید و حركت دیگری را امتحان كنید.

2- حركت گربه گاو

برای انجام این حركت، در حالت چهار دست وپا قرار بگیرید. در حین دم، اجازه دهید شكمتان به سمت زمین متمایل شود و در همین حال به سمت سقف نگاه كنید. سپس به آرامی نفستان را بیرون دهید. در همین حال كه با دستانتان به زمین فشار وارد می كنید و گردنتان را كمی خم می كنید تا به پاهایتان نگاه كنید، ستون فقراتتان را به حالت گرد در بیاورید (به نحوی كه به سمت بالا یا سقف متمایل باشد). 2 تا 3 ست 10تایی از این تمرین را انجام دهید. این تمرین كششی، فضای دیسك كمر بین مهره ای را بیشتر می كند و به كاهش فشار روی دیسك كمر بیرون زده كمك می كند. درعین حال تحرك ستون فقرات را نیز بهبود می بخشد.

3- حركت سگ پرنده

برای انجام این حركت، در حالت چهار دست و پا قرار بگیرید به نحوی كه دست ها زیر شانه ها و زانوها زیر لگن قرار داشته باشند. دست چپتان را بالا بیاورید و آن را به سمت جلو بگیرید تا با ببالاتنه تانهم راستا شود. هم زمان، پای راستتان را نیز به سمت عقب ببرید تا با بالاتنه هم راستا شود. قبل از این كه به آرامی به موقعیت آغاز بازگردید، این وضعیت را برای 2 تا 3 ثانیه حفظ كنید. این حركت را با دست راست و پای چپ نیز تكرار كنید. 2 تا 3 ست 10تایی از این تمرین را انجام دهید. این تمرین به تقویت و تثبیت عضلات كمر و عضلات عمقی ستون فقرات كمك می كند. به علاوه به شما كمك می كند تا وضعیت قرارگیری درست بدن را حفظ كنید و از بروز فتق دیسك كمر در آینده جلوگیری كنید.

4- تمرین پلانك

روی شكم دراز بكشید، در حالی ساعدهایتان را روی تشك قرار داده اید. آرنج هایتان باید در موازات شانه ها قرار داشته باشند به نحوی كه دستانتان یك زاویه 90 درجه را تشكیل دهند. پاهایتان را از قسمت پنجه روی زمین قرار دهید. قسمت مركزی بدنتان را درگیر كنید و بدنتان را كمی به سمت بالا بكشید. ابتدا برای 10 ثانیه این وضعیت را حفظ كنید و هر چه جلوتر می روید سعی كنید این زمان را به 30 ثانیه افزایش دهید. 2 تا 3 ست از این تمرین را انجام دهید. درست همچون حركت سگ پرنده، این تمرین به شما كمك می كند كه با تقویت عضلات عمقی ستون فقرات و گلوتئال (عضلات باسن)، لگن را در وضعیت مناسبی قرار دهید. اطمینان حاصل كنید كه كمرتان در تمام طول تمرین صاف باشد (ستون فقرات باید در حالت خنثی قرار داشته باشد و كمر و باسن باید در یك راستا باشند).

5- حركت اكستانسیون در حالت ایستاده (Standing Extension)

این تمرین را با ایستادن در یك وضعیت مناسب شروع كنید. سپس دستانتان را در دو طرف كمرتان قرار دهید. اكنون با كمك دستانتان لگن خود را به سمت جلو فشار دهید و ستون فقراتتان را به سمت عقب بكشید. در این حركت باید گردنتان را نیز درگیر كنید و تا جایی ستون فقرات را به سمت عقب ببرید كه در نهایت صورتتان به سمت سقف باشد. 10 بار و برای 2 تا 3 ست این تمرین را تكرار كنید. این تمرین خصوصا برای زمانی مناسب است كه پس از مدت طولانی پشت میز نشستن به یك استراحت كوتاه نیاز دارید. این تمرین به اصلاح وضعیت قرارگیری نادرست بدن همچون قوز كردن كمك می كند. ازآنجایی كه اكثر بیرون زدگی های دیسك ناشی از وضعیت نامناسب و خم شدن مكرر ستون فقرات (خصوصا خم شدن بدن در وضعیت بد) هستند، این تمرین كششی به شما كمك می كند تا دیسك كمر را به حالت خنثی برگردانید.

6- تمرینات هوازی

تمرینات هوازی با افزایش جریان خون در ستون فقرات و بهبود انعطاف پذیری، به درمان فتق دیسك كمر كمك زیادی می كنند. برای درمان دیسك كمر، انجام تمرینات هوازی با شدت پایین بهترین گزینه است. برخی از این نمونه های تمرینات هوازی شامل شنا، دوچرخه سواری یا پیاده روی سریع هستند.

سایر روش های درمان دیسك كمر

ماساژ كایروپراكتیك

اگر به دلیل برآمدگی یا فتق دیسك كمر دچار درد شدیدی شده اید، انجام ماساژ كایروپراكتیك كه تحت نظارت یك متخصص كایروپراكتیك حرفه ای انجام شود، می تواند به شما كمك زیادی كند. متخصص كایروپراكتیك، ماساژور درمانگر را هدایت می كند كه كدام نواحی دچار مشكل هستند و از ماساژ كدام نواحی باید اجتناب كند. همچنین توصیه هایی را در مورد این كه چه نوع ماساژی ممكن است برای وضعیت بیمار بهتر باشد، ارائه می دهد. ماساژ كایروپراكتیك می تواند اسپاسم های دردناك عضلانی را كاهش دهد و از طریق بهبود گردش خون، سبب بهبود وضعیت فرد شود. مطالعات نشان داده اند كه علائم كسانی از كمردرد مزمن ناشی از فتق دیسك كمر رنج می بردند، پس از دریافت ماساژ كایروپراكتیك منظم به میزان زیادی كاهش یافتند. این روش درمانی به عنوان یك روش ایمن و موثر شناخته می شود كه درد را به طرز قابل توجهی تسكین می دهد.

استفاده متناوب از گرمادرمانی و سرمادرمانی

گرمادرمانی و سرمادرمانی روی فتق دیسك اثر دوجانبه ای دارند. سرمادرمانی التهاب را كاهش می دهد و درد را تسكین می دهد. در مقابل، گرمادرمانی گردش خون را تقویت می كند و سبب تسریع بهبودی می شود. برای این كه از این روش درمانی برای دیسك كمر استفاده كنید ابتدا باید با سرمادرمانی شروع كنید. سپس، زمانی كه سرمادرمانی دردتان را كاهش داد، برای افزایش جریان خون و تسریع بهبودی گرمادرمانی را اعمال كنید.

طب سوزنی

اگرچه ممكن است نتایج حاصل از طب سوزنی خیلی چشمگیر نباشند اما این درمان طب سنتی می تواند كمردرد و سایر علائمی كه با فتق دیسك كمر مرتبط هستند را كاهش دهد. علاوه بر این، ازآنجایی كه این روش شامل استفاده از سوزن های بسیار ظریف است، معمولا با هیچ دردی همراه نیست و عوارض جانبی ندارد.

برچسب ها
- دیسك كمر

اخبار مرتبط علت دیسك كمر چیست؟
90 درصد مبتلایان به واریس، با دیسك كمر مواجه هستند
آیا جراحی تنها راه درمان فتق یا پارگی دیسك كمر است؟
استراحت مطلق بعد از كمردرد توصیه نمی شود
دیسك كمر چیست و چه راه های درمانی دارد؟

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 9 + 6 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار این نشانه ها می گویند غلظت خون دارید
چه مواردی باعث ریفلاكس در معده می شود ؟
اهدای مغز استخوان؛ چرا و چگونه؟
درمان جوش صورت با داروها و روش های نوین
چطور به زگیل تناسلی مبتلا نشویم؟
«نارسایی چندارگانی» عامل مرگ مهسا بود
خونریزی های مقعدی برای چیست ؟
بارش باران در برخی استان های كشور
بهترین زمان مصرف ویتامین ها
این رازها را از همسرتان پنهان كنید
سوزاندن بهترین راه برداشتن خال است؟
استخوان های بدنتان را تقویت كنید
بهبود عملكرد مغز در میانسالی با مصرف امگا 3
عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
هشدار نسبت به بروز آنفولانزای شدید در فصل آینده
این درد را جدی بگیرید!
خواص بی نظیر بامیه؛ از كاهش كلسترول تا كنترل سلول های سرطانی!
فواید ماده معدنی ید برای پوست
آسیب تحریم ها بر 8000 بیمار تالاسمی
وسواس شستشو، واكاوی علل و علائم آن

پیشنهاد سردبیر دلایل بدمزه شدن دهان و راهكارهای پیشنهادی دلایل بدمزه شدن دهان و راهكارهای پیشنهادی همه ی ما بد مزه شدن دهان را گهگاه تجربه می كنیم. گفته می شود 25 درصد از افراد در تمام دنیا از بوی بد دهان رنج می برند كه اغلب می تواند موجب بدمزه شدن دهان نیز بشود.

چگونه می توان دیسك كمر را درمان كرد؟ چگونه می توان دیسك كمر را درمان كرد؟ گاهی اوقات كمردرد درست زمانی كه اصلا انتظارش را ندارید ظاهر می شود و شما را غافلگیر می كند. ممكن است جلوی تلویزیون نشسته باشید و زمانی كه می خواهید از جایتان بلند شوید ناگهان درد شدیدی در ناحیه كمرتان شروع به منتشر شدن، كند كه شاید از علائم اولیه دیسك كمر باشد.

اهدای مغز استخوان؛ چرا و چگونه؟ اهدای مغز استخوان؛ چرا و چگونه؟ پیوند و اهدای مغز استخوان یكی از روش های اصلی درمان بیماری سرطان خون در ایران به شمارمی رود كه به رغم پیشرفت علمی و عملی در این عرصه، گسترش و توسعه ی بانك اهداكنندگان سلول های بنیادی و تشویق هرچه بیشتر مردم به اهدای سلول های بنیادی، نیازمند توجه هرچه بیشتر مسوولان و مردم است.

خونریزی های مقعدی برای چیست ؟ خونریزی های مقعدی برای چیست ؟ وجود خون در مدفوع همیشه باید جدی گرفته شود و با مراجعه به پزشك بررسی های لازم روی آن صورت گیرد.

این رازها را از همسرتان پنهان كنید این رازها را از همسرتان پنهان كنید همیشه به ما گفته اند كه باید با همسرمان صادق باشیم، اما این صداقت بدین معنی نیست كه هر حقیقتی را به زبان بیاوریم. گاهی بیان یك حقیقت نه تنها فایده ای ندارد، بلكه به ضرر رابطه تان نیز تمام می شود؛ بنابراین اگر می خواهید كه رابطه ای بلند مدت و سالم با همسرتان داشته باشید، مواردی را كه در ادامه برایتان آورده ایم، مانند یك راز نزد خودتان نگه دارید.

خوردن شیر داغ قبل از خواب برای كودكان ممنوع! خوردن شیر داغ قبل از خواب برای كودكان ممنوع! نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد كه نوشیدن شیر 15 تا 20 دقیقه قبل از خواب، باعث كاهش سرعت متابولیسم در طول شب می شود و به دلیل كالری بالا، زمینه ساز افزایش وزن در كودكان خواهد شد. همچنین مانع از فرآیند سم زدایی بدن می شود كه بیشتر در طول شب اتفاق می افتد.

تركیب مرگبار كدئین و ایبوپروفن تركیب مرگبار كدئین و ایبوپروفن مقام های بهداشتی اروپایی اعلام كرده اند كه داروهای حاوی كدئین و ایبوپروفن برای كاستن از درد می توانند آسیب جدی به كلیه ها وارد سازند به ویژه زمانی كه در دوزهای بالاتر از دوز توصیه شده مصرف شوند.

سوزاندن بهترین راه برداشتن خال است؟ سوزاندن بهترین راه برداشتن خال است؟ خال های افراد ممكن است از نوع بدخیم باشد كه حتما در این موارد باید خال های صورت برداشته شود ولی در صورتی كه خال ها خوش خیم باشند، نیازی به مداوا و مراجعه به مراكز تخصصی پوست ندارند.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار تشخیص بیماری ها از روی تغییرات ناخن
ترفندهایی برای از شیر گرفتن كودكان
چه مواردی باعث ریفلاكس در معده می شود ؟
مكمل هایی كه نباید بعد از 50 سالگی مصرف كنید
آیا «سركه سیب» انسان را لاغر می كند؟
درمان سنگ كلیه را جدی بگیرید
نشانه های افسردگی كه نباید نادیده گرفت
نظام سلامت نیازمند تجدید ساختار برای مقابله با پاندمی های آتی است

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۹:۱۶ - ۱۶/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۹